Vyön käyttö?

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Vyötä ei oo koskaan pakko käyttää. Se lisää turvallisuutta, jos maltti ei riitä nostamaan vain sellaisia painoja, missä alaselkä pysyy suorana ilman sitä. Mulla vyön käyttö kovissa nostoissa johtaa myös kovaan polttavaan kipuun, jonka syy on mysteeri, joten en koskaan käytä vyötä. Kehitystä tulee joka tapauksessa ja käytännössä ei oo mitään rajaa milloin vyön käyttö olis erityisen aiheellista. Itse vedän myös maksimit ilman vyötä, rajoittava tekijä on tietysti keskivartalo mutta sen heikkouden mukaan on pakko mennä.

Mä oon toistaiseks vedelly ilman vyötä, mutta sarjapainot on ollu vasta 120-140kg. Tuntuu että nimen omaan keskivartalo on heikoin lenkki, joten eiköhän se kehity parhaiten ilman vyötä.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kuulostaa imo typerältä, että vyön käyttö kannattaisi aloittaa vasta jonkun tietyn kilomäärän saavutuksen jälkeen. Ei todellakaan kokoajan kannata käyttää, mutta jos reenaa kovaa niin on ihan kaiken järjen mukaista käyttää sitä vyötä turvana. Ja se vyö ei korvaa keskikroppaa vaan on tukena . Varmaan alkaa kivut olla kovia kun vääntää sisuskalut solmulle :(

Ja omasta mielestäni pelkästään kyykyn ja maven teko ilman vyötä ei riitä keskikropan vahvistamiseen.

Zone-sarja -42%
Kuulostaa imo typerältä, että vyön käyttö kannattaisi aloittaa vasta jonkun tietyn kilomäärän saavutuksen jälkeen. Ei todellakaan kokoajan kannata käyttää, mutta jos reenaa kovaa niin on ihan kaiken järjen mukaista käyttää sitä vyötä turvana. Ja se vyö ei korvaa keskikroppaa vaan on tukena . Varmaan alkaa kivut olla kovia kun vääntää sisuskalut solmulle :(

Ja omasta mielestäni pelkästään kyykyn ja maven teko ilman vyötä ei riitä keskikropan vahvistamiseen.

kiitän vinkistä! eli ros reenaa päälle vatsoja yms.?

vatsojen rutistuksia, ei lanteenkoukistuksia, ja hemmetisti staattisia pitoja yms. Pääasia on saada vahvatuki, ei legopalikat mahaan.

Musta se vyö ei ole mikään pakollinen juttu tavalliselle treenaajalle. Antaa anteeksi tekniikkavirheitä, tukee keskivartaloa jne, mutta itsekin olen kantapään kautta todennut että parempi se on antaa sen keskikropan itsessään vahvistua. Nimimerkillä selkä venähti joskus ihan pyykkejä ottaessa koneesta :D Samaan sarjaan voisi vetää rannesiteet ja vetoremmitkin. Tuskin kukaan muuttaessakaan tms tilanteessa painavia tavaroita kantaessa virittelee ensin päälleen rannesiteet ja vetoremmit :D
Tälläkin palstalla pyörii youtubevideo jossa joku voimanostaja vetää 300kg maasta ilman vyötä. Siinä ajattelemisen aihetta että mihin noita me huomattavasti heikommatkaan siis tarvittais.

Musta se vyö ei ole mikään pakollinen juttu tavalliselle treenaajalle. Antaa anteeksi tekniikkavirheitä, tukee keskivartaloa jne, mutta itsekin olen kantapään kautta todennut että parempi se on antaa sen keskikropan itsessään vahvistua. Nimimerkillä selkä venähti joskus ihan pyykkejä ottaessa koneesta :D Samaan sarjaan voisi vetää rannesiteet ja vetoremmitkin. Tuskin kukaan muuttaessakaan tms tilanteessa painavia tavaroita kantaessa virittelee ensin päälleen rannesiteet ja vetoremmit :D
Tälläkin palstalla pyörii youtubevideo jossa joku voimanostaja vetää 300kg maasta ilman vyötä. Siinä ajattelemisen aihetta että mihin noita me huomattavasti heikommatkaan siis tarvittais.

Lee Priestiltä hajos hauis just muuttohommissa. Ihminen loukkaantuu juuri tuollaisissa hommissa herkiten. Salilla kuitenkin keskitytään siihen suoritukseen niin huolella että loukkaantumisia tapahtuu harvemmin siellä. Itsellä krooninen selkärankarappeuma ja kyllä joudun laittamaan tukivyön muuttaessa tms. tilanteessa jossa joudun siirtelemään painavia tavaroita. Fysioterapeutti suositteli mulle nyt vyön käyttöä esim. kyykyssä, vaikka ennen en ollut vyötä käyttänytkään. Mulle tulee herkästi pullistumia välilevyihin. Tällanen vain esimerkiksi.

Käytän mavessa ja penkissä vyötä tukea antamaan ja rannesiteitä käytän myös penkissä.
Vetoremmejä käytän mavessa ja muissa selkäliikkeissä, mutta olenkin kynis.

Ei vyönkäyttö estä vatsalihaksia kehittymästä. Vyön pointtihan on se, että vatsoilla puristetaan vyötä vasten ja saadaan lisää painetta. Sitä pitää oppia käyttämään oikein että siitä olisi mitään hyötyä. Ei se alaselkää hirveästi suojaa jos tekniikka on päin persettä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei vyönkäyttö estä vatsalihaksia kehittymästä. Vyön pointtihan on se, että vatsoilla puristetaan vyötä vasten ja saadaan lisää painetta. Sitä pitää oppia käyttämään oikein että siitä olisi mitään hyötyä. Ei se alaselkää hirveästi suojaa jos tekniikka on päin persettä.

Tottahan tuokin on. Mutta ei se minusta mikään pakollinen ole ja varsinkaan aloittelijoiden ei pitäisi itseään ensimmäisenä vuorata lisävarustein, kun tekniikatkin on mitä on.

Vatsalihasten roolihan on kuitenkin erilainen vyön kanssa kuin ilman? Paineentuotto estettä/kuormaa vasten ei ole mielestäni niitä luonnollisimpia tapoja vatsalihasten työskennellä. Itse en käytä vyötä enää ollenkaan, koska sen kanssa kontrolli alaselkään häiriintyy helposti, ja huonoselkäinen kun olen niin sellainen vähän jänskättää

Vatsalihasten roolihan on kuitenkin erilainen vyön kanssa kuin ilman? Paineentuotto estettä/kuormaa vasten ei ole mielestäni niitä luonnollisimpia tapoja vatsalihasten työskennellä. Itse en käytä vyötä enää ollenkaan, koska sen kanssa kontrolli alaselkään häiriintyy helposti, ja huonoselkäinen kun olen niin sellainen vähän jänskättää

Minä taas ymmärrän vyön merkityksen niin, että ego ei kestä treenata niin pienellä painolla jotta vatsa pysyy paketissa tai
kun oikeasti se max. löytymässä , niin on mahdollista, että paketti sortuu ja silloin vyön antama tuki ennalta ehkäisee vammoja? Ainakin kilpailussa vyön käyttö voi myös antaa mahdollisuuden pariin lisäkiloonkin/itseluottamusta ainakin.

Treenissä tuo jatkuva vyön käyttö kusee omaan nilkkaan ja lihakset tottunee ennenpitkää tukemaan tuota vyötä hyväksi käytellen.> max. nostot tai muut vammat päällä vyö ok. jos perusterve olisi ilman vyötäkin hyvä opettaa keskikroppaa tavoille.

Ainakin kilpailussa vyön käyttö voi myös antaa mahdollisuuden pariin lisäkiloonkin/itseluottamusta ainakin.

Maksiminostot on sitten erikseen. Voi olla että itsekin käyttäisin maksimiyrityksessä vyötä, mutta sen kerran kun sen käytön opettelee, niin siitä saa maksiminostossa lisäkiloja vaikka muuten treenaa ilman vyötä

Maksiminostot on sitten erikseen. Voi olla että itsekin käyttäisin maksimiyrityksessä vyötä, mutta sen kerran kun sen käytön opettelee, niin siitä saa maksiminostossa lisäkiloja vaikka muuten treenaa ilman vyötä

Tuo löysällä oleva vyö estää lämmön haihtumista pitää kai selkää lämpösenä paremmin kuin pelkkä paita,tosin kyseinen lämmittävä "tuki" olis siihenkin parempi? Joo ei perusterve treenari vyötä kaipaa.>vatsatreeniä monipuolisesti niin kuin kaikki muutkin taitaa tarvita.

> eriasia ne olympianostot, vaan siinähän pitää opetella se oikea suoritustekniikka(kaatuu useimmilla siihen, koska vaatii pitkää pinnaa/kärsivällisyytä), vyö onkin sitten makuasia/tottumustekijä sitä psyykettä hakiessa ku nippa nappa maasta irtoo ja kuitenkin on etykyykkyyn navan korkeudelta ehdittävä?> vaatii sitä rohkeutta ja kanttia nopeuttakin kohtuullisesti, (se painohan mennään nostamaan ylös! Eikä "kokeilemaan" meneekö!) siinä ainakin minun järki teki kepposet ja ilman vyötä tuo ykkönen ylöstyönnössä noin 10% heikompi. Treenasin kyllä sekä ilman, jotta vyön kanssa> varsinkin esim. rinnan korkeudelta tehdyt telineestä irrotukset tanko pystykyykky paikalla, joissa kilomäärät pyöri lähes kaksinkertaisena niskakyykkypainoihin verrattuna oli mielestäni aihe vyönkäytölle. Tämähän on tosi vaarallinen liike! Antoi tosi mukavasti sitä jämäkkyyttä tekemiseen (enemmän kuin mitkään vatsarutistukset ymv.) ja vaatii ehdotonta osaamista teknisesti. Pikkuherpaantuminen tekemisessä, niin voi heittää välilevyille hyvästit.> Ja vatsaakin treenailtiin niiden lonkankoukistajien lisäksi.

Yhteenvetoni vyönkäytöstä: ÄLÄ SORRU JOS EI IHAN PAKKO, Jää helposti koukkuun.

Unohda vyö jos vedossa nousee vaan 80kg. Kannattaa sinne keskikroppaan hankkia voimaa. Itse ainakaan en vyötä käyttäisi jos vedossa nousee pitkästi alle 200kg ilman vyötä.
^komppaan

Mutta kannattaahan niitä erilaisia tukia/siteitä sun muita käyttää varmistukseksi jos on erityisen heikot nivelet vaikkei painot olisikaan pilvissä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom