"Vuosisadan rahoitusmarkkinakriisi"

Mitäs merkitystä tällä on? Vain reaalisilla asioilla on loppupeleissä merkitystä. Ok, kyllähän ihmiset käytännössä kärsivät rahailluusiosta. Ja fiat-rahalla ei ole periaatteessa arvoa, vain uskomus.

Rahan painamisesta syntyvä inflaatio on keskeinen asia kriiseistä puhuttaessa, sillä mitä enemmän rahaa painetaan, sen suurempi inflaatio. Ja mitä suurempi inflaatio, sen suurempia voittoja sijoittajien on yritettävä tehdä saadakseen inflaatiota suurempaa korkoa. Ja tällöin sijoittajien pitää ottaa entistä suurempia riskejä.

Tämän lisäksi valtion keskuspankkipolitiikka vaikuttaa kuvioon myös siten, että yritysten voittojen on taipumus päätyä lähelle vallitsevaa korkotasoa. Kun valtio pitää korkotason alhaisena, sillä on taipumus laskea yritysten voittomarginaaleja. Ja jälleen sijoittajien pitää etsiä korkeampaa reaalikorkoa suurempien riskien sijoituskohteista.

Tämä(kin) kriisi on osoitus siitä miten ylhäältä johdettu komentotalous ennemmin tai myöhemmin ajautuu ongelmiin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Rahan painamisesta syntyvä inflaatio on keskeinen asia kriiseistä puhuttaessa, sillä mitä enemmän rahaa painetaan, sen suurempi inflaatio. Ja mitä suurempi inflaatio, sen suurempia voittoja sijoittajien on yritettävä tehdä saadakseen inflaatiota suurempaa korkoa. Ja tällöin sijoittajien pitää ottaa entistä suurempia riskejä.

Kuulostaa vähän turhankin yksinkertaistukselta. Kyllähän rahan lisäämisestä johtuva (mahdollisesti) kasvava kysyntä nostaa myös sijoitustuotteiden arvoja. Varsinkin nykypäivänä raha löytää tiensä juuri spekulatiivisiin kohteisiin. Muuten kyllä ihan mielenkiintoisia ideoita. Olisiko heittää jotain hyviä lähteitä tuosta rahan hinnan määräytymisestä ilman keskuspankkia kysyntä/tarjonta pohjalta? Vilkaisin myös sivujasi. Tuollainen arvoliberaalisuus on kyllä pohjimmiltaan hieno asia 'näin sen pitäisi olla' ja itsekin siihen tietyllä tavalla olen 'uskonut' mutta täytyy myöntää että tietyllä tavalla ajatusmaailma on kääntynyt siihen suuntaan että olisiko tuollainen kuitenkin hieman turhan naiivia reealimaailmaissa ja tietynlaista sääntelyä luultavasti tarvitaan monessakin asiassa.
 
Kuulostaa vähän turhankin yksinkertaistukselta. Kyllähän rahan lisäämisestä johtuva (mahdollisesti) kasvava kysyntä nostaa myös sijoitustuotteiden arvoja. Varsinkin nykypäivänä raha löytää tiensä juuri spekulatiivisiin kohteisiin.

Mainitsemani korkeampien tuottojen tavoittelu ei tietenkään ole ainoa syy kriiseihin, enkä usko, että mitään yhtä spesifistä syytä on edes olemassa. Talouden syklisyydelle (nousukaudelle ja lamakaudelle) on etsitty selitystä taloustieteessä aina mutta mitään yleisesti hyväksyttyä selitystä ei ole löytynyt, vain eri teorioita.

Vallitsevan eli keynesiläisen teorian mukaan lama syntyy kun kysyntä laskee liiaksi, tämä johtaa tuotannon supistumiseen, mistä seuraa työpaikkojen katoamista, mikä entisestään laskee kysyntää ja tämä noidankehä jatkuu. Tämän teorian mukaan valtion tulee edistää kysyntää laman uhatessa esimerkiksi aloittamalla suuria hankkeita, jotka työllistävät ihmisiä ja pumppaamalla rahaa markkinoille, mikä tukee kysyntää.

Tämä on oleellinen asia, koska mitä Yhdysvalloissa on tehty erityisesti 2000-luvun alusta lähtien on juuri tämän teorian mukaista: korkotasoa on pidetty alhaalla, jotta ihmiset ottavat lainoja. Mitä enemmän lainoja, sitä enemmeän investointeja ja kulutusta.

Kilpailevat teoriat talouden kriisesitä lähtevät yleensä täysin päinvastaisesta: ne pitävät valtion puuttumista markkinoiden toimintaan syypäänä kriiseihin, tai vähintään kriisien syvenemiselle. Jos katsotaan vaikka tätä rahoitusmarkkinakriisiä niin on aivan selvää, että valtio rooli on merkittävä juuri rahoitusmarkkinoilla. Tätä merkittävää roolia on selitetty juuri kriisien ehkäisemisellä mutta toistaiseksi mikään ei viittaa siihen, että sääntely olisi auttanut vähentämään kriisejä (niiden lukumäärää tai niiden vakavuutta), päinvastoin. Ja tutkimalla tätä 2000-luvun alusta liikkeelle lähtenyttä rahoitusmarkkina/subprimekriisiä on selvää, että valtion rooli kriisin aiheuttajana on ollut merkittävä.


Muuten kyllä ihan mielenkiintoisia ideoita. Olisiko heittää jotain hyviä lähteitä tuosta rahan hinnan määräytymisestä ilman keskuspankkia kysyntä/tarjonta pohjalta?

Raha on hyödyke kuten mikä tahansa muukin, kaikkien hyödykkeiden arvo määräytyy kysynnän ja tarjonnan pohjalta, ellei valtio puutu asiaan. Aina kun valtio on puuttunut jonkin asian hintaan esimerkiksi hintakontrollien muodossa, on syntynyt ongelmia. Esimerkiksi kun valtio määräsi leivän hinnan, syntyi pulaa leivästä (koska jos valtion määräämä hinta oli liian alhainen, tuottajat eivät enää voineet tuottaa leipää). Kun valtio määrää vuokra-asunnoille hintakaton, syntyy pulaa vuokra-asunnoista (koska asuntojen omistajat ennemmin myyvät asuntonsa elleivät saa niistä riittävän suurta vuokraa).

