Vyön käyttö?

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Ite ainakin nähny parhaaks vaan treenata ilman siteitä ja vyötä. Ennen ranteet vihotteli pahasti penkissä, mutta nyt kun on vaan tehny ilman siteitä niin vahvistunu eikä ainakaan vielä vaivaa. Päättäny treenata niin kauan ilman tukia, kun kroppa vaan kestää.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
juu kehittää sitten noita tukevia lihaksia samalla kun ei käytä tollasia vöitä yms. yms. jos paikat kestää. Itsekkin treenaan ilman tukia/siteitä.

No pistetään tähän threadiin, kun aiheesta jo jotain tässä jutellaan:

Itselläni on vasen ranne ollu parin vuoden ajan sellanen "akilleen kantapää", joka tasaisin väliajoin kipeytyy ja sitten taas paranee. Nyt parin kuukauden ajan kipu on pysynyt poissa, kun aloin käyttää liikkeissä rannetukia. Teen kaikki lämmittelyt ja suurimman osan muistakin liikkeistä ilman tukia ranteiden vahvistamiseksi, mutta esim haba scotissa, dipit, penkki, ranskalainen punnerrus yms. vaativat tuon tuen. Näissäkin pyrin lämmittelyt vetämään ilman. Mutta sitten suorittavassa liikkeessä pitää tuki laittaa, tai taas ranne alkaa vittuilemaan parissa viikossa.

Toivoisin, että tuo ranne ajansaatossa sitten vahvistuu sen verran, että tuet voi jättää kokonaan pois. Eli itselläni tää ainakin on sellainen kaksiteräinen miekka, että tahtooko kipeän ranteen, vai varmistaa sen, että seuraavallakin viikolla voi vetää kovan treenin ilman kipuja.

Toivoisin, että tuo ranne ajansaatossa sitten vahvistuu sen verran, että tuet voi jättää kokonaan pois. Eli itselläni tää ainakin on sellainen kaksiteräinen miekka, että tahtooko kipeän ranteen, vai varmistaa sen, että seuraavallakin viikolla voi vetää kovan treenin ilman kipuja.

Kyllä rannesiteitä voi käyttää vähän huolettomammin kuin vyötä. Ranteiden vääntymistä voi jossain määrin estää forkkuja vahvistamalla, mutta välttämättä esim. dipin suureen kuormaan ei voi rannevoimin vastata.

Kyykky on kehittänyt itselläni paremmin vatsalihaksia kuin mikään suora vatsalihasliike.

Itse käytän treenissä vyötä ainostaan kyykyssä treenin kovimmassa sarjassa. Muuten menee ilman, Varsinkin mavessa kun on rasvaa hieman viel niin tuntuu erittäin epämiellyttävältä vatsassa. Rannesiteet kans ainostaan viimeisissä sarjoissa esim penkissä. Taikka sitten löysällä ranteissa suojana jos liike on semmoinen että KP hiertää ranteeseen yms.

Mä tykkään kyllä farkkujen kanssa pitää vyötä kun on vähän reilu vyötäröstä ilman. Dressmannilta on saanu ihan hyviä nahkavöitä suht edullisesti. Noei, Gaspin painonnostovyö on käytössä ja hyvin toimii, meni vaan hetki että muotoutu ja pehmeni hiukan, vähän turhankin jäykkä uudenkarheana :D

Zone-sarja -42%
Oon lopettanut vyön käytön kokonaan. Mulle se ainakin mahdollisti vähä huonommalla tekniikalla isompia rautoja ja omasta mielestä suuremman loukkaantumisriskin tätä kautta. Nyt tulee keskityttyä suht siistiin tekniikkaan hieman treenipainojen kustannuksella.

Lainaanpa tätä vanhaa ketjua:

Aloitin uudestaan treenaamisen (taukoa 10v!) ja voimannoston hengitystekniikka on vanhastaan tuttu juttu.

Nyt ongelmana on alaselkä, jossa on diagnisoitu nivelrikko. Se ärtyy mavessa ja kyykyssä 130kg+ perkuleesti ilman vyötä.

Olen lueskellut vähän ristiriitaisia kirjoituksia vyön haitoista. Itse en ihan ymmärrä, että miksi vyön käyttö estäisi isommissa kuormissa coren kehittymisen, koska lihakset tekevät työtä, kuten muutenkin? Laitan vyön yleensä +100kg lukemissa.

Pitäisikö pienentää painoja reilusti vai jatkaa vyön käyttöä isommilla? Mielipiteitä?

No jostainhan se kertoo, että ilman vyötä kipu tulee ja vyön kanssa ei.. Tekniikka/asentovirhe, keskikropan voiman/hallinnan puute?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No jostainhan se kertoo, että ilman vyötä kipu tulee ja vyön kanssa ei.. Tekniikka/asentovirhe, keskikropan voiman/hallinnan puute?

Liittyy olennaisesti tähän "vaivaan". Ärtyy myös staattisesta kumarrusliikkeestä tai esim. metsähommista moottorisahan kanssa.

Tekniikkaa hiotaan tietty jatkuvasti ja core kehittyy parhaiten näissä moninivelliikkeissä, mutta pitäisiköhän kyykyn, soudun, maven, penkin, pystypunnerruksen ja leukojen mukaan laittaa pari alaselkä/vatsaharjoitusta ja tiputtaa painoja vai jatkaa vyöllä isommissa painoissa, koska muuten isommat romut eivät ole ongelma.

Tuollaiset nivelrikot ovat varsin yleisiä ja normaaleja löydöksiä varsinkin jos ei ihan poikanen enää ole. Siksi en siitä mitään ylempänä maininnut kun en usko, että tuo kivuliaisuus nyt siihen välttämättä edes suoranaisesti liittyisi. Joka tapauksessa, kyllähän se ihan suotavaa on niitä keskivartalon lihaksia erikseenkin harjoittaa.

Itse perustelen oman vyön käyttöni sillä, että se ehkäisee tapaturmia kovissa nostoissa.

selkääni on vuosien aikana tullut rappeumaa ja yhteensä 3 välilevynpullistumaa, joista viimeisin leikattiin. Mikään näistä ei ole salihommista saatuja.

Core kuuluu treeneihin normaalisti ja vyön käyttökin on progressiivista, eli maksimin noustessa nousee myös vyönkäyttö paino. Eli jos vaikka kyykky maksimi 150, tehdään 120 asti ilman vyötä ja keskitytään tekniikkaan ja coreen vahvasti. Vyön kanssa voi sitten millin antaa periksi tekniikassa ja keskittyä siihen maksimi tulokseen.

Uskon, että tällä ei ole juurikaan negatiivista vaikutusta coreen. Terveillä ihmisillähän vyön käyttö kannattaa pitää minimissä, koska loukkaantumis riski on kuitenkin himpun verran pienempi.

Samasta syystä käytän polvilämppäreitä, koska tapaturmaisesti nuorena loukkaamani polvi saattaa kipeytyä ja lukkiintua jo ihan kehonpaino kyykyissä. Niissä ja pienillä kuormilla se ei juurikaan haittaa, mutta mentäessä lähelle maksimeja on se jo aikas hazardia.

Ja jotta varmasti tuntee itsensä keski-ikää lähenteleväksi, niin rannesiteetkin täytyy olla

Pari kaveria kaupittelivat mulle näitä vöitä kun asia tuli puheeksi ja kiinnitin huomiota siihen että tyypit mavettavat ja kyykkäävät selvästi rankemmilla painoilla mutta core strength tuntuu olevan selvästi jäljessä. Mä teen mm. ab-wheelillä muina miehinä pitkiä sarjoja ja staattisia pitoja, mutta nämä eivät jaksa tehdä kuin pari toistoa todella kurjalla tekniikalla. Omalla kohdalla pitäydyn siis vöistä ja tuista toistaiseksi.

Voisko myös johtua siitä, että kaverit ei treenaa niin paljon ab-wheelillä? Seikka on kyllä saletti, että jos ei paria toistoa enempää jaksa sillä tehdä, on keskikropassa todennäköisesti pito-ongelmia (olettaen, että nyt puhutaan polviltaan tehtävästä versiosta). En kyllä suoraan yhdistäis tätä kuitenkaan vyön käyttöön tai käyttämättömyyteen.

Itse koitan pitää huolta corestakin, vaikka vyötä käytänkin.

Voimapyörää 4×15 satunnaisesti, istumaannousut, jalkojennosto ja supermiehet joka viikko treeneihin lisättynä.

Jos haluaa, että core on kunnossa, niin pitää sen eteen tehdä vähän töitäkin. Ei se tule pelkästään raskailla perusliikkeillä ilman vyötä. Toki se hieman kehittyy siinäkin.

Voisko myös johtua siitä, että kaverit ei treenaa niin paljon ab-wheelillä? Seikka on kyllä saletti, että jos ei paria toistoa enempää jaksa sillä tehdä, on keskikropassa todennäköisesti pito-ongelmia (olettaen, että nyt puhutaan polviltaan tehtävästä versiosta). En kyllä suoraan yhdistäis tätä kuitenkaan vyön käyttöön tai käyttämättömyyteen.

Voimapyörä on aktiivisessa käytössä. Teen yleensä välipäivinä tiukan 20min HiiT-treenin (tunnin juoksulenkin sijasta), jossa tulee tehtyä mm. voimapyörällä n. 4x-5x 10 toiston sarjaa. Myös jalannostot leuanvetotangolla onnistuvat. Voimannosto on vaikuttanut erittäin positiivisesti alaselän kipuihin, mutta erityisesti maastaveto ilman vyötä ärsyttää alaselkää niin maan pr***sti. Kyykyssä alaselkä ei kipeydy ilman vyötä.

Taidanpa tehdä niin, että käytän vyötä noissa isommissa nostoissa ja treenaan corea vielä erikseen. Jos jokin toimii niin mitä tuota suotta muuttamaan :)

Keskikroppa on semmonen, mitä kannattaa oikeasti treenata ja etenkin huoltaa paljon. Ihan lihasten aktivointia ja verenkierron parantamista. Moni saliseppo tulee tuon oppimaan vasta kantapään kautta.

Vyön käytöstä ei ole mitään haittaa, mutta siitä on monille hyötyä. Jos esimerkiksi laitat vyön tarpeeks tiukalle, niin huomaat että vatsalihaksia on pakko jännittää sitä vyötä vasten. Se puristus sattuu muuten... Oikein laitettu vyö tavallaan pakottaa pitämään vatsan tiukkana.

Hommasin vyön ja tykästyin siihen heti ja olen siirtynyt liputtamaan sen puolesta - sen kanssa saa jämäkkyyttä ja sitä kautta lisää tehoa niihin liikkeisiin mitä yrittää tehdä(mave, kyykky, pystärit ym.) ja core voi kehittyä jopa tehokkaammin vyön kanssa, koska vyö vaatii toimiakseen coren aktivointia - se ei ole mikään ulkoinen tukiranka vaan tehokas työkalu. Jos core on paska, niin sitä ei pelasta mikään vyö, mutta vahva core ja hyvä vyö on kingi kombo.

Suosittelen standing rollouttia tai siihen tähtäämistä reseptiksi kaikille vyöllisille ja vyöttömille. Mulla on projekti meneillään ja odotan sitä päivää lähitulevaisuudessa kun saan tehtyä ekan voimapyörävedon suorin jaloin, niin pääsen hieromaan sitä ihan kunnolla.

Vyön käytössä olen huomannut tärkeäksi löytää sopiva vyön kireys. Liian löysä, niin ei saa täyttä hyötyä. Sitten taas jos vetää niin tiukkaan, kuin väkisin saa, ei saa enää jännitettyä keskikroppaa optimaalisella tavalla. Omalla Duke fitness merkkisellä vyöllä huomannut, että kun etsii sen tiukkimman reikä välin, johon omin voimin saa vyön vedettyä ja siirtää siitä yhden reikävälin verran löysemmälle, on siinä se paras kohta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom