"Vuosisadan rahoitusmarkkinakriisi"

Rahan määrä määrittää rahan arvon, tätäkö yrität sanoa? Tällainen käsityshän irroittaa rahan arvon esimerkiksi talouden vuosituotannon kokonaismäärästä. Vaikka vuosituotanto puolittuisi, niin tällaisen käsityksen mukaan sillä ei olisi mitään vaikutusta rahan arvoon ts. hintoihin?

Kaikkien hyödykkeiden hinnat määräytyvät kysynnän ja tarjonnan mukaan. Raha on hyödyke siinä missä muutkin, joten rahan arvo määräytyy myös kysynnän ja tarjonnan mukaan. Jos talouden koko vuosituotanto maagisesti puolittuisi, tottakai se vaikuttaisi tuotteiden hintoihin, koska se laskisi tarjontaa. Kuten juuri totesimme, hyödykkeen hinta määräytyy kysynnän ja tarjonnan mukaisesti.

Toisaalta, jos nykymuotoinen rahatalousjärjestelmä oikeasti toimisi noin kuin kuvasit, niin mistä talouteen voisi tulla uutta nettovarallisuutta?

Sekoitat nyt rahan ja varallisuuden. Raha ei ole varallisuutta. Raha on painettua paperia tai nykyaikana vielä enemmän bittejä verkkopankin kovalevyllä. Varallisuus on ruokaa, peltoja, asuntoja, teitä, kultaa ja niin edelleen. Asioita, joista ihmiset ovat valmiita maksamaan (ts. tekemään töitä saadakseen niitä).

Raha ei ole varallisuutta vaan raha on varallisuuden symboli. Yksi yksikkö rahaa edustaa tiettyä määrää varallisuutta. Jos raha olisi itsessään varallisuutta, voisimme poistaa yhteiskunnasta köyhyyden yksinkertaisesti painamalla lisää paperilappusia ja kutsumalla niitä rahaksi. Mutta tämä ei tietenkään toimi, ja sitä on kyllä kokeiltu historiassa lukuisia kertoja. Jos teemme lisää rahaa, tällöin symbolien määrä lisääntyy ja täten se määrä varallisuutta jota yksi rahayksikkö kuvaa, pienenee. Toisin sanoen, rahaa painamalla rahan arvo laskee.

Koska raha ei ole varallisuutta, rahan määrä voi olla vakio ja varallisuuden määrä voi silti kasvaa yhteiskunnassa. Hintojen kannalta tämä tarkoittaa sitä, että hinnat laskisivat. Tämä olisi tietysti täysin luonnollinen tila taloudessa, koska tuottavuus paranee koko ajan teknologisen kehityksen myötä, tällöin voisi odottaa, että hinnatkin laskisivat tuottavuuden kasvun suhteessa. Mutta näin ei nykyaikana tapahdu, koska valtiot tulostavat yhä enemmän rahaa.

Rahajärjestelmä oli varsin vakaa ja hinnat laskivat teollisen vallankumouksen aikaan. Ja ei, se ei johtanut deflatoriseen kierteeseen, eli siihen, että ihmiset tajuaisivat hintojen koko ajan laskevan joten he lykkäisivät omaa kulutustaan, jolloin kulutus jatkuvasti laskisi. Ihmiset eivät tee näin, koska ihmisillä on aikamieltymys: ihminen haluaa yleisesti ottaen hyödykkeen ennemmin nyt, kuin joskus tulevaisuudessa, vaikka tulevaisuudessa hyödykkeen hinta olisikin matalampi.


Rothbardin kirja on surkea esitys siitä syystä, että kirjan premissinä on ollut osoittaa että valtion liikkeellelaskema raha on "paha". Ei tuo perustu mihinkään tasapainoiseen analyysiin siitä kuinka talous on kehittynyt. Joku voisi erehtyä tuota lukiessaan luulemaan, että arvometallirahaa (kolikoita) on ollut ennen velkasuhteiden muodostamista. Joka ei todellakaan pidä paikkaansa.

Argumenttisi ovat edelleen tasoa "ei, ei tuo pidä paikkaansa". Jos haluat arvostella Rothbardin kirjaa niin näytä missä hänen logiikassaan on virhe.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Raha ei ole varallisuutta vaan raha on varallisuuden symboli. Yksi yksikkö rahaa edustaa tiettyä määrää varallisuutta. Jos raha olisi itsessään varallisuutta, voisimme poistaa yhteiskunnasta köyhyyden yksinkertaisesti painamalla lisää paperilappusia ja kutsumalla niitä rahaksi. Mutta tämä ei tietenkään toimi, ja sitä on kyllä kokeiltu historiassa lukuisia kertoja. Jos teemme lisää rahaa, tällöin symbolien määrä lisääntyy ja täten se määrä varallisuutta jota yksi rahayksikkö kuvaa, pienenee. Toisin sanoen, rahaa painamalla rahan arvo laskee.

Eise nyt noin yksinkertaista kyllä ole. Asia riippunee paljolti tarjontapuolesta. Jos tarjontapuoli on vajaakäytössä, kysyntää lisäämällä myös tarjonta lisääntyy ainakin lyhyellä aikavälillä ja hinnat eivät nouse. Pitkällä aikavälillä hinnat luultavasti myös nousevat (perus Phillips-käyrä). Väitteesi perustunee rahan kvantitaattiteoriaan (M x V = P x Q), joka ei kyllä ainakaan täysin päde. Näistä puhuttiin viitisen sivua aikaisemmin.

Viimeinen väitteesi on hyvin mielenkiintoinen. Jos tuo pitää paikkansa, se myös (osittain) kumoaa kvantiteettiteoriasta johdettuja tekijöitä, joiden mukaan rahan määrää tulisi lisätä tuotannon kasvun tahdissa. Olisiko jotain linkkejä tuosta hintojen laskusta, vakaudesta jne. teollisuuden alkaessa?
 
Eise nyt noin yksinkertaista kyllä ole. Asia riippunee paljolti tarjontapuolesta. Jos tarjontapuoli on vajaakäytössä, kysyntää lisäämällä myös tarjonta lisääntyy ainakin lyhyellä aikavälillä ja hinnat eivät nouse.

Ei ole mitään "tarjontapuolta", "kysyntäpuolta" tai "vajaakäyttöä", on olemassa vain yksilöitä, jotka käyvät kauppaa keskenään valtion määräämien sääntöjen puitteissa. Tällainen "tarjontapuolen vajaakäytöstä" puhuminen viittaa jälleen harhakuvitelmaan siitä, että talous olisi kuin jonkin moottori, joka nyt vain sattuu toimimaan vajaateholla, joten sitä pitää hieman säätää.

Talous ei ole mikään moottori, eikä ole mitään vajaakäyttöä. Tuottajat vastaavat kysyntään, ellei tätä kielletä valtion sääntelyn kautta. Jos kysyntään ei voida vastata (esimerkiksi resurssien puute), hintasignaali kääntää kysyntää vaihtoehtoisiin tuotteisiin.


Pitkällä aikavälillä hinnat luultavasti myös nousevat (perus Phillips-käyrä). Väitteesi perustunee rahan kvantitaattiteoriaan (M x V = P x Q), joka ei kyllä ainakaan täysin päde. Näistä puhuttiin viitisen sivua aikaisemmin.

En viittaa rahan kvantiteettiteoriaan, se on hatusta heitetty matemaattinen malli. Viittaan talouden lainalaisuuksiin, kuten hyödykkeiden hintojen muodostumiseen markkinoilla kysynnän ja tarjonnan kautta.


Viimeinen väitteesi on hyvin mielenkiintoinen. Jos tuo pitää paikkansa, se myös (osittain) kumoaa kvantiteettiteoriasta johdettuja tekijöitä, joiden mukaan rahan määrää tulisi lisätä tuotannon kasvun tahdissa. Olisiko jotain linkkejä tuosta hintojen laskusta, vakaudesta jne. teollisuuden alkaessa?

http://mises.org/econsense/ch68.asp
http://historia.uwb.edu.pl/pih/poniat/rewolucja/Lindert.pdf
 
Niin et oikeastaan vastannut väitteisiini ollenkaan. Sillä ei liene väliä (todellisuuden kannalta) kutsutaanko jotain milläkin nimellä. Tarkoitin juuri tuota, että jos ihmisten (yksilöt yhdessä ;)) kysyntä laskee esim. huonontuneiden tulevaisuuden näkymien seurauksena, tätä voidaan tai pitäisi(?) kompensoida lisäämällä valtion kulutusta (vaikka lisäämällä rahan määrää), kun kerran resurssit eivät muutu. Eihän tämä nosta hintoja ainakaan lyhyellä aikavälillä. Lamoissa ihmisten tarpeet eivät sinänsä muutu vaan jokin taloudellinen häiriö muuttaa odotuksia. Toki eihän tästä mitään universaalia totuutta ole saatu aikaiseksi.
 
Niin et oikeastaan vastannut väitteisiini ollenkaan. Sillä ei liene väliä (todellisuuden kannalta) kutsutaanko jotain milläkin nimellä. Tarkoitin juuri tuota, että jos ihmisten (yksilöt yhdessä ;)) kysyntä laskee esim. huonontuneiden tulevaisuuden näkymien seurauksena, tätä voidaan tai pitäisi(?) kompensoida lisäämällä valtion kulutusta (vaikka lisäämällä rahan määrää), kun kerran resurssit eivät muutu.

Ei pitäisi. Valtio voi lisätä kulutusta ainoastaan nostamalla veroja (eli tällöin kysyntä ei lisäänny, se vain siirtyy yksityiseltä sektorilta julkiselle), ottamalla lisää velkaa (eli verottamalla enemmän tulevaisuudessa), tai painamalla rahaa, joka on inflaation kautta piiloveroa.

Valtio ei ole mikään taikuri, joka voisi taikoa esiin varallisuutta, jota se voisi kulutuksen tai minkään muunkan tempun kautta jakaa ihmisille.

Ja vastasin väiteisiisi: ei ole olemassa mitään yleistä kulutusvajetta tai tuotannon vajaatoimintaa. Kulutus ja tuotanto vain muuttuvat ihmisten preferenssien ja yhteiskunnan muuttuessa. Onko meillä tänään massiivinen tuotannon vajaatoiminta teollisuuden alassa X? Miten mittaat sitä? Miten ajattelit ratkaista ongelman siitä, että teollisuudenalan X lobbarit haluavat vaikuttaa virkamiehiin, jotta saisivat verorahoja omalle alalleen tukena? Yhteiskunnan kokonaistuotannon ja hyvinvoinnin vahvistamisen nimissä, tottakai.

Mitäpä jos virkamiesten sijaan annettaisiin ihmisten päättää itse omasta kulutuksestaan? Ehkä teollisuus X ei vaan tällä hetkellä satu tuottamaan hyödykkeitä, joita ihmiset haluavat ostaa?


Lamoissa ihmisten tarpeet eivät sinänsä muutu vaan jokin taloudellinen häiriö muuttaa odotuksia.

Useimmiten tämä taloudellinen häiriö on juuri valtio, joka sääntelyllään haittaa taloudellista toimintaa. Kuten ketjun aiheena olevassa rahoitusmarkkinakriisissä tapahtui.
 
Rahan määrä määrittää rahan arvon, tätäkö yrität sanoa? Tällainen käsityshän irroittaa rahan arvon esimerkiksi talouden vuosituotannon kokonaismäärästä. Vaikka vuosituotanto puolittuisi, niin tällaisen käsityksen mukaan sillä ei olisi mitään vaikutusta rahan arvoon ts. hintoihin? Toisaalta, jos nykymuotoinen rahatalousjärjestelmä oikeasti toimisi noin kuin kuvasit, niin mistä talouteen voisi tulla uutta nettovarallisuutta?

jf1 vastasikin jo. Raha arvo määräytyy suhteessa sen määrään ja siihen tavaroiden ja palveluiden määrään mitä se tavoittelee. Nettovarallisuutta tulee tuottamalla enemmän tavaroita ja palveluita. Vai meinasitko, että varallisuutta voidaan suoraan painaa painokoneella :) Se olisinkin rentoa elämää kun voisi maata rannalla ja välillä printata lisää fyrkkaa.
 
jf1 vastasikin jo. Raha arvo määräytyy suhteessa sen määrään ja siihen tavaroiden ja palveluiden määrään mitä se tavoittelee. Nettovarallisuutta tulee tuottamalla enemmän tavaroita ja palveluita. Vai meinasitko, että varallisuutta voidaan suoraan painaa painokoneella :) Se olisinkin rentoa elämää kun voisi maata rannalla ja välillä printata lisää fyrkkaa.

Mulla on vaikeuksia pysyä kärryillä teidän rahakäsityksestä. Mutta sitähän voi selventää. Aloitetaan vaikka yksityisestä sektorista.

Eli jos haluaisin esimerkiksi huomenna ostaa niittokoneen ja tehdä oston liikepankin myöntämällä velkarahalla niin mistä rahat tähän ostoon tulisivat? Ajatellaan, että kyseinen liikepankki josta luottoa haen on myöntänyt luottoja jo niin paljon ettei sen reservivaatimusten valossa olisi enää mahdollista myöntää yhtään uutta luottoa, vaikka pankki toteaa, että olisin luottokelpoinen asiakas? Mitä tapahtuu? Mitkä asiat määrittävät myöntääkö pankki tässä tilanteessa luoton vai ei?
 
Kuten sanoin, valtioiden kyvystä tasoittaa suhdanteita ei ole mitään näyttöä. Ja vaikka olisikin, valtion puuttuminen ihmisten väliseen kaupankäyntiin luo aina valtavan määrän ongelmia, kuten korruption ja moraalikadon. Vaikka suhdanteita voitaisiin hallita (mitä ei voida), valtion roolin kasvattaminen johtaisi siitä huolimatta hyvinvoinnin vähentymiseen.
Voitko todistaa väitteesi ja vielä niin, että todistuksessa otetaan huomioon markkinoiden muokkaamisen hinta, eli joko verojen korotukset, rahan painaminen tai velan ottaminen?

Todistelu on jotain mitä tehdään kirkossa tai matikan laitoksella, mutta NBER listaa USA:n taantumia vajaan parinsadan vuoden ajalta. 1930-luvun jälkeen a) taantumien kestot ovat lyhentyneet keskimäärin ja b) niiden välit pidentyneet. Tuotannon lasku on ollut suhteellisen pientä koko ajan ja työttömyysastekin on seilannut siellä viiden-kuuden prosentin pinnassa enimmäkseen. Sikäli vastasyklinen suhdanteiden tasoittaminen on toiminut (plus etenkin inhimillinen komponentti, mikä se tärkein onkin - ei ole enää länsimaissa niin helppoa vain löytää duunia nopeasti). Hinta siis on, mutta markkinoiden epätäydellisyyden vuoksi hinta sille ettei tehdä mitään voi olla paljon suurempi. Ei ole ollut haluja kokeilla tätä ajatusleikkiä monellakaan valtiolla.

Uskon, että jollain toissijaisella mittarilla kuten työttömyydellä mitattuna laskukausia on voitu saada lievennettyä mutta tällä ei ole mitään merkitystä, mikäli työttömyyttä on pidetty kurissa velkarahalla.

Jaa toissijainen mittari. Velkaahan tulee ihan itsekseen taantumassa, etenkin jos on yhtä vientivetoinen valtio kuin Suomi. Rahoitusmarkkinoilla syntyy taas kriisi ja luoton myöntäminen tyssää. Maailmalla tilaukset vähenevät radikaalisti. Ceteris paribus Suomen BKT:n nettovientikomponentti heilahtaa miinukselle -> ollaan nettolainanottajia kunnes valuuttakurssit tasoittavat tilanteen tai tuotannon rakenne muuttuu (tai muualla saadaan talous kuntoon). Valtion velkakirjoja tarvitaan sitäpaitsi muutenkin rahoitusmarkkinoiden toiminnan vuoksi. Pitää olla turvallinen sijoituskohde johon muita sijoituksia verrataan tai mihin saa rahansa turvaan. Austerity-advokaatit tuntuvat haluavan ettei tällaista instrumenttiä kohta ole Euroopassa. Ehkä tahattomasti.
 
Mielenkiintoista vääntöä rahan arvosta. Sehän on vain oravannahkoja vähän kätevämpi ja yhteismitallisempi arvon mitta. Ostopäätökset talouden agentit tekevät anyway suhteellisten hintojen perusteella, joten mitäpä väliä on sillä, kasvaako tuotteen A hinta 2% vuodessa kun tuotteen B hinta nousee sen saman 2% vuodessa? Prospektiteoria valottaa, että ihmiset preferoivat nousevaa palkka- ja kulutuskehitystä. Vaikka saisivat sen saman 2% vuodessa lisää palkkaa. Se paljon puhuttu rahan kvantiteettiteoriakin tämän näyttää: MV=PY -> M/P=Y/V. Ns. klassinen dikotomia.
 
Eli jos haluaisin esimerkiksi huomenna ostaa niittokoneen ja tehdä oston liikepankin myöntämällä velkarahalla niin mistä rahat tähän ostoon tulisivat? Ajatellaan, että kyseinen liikepankki josta luottoa haen on myöntänyt luottoja jo niin paljon ettei sen reservivaatimusten valossa olisi enää mahdollista myöntää yhtään uutta luottoa, vaikka pankki toteaa, että olisin luottokelpoinen asiakas? Mitä tapahtuu? Mitkä asiat määrittävät myöntääkö pankki tässä tilanteessa luoton vai ei?

Jos pankillasi ei ole rahaa, jota lainata, sinun pitäisi tietysti lainata rahat joko joltain toiselta pankilta tai joltain muulta taholta. Vai leikimmekö, että koko maailmasta on lainattava raha loppunut ja valtion on tultava hätiin tulostamalla lisää?
 
Todistelu on jotain mitä tehdään kirkossa tai matikan laitoksella, mutta NBER listaa USA:n taantumia vajaan parinsadan vuoden ajalta. 1930-luvun jälkeen a) taantumien kestot ovat lyhentyneet keskimäärin ja b) niiden välit pidentyneet.

NBERin datan perusteella vuosien 1854 ja 1890 välisenä 36 vuoden aikana Yhdysvaltojen taloudessa oli 8 laskukautta. Tämä tarkoittaa taloudellista laskukautta keskimäärin joka 4-5 vuosi.

Vuosien 1891 ja 2009 välisenä 118 vuoden aikana Yhdysvaltojen talous oli muuttunut vuosi vuodelta vähemmän vapaaksi. Tänä aikana oli 26 laskukautta, eli keskimäärin joka 4-5 vuosi.

Tuotannon lasku on ollut suhteellisen pientä koko ajan ja työttömyysastekin on seilannut siellä viiden-kuuden prosentin pinnassa enimmäkseen.

Tämä on kuvitteellista, koska tuotantoa on ylläpidetty velkarahalla. Velalla on puhallettu ilmaa uuteen kuplaan, joka on seuraavassa lamassaa taas poksahtanut. Tämän seurauksena uusilla laskukausilla on ollut taipumuksena olla aina edellisiä syvempiä.

Jaa toissijainen mittari.

Kyllä, jos puhutaan velkarahalla keinotekoisesti kaunistelluista työttömyystilastoista. Työttömien palkkaamiseen verorahoilla tai lainatulla rahalla tekemään epätehokasta työtä ei ole mitään järkeä, ei vaikka sillä saataisiin laskettua työttömyyslukuja paperilla.
 
Jos pankillasi ei ole rahaa, jota lainata, sinun pitäisi tietysti lainata rahat joko joltain toiselta pankilta tai joltain muulta taholta. Vai leikimmekö, että koko maailmasta on lainattava raha loppunut ja valtion on tultava hätiin tulostamalla lisää?

Ei toki tarvitse leikkiä mitään. Kysyin mitä tuollaisessa tilanteessa tapahtuisi. Minähän en lainanottajana voi tietää liikepankin reservipositiota millään. Itse asiassa, pankki ei lainapäätöksiä tehdessään sitä itsekään tarkista. Sen sijaan havaitessaan, että reservit ovat puutteelliset, liikepankki lainaa tarvittavat reservit (keskuspankkirahaa) interbank-markkinoilta. Näin pankkien päivittäinen liiketoiminta siis pyörii. Pankki huolehtii siis ainoastaan siitä, että lainanottaja on luottokelpoinen ja siitä että yli yön koron ja pankin asiakkailtaan perimän koron erotus on riittävän suuri.

Mutta mitäs tapahtuu, jos interbank-markkinat ovat "kuivat" eli muut pankit eivät suostu lainaamaan reservejä (esimerkiksi pankit haluavat holdata reservejä epävarmassa taloustilanteessa) tälle liikepankille, jolloin ko. pankki ei täytä sille asetettua reservivaatimusta, mutta se on myöntänyt asiakkaille jo luottoja (eli liikepankki"rahaa") eli sillä on tarve hankkia tarvittavat reservit jostain? Näitäkin tilanteita tulee "normaalissa" taloustilanteessa ajoittain, mutta ne korostuvat epävarmassa taloustilanteessa.

Ihan varmuuden vuoksi: kai tiedät eron keskuspankkirahan ja liikepankkirahan välillä?
 
Mutta mitäs tapahtuu, jos interbank-markkinat ovat "kuivat" eli muut pankit eivät suostu lainaamaan reservejä (esimerkiksi pankit haluavat holdata reservejä epävarmassa taloustilanteessa) tälle liikepankille, jolloin ko. pankki ei täytä sille asetettua reservivaatimusta, mutta se on myöntänyt asiakkaille jo luottoja (eli liikepankki"rahaa") eli sillä on tarve hankkia tarvittavat reservit jostain? Näitäkin tilanteita tulee "normaalissa" taloustilanteessa ajoittain, mutta ne korostuvat epävarmassa taloustilanteessa.

Kun ei kukaan muu vastaa, niin lainaan omia juttujasi: 'Tuo luotonlaajennusmalli jota valtavirtainen talousteoria käyttää on myös virheellinen. Keskuspankki järjestää nimittäin liikepankeille aina reservit niiden niitä pyytäessä (jos horisontaalinen markkina on siis jostain syystä kuivunut kasaan), joten mitään "eksogeenista" rajoitetta pankkien luotonannolle ei ole. Luotonlaajennus nimenomaan tapahtuu endogeenisesti.'

Mitkä ovat muuten lähteesi tuolle väitteelle? Miksi ekp tarjoaa pankeille lainaa, jos pankit voivat jo ennestään lainata rajattomasta? Vai onko korko tällöin korkeampi kuin ohjauskorko tai maksuaika lyhyempi? Tässä yksi tuore esimerkki:

http://www.taloussanomat.fi/rahoitu...si-ennatysmaaran-rahaa-pankeille/201119521/12

Niin ja pitää ostaa tuo mainitsemasi kirja, amazonista näyttäisi 30 dollarilla saavan.
 
Reservivajeen täyttämiseksi päivittäin keskuspankki tarjoaa yön-yli -lainaa, jonka hinta on tosiaan asetettu yläkanttiin. Vastaavasti keskuspankki voi ottaa yön-yli rahaa vastaan markkinakorkoa alemmalla korolla. Ns. ohjauskorko (ei enää nykyään varsinaisesti tuonniminen) jää siihen väliin. Idea on siis tehdä transaktiota vasta sitten, kun pankkien väliset markkinat eivät jostain syystä toimi. Normaalistihan pankit lainaavat ylijäämät toisilleen.

Edit: tällainen tilanne oli heti Lehman Brothersin jälkeen Euroopassa - ei enää tiedetty kenellä oli mitäkin roskaa taseessaan. Tilanne on taas vähän samanlainen lainapäätöksen perusteella. Ja sen, että Saksa sai kaupaksi valtionlainaa negatiivisella korolla tässä äskettäin.
 
Reservivajeen täyttämiseksi päivittäin keskuspankki tarjoaa yön-yli -lainaa, jonka hinta on tosiaan asetettu yläkanttiin. Vastaavasti keskuspankki voi ottaa yön-yli rahaa vastaan markkinakorkoa alemmalla korolla. Ns. ohjauskorko (ei enää nykyään varsinaisesti tuonniminen) jää siihen väliin. Idea on siis tehdä transaktiota vasta sitten, kun pankkien väliset markkinat eivät jostain syystä toimi. Normaalistihan pankit lainaavat ylijäämät toisilleen.

Edit: tällainen tilanne oli heti Lehman Brothersin jälkeen Euroopassa - ei enää tiedetty kenellä oli mitäkin roskaa taseessaan. Tilanne on taas vähän samanlainen lainapäätöksen perusteella. Ja sen, että Saksa sai kaupaksi valtionlainaa negatiivisella korolla tässä äskettäin.

Jeps, ymmärtääkseni nykyisin reservivaatimus ei ole niin kovin relevantti pankkien lainanannossa vaan vakavaraisuus. Muistaakseni reservivaatimus Euroopassa on jotai prosentin parin luokkaa, matalampi siis kuin USA:ssa, missä shekkitileillä se taitaa yhä olla jotain 10%.
 
Kun ei kukaan muu vastaa, niin lainaan omia juttujasi: 'Tuo luotonlaajennusmalli jota valtavirtainen talousteoria käyttää on myös virheellinen. Keskuspankki järjestää nimittäin liikepankeille aina reservit niiden niitä pyytäessä (jos horisontaalinen markkina on siis jostain syystä kuivunut kasaan), joten mitään "eksogeenista" rajoitetta pankkien luotonannolle ei ole. Luotonlaajennus nimenomaan tapahtuu endogeenisesti.'

Mitkä ovat muuten lähteesi tuolle väitteelle? Miksi ekp tarjoaa pankeille lainaa, jos pankit voivat jo ennestään lainata rajattomasta? Vai onko korko tällöin korkeampi kuin ohjauskorko tai maksuaika lyhyempi? Tässä yksi tuore esimerkki:

http://www.taloussanomat.fi/rahoitu...si-ennatysmaaran-rahaa-pankeille/201119521/12

Niin ja pitää ostaa tuo mainitsemasi kirja, amazonista näyttäisi 30 dollarilla saavan.

Heh, idea oli nimenomaan saada "jf1" vastaamaan tuohon kysymykseen, koska tämä keskustelu tuntui menneen vähän "sfääreihin". Omasta mielestäni nämä operationaaliset kysymykset ovat kaikkein mielenkiintoisimpia, koska niitä koskevat kuvaukset voivat olla totuusväittäminä ainoastaan oikein tai väärin. Ja itse asiassa, kun näitä käsitellään, tullaan huomanneeksi yhtä sun toista rahasta. Kun keskusteluun tulee mukaan normatiivisia kysymyksiä siitä mitä pitäisi tehdä, mitä rahan pitäisi olla yms, menee keskustelu paljon monimutkaisemmaksi.

Ja tosiaan, keskuspankki ei pysty määrittelemään kierrossa olevan rahan määrää, vaan ainoastaan sen hinnan (Fed funds rate). Huomionarvoista on se, että Fed funds rate on keskuspankin asettama tavoitekorko interbank-markkinoille, eli keskuspankki on ensisijaisesti kiinnostunut siitä millä korolla pankit lainaavat toisilleen reservejä eli keskuspankkirahaa (keskuspankkiraha siis liikkuu tässä tapauksessa liikepankkien keskuspankissa pitämien tilien välillä, ei keskuspankin ja liikepankkien välillä). Keskuspankkirahaa käytetään clearing-tarkoituksiin yhtäältä keskuspankin ja liikepankkien sekä toisaalta liikepankkien keskinäisissä suhteissa (ynnä muissa tarkoituksissa, mutta ei niistä juuri nyt enempää).

Jos interbank-markkina (horisontaalinen pankkien välinen markkina) on kuivunut kasaan niin tällöin liikepankki hankkii tarvittavat reservit keskuspankin diskonttoikkunan (eli vertikaalisen ”markkinan”) kautta (kuten ibnz sanoi). Diskonttoikkunan käytöstä keskuspankki perii ”rangaistuskoron”. Pointti oli kuitenkin se, että keskuspankki ei voi määritellä rahan määrää taloudessa, koska rahan määrä taloudessa on täysin riippuvainen rahan kysynnästä (raha ymmärrettynä tässä tapauksessa siis laajasti myös liikepankkirahana). Ja toden totta, luotonlaajennus siis tapahtuu ”endogeenisesti”. Jos liikepankki ei saisi keskuspankilta vaadittavia reservejä interbank-markkinan kuivuttua kasaan ei ko. liikepankki pystyisi täyttämään sille asetettua reservivaatimusta.

Jos aggregaattitasolla pankkien välisillä markkinoilla on ylijäämää reserveistä, asettaa tämä laskupainetta yön yli korkoon, koska pankit pyrkivät eroon ylijäämäreserveistä. Jos sen sijaan reserveistä on aggregaattitasolla pulaa, yön yli korkoon kohdistuu nousupainetta.

Katsotaan onko kaikki yhtä mieltä siitä mitä yllä on sanottu ja jos on niin jatketaan siitä.

Lähde on tosiaan hyvin pitkälti tuo aiemmin mainitsemani kirja ja suosittelen sitä lämpimästi. Tuon kirjan edustamasta taloustieteen teoriasuuntauksesta löytyy myös Wikipedia-artikkeli.

Itse pitäisin mielelläni tuon EKP:n vielä hetken aikaa keskustelusta poissa, koska Euroopassa järjestelyt ovat niin poikkeukselliset, mutta toki te voitte keskustella jos haluatte.
 
Ok, cool :)

Ja seuraavaksi... holy wall of text, Batman!

Nykyisin kaikki markkinataloudet operoivat fiat-rahalla. Fiat-rahan laskee liikkeelle joko valtiovarainministeriö (Treasury jenkeissä laskee liikkeelle kolikot) tai keskuspankki (FED laskee liikkeelle setelit). Fiat-raha on valtion liikkeellelaskema velkakirja, joka ei ole vaihdettavissa mihinkään (esim. jalometalliin). Tällainen raha (keskuspankkiraha) on laillinen maksuväline, jota ei voi kieltäytyä hyväksymästä velkojen (niin yksityisten kuin julkisten) maksussa ja lisäksi se on ainoa raha jota voi käyttää verojen maksamiseen. Liikepankkeihin tehdyt talletukset ovat myös vaihdettavissa keskuspankkirahaksi. Kuten aiemmin todettua, keskuspankkirahaa käytetään myös clearing-tarkoituksiin keskuspankin ja liikepankkien välillä sekä liikepankkien keskinäisiin suhteisiin. Keskuspankkiraha on likvidein olemassa oleva rahamuoto. Esimerkiksi Yhdysvalloissa kaikki mitä on myynnissä dollarin kuvalla varustettuna on mahdollista ostaa Yhdysvaltain liikkeellelaskemalla valuutalla (kolikot tai setelit).

Kun valtio kuluttaa, se kirjoittaa shekin valtiovarainministeriön (Treasury) nimissä. Treasuryn vastattavat lisääntyvät kulutetun summan verran ja varat lisääntyvät (ostotapauksessa) tai vaihtoehtoisesti jotkin vastuut vähenevät (esimerkiksi työttyömyyskorvausmaksut vähenevät kirjoitettujen työttyömyyskorvausshekkien verran). Treasuryn kirjoittaman shekin saaja todennäköisesti lunastaa shekin pankissa. Saaja joko ottaa shekin rahana tai tallettaa summan tililleen. Jälkimmäisessä tapauksessa liikepankin reservit lisääntyvät tilille talletetun summan verran. Tässä yhteydessä ei ole merkityksellistä tehdä eroa Treasuryn ja ja FED:in taseiden välille. Liikepankin reservit näkyvät pankin varoina ja FED:in vastuina eli pankin saatavina valtion fiat-rahana. Liikepankki voi milloin tahansa vaihtaa nämä varat kolikoiksi tai seteleiksi, tai se voi käyttää niitä valtiolle osoittamina maksuinaan.

Jos shekin tallettanut henkilö päättää lunastaa shekin rahana, pankki muuntaa reservit valuutaksi, jota FED toimittaa aina vaadittaessa toimiessaan Treasuryn omana ”pankkina”, jolloin yhden tyyppinen Treasuryn vastuu (shekki joka on osoitettu kansalaiselle) muuttuu toisenlaiseksi Treasuryn vastuuksi (kolikoiksi tai seteleiksi eli IOU:ksi FED:lle, jota kompensoi FED:n liikkellelaskemat setelit).

Tärkeää on se, että Treasury kuluttaa ajallisesti ennen ja välittämättä verotuloista tai joukkovelkakirjojen liikkeellelaskusta. Yhdysvalloissa verot kerätään ympäri vuoden erityisille verotileille, joita pidetään liikepankeissa. On totta, että Treasury siirtää varoja yksityisistä pankeista omalle tililleen FED:ssä, kun se haluaa ”kuluttaa”, mutta tämä on tosiasiallisesti reservien ylläpitoon liittyvä toimenpide – kun Treasury kuluttaa, pankkien reservit lisääntyvät suurin piirtein saman verran, joten varojen siirto pois verotileiltä tapahtuu pankkien reservien tasapainottamisen vuoksi. Näitä lisäyksiä/poistoja reserveistä täytyy seurata huolella, ja keskuspankki lisää reservejä mahdollisessa alijäämätilanteessa (jos siirrot pois verotileiltä ylittävät Treasuryn pankkeihin kulutuksen kautta tallettamien varojen määrän) ja ylijäämätilanteessa keskuspankki ”imee” ylimääräiset reservit pois (tästä lisää alempana). Keskuspankki ryhtyy näihin toimenpiteisiin, jotta se pystyy ylläpitämään asettamaansa yön yli korkotavoitettaan (josta oli aiemmassa postauksessa puhetta).

Tämän kun ymmärtää, ymmärtää samalla ettei valtio voi kuluttaa saamiaan verotuloja. Jos FED:n ja Treasuryn taseet yhdistetään, huomataan ettei valtio voi kerätä verotuloja taloudesta ennen kuin se kuluttaa – valtion täytyy kompensoida yksityisen sektorin verotileiltä nostamiaan verorahoja kuluttamalla täsmälleen samansuuruinen summa ”fiat-rahaa” FED:n taseen kautta. Valtio on fiat-rahan suvereeni liikkeellelaskija, joten se voi saada verotuloina ainoastaan sellaista fiat-rahaa jota se on yksityisille markkinoille oman kulutuksensa kautta toimittanut.

Verotulot eivät siis ”rahoita” valtion kulutusta, vaan luovat kysyntää valtion liikkeellelaskemalle rahalle sekä vaikuttavat reserveihin.
Jos tarkastelu aloitetaan aggregaattitasolta, voidaan havaita että valtio voi olla ainoa rahan ”netto”tarjoaja. Sen sijaan kun yksityinen sektori luo ”rahaa”, syntyy vastaava summa velkaa. Tämä summa ei voi näin ollen koskaan olla yksityisen sektorin nettovarallisuutta.

Ajatuksena: Kun kansalaiset käyttävät pankkeihin tallettamiaan käteisvaroja verojen maksamiseen, johtaa tämä pankin reservien vähenemiseen, jolloin pankit eivät kykene vastaamaan niille asetettuihin reservivaatimuksiin. Yön yli korot nousevat, kun pankit pyrkivät vastaamaan lain asettamiin vaatimuksiin. Keskuspankin täytyisi puuttua tilanteeseen ja todennäköisin toimintatapa olisi avomarkkinaoperaatio, jossa keskuspankki ostaisi valtion joukkovelkakirjoja. Tämä ei kuitenkaan ole kestävä ratkaisu, koska se johtaisi ennen pitkää siihen, ettei markkinoilla olisi jäljellä yhtään myytävää joukkovelkakirjaa. Keskuspankki voisi tässä tilanteessa tarjoutua ostamaan muita yksityisen sektorin varoja, esimerkiksi vierasta valuuttaa (ja tätä myös tapahtuu). Keskuspankki voisi myös ostaa kotimaisia finanssiassetteja tai jopa kotimaisia hyödykkeitä ja palveluita. Itse asiassa, maissa joissa valtio yrittää ylläpitää ylijäämäisiä budjetteja keskuspankki joutuu turvautumaan em. toimenpiteisiin järjestääkseen kansalaisille riittävän määrän fiat-rahaa, jotta he kykenevät maksamaan veronsa. Tässä tilanteessa Treasuryn tase itse asiassa olisi ylijäämäinen, mutta keskuspankin alijäämäinen. Ainoastaan keskuspankin yllämainittujen ostotoimenpiteiden kautta saadaan aikaiseksi vaikutelma siitä, että valtion on mahdollista jatkuvasti ylläpitää ylijäämäisiä budjetteja. Johtopäätöksenä voidaan todeta, ettei valtion ole mahdollistaa ylläpitää jatkuvia ylijäämäisiä budjetteja, koska yksityisen sektorin holvaamat rahat loppuvat jossain vaiheessa. Treasuryn tase voi näyttää ylijäämäiseltä niin pitkään kuin keskuspankki työntää talouteen reservejä ostamalla assetteja tai lainaamalla reservejä.

Sen sijaan kun valtio luo fiat-rahaa ostaakseen hyödykkeitä ja palveluita, tämä näyttäytyy yksityisen sektorin kirjanpidossa fiat-rahan kreditoimisena ja valtion ostamien hyödykkeiden ja palveluiden debitoimisena. Tämä tarkoittaa ”nettorahanluontia”, koska yksityisen sektorin vastuut eivät kasva. Tätä ”nettorahaa” on näin ollen yksityisen sektorin käytössä verojen maksuun. Maksaessaan verot tällä ”nettorahalla” yksityisen sektorin verovastuu vähenee täsmälleen samalla summalla.

Periaatteena: Valtio siis kuluttaa (ostaa hyödykkeitä, palveluita jne yksityiseltä sektorilta), jonka jälkeen tätä rahaa käytetään yksityisen sektorin toimesta valtion asettamien verojen maksuun. Loogisesti: kansalaiset eivät voi maksaa verojaan fiat-rahassa valtiolle ennen kuin valtio on siirtänyt fiat-rahaa kansalaisten käyttöön (mm. em. ostojen muodossa).
Näin ollen teoreettisesti valtio ei millään voi pyrkiä jatkuvasti ylijäämäisten budjettien ylläpitoon, koska valtion liikkeellelaskemaa rahaa olisi kierrossa vähemmän kuin mitä yksityiselle sektorille asetetut verovastuut olisivat. Kansalaiset voisivat käyttää ensiksi säästöjään verojen maksuun, jonka jälkeen voisivat siirtyä myymään valtion joukkovelkakirjoja joiden olemassaolo itsessään on riippuvainen siitä, että valtiolla on joskus aiemmin ollut alijäämäisiä budjetteja. Jos vielä tässäkin vaiheessa valtio yrittäisi ylläpitää ylijäämäistä budjettia, voidaan huomata että ainoa tapa mistä rahaa talouteen voisi tulla on valtion kulutuksen kautta.

Vielä valtion joukkovelkakirjoista:

Valtio siis ”rahoittaa” kulutuksensa luomalla fiat-rahaa ja verojen asettamisen tarkoitus on (luoda kysyntää valtion asettamalle rahalle sekä) saada yksityinen sektori tuottamaan hyödykkeitä ja palveluita, jotta yksityinen sektori saisi myytyä niitä valtiolle vastineeksi fiat-rahasta, jota yksityinen sektori tarvitsee verojen maksua varten. En esitä mitään väitettä onko tämä "hyvä" vai "paha" asia.

Miksi valtio sitten laskee liikkeelle joukkovelkakirjoja? Valtioiden päättäjät toki uskovat, että joukkovelkakirjojen avulla valtio saa lainattua rahaa kulutustaan varten. Tämä on kuitenkin illuusio, koska valtion kulutuksen täytyy tapahtua ensiksi. Joukkovelkakirjojen tarkoitus onkin poistaa ylimääräisiä reservejä pankkijärjestelmästä eikä niitä ole mahdollista käyttää valtion kulutuksesta syntyneiden budjettialijäämien ”rahoittamiseen”. Joukkovelkakirjamyyntien tarkoitus on korvata korkoa kerryttämättömät valtion velkakirjat (fiat-raha) korkoa kerryttävillä joukkovelkakirjoilla.

Kun valtio kuluttaa enemmän kuin se kerää veroina, synnyttää tämä osakassavarantoihin perustuvassa pankkijärjestelmässä ylimääräisiä reservejä valtion kulutusta vastaavalla summalla yllä kuvatulla tavalla (esimerkki Treasuryn työttömyyskorvaushekistä, joka nosti pankkireservien määrää). Osan näistä reserveistä (keskuspankkirahasta) nostavat ei-pankkisektoriin kuuluvat tahot, mutta valtaosa reserveistä jää ylijäämäksi liikepankkien keskuspankissa pitämille tileille. Kuten aiemmassa postauksessa tuli esille, pankit pyrkivät ”myymään” näitä reservejä interbank-markkinoilla yön yli korolla (Fed funds rate). Ylijäämäreservit puskevat yön yli korkoa alaspäin, koska pankit pyrkivät eroon näistä ylijäämistä interbank-markkinoilla, kunnes korko painuu nollaan (tarjontaa on, kysyntää ei). Koska FED ei varmaankaan halua painaa yön yli korkoa nollaan, täytyy ylijäämäiset reservit ”imeä” pois järjestelmästä. Reservien poistaminen tapahtuu myymällä joukkovelkakirjoja. Tämä tapahtuu itse asiassa ”normaalisti” automaattisesti mm. reverse repojen muodossa. Repot ja reverse repot ovat kuitenkin vain ”hienosäätöön” liittyviä työkaluja. Päävastuu joukkovelkakirjojen liikkeellelaskusta on Treasuryllä. Treasuryn primaarimarkkinolla tapahtuvat joukkovelkakirjamyynnit siivoavat pois ylijäämäreservit joita valtion kulutus on synnyttänyt.

Joukkovelkakirjojen myyminen on näin ollen rahapoliittinen toimenpide eikä finanssipoliittinen toimenpide.

Tältä erää voikin jättää tähän. Eiköhän tästäkin jo synny keskustelua. Kohta voi ehkä siirtyä myös siihen mistä euroalueen ongelmat johtuvat. :)
 
Tuosta olenkin sitten täysin eri mieltä. NY Fed järjestää aika-ajoin huutokauppoja, jossa on tietty määrä primary dealereita ostaa USA:n dollareissa noteerattua velkaa ja myyvät sen eteenpäin markkinoille. Tuo ei yksinkertaisesti voi pitää paikkaansa sillä se johtaisi M0 jatkuvaan paisumiseen suhteessa valtion velkaan ja toisaalta tekisi FED:n avomarkkinaoperaatiot merkityksettömiksi.

debt.gif


adjusted_monetary_base_chart.png


Eli kuten näemme, USA:n valtionvelka ei mitenkään seuraile rahaperustaa tai toisinpäin. Taloudessa tarvitsee olla sen verran rahaa, että kaikki transaktiot valtionvelan ostamisesta asuntolainojen ottamiseen käyvät sujuvasti. Tai sitten ymmärsin vähän väsyneenä väärin, mikä on aina mahdollista.
 
Back
Ylös Bottom