Warrior diet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fuhrer
  • Aloitettu Aloitettu
Mä en kyllä näe mitään pahaa warriorissa. Joillekin parin tunnin välein syöminen ei vaan yksinkertaisesti toimi ja varsinkin jos on samalla jonkunlaisella vhh:lla, niin nälkäkään ei kovin helposti tule (vaikkei ketoosiin asti menisikään). Kunhan saa vain tarpeeksi energiaa, protskua ja muita silloin kun syö, niin mitä väliä sillä oikeastaan on?

Itse en koskaan ole varsinaisella warriorilla ollut, mutta syön normaalistikin tosi harvoin (yleensä joku 2 kertaa päivässä + sit ehkä jotain pientä) ja vhh:lle siirtymisen myötä ateriavälit ovat vain pidentyneet siitä yksinkertaisesta syystä, ettei ole nälkä enkä tarvitse ruokaa niin paljon. Treenaaminenkin on helpompaa, en ikinä pystyisi menemään salille tai varsinkaan mihinkään aerobiseen ellei edellisestä ateriasta ole kulunut väh. 4h.

Nämä on vähän sellaisia juttuja, mitkä huomaa vain kokeilemalla. Kaikille ei tietysti sovi, voivathan jotkut ihan hyvin virallisterveelliselläkin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
totta.. itelläni on vielä todella hidas aineenvaihdunta, varsinkin hiilareitten kohalla, johtuu ehkä siitä et oon ollu tosi läski nuorempana. Tässähän insuliiniresistanssikin paranee vaan.
Mieluummin kokeilen vaikka pari kuukautta, ja jos menee perseelleen niin menee, tietää ettei kokeile uudelleen.
Ei tämmönen ainakaan parhaiten sovi millekkään läpipaskojatyypille varmastikaan.
Hitaasta metaboliasta saattaa olla jopa hyötyä tässä.

Yks kaverini söi aikoinaan kerran päivässä (lounaan) ja treenasi samalla kovaa. Homma loppui siihen kun kerran ilmoitti ettei tule treenaamaan kun oli pyörtynyt puntilla ja oli nyt tiputuksessa sairaalassa. Lääkäri käski syömään tasaisemmin.

No kukin tavallaan, mutta kannattaa kuitenkin hiukan miettiä miten ihmiskeho edes suunnilleen toimii.

Yks kaverini söi aikoinaan kerran päivässä (lounaan) ja treenasi samalla kovaa. Homma loppui siihen kun kerran ilmoitti ettei tule treenaamaan kun oli pyörtynyt puntilla ja oli nyt tiputuksessa sairaalassa. Lääkäri käski syömään tasaisemmin.

No kukin tavallaan, mutta kannattaa kuitenkin hiukan miettiä miten ihmiskeho edes suunnilleen toimii.

onks kaverillas kenties diabetes? Ja veikkaan et kaveris nyt ei muutenkaan tehny ihan niinku piti..
ja tosiaan, kannattaa ottaa selvää miten keho toimii, tässä sitä teenki koko aika :david:

onks kaverillas kenties diabetes? Ja veikkaan et kaveris nyt ei muutenkaan tehny ihan niinku piti..
ja tosiaan, kannattaa ottaa selvää miten keho toimii, tässä sitä teenki koko aika :david:

Ei siihen diabetestä tarvi.
Mulle kävis ihan samalla tavalla, ellen söisi pitkin päivää kunnolla. Mä pyörryn helposti jo jos jää aamupala pois. Nää on näitä yksilöjuttuja, varmasti joillekin tuo warriori sopii, varmasti meille joillekin sitten taas ei.

Lukekaa nyt ensin edes miten tuo warrior diet toimii. Onhan se selvä jos syö kerran päivässä lautasellisen makaroonilaatikkoa, pari leipää ja litran maitoa niin saattaa olla huono olo kohta.

Mä olen syönyt harvakseltaan ja ollut hiilaritietoisella ruokavaliolla (välillä vhh, välillä n. 100-200 g hh) jo pidemmän aikaa (vuosia), ja en voi muuta sanoa kuin että olen erittäin tyytyväinen joka suhteessa. Oon hävittäny pari kg rasvaa ja kerännyt kilon lihasta eräälläkin 5kk tarkastelujaksolla hiljattain (InBodylla monitoroituna), ilman että pidin mitään miinuskaloreita saati plussaa. Myös treeni kulki mukavasti. Kaikkein parhaiten punttitreenit kulkevat kun ateriasta on kulunut reilusti aikaa, siis vähintään 3 h mutta mieluummin 5 tai enemmän. Ja sitten heti treenin perään kun pääsee ruokapöytään.

Sen nyt huomaa (taas) että suurin osa ketjuun kirjoittaneista ei ole asiaa itse kokeillut, ei tiedä eikä välitä perehtyä, tai kirjoittelee kuulopuheiden perusteella jostain "kavereiden" älyttömistä kokeiluista. Fakta nyt kuitenkin on se, ettei soturi/paleodieetit ole vain sitä että syöt harvakseltaan, vaan sitä että syöt myös laadullisesti oikein (itselleen ja dieetin luonteeseen sopivalla tavalla) ja tarpeeksi. Kyse ei ole siitä, että syötäisiin vartissa joku 2000 kcal edestä mitä vaan shittiä ja muuten ei mitään, vaan että päivän syömiset ajoitetaan pääpiirteittäin yhteen muutaman tunnin jaksoon.

Ja kuten aina ruokavaliomuutoksissa, niin niille täytyy antaa aikaa, jotta keho tottuu. Ja mikään juttu ei sovi kaikille - mulle se perinteinen bodyruokavalio on kauhistus eikä sovi lainkaan.

Jos kaipaatte lisälukemista, niin jossain melko tuoreessa Fighter -lehdessä oli juttu paleoruokavaliolla elävästä vapaaottelijasta Mikko Rupposesta.

Vähähiilarinen ruokavalio on täysin eri kuin avauspostissa esitelty. Lue se 1 posti ketjusta ennenkuin rupeat kertomaan mitä mieltä olet jostain asiasta. Olen minäkin sitä mieltä että 2x6 ohjelma ei ole kaikille hyvä, se nyt vain ei liity vittuakaan tähän aiheeseen. Ja kuten sanoit nää asiat ei oo kaikille samanlaisia, itse en tunne yhtään tyyppiä joka haluaisi treenata jos on ollut 5h syömättä, paska olohan siitä vain tulee.
Ja en mä lähtis tolla 1kg lihaa @ 5kk vielä kuuhun, se on pirun pirun vähän.
Miksi ihmeessä olisi parempi syödä päivällä vain proteiinitonta ravintoa kuin että söisi pitkin päivää myös proteiinipitoista ruokaa, onko tähän olemassa jotain faktaa tai edes siistiä mutuselitystä? Mutta juu tuon illalla syömisen kyllä allekirjoitan, kun syö illalla tod. tukevasti sen raepurkin sijaan niin kyllä sitä kehitys on ihan erilaista.

:piis:

No joo. En ala kritisoimaan jos joku tällaisella ruokavaliolla haluaa elää/kokeilla. Itse en vain löydä oikein järkeviä syitä moiseen, mutta ihan perusfysiologiasta taas löytyy syitä syödä tasaisemmin. Enkä tosiaankaan ala tätä kokeilemaan vaikka tähän ketjuun kirjoitankin. Anteeksi, mutten myöskään kokeilisi päällään paskassa seisomista muiden kehuista huolimatta ja silti uskaltaisin sen järkevyydestä kritisoida. Eli puhun ihan vain omasta mielipiteestäni joka on muodostunut useista eri kirjoista, dieeteistä, keskusteluista ja omista kokeiluista.

Eikä kannata ajatella, että kivikaudella/legioonassa tuolla pärjättiin ja jaksettiin metsästää, sillä silloin oli tilanne aivan toinen. Kaverit tosiaan olivat "ammattilais metsästäjiä" (tekivät sitä elääkseen) ja varmasti riittävä voima yhdistettynä taitoon oli tärkeintä. Varmaan tuollaisellakin tavalla itsensä saa kuntoon verrattuna siihen pulladieettiin, mutta en itse usko yhtään että tuo olisi lähelläkään optimaalista tapaa - laihduttaa, vahvistua, kerätä massaa tai mitään noista yhdistettynä.

PS. Kaverini joka joutui tiputukseen ei ollut millään Warrior dieetillä, vaan ihan budjettimiehenä söi koulullaan niin paljon täyttävää safkaa kuin maha veti. Heitin vain sen esimerkkinä, miten käy kun on energiat vähissä ja vetää kuvaa treeniä. Kaverilla tuskin on diabetestä, sillä tuosta tapauksesta on noin 5 vuotta eikä sellaista ole tapahtunut ruokailutottumusten muuttamisen jälkeen.

PS. Kaverini joka joutui tiputukseen ei ollut millään Warrior dieetillä, vaan ihan budjettimiehenä söi koulullaan niin paljon täyttävää safkaa kuin maha veti. Heitin vain sen esimerkkinä, miten käy kun on energiat vähissä ja vetää kuvaa treeniä. Kaverilla tuskin on diabetestä, sillä tuosta tapauksesta on noin 5 vuotta eikä sellaista ole tapahtunut ruokailutottumusten muuttamisen jälkeen.
Warrior dietillä ei ole pakko olla vähillä energioilla.

Minulla ainakin kulkee treenit selvästi paremmin jos syömisestä on kulunut useita tunteja, tämä on toki yksilöllistä. Mitkä on ne perusfysiologiasta kumpuavat edut syödä esim. 5 ateriaa vuorokaudessa verrattuna warrior dieettiin, jossa syödään periaatteessa yksi ateria mutta usean tunnin kuluessa?

p.s. Itse en ole koskaan kokeillut warrior dietiä. Pitkät ateriavälit olen kuitenkin havainnut itselleni sopivammaksi vaihtoehdoksi ainaiselle puputtamiselle.

Vähähiilarinen ruokavalio on täysin eri kuin avauspostissa esitelty.
Ja en mä lähtis tolla 1kg lihaa @ 5kk vielä kuuhun, se on pirun pirun vähän.

En mä väittänyt että vhh on sama asia kuin warrior. Kerroinpahan vain minkälaisilla spekseillä omaa harvakseltaan syömistä olen toteuttanut, kun kerran itse totesin että syömisen laadullisella puolella on väliä. Eli vhh/hyvähiilarisuus + pitkät ruokailuvälit toimii mulle.

Minä olen antanut itseni ymmärtää että pari kg lihaa vuodessa on naiselle ihan hyvin onnistuneen treenauksen merkki. Oma vauhtinihan on tuosta hitusen edelläkin ;) Erityisen ylpeä olen tuosta omasta kilostani siksi, että sain samalla periodilla 2 kg läskiä veks. Eli kehonkoostumus muuttui parempaan suuntaan eikä niin että sen lihaskilon kanssa tulee pari kiloa läskiä ja siten kehonkoostumus huononee kuten mulle käy bodyruokavaliolla.

Mutta ellei tuollainen vauhti ole naisharrastajalle hyvä, niin mikä sitten on?

noniin.. Fysiologista faktaa, tässähän on ideana _kontrolloitu_ paasto, ei mikään nälkiintyminen. Eri asia on, kuten Mur-Mur mainitsikin, jos syöt sattumanvaraisesti jonku paskakasan sillon tällön.
Ja minkä takia kaikki jaksaa vaahdota aina sitä että pitää syödä usein (5-6) kertaa? Sen takia ku jossain lukee niin? Itse olen niin ikään keskustellut monien "experttien" ja treenareiden kanssa, sekä luenut kohtuullisen paljon.
Haluaisin kuulla aukottomia syitä miksi tämä ei voisi toimia, nyt on aika pitkälti tullut mutuilua "kun kaveri sitä ja tätä", se on heidän yksilöllisten ominaisuuksien, ja huonon "suunnittelun" johdosta varmaankin johtuvaa enimmäkseen.

Ensimmäiset asiat mitä oon huomannu, on se että kaikki turvotus on hävinnyt, keskivartalo tuntuu ainakin tiukemmalta, ja treenit kulkevat mainiosti.
Haittapuolia on se että ainakin psykologisella tasolla kuvittelen kutistuvani koko aika, koska minäkin olen saman mainonnan uhri, eli jos et syö 3 tuntiin ni katabolia tappaa sut.
Lihakset tuntuvat osotetusti melko tyhjiltä, mutta siitä en ole yllättynyt. Iltaisin sen jälkeen ku oon syöny rehut ja lihat ni ei tee mieli syödä edes mitään hiilaripitosta hirveemmin, muutaman 100% ruisleivän taisin vetästä.

Postaan nyt sitten saman viestin tänne, kun meni ensimmäinen väärään topikkiin. Joku hereillä oleva mode voisi poistaa sen, vinkvink.

Anyhoo, olen seurannut tuota soturidieettiä nyt jonkun aikaa, ja olen tuloksiin sekä fiilikseen äärimmäisen tyytyväinen.

Teen tosin vähän toisin kuin Ori neuvoo, eli yleensä vedän täydellisiä vesipaastoja ennen illan safkaa. Ideana on se, että kun elimistö ei sulata ruokaa, se ei myöskään tarvitse ruuansulatusentsyymejä. Kun ei syö, elimistö polttaa nämä mainitut entsyymit tarpeettomina. Ne koostuvat aminohapoista, joten ne menevät elimistön aminohappovarastoon, joka käytännössä toimii materiaalina lihaskasvuun. Tätä prosessia haittaa jos syö jotakin päivällä, mutta kuten sanoin, tätä ei varsinaisesti suositella.

Joka tapauksessa, tahtoisin ottaa kantaa tuohon harhaluuloon, että soturidieetti söisi lihaksia. Väärin, sillä pointti ei missään nimessä ole kalorien rajoittaminen. Kyse on ajoituksesta, ei rajoituksesta.

Kun ei syö tai syö liian vähän, elimistö menee selviytymistilaan. Lihasten rikkoutuminen energiaksi alkaa vasta silloin, kun on täyttynyt 30-40 tuntia liian pienillä kaloreilla. Soturidieetissä tätä aikarajaa ei rikota missään vaiheessa, joten lihasten rikkoutumista ei tapahdu. Soturidieetissä EI rajoiteta kaloreita, tärkeä pointti. Jos soturidieettiä käytetään laihduttamiseen, on hyvin mahdollista että keho menee kataboliseen tilaan. Kyse ei ole näännyttämisestä. Itsekin syön päivässä enemmän kuin pitäisi.

Elimistö varaa suunnilleen 100-120 grammaa glykogeenia maksaan, ja sillä on aina n. 2000kcal "reservissä". Missään vaiheesssa glykogeenipulaa ei tule, sillä muutoin keho kokisi pahoja oireita. Esim. maratonjuoksija voi rikkoa tämän rajan, ja yleensä sitä seuraa raastava väsymys, liikkumisen vaikeus ja vastaavat seuraukset.

Fyysisten vaikutusten lisäksi kuitenkin parasta soturidieetissä ovat olleet henkiset buustit. Keskittymiskyky on parantunut erittäin paljon, osaksi nälän takia. Epätieteellisesti puhuen se herättää hyvin ns. "metsästysvaiston" henkiin. :) Päivisin, kun syön liian vähän, haluan yleensä tehdä jotain. Kaupassa käyntikin on helpompaa, sillä nälkäisenä keho kertoo kyllä mitä oikeasti tarvitset. Sitä vain paahtaa karkkihyllyjen läpi ilman että ne edes jaksaa kiinnostaa, sillä keho tarvitsee ravinteita.

Long story short: kuten sanottu, ei toimi kaikille. Ei extreme-voimanostajille ja maksimilihasmassaan tähtääville, kyllä niille jotka haluavat normaalin mitoissa olevaksi soturiksi. :)

Pari kuvaa loppuun:

1.jpg

2.jpg

Kylläpä on lihakset kaikonneet, kun tuollainen muikunruoto on jäänyt vain jäljelle. Alahan syömään normaalisti että lyhtypylvään takaa näkyisi muutakin kuin korvat tai nenä :) Tai saattaahan se paha kataboolia syödä nekin pois...

Ei sentään, upee on kunto! Näyttäisi sopivan ainakin sulle nuo soturin ruokatavat!

1) Anyhoo, olen seurannut tuota soturidieettiä nyt jonkun aikaa, ja olen tuloksiin sekä fiilikseen äärimmäisen tyytyväinen.
....
2) Kun ei syö, elimistö polttaa nämä mainitut entsyymit tarpeettomina. Ne koostuvat aminohapoista, joten ne menevät elimistön aminohappovarastoon, joka käytännössä toimii materiaalina lihaskasvuun.
....
3) sillä pointti ei missään nimessä ole kalorien rajoittaminen. Kyse on ajoituksesta, ei rajoituksesta.
Itsekin syön päivässä enemmän kuin pitäisi.
....

4) Fyysisten vaikutusten lisäksi kuitenkin parasta soturidieetissä ovat olleet henkiset buustit. Keskittymiskyky on parantunut erittäin paljon, osaksi nälän takia. Epätieteellisesti puhuen se herättää hyvin ns. "metsästysvaiston" henkiin. :) Päivisin, kun syön liian vähän, haluan yleensä tehdä jotain. Kaupassa käyntikin on helpompaa, sillä nälkäisenä keho kertoo kyllä mitä oikeasti tarvitset. Sitä vain paahtaa karkkihyllyjen läpi ilman että ne edes jaksaa kiinnostaa, sillä keho tarvitsee ravinteita.

1) eli ne tulokset, miten pitkään olet ollut Warriorilla ja mitä "fyysisiä" tuloksia?

2) No entsyymejä ei montaa grammaa lillu siellä...

3) liittyy varmaan tuloksiin, eli paino lienee siis noussut?

4) tuo on vähän ristiriitainen, henkisiä parannuksia olen itse vähähiilarisella havainnut sillon kun näläntunne on poistunut.. voi olla että tuossa yön "paaston" jäljiltä homma toimii myös.. mutta kun kirjoitit nälästä niin itselläni ainakin on että nälässä ei kauppaan kannata mennä kun tulee nimenomaan "nälkäostoksia" herkemmin -> karkkia, jädeä jne..

Kyllä on todellinen soturikunto :) Näemmä toi toimii joillekkin. Tekisivät tästä vielä jonku isomman tutkimuksen ni ois kova sana. Miten muuten aineenvaihdunnan kanssa tolla dieetillä? Joutuuko tunkkia ootteleen pitkäänki kun ei päivällä saa paljoa apetta?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom