Vyön käyttö?

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Voiko vyön takia reväyttää pakaran yläosan ja alaselän väliltä vasemmalta puolen jonku paikan jos vyö on liian tiukalla ja alhaalla? Mavessa tehdessä. Tein ilman vyötä monta lämittelysarjaa ja ei mitään tuntumia alaselässä mutta laitoin sitte vähän lisää painoa ja vvyön. Sitte vähän revähti joku paikka. Vyö oli ehkä normaalia kireämmällä ja vähän turhan alhaalla. Ei kuitenkaan mitenkään pahasti revähtänyt eikä nuo olleen edes mitään maksimi sarjapainoja.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%

brilleaux

Ollaan ihmisiä toisillemme
Kaupunki
Jyväskylä

Vyöhän ei ole turvavaruste. Mäennenän kirjassa on vyön käytöstä hyvää tekstiä myös.
Nyt kun on vähän saatu jo tekniikoita hanskaan, ajattelin hankkia vyön kovimmille treeneille.
Ja kun omat väärät käsitykset vyön käytöstä on korjattu.

Suosituksia hyvästä vyöstä? Voimanosto- vai painonnostovyö? Pikalukollinen vai ei?
Ja haluaisin siis ostaa kerralla kunnollisen. Paskoilla vehkeillä ei kannata tehdä mitään. :giggle:

Kokemuksia? Kaupan SSB-tanko ainakin on pirun hyvä.

Kokemuksia? Kaupan SSB-tanko ainakin on pirun hyvä.

Mulla on toi. Ensimmäinen vyö minkä olen ostanut niin vertailupohjaa ei hirveesti ole. Olen kyllä käyttänyt eri vöitä paljonkin mutta kun vyö vaihtuu/muutkin käyttävät sitä niin ei se ei kuitenkaan ole ihan sama asia. Anyway, hyvä vyö mielestäni.

Mulla on toi. Ensimmäinen vyö minkä olen ostanut niin vertailupohjaa ei hirveesti ole. Olen kyllä käyttänyt eri vöitä paljonkin mutta kun vyö vaihtuu/muutkin käyttävät sitä niin ei se ei kuitenkaan ole ihan sama asia. Anyway, hyvä vyö mielestäni.
Näyttää löytyvän monelta voimanosta kilpailijalta. Ei voi olla paska.

Mä olen ottanut itse käytännön, että viimeiseen kovaan sarjaan (jos siis edetään vaikka prosentteina ensin 5x70%, 5x80% jne.) mä sallin itselleni vyön maastavedossa tai kyykyssä, mutta muuten mennään ilman. Jos vyötä käyttää ihan alusta alkaen jatkuvalla syötöllä niin siitä tulee valitettavasti tapa, ja jossain kohtaa sitä ei enää osaa vetää ilman.

Mä oon huomannut nyt ku selkä taas sallii semi kovan vetämisen, etten saa vyöstä maastanostossa grammaakaan hyötyä. Kyykyssä jeesaa ehkä 5-10kg mutta vedossa se tuntuu aina olevan väärässä paikassa ja jopa häiritsee paineiden ottamista.

Mä oon huomannut nyt ku selkä taas sallii semi kovan vetämisen, etten saa vyöstä maastanostossa grammaakaan hyötyä. Kyykyssä jeesaa ehkä 5-10kg mutta vedossa se tuntuu aina olevan väärässä paikassa ja jopa häiritsee paineiden ottamista.

Mulla jopa päinvastoin. Siksi kyykyssä melko vähän tulee käytettyä. Tuntuu vaan hemmetin epämukavalta kun kyykkää.

Mulla auttaa vyö helposti yli 10 kyykyssä, mavessa tuntuu kuin perse olisi jousitettu kun saa asennon kasaan vyönkanssa, ei tartte ku antaa kropan paukata suoraks.
Kaikki kevyet työsarjat ja lämpät aina ilman, kyykyssä jos otan kovia sarjoja niin "totuttelen" vyöhön 1-2 sarjaa ennen kovia, rinnallevedossa en käytä kun painot niin pieniä vrt mave joka on ohjelmassa samaan aikaan, jopa samana päivänä.
Jos tahtoo olla raa´asti mahdollisimman kova niin en käyttäis, jos on tarkotus saada keskivartaloon lisävoimaa en käyttäs ja jos "harrastelisin" voimanostoa niin käyttäisin.
Ehkä myös bodausharrastelussa jotta saa kyykyn enempi reisistä riippuvaks.

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vyö ei vähennä keskivartalon aktivaatiota.
Tutkitusti ehken jopa hivenen lisää sitä.

"Tutkimustulosten perusteella painonnostovyön käyttäminen ei tämän tutkimuksen mukaan näyttäisi vaikuttavan ainakaan negatiivisesti lihasten EMG-aktiivisuuden määrään. Tämä tutkimus osaltaan vahvistaa vääräksi yleistä uskomusta painonnostovyön negatiivisesta vaikutuksesta etenkin keskivartalon lihasaktiivisuuteen."

Viimeksi muokattu:
Vyö ei vähennä keskivartalon aktivaatiota.
Tutkitusti ehken jopa hivenen lisää sitä.

"Tutkimustulosten perusteella painonnostovyön käyttäminen ei tämän tutkimuksen mukaan näyttäisi vaikuttavan ainakaan negatiivisesti lihasten EMG-aktiivisuuden määrään. Tämä tutkimus osaltaan vahvistaa vääräksi yleistä uskomusta painonnostovyön negatiivisesta vaikutuksesta etenkin keskivartalon lihasaktiivisuuteen."

Siistiä, noi emg-aktiivisuus jutut tuli mulle ihan uutena juttuna 5v tauon jäljiltä, eivät varmaan ole upouusi idea, mutta ennen taukoa en ollut kuullutkaan, nyt niistä puhutaan jo kotikellarissa. Ja siksi siistiä että tuossa tapauksessa käytän vyötä jatkossakin maven ja kyykyn kovimmissa sarjoissa hyvällä mielellä, ennen aina luulin että vyönkäyttö kyseenalaisessa keskivartalotilanteessa nostaisi loukkaantumisriskiä ja että esim. peruskaudella sitten luonnollisesti ilman vyötä yms. seuraamuksia.

Mä en nyt tiedä höpäjänkö vaan omiani, mutta musta tuntuu että osa käyttää vyötä salilla siksi, että sen kuvitellaan tekevän nostosta turvallisemman ja korvaavan esimerkiksi paskan tekniikan. Tuo "vyö ei vähennä keskivartalon aktivaatiota" tuli mulle uutena tietona.

Ihmettelenpä nyt tänne ongelmaani.
Maastavedossa ei tule vyön käytöstä yhtään mitään. Ajattelin ensin että se olisi liian leveä, mutta 2,5 tuumaa olikin. Eli ei se kai paljon kapeampi enää voisi ollakkaan?
Vyö ottaa alimpiin kylkiluihin kiinni sen verran pahasti, ettei ala-asennossa oikein tunnu järkevältä. Haittaa vaan tekemistä. Onko mulla jotenkin liikaa luita vai mitä ihmettä? :unsure:

Olisiko sitten vieläkin kapeampia vöitä olemassa, en ainakaan ihan äkkiä nähnyt missään? Tai entäs joku pehmeämpi/joustavampi vyö, joka kuitenkin kestäisi maastavetoa tehdessä...Tukivyö tai joku vastaava?

Maastavedossa ei tule vyön käytöstä yhtään mitään. Ajattelin ensin että se olisi liian leveä, mutta 2,5 tuumaa olikin. Eli ei se kai paljon kapeampi enää voisi ollakkaan?
Vyö ottaa alimpiin kylkiluihin kiinni sen verran pahasti, ettei ala-asennossa oikein tunnu järkevältä. Haittaa vaan tekemistä. Onko mulla jotenkin liikaa luita vai mitä ihmettä? :unsure:

Olisiko sitten vieläkin kapeampia vöitä olemassa, en ainakaan ihan äkkiä nähnyt missään? Tai entäs joku pehmeämpi/joustavampi vyö, joka kuitenkin kestäisi maastavetoa tehdessä...Tukivyö tai joku vastaava?
Vedä se vyö suosiolla reilusti korkeammalle, tuohon pallean päälle. Silloin se on sivusta kylkiluiden päällä eikä tunnu niin pahalta. Ja auttaakin paljon paremmin kuin alempana ollessaan. Uusi vyö on myös useimmiten kova ja epämukava. Sitä kannattaa pyöritellä, hangata ja rullailla, niin pehmenee siitä.

Edit: 2.5" on muuten aivan sairaan kapea vyö. En tiedä voiko olla siitä kiinni, että se onkin liian kapea.

Vedä se vyö suosiolla reilusti korkeammalle, tuohon pallean päälle. Silloin se on sivusta kylkiluiden päällä eikä tunnu niin pahalta. Ja auttaakin paljon paremmin kuin alempana ollessaan. Uusi vyö on myös useimmiten kova ja epämukava. Sitä kannattaa pyöritellä, hangata ja rullailla, niin pehmenee siitä.

Edit: 2.5" on muuten aivan sairaan kapea vyö. En tiedä voiko olla siitä kiinni, että se onkin liian kapea.
Täytyy kai sitten kokeilla ylempänä pitää. Muistaakseni sitä kerran yritin, mutta jotenkin sattu aivan helvetisti kun otti paineet ja alko nostaa. Olisko sitten ollut liian kireellä vyö.
Vedossa kai pitäisikin olla aika kapea vyö, mitä nyt aiheesta vähän luin. Tiedä sitten...

Vedossa kai pitäisikin olla aika kapea vyö, mitä nyt aiheesta vähän luin.
Mistä tuollaista luit? Itse olen kyllä sitä mieltä, että siitä kapeasta vyöstä ei kauheasti apua vedossa ole. Ihan kunnon voimanostovyö se pitää minun mielestä olla jos vyötä käyttää. Ja itse saan parhaan avun siitä juuri niin, että vedän sen aika ylös enkä kovinkaan kireälle.

Ilmeisesti käytät kapeaa "bodaus vyötä". Onhan sellanen aika kökkö vedossa. En ihmettele yhtään jos painaa. Testaahan voimanostovyötä. Eli vyö joka on yhtä leveä joka kohdasta. Tukivyö on muuten hyvä härpäke jos ei tykkää järeistä voimanosto vöistä. Varsinkin nosto lajeissa ihan kunkku.

Ei saatanan saatana, Saatana. Kyllä toi on nyt vähän höpöhöpöä.
No saatana. En minä mitään tiedä, mutta Rippetoe ainakin näin sanoopi:
"A belt for the deadlift works better if it fits better, and this may mean that a 3-inch, 2.5-inch, or even a 2-inch belt at a 10 to 13mm thickness works much better for you as a support that does not interfere with the set-up. And even though it's narrow, it still reinforces the pull quite well. "

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom