"Vuosisadan rahoitusmarkkinakriisi"

Eräs selitys on se, että koska inflaatio-odotukset vaikuttavat todelliseen inflaatioon, ei KP voi rahoittaa itseään/valtiota seignioragella, koska se kiihdyttäisi nimenomaan näitä odotuksia. Tästäkin syystä EKP (ja taitaa Fedikin) julkaisee inflaatiotavoitteen etukäteen. Tämä on aika lähellä friedmanilaista adaptiivisten odotusten mallia, joskin neokeynesiläinen koulukunta ehdottaa, että rationaalisten odotusten vallitessa KP voisi kerran tehdä ns. yllätysinflaation ilman kiihtyvää inflaatiota. Tämän jälkeen uskottavuus olisi mennyt keskuspankilta, kylläkin.

Tuossa on mielestäni hyvä, mutta pitkähkö kirjoitus inflaatiosta, valtion alijäämistä ja keskuspankkirahoituksesta. Muutama avainkohta:

Inflaatiota tarkasteltaessa on syytä ensin määritellä, mitä inflaatiolla itse asiassa tarkoitetaan. Inflaatio tarkoittaa hyödykkeiden hintojen nousua, joka on seurausta hyödykkeiden kysynnän nopeammasta kasvusta verrattuna hyödykkeiden tarjonnan kasvuun. Esimerkiksi tuoteverojen korottamisesta johtuva hintojen nousu ei siis ole määritelmän mukaisesti inflaatiota. Myöskään niin kutsuttu palkkainflaatio, jolla tarkoitetaan nimellispalkkojen siirtymistä yritysten hinnoittelun kautta hyödykkeiden hintaan, ei täytä inflaation määritteitä. Inflaatio on siis puhtaasti reaalitaloudellinen ilmiö, joka kuvaa tietyllä hetkellä vallitsevaa reaalisen kysynnän ja tarjonnan välistä suhdetta.

...

Keskeistä kysynnän kasvusta juontuvalle inflaatiolle onkin pankkien kyky ja halu rahallistaa taloudellisten toimijoiden velkasuhteita. Jos pankit tiukentavat lainaehtojaan ja yhä useampi mahdollinen asunnonostaja menettää luottokelpoisuutensa, ei kysyntää koskaan synny eikä asuntokauppoja tehdä. Tästä syystä esimerkiksi korkea korkotaso supistaa talouden ja erityisesti asuntojen kysyntää, koska pankit uskovat vain hyvin toimeentulevien (riittävän suurta palkkaa saavien) kotitalouksien pystyvän suoriutuvan koroistaan ja lainanlyhennyksistään.

Kun mukaan tarkasteluun otetaan myös talouden tarjontapuoli, on mahdollista tehdä lisää kiinnostavia havaintoja inflaatiosta. Jos asunnonostajia miellyttävien asuntojen määrä kasvaa niiden kysyntää nopeammin, kääntyvät asuntojen hinnat laskuun. Tällöin samansuuruinen rahan määrän lisäys taloudessa ei johdakaan inflaatioon, sillä tarjonnan kasvu kompensoi kysynnän kasvua. Rahan ja inflaation välinen yhteys perustuukin lopulta siihen, että rahan syntyminen synnyttää kysynnän ja tietyllä hetkellä tämä kysyntä ylittää reaalisen tarjonnan tason taloudessa. Jos taas reaalinen tarjonta kasvaa samaa vauhtia kysynnän kanssa, on rahan lisäys täysin hintaneutraalia.

...

Itse asiassa myös keskuspankin rahoittamat valtion alijäämät voivat olla täysin hintaneutraaleja, jos julkinen kulutus johtaa talouden reaalisen tarjonnan kasvuun samassa suhteessa reaalisen kysynnän kasvun kanssa. Verotuksella valtio voi kuitenkin aina säädellä valtion kulutuksen inflatorisia vaikutuksia, jotka seuraavat pääasiassa tuotantojärjestelmän jäykkyyksistä tai muista rakenteellisista tekijöistä. Luonnollisesti täystyöllisyystilanteessa (noin 2 prosentin työttömyysaste), jolloin tuotannon kasvu väistämättä hidastuu, julkisen sektorin alijäämät voivat aiheuttaa inflaatiota. Tällöin ostovoiman imeminen pois taloudesta budjettiylijäämin on tarpeellista.


Nykyisessä deflationaarisessa taloustilanteessa ei ole MITÄÄN järkeä pyrkiä budjettiylijäämiin. Mutta tätähän esimerkiksi Sailaksen Raipe Suomelle tällä hetkellä suosittelee. Verotusta pitäisi kuulemma kiristää, jotta budjetit saadaan ylijäämäisiksi. Samanaikaisesti Suomen vaihtotase on kuitenkin painunut käsittääkseni vajeelliseksi, joten kylmää kyytiä annetaan taloudelle jos Raipen vinkkejä kuunnellaan. :face:

http://rahajatalous.wordpress.com/2010/12/23/keskuspankkirahoitus-ja-inflaatio/
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jossakin vaiheessa Suomella tulee ongelmia jos nykyvelkaantuminen jatkuu. En muista mikä Suomen luottoluokitus oli 90-luvun lamassa, eikä sillä ole niin väliä, mutta ymmärtääkseni Viinanen joutui käymään Suomen velkojien kanssa kahdenkeskeisiä neuvotteluita joissa nämä lopulta pitkin hampain suostuivat jatkamaan Suomen luotottamista. Tämä oli siis silloin kuin Suomella vielä oli oma valuutta ja keskuspankki. Kukaan ei vaan suostunut lainaamaan Suomelle markoissa.

Eli kun valtio velkaantuu tarpeeksi kauan tarpeeksi pitkään niin ongelmia tulee väistämättä. En usko, että valtio vaikkakin voisi painaa rahaa on jokin mystinen olento johon eivät normaalit markkinatalouden lainalaisuudet koske.
 
Jossakin vaiheessa Suomella tulee ongelmia jos nykyvelkaantuminen jatkuu. En muista mikä Suomen luottoluokitus oli 90-luvun lamassa, eikä sillä ole niin väliä, mutta ymmärtääkseni Viinanen joutui käymään Suomen velkojien kanssa kahdenkeskeisiä neuvotteluita joissa nämä lopulta pitkin hampain suostuivat jatkamaan Suomen luotottamista. Tämä oli siis silloin kuin Suomella vielä oli oma valuutta ja keskuspankki. Kukaan ei vaan suostunut lainaamaan Suomelle markoissa.

Eli kun valtio velkaantuu tarpeeksi kauan tarpeeksi pitkään niin ongelmia tulee väistämättä. En usko, että valtio vaikkakin voisi painaa rahaa on jokin mystinen olento johon eivät normaalit markkinatalouden lainalaisuudet koske.

Ei kyseessä toki ole mikään mystinen olento tai uskon asia. Kuten tuossa yllä todetaan:
Itse asiassa myös keskuspankin rahoittamat valtion alijäämät voivat olla täysin hintaneutraaleja, jos julkinen kulutus johtaa talouden reaalisen tarjonnan kasvuun samassa suhteessa reaalisen kysynnän kasvun kanssa. Verotuksella valtio voi kuitenkin aina säädellä valtion kulutuksen inflatorisia vaikutuksia, jotka seuraavat pääasiassa tuotantojärjestelmän jäykkyyksistä tai muista rakenteellisista tekijöistä. Luonnollisesti täystyöllisyystilanteessa (noin 2 prosentin työttömyysaste), jolloin tuotannon kasvu väistämättä hidastuu, julkisen sektorin alijäämät voivat aiheuttaa inflaatiota. Tällöin ostovoiman imeminen pois taloudesta budjettiylijäämin on tarpeellista.

Valtion kulutukselle (ja omassa valuutassaan velkaantumiselle) on rajoituksia, mutta ne eivät liity budjetin tasapainottamiseen millään tietyllä aikavälillä. Todellisia rajoituksia asettavat työllisyyden taso ja inflaatio. Toki nyt EMU-maana Suomi on aikamoisessa liemessä.

Ja tuohon Suomen tilanteeseen 1990-luvulla: Täytyy lukea taloushistoriaa, jotta ymmärtää tuolloin tehtyjä päätöksiä. Toisen maailmansodan jälkeen oli kansalliset valuutat oli sidottu dollariin (tietty vaihteluväli) ja dollari kultaan (Keynes ehdotti muunlaista järjestelyä, mutta Yhdysvaltain tahdosta näin tehtiin). Haluttiin mm. tavaroiden vapaata liikkuvuutta, mutta samanaikaisesti säännellä pääomaliikkeitä, koska niiden tuohoisa vaikutus oli nähty sotien välisenä aikakautena. Järjestelmä vaati pääoma- ja valuuttakontrolleja, jotta valuutat saatiin pidettyä tuossa asetetussa vaihteluvälissä. Pääomat eivät siis virranneet vapaasti rajojen yli eikä valuuttoja ollut mahdollista vaihtaa vapaasti. Kantava ajatus tavaroiden vapaan liikkuvuuden osalta oli siis varsin ricardolainen, mutta vapaat pääomaliikkeet nähtiin ennemminkin turmiollisina kuin hyödyllisinä.

Tällaisen järjestelmän ehdottomana etuna nähtiin se, että se mahdollisti valtion aktiivisen finanssipolitiikan mm. täystyöllisyyteen pyrkimisessä. Toisaalta, tällaisessa järjestelmässä valtion budjettialijäämillä ja velkaantumisella on suoraan väliä. Alhaiset korot eivät kuitenkaan tällaisessa järjestelmässä johtaisi pääomien pakenemiseen maasta suurempien hyötyjen toivossa. Järjestelmä toimi erittäin hyvin 1940-luvulta aina 1970-luvulle, jona aikana ei nähty ensimmäistäkään finanssikriisiä. Järjestelmässä oli kuitenkin sisäsyntyisiä ongelmia, joista yksi oli se, etteivät pääomakontrollit olleet kaksinkertaisia. Vastaanottavaa maata ei siis velvoitettu kontrolloimaan sinne laittomasti (?) virtaavia pääomia (tämä oli alunperin Keynesin ja Whiten ehdotus ja kirjattu luonnoksiin, mutta lopullisessa sopimuksessa sitä ei enää ollut. Syynä oli todennäköisesti rahoitusalan painostus, koska yhdysvaltalaiset pankit olivat 1930-luvulla tehneet hyvää bisnestä Euroopasta paenneilla pääomilla). Tästä porsaanreiästä tietyt maailmantalouden persreiät, kuten Lontoon City, päättivät tehdä bisneksen itselleen (johon keskuspankki hiljaisesti suostui vastoin valuuttakontrolleja koskevia säännöksiä). Yhdysvaltojen Marshall-apukin oli lopulta vain murto-osa siitä rahamäärästä, jota Euroopasta oli virrannut toisen maailmansodan jälkeen Yhdysvaltoihin. Yhdysvaltojen oli itse asiassa pakko antaa Marshall-apua Eurooppaan tai muuten Euroopasta ei koskaan olisi voinut tulla ostovoimaista, joka taas olisi johtanut yhdysvaltalaisten yritysten heikkeneviin tuottoihin Euroopan osalta. Lopulta järjestelmä kuitenkin romahti 1970-luvulla, kun Yhdysvallat halusi vapauden kuluttaa Vietnamin sotaa varten yli sen mitä järjestelmä mahdollisti. Siirryttiin kelluvien valuuttakurssien järjestelmään. Suomessa vapaiden pääomalikkeiden ja kelluvien valuuttakurssien vaikutusta valtion finanssi- ja rahapolitiikalle ei kuitenkaan täysin ymmärretty:

Vaikka pääomanliikkeiden vapautuminen oli muuttanut oleellisesti länsimaista raha- ja rahoitusjärjestelmää 1980-luvulla, Suomessa rahapolitiikka haluttiin härkäpäisesti perustaa kiinteiden valuuttakurssien pohjalle, jolloin keskuspankin tavoitteena oli pitää markan ulkoinen arvo mahdollisimman vakaana ja kotimainen inflaatio mahdollisimman matalana (ks. vahvan markan politiikka). Uusissa olosuhteissa tämänkaltainen politiikka oli jo lähtökohtaisesti tuomittu epäonnistumaan, mistä kasvavat pääomanliikkeet ja nopeutuva yksityisen sektorin velkaantuminen pitivät huolen.

Valittuaan rahapoliittiseksi tavoitteekseen valuuttakurssivakauden, keskuspankin mahdollisuudet vaikuttaa korkotasoon sekä pankkien antolainaukseen heikkenivät oleellisesti. Kun pankkien lainanantoa pyrittiin kiristämään ja kotimaista korkotasoa nostamaan, virtasi maahan ulkomaista pääomaa korkoeron houkuttelemana. Tällä puolestaan oli suora vaikutus valuutan arvoon, jonka korjaamiseksi tehdyt valuuttakaupat puolestaan lisäsivät kotimaista likviditeettiä ja laskivat korkotasoa. Kuten kuviosta 1 havaitaan, oli markkinakorkojen volatiliteetti erittäin suurta 1990-luvun vaihteessa, mikä kertoo omalta osaltaan keskuspankin kyvyttömyydestä vaikuttaa korkoon.

Ylikuumentuvassa taloudessa, jossa keskuspankki on menettänyt tärkeimmän rahapoliittisen välineensä hallinnan, seinään törmääminen on välttämätön lopputulos. Kuplan puhkeamisen ja reaalitaloudellisen kriisin kärjistymisen myötä keskuspankin eväät myös valuuttakurssin säätelyn suhteen tulivat syödyksi. Kansainvälinen pääoma arvioi markan arvon huomattavasti alhaisemmaksi, kuin mitä keskuspankki halusi sen olevan. Valuuttakurssipaineiden lisäksi valtion obligaatioiden pitkä korko jatkoi nousuaan, mikä vaikeutti entisestään valtion rahoitustilannetta.

Vuoden 1991 devalvaatio sekä talousneuvoston (s. 39) kesän 1992 aikana laatiman analyysin pohjalta rakennettu valtion talouden tasapainottamiseen pyrkinyt ohjelma (nk. Sailaksen lista), eivät riittäneet vakuuttamaan markkinoita ja alentamaan markkinakorkoja, vaikka erityisesti jälkimmäisen uskotellaan niin tehneen ja siten pelastaneen Suomen yhä pahenevasta taloudellisesta kriisistä. Kun myös valuuttavarannot jatkoivat supistumistaan, päätyi Suomen pankki 8. syyskuuta väistämättömään ja asetti markan ulkoisen arvon markkinakysynnän määritettäväksi. Markan neljä seuraava vuotta kestänyt kellutus alkoi.

Kelluva valuuttakurssi palautti välittömästi keskuspankin ohjausvallan lyhyeen korkoon, minkä merkitystä Suomen talouden käännökseen ei voida aliarvioida. Kuten kuviosta 1 havaitaan, lyhyt korko kääntyi välittömästi kellutuspäätöksen jälkeen laskuun, mikä tuotti helpotusta sekä nousukauden aikana ylivelkaantuneille kotitalouksille että uutta tuotantoa suunnitelleille yrityksille. Markan jatkuva devalvoituminen, joka myöhemmin arvioituna oli suuresti ylimitoitettu, oli niin ikään valtava piristysruiske Suomen vientiteollisuudelle (kuvio 2).

Lyhyen koron putoamisen vaikutus alkoi näkyä nopeasti myös pitkässä korossa ja valtion rahoitusasema helpottui huomattavasti. Keskuspankin tärkeimmäksi ohjauskeinoksi muodostuivat yli yön -koron ja rahoituslaitosten likviditeetin säätely. Kesän 1993 ja kesän 1994 välillä yli yön -korko laski lähes neljällä prosenttiyksiköllä seuraten keskuspankin määrittämää korkokäytävää. Pankkien maksuvalmiuden kasvettua vuoden 1994 aikana korko laski lähemmäs keskuspankin päivätalletuskorkoa, kun aikaisemmin yli yön -korko liikkui suhteellisesti lähempänä maksuvalmiusluoton korkoa (kuvio 3).

Valtion obligaatioiden hinta kääntyi vielä vuoden 1994 aikana nousuun seuraten globaalia trendiä, mutta velkamarkkinoiden rauhoituttua korko palasi vuoden 1996 loppuun mennessä – jolloin markka kytkettiin EU-maiden valuuttakurssimekanismiin ERMiin – vuoden 1993 lopun tasolle. Kelluvan valuuttakurssin aikakausi osoittautui lähes kaikilla taloudellisilla mittareilla arvioituna menestykseksi; myös talouden kasvu kiihtyi ja inflaatio pysyi maltillisena. Kun otetaan vielä huomioon se, kuinka syvässä kriisissä uudenlainen rahapoliittinen lähestymistapa otettiin käyttöön, on sen toimivuutta erittäin vaikea kiistää

http://rahajatalous.wordpress.com/2011/01/18/markasta-euroon-mutta-miksi/

Olen tullut jossain määrin siihen tulokseen, että Suomessa ei oikein ymmäretä mistä kelluvien valuuttakurssien järjestelmässä oli kyse, kun Suomen markka oli siihen "kytkettynä". Ihmisten käsitys tuntuu olevan, että silloin sitä markkaa poikkeuksellisesti "kellutettiin" ja että devalvaatiot liittyisivät jollain tapaa kelluvien valuuttakurssien järjestelmään kytkettyyn valuuttaan.
 
Lisäksi Suomenkin valtion BKT:n kasvusta on osaltaan vastuussa valtion jatkuvasti inflaatiota kovemmin kasvaneet menot läpi 2000-luvun. Pohjimmiltaan valtioiden velanottokyvyn rajan muodostaa sijoittajien luottamus. Mikään budjetti ei voi olla loputtomasti alijäämäinen, se johtaa joko maksuhäiriöön tai hyperinflaatioon lopulta.
 
Pohjimmiltaan valtioiden velanottokyvyn rajan muodostaa sijoittajien luottamus. Mikään budjetti ei voi olla loputtomasti alijäämäinen, se johtaa joko maksuhäiriöön tai hyperinflaatioon lopulta.

En ole tuosta lainkaan samaa mieltä, jos puhutaan valtiosta kuten Yhdysvalloista. Valtio joka käyttää vierasta valuuttaa, kuten Kreikka, voi ajautua maksuhäiriöön.

Yhdysvalloissa itse asiassa "velanotto" tapahtui pitkään ns. tap-mallin mukaisesti, jossa liittovaltio kulutti mitä kulutti, tarjosi tietyn määrä velkakirjoja markkinoille tietyllä Treasuryn ja FED:in määrittelemällä korolla ja mahdollisesti myymättä jääneet velkakirjat osti keskuspankki. Huutokauppamalliin (eli markkinoiden määrittämään korkotasoon) siirryttiin vasta myöhemmin. Sinänsä tämä huutokauppamallikaan ei ole mikään vakava ongelma valtion kulutukselle, kuten yllä on tuotu esille.

Maksuhäiriöstä puhuminen esimerkiksi Yhdysvaltain tai Japanin tapauksessa on irrationaalinen ja hyperinflaatiolla pelottelijat yleensä jättävät huomioimatta talouden kasvun ja automaattisten tasapainotusmekanismien vaikutuksen valtion budjettitasapainoon.

Muutenkin talouspolitiikkaa tulisi ohjata seuraavat säännöt:
Lernerin mukaan finanssipolitiikkaa tulisi ohjata kolme sääntöä:[1]

1. Hallituksen tulee ylläpitää järkevää määrää kokonaiskysyntää kaikkina aikoina. Jos kokonaiskysyntä on liian pientä ja siksi on liiallista työttömyyttä, hallituksen tulee alentaa veroja tai lisätä omaa kulutustaan. Jos kokonaiskysyntää on liikaa, hallituksen tulee torjua inflaatiota vähentämällä omaa kulutustaan tai lisäämällä verotusta.

2. Lainaamalla rahaa kun se haluaa nostaa korkotasoa ja takaisinmaksamalla velkojaan silloin kun se haluaa laskea sitä hallituksen tulisi ylläpitää korkotasoa joka aikaansaa optimaalisen määrän investointeja.

3. Vaikka jompikumpi edellisistä säännöistä olisi ristiriidassa tasapainotetun talouden, budjettitasapainon tai velkaantumisen rajoittamisen tavoitteiden kanssa, niillä ei ole merkitystä. Valtion rahapainon tulee painaa kaikki rahat joita tarvitaan tavoitteiden 1. ja 2. saavuttamiseksi.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Funktionaalinen_finanssi
 
Fedillä vähän tuollainen systeemi käytännössä onkin, joskin epämääräisesti muotoiltu "inflaatio- ja työllisyystavoitteiden saavuttamiseksi". Julkilausuttuna tuo antaa ehkä vastuuttoman signaalin kansalaisille omaa talouttaan koskien. Voitaneen jo väittää, että jengi ei aina edes keskimäärin osaa suunnitella omaa pitkän aikavälin talouttaan, joten julkinen valtakaan ei oikein voi toisin väittää toimivansa. Etenkin niitä paljon kehuttuja rahoitusmarkkinoita joutuu rauhoittelemaan monesti ihan puheen tasolla vaan - ja se toimii.
 
Fedillä vähän tuollainen systeemi käytännössä onkin, joskin epämääräisesti muotoiltu "inflaatio- ja työllisyystavoitteiden saavuttamiseksi". Julkilausuttuna tuo antaa ehkä vastuuttoman signaalin kansalaisille omaa talouttaan koskien. Voitaneen jo väittää, että jengi ei aina edes keskimäärin osaa suunnitella omaa pitkän aikavälin talouttaan, joten julkinen valtakaan ei oikein voi toisin väittää toimivansa. Etenkin niitä paljon kehuttuja rahoitusmarkkinoita joutuu rauhoittelemaan monesti ihan puheen tasolla vaan - ja se toimii.

Olen itse asiassa täysin samaa mieltä siitä, että tuota keskuspankin ja liittovaltion todellista tapaa ja valtaa kuluttaa ei tuoda kansantajuisesti ja rehellisesti suuren yleisön tietoon. Kyseessä ei ole mikään pelottavan musiikin säestämä salaliittoteoria, vaan ihan sosiaalipsykologiaan liittyvä seikka. En usko, että suurin osa esimerkiksi yhdysvaltalaispoliitikoistakaan ymmärtää kuinka FED:n ja Treasuryn kuluttaminen ja joukkovelkakirjojen liikkeellelaskeminen yhdessä Primary Dealereiden kanssa todellisuudessa toimii.

Eikös FED:lläkin ole periaate, että FED:n puheenjohtaja ei anna julkilausumia?

Ja tosiaan, FED:n mandaatti on laajempi kuin EKP:n. Luottamus monetarismiin näkyy myös siinä. EKP:llä mandaattina on vain hintavakaus, kun taas FED:llä mandaattina on myös täystyöllisyyden ylläpito.

Tässä on hyvä video aiheesta ja harvinainen FED:n Bernanken haastattelu. Varsinkin ajasta n. 7.00 eteenpäin tulee mielenkiintoista kamaa:


Olen melko varma, että FED:n johdossa on muuten paljon pätevämpi henkilö kuin EKP:llä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tuo hyperinflaatio taitaa liittyä enemmän luottamuksen täydelliseen romahtamiseen: 'kysyntä on hinnan muutoksen kasvava funktio'. USA:n valtion velka on tällä hetkellä reilut 15 biljoonaa (15 290 895 000 000 :D). Jatkuvat neuvottelut velkakaton nostoista liittyvät kaiketi enemmänkin politiikkaan ja uskottavuuteen kuin taloudelliseen kestävyyteen? Ainakin tuon chartalismin perusteella. Oliko näin, että USA:n velkakirjoja ostetaan aina dollareissa (kiinalaiset jne)? Entä jos kaikki maailman suvereenit valtiot harrastavat tälläistä jatkuvaa valtion alijäämää?

Hieman off topickina, tämän hetken tilanteessa taitaa olla (huolestuttavan) paljon yhtäläisyyksiä 30-luvun kanssa ja samoja asioita (virheitä) on toistettu. Rahoitusmarkkinoiden ja kaupan vapauttaminen, 'pullistelua' monelta taholta jne. Korjataanko asiat taas sotimalla? Kaikki paskaksi ja 'ei enää ikinä' :D
 
Iso summa joo 15 biljoonaa, mutta se on noin yhden vuoden BKT siellä. Tiukkaa kasvua vaan eikä ongelma ole enää niin kauhean suuri :)
 
Hieman off topickina, tämän hetken tilanteessa taitaa olla (huolestuttavan) paljon yhtäläisyyksiä 30-luvun kanssa ja samoja asioita (virheitä) on toistettu. Rahoitusmarkkinoiden ja kaupan vapauttaminen, 'pullistelua' monelta taholta jne. Korjataanko asiat taas sotimalla? Kaikki paskaksi ja 'ei enää ikinä' :D

Ei. 30-luvun lama ei johtunut talouden vapauttamisesta, eikä tämä nykyinenkään kriisi johdu siitä. 30-luvun lama johtui keskusjohtoisen talouden sääntelyn luomista ongelmista, aivan kuten nytkin, joten siinä mielessä olemme toistaneet samat virheet.

30-luvun lamaan ja sen syihin liittyen kannattaa katsoa:
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Friedman itse kirjoitti, että kyse oli pitkälti siitä, että julkinen instanssi ei reagoinut ajoissa ja riittävästi (Fed olisi voinut tuupata rahaa). Tämän kirjoituksen olet laittanut omaan blogiisikin :) Hyvä kirjoitus taloussykleistä nykyteorian valossa on NBER:n paperi 11401; "REAL BUSINESS CYCLE MODELS: PAST, PRESENT, AND FUTURE Sergio Rebelo (2005)". Tuollakin syyt mainittiin:

In retrospect, it seems plausible that the Great Depression resulted from an
unusual combination of bad shocks compounded by bad policy. The list of shocks
includes large drops in the world price of agricultural goods, instability in the
financial system, and the worst drought ever recorded. Bad policy was in abundant
supply. The central bank failed to serve as lender of last resort as bank runs forced
many U.S. banks to close. Monetary policy was contractionary in the midst of
the recession. The Smoot-Hawley tariff of 1930, introduced to protect farmers
from declines in world agricultural prices, sparked a bitter tariff war that crippled
international trade. The federal government introduced a massive tax increase
through the Revenue Act of 1932. Competition in both product and labor markets
was undermined by government policies that permitted industry to collude and
increased the bargaining power of unions.

Tjaa niin, ei säännelty tarpeeksi, voisi tulkita :)
 
Valtio on maksuhäiriössä kun sen velkakirjat eivät kelpaa enään sijoittajille. Paperilappusten painaminen on eräänlainen default siinä missä suoraan maksamatta jättäminen. Valtio ei voi selviytyä printtaamalla rahaa sen enempää kuin minä voin kirjoittaa shekkiä itselleni. Liiallinen velkaantuminen johtaa lopulta maksuhäiriöön ja maksuhäiriön välttäminen printtaamalla rahaa tuhoaa valuutan.

Ja joo Kerrostalo hyperinflaatiota voisi luonnehtia lyhyesti "täydellisenä luottamuksen romahduksena valuuttaan". Luottamus romahtaa siinä vaiheessa kun sijoittajat tajuavat, ettei valtio aiokaan tehdä vajeilleen mitään. Suhteellisen samanlainen dynamiikka miten asuntokuplat ja muut pörssikuplat puhkeavat lopulta. Ensin joku haistaa palaneen käryä ja sitten kaikki ryntäävät ulos ovesta.
 
Ihan mielenkiinnosta jf1, kumpi on mielestäsi oikeassa 1930-luvun laman syistä: Rothbard vai Friedman? Heidän käsityksensähän eroavat hyvin paljon toisistaan, kuitenkin olet molempien (ristiriitaisia) näkemyksiä linkkaillut tänne "oikeana" selityksenä kriiseistä, inflaatiosta ja siitä "mitä valtio on tehnyt rahallemme". Toinen kannattaa kultakantaa, toinen kelluvien valuuttakurssien järjestelmää.

Omasta mielestäni molemmat, Rotbhard ja Friedman, ovat jossain määrin harhaisia, mutta mielenkiintoista kuulla oma näkemyksesi.

Valtio on maksuhäiriössä kun sen velkakirjat eivät kelpaa enään sijoittajille. Paperilappusten painaminen on eräänlainen default siinä missä suoraan maksamatta jättäminen. Valtio ei voi selviytyä printtaamalla rahaa sen enempää kuin minä voin kirjoittaa shekkiä itselleni. Liiallinen velkaantuminen johtaa lopulta maksuhäiriöön ja maksuhäiriön välttäminen printtaamalla rahaa tuhoaa valuutan.

Ja joo Kerrostalo hyperinflaatiota voisi luonnehtia lyhyesti "täydellisenä luottamuksen romahduksena valuuttaan". Luottamus romahtaa siinä vaiheessa kun sijoittajat tajuavat, ettei valtio aiokaan tehdä vajeilleen mitään. Suhteellisen samanlainen dynamiikka miten asuntokuplat ja muut pörssikuplat puhkeavat lopulta. Ensin joku haistaa palaneen käryä ja sitten kaikki ryntäävät ulos ovesta.

Jotain voisi tietenkin näiden väitteiden tueksi antaa.
 
Friedman itse kirjoitti, että kyse oli pitkälti siitä, että julkinen instanssi ei reagoinut ajoissa ja riittävästi (Fed olisi voinut tuupata rahaa). Tämän kirjoituksen olet laittanut omaan blogiisikin :)

Niin, eli ensin valtio teki huonon järjestelmän (keskuspankki), ja sen jälkeen huono järjestelmä ei toiminut oikein, josta syntyi ongelmia. Joten loogisesti ajatellen, missä on vika:
1) Markkinataloudessa
2) Talouden vapauttamisessa
3) Valtiossa ja talouden sääntelyssä

Tutustumalla tämän, tai muiden vastaavien kriisien taustoihin, ainoa rationaalisesti perusteltava vaihtoehto on numero 3.

Ihan mielenkiinnosta jf1, kumpi on mielestäsi oikeassa 1930-luvun laman syistä: Rothbard vai Friedman? Heidän käsityksensähän eroavat hyvin paljon toisistaan, kuitenkin olet molempien (ristiriitaisia) näkemyksiä linkkaillut tänne "oikeana" selityksenä kriiseistä, inflaatiosta ja siitä "mitä valtio on tehnyt rahallemme". Toinen kannattaa kultakantaa, toinen kelluvien valuuttakurssien järjestelmää.

Friedman ja Rothbard molemmat syyttivät valtion toimia 1930-luvun laman aiheuttamisesta, ainoastaan heidän ratkaisumallinsa olivat erilaiset. Joten tässä ei ole mitään ristiriitaa liittyen laman syihin.
 
Hyperinflaatioita on ollut maailman sivu. Pelkästään Euroopassa 1900-luvulla on ollut toista kymmentä. Ehkä lyhyesti edustava tapaus voisi olla Meksiko.

In spite of the Oil Crisis of the late 1970s (Mexico is a producer and exporter), and due to excessive social spending, Mexico defaulted on its external debt in 1982. As a result, the country suffered a severe case of capital flight and several years of hyperinflation and peso devaluation. On 1 January 1993, Mexico created a new currency, the nuevo peso ("new peso", or MXN), which chopped 3 zeros off the old peso, an inflation rate of 10,000% over the several years of the crisis. (One new peso was equal to 1000 of the obsolete MXP pesos).

Wikistä tuo.

Inflaatio seurailee aika hyvin rahamäärän (lasketetaan tähän siis kaikki raha-aggregaatit) kasvua. Mistä tuo Friedmanin lausahdus tulikin

Inflation is always and everywhere a monetary phenomenon

F3007a.jpg
 
Friedman ja Rothbard molemmat syyttivät valtion toimia 1930-luvun laman aiheuttamisesta, ainoastaan heidän ratkaisumallinsa olivat erilaiset. Joten tässä ei ole mitään ristiriitaa liittyen laman syihin.

No aivan varmasti on. Se että molemmat mainitsevat sanan "valtio" ei tee selityksistä yhteismitallisia. Et voi olla molempien kanssa samaa mieltä. Lisäksi toinen advokoi kultakantaa ja toinen kelluvien valuuttakurssien järjestelmää. Kumpaa tässä nyt pitäisi kuunnella?

Hyperinflaatioita on ollut maailman sivu. Pelkästään Euroopassa 1900-luvulla on ollut toista kymmentä. Ehkä lyhyesti edustava tapaus voisi olla Meksiko.

Wikistä tuo.

On ollut, mutta toteutuvatko tuossakaan esimerkissä ehdot (joista tässä on keskusteltu sivukaupalla):
- Valtio on rahapoliittisesti suvereeni
- Valuutta on kytketty kelluvien valuuttakurssien järjestelmään ilman esim. dollarisidosta
- Jos em. kysymyksiin vastaus on kyllä, tällöin olisi myös loogista, että valtio on velkaantunut omassa valuuttassaan, joten toteutuuko tämäkään ehto?

Lyhyt vastaus: ei.

Etsi esimerkki, jossa kaksi ylintä ehtoa toteutuvat. Ei pitäisi olla mahdoton tehtävä, jos hyperinflaatioita on kerta ollut maailman sivu.
 
Ymmärränkö nyt ollenkaan oikein mutta onko Narrisonfordin yksi väittämistä että valtio ei voi velkaantua "liikaa", ainakaan jos sillä on käytössä oma valuutta ???

(myönnän etten ole perehtynyt talousteorioihin ja suurin osa keskustelustanne menee kyllä täysin ohi...)
 
Ymmärränkö nyt ollenkaan oikein mutta onko Narrisonfordin yksi väittämistä että valtio ei voi velkaantua "liikaa", ainakaan jos sillä on käytössä oma valuutta ???

(myönnän etten ole perehtynyt talousteorioihin ja suurin osa keskustelustanne menee kyllä täysin ohi...)

Se on ydinajatus, jos valtio velkaantuu omassa valuutassaan, joka on kytketty kelluvien valuuttakurssien järjestelmään. Ei se toki tarkoita sitä, että valtio voisi harjoittaa holtitonta taloudenpitoa, mutta väite siitä että valtion taloudenpidon pitäisi noudattaa jotain "kauneuskilpailun" sääntöjä, kuten jotain tiettyä prosenttimäärää siitä kuinka paljon valtiolla saa olla tietyllä hetkellä velkaa suhteessa bruttokansantuotteeseen, on irrationaalinen.

Voitte toki kaivaa esimerkiksi jotain esimerkkejä historiasta jolloin valtio on nuo em. ehdot toteutuessaan ajautunut maksukriisiin tai hyperinflaatioon. Lupaan harkita em. väitteiden totuudenperäisyyttä siinä tilanteessa.
 
Ehkä tarkempaa olisi sanoa "ei voi joutua maksukyvyttömäksi". Tähän tarvitaan oma kelluva valuutta. Kiinteää kurssia vastaan pitää olla paljon reservejä ulkomaan valuutassa tai valuuttapako romahduttaa systeemin (syy miksi Kiina voi aliarvostaa valuuttaansa aika pitkäänkin vielä)
 
No aivan varmasti on. Se että molemmat mainitsevat sanan "valtio" ei tee selityksistä yhteismitallisia. Et voi olla molempien kanssa samaa mieltä. Lisäksi toinen advokoi kultakantaa ja toinen kelluvien valuuttakurssien järjestelmää. Kumpaa tässä nyt pitäisi kuunnella?



On ollut, mutta toteutuvatko tuossakaan esimerkissä ehdot (joista tässä on keskusteltu sivukaupalla):
- Valtio on rahapoliittisesti suvereeni
- Valuutta on kytketty kelluvien valuuttakurssien järjestelmään ilman esim. dollarisidosta
- Jos em. kysymyksiin vastaus on kyllä, tällöin olisi myös loogista, että valtio on velkaantunut omassa valuuttassaan, joten toteutuuko tämäkään ehto?

Lyhyt vastaus: ei.

Etsi esimerkki, jossa kaksi ylintä ehtoa toteutuvat. Ei pitäisi olla mahdoton tehtävä, jos hyperinflaatioita on kerta ollut maailman sivu.

Likipitäen kaikki maat jossa on ollut hyperinflaatio ovat omanneet oman valuutan. Argentiinassa oli hyperinflaatio 80-luvulla mikä johti rahayksikön vaihtamiseen ja sen kiinnittämiseen USA:n dollariin, mikä lopulta osoittautui huonoksi päätökseksi. Jos valuutta kelluukin kansanvälisissä markkinoilla niin mitä väliä sillä on?

Enkä tajua miksi tämä on vaikea asia myöntää, että valtioiden velanotolla on rajansa riippumatta siitä missä valuutassa nämä velkaantuvat ja että voivatko nämä painaa rahaa vai eivät. En minä osaa sanoa kuinka pitkään esim Japani pystyy velkaantumaan nykyiseen tahtiin, mutta jossakin se raja on.

To a large extent, the main reason behind this long period of hyperinflation was unsustainable growth of the money supply to finance the large fiscal deficits maintained by successive governments. Driven by rising tax evasion and losses among state enterprises, the total public fiscal deficit reached 10% of GDP in 1983. Austerity measures pursued by President Raúl Alfonsín trimmed this 4% in 1985, thought the 1989 crisis pushed the shortfall to 7.6% (which could only be financed by suspending debt interest payments).[1] Since Argentina could not participate meaningfully in world capital markets given the great investment risk it posed, the only course available was the financing of these fiscal deficits by monetizing them. This meant that the government levied an inflation tax to pay for the fiscal deficits, which in turn contributed to stalling growth.

http://en.wikipedia.org/wiki/Argentine_Currency_Board
 
Back
Ylös Bottom