Ja kun valtio määrää rahan hinnasta, syntyy erityisen suuria ongelmia, koska raha on niin tärkeä hyödyke. Jos valtio määrää rahan hinnan liian alhaiseksi, lainoja myönnetään hankkeisiin jotka eivät oikeasti ole tuottavia. Jos valtio määrää rahan hinnan liian suureksi, lainoja ei myönnetä hankkeisiin jotka olisivat tuottavia.

Aiheesta on kirjoittanut esimerkiksi Rothbard: http://www.taloudenperusteet.com/kirjoja/raha/
 
Kyllä. Tämän määräyksen nimi oli Community Reinvestment Act ja sen avulla pankkeja pakotettiin antamaan lainaa juuri vähävaraisille, jotka eivät normaalisti olisi saaneet lainoja. Näiden valtion pakottamien lainojen osuus oli 2/3 kaikista subprimelainoista. Lue esimerkiksi http://www.economist.com/node/21010180?fsrc=scn/fb/wl/bl/heartofthecrisis

Missä kohtaa olen väärässä? Markkinataloudessa pankkien ei kannata ottaa liian suuria riskejä ja jos ne ottavat, pankin omistajat (ja asiakkaat) kärsviät riskit. Nykyisen kaltaisessa sekataloudessa pankkien kannattaa ottaa maksimaalisen suuria riskejä, koska tarpeen mukaan voitot ovat yksityisiä mutta tappiot julkisia. Erityisesti mikäli valtio antaa itse tällaisen signaalin myöntämällä ja pakottamalla yksityisiä pankkeja myöntämään roskalainoja.

Tarkoitin että nyt on päätetty etukäteen, että syyllinen on sääntely ja pyritään etsimään sopivat sivut netistä tukemaan ajatusta, tarpeen mukaan itse keksien. Tuo blogikirjoituskin nojaa näihin sivuihin. Mielenkiintoinen se on kyllä, ei kuitenkaan viimeinen sana aiheesta.
 
Kilpailevat teoriat talouden kriisesitä lähtevät yleensä täysin päinvastaisesta: ne pitävät valtion puuttumista markkinoiden toimintaan syypäänä kriiseihin, tai vähintään kriisien syvenemiselle. Jos katsotaan vaikka tätä rahoitusmarkkinakriisiä niin on aivan selvää, että valtio rooli on merkittävä juuri rahoitusmarkkinoilla. Tätä merkittävää roolia on selitetty juuri kriisien ehkäisemisellä mutta toistaiseksi mikään ei viittaa siihen, että sääntely olisi auttanut vähentämään kriisejä (niiden lukumäärää tai niiden vakavuutta), päinvastoin. Ja tutkimalla tätä 2000-luvun alusta liikkeelle lähtenyttä rahoitusmarkkina/subprimekriisiä on selvää, että valtion rooli kriisin aiheuttajana on ollut merkittävä.

Pankkikriisejä oli jenkeissä tasaisin väliajoin ennen Fedin perustamista (olikin itseasiassa syy miksi se perustettiin), jonka jälkeen tilanne rauhoittui pankkisektorilla huomattavasti. Olihan tässä välissä pitkäkin ajanjakso ilman merkittäviä talouskriisejä - 1950-80-luvun alku, pl. tarjontashokista johtunut tarjontainflaatio (öljykartelli). Sitten alkoi sääntelyn purku.

Aiheesta on kirjoittanut esimerkiksi Rothbard: http://www.taloudenperusteet.com/kirjoja/raha/

Luulinpa että nuo itävallan koulukuntalaiset olisivat lähinnä tiukan monetaristisia mutta tuohan on jo raikkaan utopistista. Kiva välillä tuuletella näiden parissa :)
 
Pankkikriisejä oli jenkeissä tasaisin väliajoin ennen Fedin perustamista (olikin itseasiassa syy miksi se perustettiin), jonka jälkeen tilanne rauhoittui pankkisektorilla huomattavasti. Olihan tässä välissä pitkäkin ajanjakso ilman merkittäviä talouskriisejä - 1950-80-luvun alku, pl. tarjontashokista johtunut tarjontainflaatio (öljykartelli). Sitten alkoi sääntelyn purku.

Talouden sääntelytoimet eivät ole vähentäneet talouskriisien määrää, eikä vakavuutta. Täältä löytyy luvut ja vertailut:
http://jouniflemming.fi/2011/01/27/vapaa-markkinatalous-ei-aiheuta-lamoja/

Mutta oleellista on, että yritykset hallita taloutta ovat aiheuttaneet valtavan määrän velkaa. Keynesin teorian mukaan valtion tulee luoda kysyntää jos kysyntää on liian vähän. Mutta raha ei ole koskaan ilmaista. Jos valtio luo kysyntää, siihen tarvitaan rahaa. Ja rahaa on mahdollista saada vain verotuksella, painokoneesta tai velkaa ottamalla.

Luulinpa että nuo itävallan koulukuntalaiset olisivat lähinnä tiukan monetaristisia mutta tuohan on jo raikkaan utopistista. Kiva välillä tuuletella näiden parissa :)

Vastaavasti haukuttiin aikanaan heitä, jotka halusivat alistaa ruuantuotannon markkinataloudelle. Ruuantuotantoa pidettiin liian tärkeänä alana altistaa "epävakaille markkinoille", valtiolla piti kuulemma olla vahva rooli ruuantuotannossa jotta köyhät eivät kuolisi nälkään rikkaiden mässäillessä.

Nykypäivänä lähes kaikkialla länsimaissa ruuantuotanto toimii markkinatalouden periaatteilla (maataloustukia lukuunottamatta): valtiot eivät omista merkittävässä määrin peltoja, valtiot eivät omista ruuan logistiikkayrityksiä, valtiot eivät omista ruokakauppoaj. Eikä kukaan, esimerkiksi Suomessa kuole nälkään.


Toisin oli kun valtio oli vastuussa ruuantuotannossa, sosialistissa suunnitelmatalouksissa jossa valtio vastasi ruuantuotannosta kuoli nälkään ja kurjuuteen miljoonia.

Tämä johtuu siitä, että markkinat, eli ihmiset, ovat tehokkain keino paitsi allokoida niukkoja resursseja (kuten ruokaa, tai rahaa) mutta markkinat ovat myös tehokkain tapa valvoa yrityksiä. Yrityksiä valvovat virkamiehet on helppo puhua ympäri ja yritykset voivat aina lobata sellaista sääntelyä, joka tappaa kilpailun ja tukee juuri suurimpia yrityksiä. Juuri näin onkin käynyt, pankkisektori on keskittynyt ja pankkien koot ovat kasvaneet.

Ja nyt sinä sanot, että pankkisektoria ei viimeisenä sektorina tule alistaa markkinataloudelle, koska se on liian tärkeä ala ja valtiolla pitää on iso rooli sen sääntelyssä? Ja aivan sattumalta, juuri pankkisektori kärsii suurimmista ongelmista vuosikymmen toisensa jälkeen.
 
Talouden sääntelytoimet eivät ole vähentäneet talouskriisien määrää, eikä vakavuutta. Täältä löytyy luvut ja vertailut:
http://jouniflemming.fi/2011/01/27/vapaa-markkinatalous-ei-aiheuta-lamoja/

Mutta oleellista on, että yritykset hallita taloutta ovat aiheuttaneet valtavan määrän velkaa. Keynesin teorian mukaan valtion tulee luoda kysyntää jos kysyntää on liian vähän. Mutta raha ei ole koskaan ilmaista. Jos valtio luo kysyntää, siihen tarvitaan rahaa. Ja rahaa on mahdollista saada vain verotuksella, painokoneesta tai velkaa ottamalla.

Valtionvelka voi hyvinkin johtua löperöstä julkisesta taloudenpidosta tai vain kehnosta kauppataseesta, mutta yksityistä velkaantumista se ei selitä. Päinvastoin, rationaalisten odotusten mukaan kuluttajan tulisi sopeuttaa kulutustaan automaattisesti valtion velkaantuessa, koska tietää sen tarkoittavan suurempaa verorasitusta tulevaisuudessa (Friedman ei sentään ollut näin luottavainen homo economicuksen kykyihin, huom.) Näin ei ole käynyt vaan jengi velkaantuu entisestään. Ilmiölle on psykologisia selityksiä, mutta taloustiede ei ole vielä niin moderni että ottaisi ne vakavasti (muilla tieteenaloilla behavioraalinen koulukunta taitaa olla jo aika grand old man ja vähän passé). Talouden sääntely syntyy useasti epäkohdan korjaamiseksi. Joskus on niin, että ilmiö jota korjataan sääntelyllä on jo hävinnyt, mutta poliittisista syistä sääntely jatkuu. Usein kuitenkin taustalla on inhimilliset syyt - laskusuhdannekierteen korjautuminen itsestään voi hyvinkin kestää vuosikymmeniä, jonka aikana olisi aika haaskausta antaa tuottavan työvoiman seisoa turhaan (tai kuolla nälkään).



Vastaavasti haukuttiin aikanaan heitä, jotka halusivat alistaa ruuantuotannon markkinataloudelle. Ruuantuotantoa pidettiin liian tärkeänä alana altistaa "epävakaille markkinoille", valtiolla piti kuulemma olla vahva rooli ruuantuotannossa jotta köyhät eivät kuolisi nälkään rikkaiden mässäillessä.

Nykypäivänä lähes kaikkialla länsimaissa ruuantuotanto toimii markkinatalouden periaatteilla (maataloustukia lukuunottamatta): valtiot eivät omista merkittävässä määrin peltoja, valtiot eivät omista ruuan logistiikkayrityksiä, valtiot eivät omista ruokakauppoaj. Eikä kukaan, esimerkiksi Suomessa kuole nälkään.

No ruoka on kyllä aika subventoitu tuote ja länsiblokki, jos niin sanotaan, kontrolloi sen saatavuutta mm. tulleilla ja epäsymmetrisillä kauppasopimuksilla. Maailman tulonjako on niin vino, että pieni vähemmistö pystyy aika näppärästi hallitsemaan raaka-ainetuottajien elämää kaukaakin. Markkinat eivät ole atomistiset globaalilla mittakaavalla, mitä vapaa kilpailu edellyttäisi paretotehokkaan lopputuloksen aikaansaamiseksi (plus muut ehdot).


Toisin oli kun valtio oli vastuussa ruuantuotannossa, sosialistissa suunnitelmatalouksissa jossa valtio vastasi ruuantuotannosta kuoli nälkään ja kurjuuteen miljoonia.

On olemassa muitakin malleja kuin puhdas kapitalismi ja puhdas kommunismi, molemmat ovat yhtä utopistiset.

Tämä johtuu siitä, että markkinat, eli ihmiset, ovat tehokkain keino paitsi allokoida niukkoja resursseja (kuten ruokaa, tai rahaa) mutta markkinat ovat myös tehokkain tapa valvoa yrityksiä. Yrityksiä valvovat virkamiehet on helppo puhua ympäri ja yritykset voivat aina lobata sellaista sääntelyä, joka tappaa kilpailun ja tukee juuri suurimpia yrityksiä. Juuri näin onkin käynyt, pankkisektori on keskittynyt ja pankkien koot ovat kasvaneet.

Agglomeroituminen on markkinatalouden ilmiö jota on vaikea selittää klassisella puolella. Näin kuitenkin käy jatkuvasti, isot ostavat pienet. Sääntelyä tarvitaan nimenomaan kilpailun mahdollistamiseksi, sillä media ei näytä hoitavan omaa hommaansa (silläkin on kaupalliset tavoitteensa ja sidosryhmänsä).

Ja nyt sinä sanot, että pankkisektoria ei viimeisenä sektorina tule alistaa markkinataloudelle, koska se on liian tärkeä ala ja valtiolla pitää on iso rooli sen sääntelyssä? Ja aivan sattumalta, juuri pankkisektori kärsii suurimmista ongelmista vuosikymmen toisensa jälkeen.

Juu rahoitussektori toimii luottamuksesta. Tsekkaapa USA:n varjopankkijärjestelmät - nämä ovat olleet aina sääntelemättömiä kunnes ne kaatuvat ihan omaan liialliseen riskinottoon. Jotta rahoitustoiminta toimisi häiriöittä pitäisi jokaisella talouden agentilla olla jokseenkin täydellinen informaatio markkinoista. Sektorin itsensä vastaus tähän on johdannaisten kehittely riskienhallintakeinonta, mutta pieleenhän sekin menee ihan systemaattisesti. Avainsana on lyhytnäköinen riskinotto. Vaikka pankkeja ei valvottaisi ja pelastettaisi, kuluttajat (ne veronmaksajat) kärsivät. Kun palkitsemisjärjestelmä on kvartaaleihin perustuva, on johdon järkevää maksimoida lyhyen ajan tuotto. Väittäisin ettei potkut paljoa hetkauta kun sitä ennen on kerryttänyt miljoonia. Parhaassa tapauksessa vielä shorttaamalla omaa pankkiaan (oikeassa elämässä törkeän rikollista, mitenkäs libertariastanissa?) ;) Tallettaja on taas ansiotulonsa suhteen riskiä karttava ja haluaa pienempää tuottoa mutta maksimaalista turvaa talletuksilleen.
 
Tuo Rothbardin kirja on aivan kaamea schaibaa.

Jos on erehtynyt myrkyttämään mielensä tuolla kirjalla, niin suosittelen palaamista maanpinnalle esimerkiksi tämän kirjan muodossa:
975etx.jpg
 
Valtionvelka voi hyvinkin johtua löperöstä julkisesta taloudenpidosta tai vain kehnosta kauppataseesta, mutta yksityistä velkaantumista se ei selitä.

Lainarahan hintasääntely, eli keinotekoisen halvan lainarahan tuputtaminen ihmisille selittää yksityisen sektorin velkaantumista.

Usein kuitenkin taustalla on inhimilliset syyt - laskusuhdannekierteen korjautuminen itsestään voi hyvinkin kestää vuosikymmeniä, jonka aikana olisi aika haaskausta antaa tuottavan työvoiman seisoa turhaan (tai kuolla nälkään).

Tämä on hieno Keynesin kehittämä teoria mutta sillä ei ole mitään kosketuspintaa todellisuuden kanssa. Jos luet linkkaamani tekstin "Vapaa markkinatalous ei aiheuta lamoja" niin huomaat, että laskusuhdanneista selvittiin aivan yhtä nopeasti ennen valtion sekaantumista talouteen. Mutta kun valtio ei sekaantunut talouteen, valtio ei myöskään velkaantunut, koska valtion tukema kulutus perustuu käytännössä velkarahalla puhallettavaan kuplaan. Ja näitä kuplia on riittänyt valtioiden sääntelypolitiikan seurauksena 1900-luvun alusta lähtien.



No ruoka on kyllä aika subventoitu tuote ja länsiblokki, jos niin sanotaan, kontrolloi sen saatavuutta mm. tulleilla ja epäsymmetrisillä kauppasopimuksilla. Maailman tulonjako on niin vino, että pieni vähemmistö pystyy aika näppärästi hallitsemaan raaka-ainetuottajien elämää kaukaakin. Markkinat eivät ole atomistiset globaalilla mittakaavalla, mitä vapaa kilpailu edellyttäisi paretotehokkaan lopputuloksen aikaansaamiseksi (plus muut ehdot).

Valitettavasti tosiaan ruokaa subventoidaan ja tullimuureja käytetään, ilman niitä voisimme syödä paljon halvempaa ruokaa. Mutta näistä vääristymistä huolimatta kukaan ei esimerkiksi Suomessa kuole nälkään, vaikka yksikään virkamies ei vahdi, että ruuantuotanto vastaa sääntöjä tai, että ruokakaupassa on riittävän suuret ruokareservit. Oleellista tässä on hintasignaali, se toimii varsin hyvin ruuantuotannossa, koska valtion rooli on rajattu. Hintasignaalit ovat täysin vääristyneitä pankkisektorilla, koska valtio määrää korkotason, sekä estää sääntelyllä kilpailun.


On olemassa muitakin malleja kuin puhdas kapitalismi ja puhdas kommunismi, molemmat ovat yhtä utopistiset.

Tottakai. Mitään puhdasta kapitalismia tai puhdasta kommunismia ei ole ikinä ollutkaan, on vain eri asteinen määrä taloudellista vapautta. Mutta oleellista tässä on se, että vaikka taloudellista vapautta kuinka ollaan rajoitettu, se ei ole vähentänyt talouden kriisejä, tai tehnyt niistä vähemmän syviä. Mutta sen sijaan taloudellisen vapauden rajoittaminen on tuhonnut ihmisten hyvinvointia esimerkiksi työttömyyden muodossa, joka on merkittävä ongelma ympäri maailmaa.


Agglomeroituminen on markkinatalouden ilmiö jota on vaikea selittää klassisella puolella. Näin kuitenkin käy jatkuvasti, isot ostavat pienet. Sääntelyä tarvitaan nimenomaan kilpailun mahdollistamiseksi, sillä media ei näytä hoitavan omaa hommaansa (silläkin on kaupalliset tavoitteensa ja sidosryhmänsä).

Rahan ja vallan keskittyminen johtuu juurikin sääntelystä eli ei markkinataloudesta vaan markkinatalouden puutteesta. Mitä vähemmän talouden sääntelyä, sitä enemmän kilpailua. Ja kilpailu on luonnollisesti kaikkien monopolien ja kartellien suurin vihollinen. Tässä on aika kattava selvitys aiheesta: http://jouniflemming.fi/2012/01/03/kapitalismi-ei-johda-varallisuuden-keskittymiseen/


Juu rahoitussektori toimii luottamuksesta. Tsekkaapa USA:n varjopankkijärjestelmät - nämä ovat olleet aina sääntelemättömiä kunnes ne kaatuvat ihan omaan liialliseen riskinottoon. Jotta rahoitustoiminta toimisi häiriöittä pitäisi jokaisella talouden agentilla olla jokseenkin täydellinen informaatio markkinoista. Sektorin itsensä vastaus tähän on johdannaisten kehittely riskienhallintakeinonta, mutta pieleenhän sekin menee ihan systemaattisesti. Avainsana on lyhytnäköinen riskinotto. Vaikka pankkeja ei valvottaisi ja pelastettaisi, kuluttajat (ne veronmaksajat) kärsivät. Kun palkitsemisjärjestelmä on kvartaaleihin perustuva, on johdon järkevää maksimoida lyhyen ajan tuotto. Väittäisin ettei potkut paljoa hetkauta kun sitä ennen on kerryttänyt miljoonia. Parhaassa tapauksessa vielä shorttaamalla omaa pankkiaan (oikeassa elämässä törkeän rikollista, mitenkäs libertariastanissa?) ;) Tallettaja on taas ansiotulonsa suhteen riskiä karttava ja haluaa pienempää tuottoa mutta maksimaalista turvaa talletuksilleen.

Markkinataloudessa pankkien tulisi todistaa luotettavuutensa asiakkailleen, nyt niiden tarvitsee todistaa se muutamalle valtion virkamiehelle, jotka sattumalta ovat entisiä tai tulevia pankin työntekijöitä. Minusta ainoa oleellinen kysymys on se, haluatko pankkien valvontavallan olevan muutaman virkamiehen harteilla vai laajojen ihmisjoukkojen harteilla? Minusta vallan keskittäminen on aina huono asia, se synnyttää lobbauksen, korruption, monopolisoitumisen, hyväveliverkostot ja muita vastaavia ongelmia.
 
Lainarahan hintasääntely, eli keinotekoisen halvan lainarahan tuputtaminen ihmisille selittää yksityisen sektorin velkaantumista.

Elikkä jengi ei tajua/jengiä ei kiinnosta pitkän tähtäyksen hintaa kulutukselleen. On se aika realistista toisaalta, vaan mikään perinteinen talousteoria ei oleta näin (etenkään se klassinen). Jos ei voida luottaa ihmisten rationaaliseen hyödyn maksimoimiseen (dynaamisesti konsistentisti niin sanotusti) niin vaikeaksi menee mallinnus.

Tämä on hieno Keynesin kehittämä teoria mutta sillä ei ole mitään kosketuspintaa todellisuuden kanssa.

Jaa ei mitään?

Jos luet linkkaamani tekstin "Vapaa markkinatalous ei aiheuta lamoja" niin huomaat, että laskusuhdanneista selvittiin aivan yhtä nopeasti ennen valtion sekaantumista talouteen. Mutta kun valtio ei sekaantunut talouteen, valtio ei myöskään velkaantunut, koska valtion tukema kulutus perustuu käytännössä velkarahalla puhallettavaan kuplaan. Ja näitä kuplia on riittänyt valtioiden sääntelypolitiikan seurauksena 1900-luvun alusta lähtien.

Kuplia on ollut jo satoja vuosia, ei siihen ole tarvittu valtiota. Riittää että tarpeeksi iso joukko alkaa puskea hintoja ylöspäin. Laumaeläimenä ihminen on sopeutuvainen ison ryhmän mielipiteeseen vaikka tietäisi sen olevan väärä. Jos katsot wikipediasta USA:n taantumien kestoja, huomaat että a) taantumien kesto ei ole ainakaan pidentynyt 1900-luvulla - ehkä lyhentynyt, ja b) tuotannon pudotus on nykyään paljon pienempi per taantuma kuin ennen. Tämä korreloi työllisyyden kanssa positiivisesti. Koska emme elä emmekä voi elää täydellisessä klassisessa maailmassa, talouspolitiikassa on tilaa sosiaalivakuutukselle (mitä ei voi syntyä ns. itsekseen, ks. adverse selection & moral hazard).


Valitettavasti tosiaan ruokaa subventoidaan ja tullimuureja käytetään, ilman niitä voisimme syödä paljon halvempaa ruokaa. Mutta näistä vääristymistä huolimatta kukaan ei esimerkiksi Suomessa kuole nälkään, vaikka yksikään virkamies ei vahdi, että ruuantuotanto vastaa sääntöjä tai, että ruokakaupassa on riittävän suuret ruokareservit.

Virkamies vahtii ruoan laatua kyllä ja hyvä niin - olisi tolkuttoman kallista jos jokaisen täytyisi yrittää selvittää itse onko syömänsä muusi kelvollista vai ei. Myös tuotteiden vertailu toimii paremmin kun laatu on vakioitu vähintään jollekin tasolle.

Oleellista tässä on hintasignaali, se toimii varsin hyvin ruuantuotannossa, koska valtion rooli on rajattu. Hintasignaalit ovat täysin vääristyneitä pankkisektorilla, koska valtio määrää korkotason, sekä estää sääntelyllä kilpailun.

No ilmeisesti Suomessakin ruoan tuottajilla on vähän purnaamista markkinoiden keskittymisestä. Markkinoiden pitää olla aika laajat jotta hinta määräytyy marginaalillla. Tällaisia markkinoita on aika vähän.


Tottakai. Mitään puhdasta kapitalismia tai puhdasta kommunismia ei ole ikinä ollutkaan, on vain eri asteinen määrä taloudellista vapautta. Mutta oleellista tässä on se, että vaikka taloudellista vapautta kuinka ollaan rajoitettu, se ei ole vähentänyt talouden kriisejä, tai tehnyt niistä vähemmän syviä.

No ilmeisesti se on kuitenkin tehnyt niistä vähemmän syviä. Täytyy muistaa ettei länsimaissa ole enää maatalous sellainen fallback optio, mihin voi aina palata jos duuni lähtee alta. Tästä syystä työttömyysluvut esim. Suomesta 1900-luvun alusta ovat muita pienemmät, mm. suuren laman aikaan.


Markkinataloudessa pankkien tulisi todistaa luotettavuutensa asiakkailleen, nyt niiden tarvitsee todistaa se muutamalle valtion virkamiehelle, jotka sattumalta ovat entisiä tai tulevia pankin työntekijöitä. Minusta ainoa oleellinen kysymys on se, haluatko pankkien valvontavallan olevan muutaman virkamiehen harteilla vai laajojen ihmisjoukkojen harteilla? Minusta vallan keskittäminen on aina huono asia, se synnyttää lobbauksen, korruption, monopolisoitumisen, hyväveliverkostot ja muita vastaavia ongelmia.

No miten ne todistavat luotettavuutensa asiakkailleen? Onhan se julkinen valta aina vähän turha juttu, mutta ihminen perinteisesti pilaa ihan itse hyvät ideansa - sääntely syntyy useimmiten tarpeesta. Talouskin on vain yksi osa-alue yhteiskunnan elämää, joskin taloustiede elää vähän eristäytynyttä elämää ainakin Suomessa. Taitaa Helsingin yliopisto olla ainoa paikka missä kansis on yhteiskuntatieteiden parissa minne se kuuluu historiallisestikin. Pelkkä kauppatieteiden lueskelu helposti antaa kovin yksiulotteisen kuvan ihmisten toiminnasta. Sitä alkaa vielä luulla, että talous tekee yhteiskunnan eikä toisinpäin.
 
Jaa ei mitään?

Ei. Tällainen ajattelu on kuin matemaattinen malli, jossa taloutta ajatellaan kuin moottorina, jota sopivasti öljyämällä saadaan aikaan suurempi määrä tehoa. Mutta talous ei ole kuin jokin mekaaninen kone vaan käsittämättömän monimutkainen ihmisten ja instituutioiden välinen yhteistyöverkosto.

Ja oleellisin asia on, että kun puhutaan valtion kulutuksen lisäämisestä työllisyyden tai minkä tahansa tukemiseksi, valtion kulutuksella on hintansa. Valtion kulutus on pois jostain muualta. Joko valtio nostaa veroja, jolloin yksityinen kulutus pienenee, tai valtio painaa lisää rahaa, jolloin inflaatio vahingoittaa erityisesti pienituloisia, tai valtio ottaa lisää velkaa, joka on kuin vero tuleville sukupolville.

Kyse on siitä, että hyvinvointia ei voida luoda verottamalla.


Kuplia on ollut jo satoja vuosia, ei siihen ole tarvittu valtiota. Riittää että tarpeeksi iso joukko alkaa puskea hintoja ylöspäin. Laumaeläimenä ihminen on sopeutuvainen ison ryhmän mielipiteeseen vaikka tietäisi sen olevan väärä. Jos katsot wikipediasta USA:n taantumien kestoja, huomaat että a) taantumien kesto ei ole ainakaan pidentynyt 1900-luvulla - ehkä lyhentynyt, ja b) tuotannon pudotus on nykyään paljon pienempi per taantuma kuin ennen. Tämä korreloi työllisyyden kanssa positiivisesti. Koska emme elä emmekä voi elää täydellisessä klassisessa maailmassa, talouspolitiikassa on tilaa sosiaalivakuutukselle (mitä ei voi syntyä ns. itsekseen, ks. adverse selection & moral hazard).

Kuplat ja lamat ovat tietysti täysin luonnollisia. Alunperin esimerkiksi nousukaudet liittyivät hyviin satoihin ja voitettuihin sotiin. Sen jälkeen kun valtion rooli taloudessa kasvoi 1900-luvun alussa näitä lamoja on yritetty hallita mutta sen onnistumisesta ei ole mitään näyttöä. Lamoja on ollut keskimäärin yhtä paljon kuin ennenkin ja lamat ovat kestäneet keskimäärin yhtä pitkään.

Velkarahalla aikaansaatu työllisyys on täysin puhdasta tempputyöllistämistä. Se ei luo hyvinvointia, se luo lisää velkaa.

Heitit kaksi taloustieteen termiä, adverse selection ja moral hazard. Adverse selection tarkoittaa tilannetta, jolloin tehdään huono taloudellinen valinta, koska kaupan osapuolilla ei ole täydellistä informaatiota kauppaan liittyen. Valtion virkamies ei ole immuuni tälle. Se, että siirrät kulutusta yksityiseltä sektorilta valtiolle ei millään tavalla poista tätä ongelmaa. Mutta kun valtion virkamies tekee väärän valinnan, me kaikki maksamme tästä virheestä. Kun joku yksittäinen ihminen tekee väärän valinnan, hän itse maksaa siitä.

Toinen termisi on moral hazard. Erikoista, että heitit ilmoille sen, koska se tarkoittaa tilannetta jossa kaupankäynti saattaa aikaansaada epätoivottua käyttäytymistä. Talouskriiseistä puhuttaessa moral hazard on oleellinen asia, koska mitä enemmän valtio rientää suurten yritysten turvaksi kriiseissä, sen enemmän syntyy moral hazardia eli moraalikatoa, koska tämä antaa yrityksille taloudellisen motiivin ottaa aina suurempia riskejä, koska riskien toteutuessa tappiot katetaan verorahoilla mutta riskinoton onnistuessa voitot ovat yksityisiä.


Virkamies vahtii ruoan laatua kyllä ja hyvä niin - olisi tolkuttoman kallista jos jokaisen täytyisi yrittää selvittää itse onko syömänsä muusi kelvollista vai ei. Myös tuotteiden vertailu toimii paremmin kun laatu on vakioitu vähintään jollekin tasolle.

Viittasin ruuan määrään. Yksikään virkamies ei vahdi, että viljelijät tuottavat tarpeeksi ruokaa kaikille suomalaisille, tai, että ruokakaupoista löytyy tiettynä päivänä riittävästi ruokaa koko lähialueen ruokkimiseksi.


No ilmeisesti Suomessakin ruoan tuottajilla on vähän purnaamista markkinoiden keskittymisestä. Markkinoiden pitää olla aika laajat jotta hinta määräytyy marginaalillla. Tällaisia markkinoita on aika vähän.

Ja tämäkin markkinoiden keskittyminen S- ja K-ryhmien käsiin johtuu sääntelystä. Näiden suuryritysten erityisasemaa pidetään yllä estämällä kilpailun syntymistä esimerkiksi kaavoituksella. Täysin sattumalta S- ja K-ryhmien sponsoroimat kunnallispoliitikot myöntävät rakennuslupia vain näiden firmojen ruokakaupoille. Tästä on esimerkkejä vaikka kuinka paljon, esimerkiksi yksi tarina kertoo Lidlin hakeneen rakennuslupaa eräälle hyvälle tontille usean vuoden ajan. Kun se vihdoin kyllästyi odottamaan se veti hakemuksensa pois ja muutamassa kuukaudessa rakennuslupa myönnettiin uudelle suurelle S-kaupalle.

Pitäisiköhän lisätä sääntelyä tällaisen korruption kitkemiseksi, vai pitäisiköhän taloutta vapauttaa?


No ilmeisesti se on kuitenkin tehnyt niistä vähemmän syviä. Täytyy muistaa ettei länsimaissa ole enää maatalous sellainen fallback optio, mihin voi aina palata jos duuni lähtee alta. Tästä syystä työttömyysluvut esim. Suomesta 1900-luvun alusta ovat muita pienemmät, mm. suuren laman aikaan.

Esimerkiksi esittämäni data Yhdysvalloista ei mitenkään tue sitä, että valtion sekaantuminen olisi mitenkään tehnyt lamoista vähemmän syviä.

No miten ne todistavat luotettavuutensa asiakkailleen?

Markkinatalous ei toimi niin, että joku yksittäinen suunnittelija miettisi miten yritysten pitäisi toimia ja sitten tämä malli pakotetaan kaikille. En minä tiedä miten pankit todistaisivat luotettavuutensa asiakkailleen. Ehkä palkkaamalla ulkopuolisen valvontayrityksen käymään läpi kirjansa kerran kuukaudessa ja julkistamaan tulokset nettisivuillaan. Ehkä Tekniikan Maailma alkaisi tehdä myös pankkivertailuja. Ehkä pankit ottaisivat vakuutuksia konkurssien varalta, jotka korvaisivat konkurssissa kadonneet säästöt tiettyyn summaan asti. Ehkä asiakkaat ottaisivat henkilökohtaisesti tällaisen vakuutuksen.

Tässä muutama ajatus. Minä en ole pankkiiri joten en tiedä mikä näistä olisi paras mutta ei se ole oleellista. Markkinataloudessa eri ideat kilpailevat keskenään ja paras idea voittaa. Jos valtio sekaantuu talouteen, virkamies päättää mikä on paras idea ja se pakotetaan kaikille. Virkamies, jonka oven takana on pitkä jono lobbareita.


Talouskin on vain yksi osa-alue yhteiskunnan elämää, joskin taloustiede elää vähän eristäytynyttä elämää ainakin Suomessa. Taitaa Helsingin yliopisto olla ainoa paikka missä kansis on yhteiskuntatieteiden parissa minne se kuuluu historiallisestikin. Pelkkä kauppatieteiden lueskelu helposti antaa kovin yksiulotteisen kuvan ihmisten toiminnasta. Sitä alkaa vielä luulla, että talous tekee yhteiskunnan eikä toisinpäin.

Talous on ihmisten ja instituutioiden välistä yhteistyötä ja täten varsin merkittävä osa yhteiskunnan toimintaa.
 
Ei. Tällainen ajattelu on kuin matemaattinen malli, jossa taloutta ajatellaan kuin moottorina, jota sopivasti öljyämällä saadaan aikaan suurempi määrä tehoa. Mutta talous ei ole kuin jokin mekaaninen kone vaan käsittämättömän monimutkainen ihmisten ja instituutioiden välinen yhteistyöverkosto.

Ja oleellisin asia on, että kun puhutaan valtion kulutuksen lisäämisestä työllisyyden tai minkä tahansa tukemiseksi, valtion kulutuksella on hintansa. Valtion kulutus on pois jostain muualta. Joko valtio nostaa veroja, jolloin yksityinen kulutus pienenee, tai valtio painaa lisää rahaa, jolloin inflaatio vahingoittaa erityisesti pienituloisia, tai valtio ottaa lisää velkaa, joka on kuin vero tuleville sukupolville.

Kyse on siitä, että hyvinvointia ei voida luoda verottamalla.

Et ymmärrä rahan luontia tai rahan arvon määräytymistä taloudessa sitten alkuunkaan.

Vastaa kysymykseen: miksi valtion luomalle fiat-rahalle on kysyntää?

Samalla voisit myös hieman erotella eri sektoreiden - julkinen, yksityinen ja ulkomaansektori - merkitystä taloudessa.

Ompas objektiivinen lausunto :D

Ei tuo töherrys (Rothbardin kirja) perustu mihinkään muuhun kuin ideologiaan.
 
Et ymmärrä rahan luontia tai rahan arvon määräytymistä taloudessa sitten alkuunkaan.

Voisitko siinä tapauksessa sivistää minua tästä aiheesta?

Vastaa kysymykseen: miksi valtion luomalle fiat-rahalle on kysyntää?

Hyödykkeen arvo perustuu kysyntään ja tarjontaan. Valtion luomalle fiat-rahalle on kysyntää monesta syystä. Yksi on, että käytännössä katsoen ihmisillä ei ole vaihtoehtoja. Muita syitä ovat tietysti ne, että tämä raha kelpaa verojen maksamiseen, sekä ihmiset uskovat siihen.

Mutta en näe miten tämä varsinaisesti liittyy aiheeseen. Oli kysynnän syy mikä tahansa, hyvinvointia ei voida luoda painamalla lisää paperia tai säätämällä lisää veroja. Niillä voidaan korkeintaan siirtää hyvinvointia yhdeltä toiselle mutta ei luoda sitä.
 
Et ymmärrä rahan luontia tai rahan arvon määräytymistä taloudessa sitten alkuunkaan.

Vastaa kysymykseen: miksi valtion luomalle fiat-rahalle on kysyntää?

Samalla voisit myös hieman erotella eri sektoreiden - julkinen, yksityinen ja ulkomaansektori - merkitystä taloudessa.



Ei tuo töherrys (Rothbardin kirja) perustu mihinkään muuhun kuin ideologiaan.

Rahan arvo käänteinen sen määrään (tähän lasketaan erilaiset raha-aggregaatit mukaan eli eri luoton tason). Raha on arvoa ja luottamusta fyysisessä muodossa. Raha arvo määräytyy samalla tapaa kuin kaikkien muiden hyödykkeiden autoista suklaakiisseliin.
 
Ei tuo töherrys (Rothbardin kirja) perustu mihinkään muuhun kuin ideologiaan.

Se perustuu logiikkaan ja rationaaliseen ajatteluun. Jos olet eri mieltä kirjassa esitetyistä lähtötiedoista ja niistä johdetuista päätelmistä niin ole hyvä ja esitä eriävä mielipiteesi. Tuollaiset "se on töherrystä. ei se perustu muuhun kuin ideologiaan" on juuri itsessään kirjallinen töherrys ja ideologiaan perustuva vasta-argumentti.
 
Narrisonford voisi tosiaan sitä tietoansa jakaa, kun sitä tuntuu olevan. Muuten, miksi tässä puhutaan valtion luomasta rahassa (EMU:ssa kun ollaan) vaikka pitäisi puhua Euroopan keskuspankin luomasta rahasta? Rahaahan syntynee Euroopassa kahdelle tavalla: joko ekp lainaa rahaa tai se ostaa arvopapereita (avomarkkinaoperaatiot). Muutama sivu sitten puhuttiin rahan kvantitaattiteoriasta ja eksogeenisen oletuksen virheellisyydestä. Olen edelleen samaa mieltä, että tuo lainauspuoli on täysin(?) endogeenistä, mutta avomarkkinaoperaatiot taas ovat eksogeenisiä. Näiden tärkeyttä on myös painotettu tällä hetkellä menossa olevalla raha/pankki-kurssilla. Kummankohan kautta uutta rahapohjaa (m1) syntyy enemmän, lainaus vai avomarkkinaoperaatiot? Narrisonilla mitään tietoja näistä asioista?
 
Ei. Tällainen ajattelu on kuin matemaattinen malli, jossa taloutta ajatellaan kuin moottorina, jota sopivasti öljyämällä saadaan aikaan suurempi määrä tehoa. Mutta talous ei ole kuin jokin mekaaninen kone vaan käsittämättömän monimutkainen ihmisten ja instituutioiden välinen yhteistyöverkosto.

Hienosti sanottu, olen ihan samaa mieltä. Kuitenkin se, mitä taloustieteistä pääosin opetetaan on juuri matemaattiseksi kuristettuja yksinkertaistuksia, malleja. Tämä on tietysti empirisen tutkimuksen kannalta välttämätöntä, mutta jotain jää väistämättä pois. On muuten sikäli turha Keynesiä syyttää tällaisesta - matemaattiset mallit hänen ajatuksistaan teki eräskin John Hicks. Keynes korosti itse agenttien psykologiaa ("animal spirits"). (Ei Smithkään mitään kaavoja laatinut, heh).

Ja oleellisin asia on, että kun puhutaan valtion kulutuksen lisäämisestä työllisyyden tai minkä tahansa tukemiseksi, valtion kulutuksella on hintansa. Valtion kulutus on pois jostain muualta. Joko valtio nostaa veroja, jolloin yksityinen kulutus pienenee, tai valtio painaa lisää rahaa, jolloin inflaatio vahingoittaa erityisesti pienituloisia, tai valtio ottaa lisää velkaa, joka on kuin vero tuleville sukupolville.

Näin teorian mukaan, mutta käytännössä ihmiset eivät toimi ihan näin.

Kyse on siitä, että hyvinvointia ei voida luoda verottamalla.

Kyse on suhdanteiden tasoittamisesta. Jos temppu onnistuu, tuotannon lasku (+lieveilmiöt työttömyys, konkurssit jne) jää pienemmäksi jolloin taantuman/laman vaihtoehtoiskustannus on pienempi kuin laissez faire -tilanteessa. Jos valtio A päättää jättää verottamatta/ottaa lainaa/mitälie pitkiä aikoja, ei kyse ole ainakaan keynesiläisestä ajattelusta.




Kuplat ja lamat ovat tietysti täysin luonnollisia. Alunperin esimerkiksi nousukaudet liittyivät hyviin satoihin ja voitettuihin sotiin. Sen jälkeen kun valtion rooli taloudessa kasvoi 1900-luvun alussa näitä lamoja on yritetty hallita mutta sen onnistumisesta ei ole mitään näyttöä. Lamoja on ollut keskimäärin yhtä paljon kuin ennenkin ja lamat ovat kestäneet keskimäärin yhtä pitkään.

Kuplista on aika vaikea saada kovin rationaalisia. Luonnollisia ne varmasti ovat. Väitän, että Suuren laman jälkeen taantumat ovat olleet vähemmän vakavia mitattuna kansantuotteella tai/ja työttömyysasteella.

Heitit kaksi taloustieteen termiä, adverse selection ja moral hazard. Adverse selection tarkoittaa tilannetta, jolloin tehdään huono taloudellinen valinta, koska kaupan osapuolilla ei ole täydellistä informaatiota kauppaan liittyen. Valtion virkamies ei ole immuuni tälle.

Valtiolla on pakkovalta - se voi luoda sosiaalivakuutuksen sen avulla. Klassisen adverse selection -ongelman myötähän vakuutusyhtiö ei voi tietää miten "kallis" asiakas on etukäteen. Näin vakuutusten hinnat nousevat sille tasolle, että ainoastaan "ongelma-asiakkaat" sellaisen ottaisivat. Ongelmien aktualisoituessa yhtiöt menisivät nurin -> ei markkinoita sosiaalivakuutuksille.

Se, että siirrät kulutusta yksityiseltä sektorilta valtiolle ei millään tavalla poista tätä ongelmaa. Mutta kun valtion virkamies tekee väärän valinnan, me kaikki maksamme tästä virheestä. Kun joku yksittäinen ihminen tekee väärän valinnan, hän itse maksaa siitä.

Kyllä vakuutusyhtiön tai pankin virheistä maksaa aika moni. Bank runin tapauksessa melkein kaikki (joilla ei ole kiinteää omaisuutta). Näitähän sattui ihan säännöllisesti jenkeissäkin ennen Fedin perustamista.

Toinen termisi on moral hazard. Erikoista, että heitit ilmoille sen, koska se tarkoittaa tilannetta jossa kaupankäynti saattaa aikaansaada epätoivottua käyttäytymistä. Talouskriiseistä puhuttaessa moral hazard on oleellinen asia, koska mitä enemmän valtio rientää suurten yritysten turvaksi kriiseissä, sen enemmän syntyy moral hazardia eli moraalikatoa, koska tämä antaa yrityksille taloudellisen motiivin ottaa aina suurempia riskejä, koska riskien toteutuessa tappiot katetaan verorahoilla mutta riskinoton onnistuessa voitot ovat yksityisiä.

Juu tämä ilmiö liittyy myös tuohon vakuutusmarkkinoiden dilemmaan, mutta soveltunee rahoituslaitoksiin yleisemminkin. Kytkemällä palkkaus lyhyen tähtäyksen tuottoon saadaan tällaisia kriisejä taatusti. Kannustimet jne. Ei ne isot jehut pankin kaatuessa ole niitä kärsijöitä, vaan tallettajat ja sijoittajat - veronmaksajat. Näiden rahoja pyritään suojelemaan.


Ja tämäkin markkinoiden keskittyminen S- ja K-ryhmien käsiin johtuu sääntelystä. Näiden suuryritysten erityisasemaa pidetään yllä estämällä kilpailun syntymistä esimerkiksi kaavoituksella. Täysin sattumalta S- ja K-ryhmien sponsoroimat kunnallispoliitikot myöntävät rakennuslupia vain näiden firmojen ruokakaupoille. Tästä on esimerkkejä vaikka kuinka paljon, esimerkiksi yksi tarina kertoo Lidlin hakeneen rakennuslupaa eräälle hyvälle tontille usean vuoden ajan. Kun se vihdoin kyllästyi odottamaan se veti hakemuksensa pois ja muutamassa kuukaudessa rakennuslupa myönnettiin uudelle suurelle S-kaupalle.

Pitäisiköhän lisätä sääntelyä tällaisen korruption kitkemiseksi, vai pitäisiköhän taloutta vapauttaa?

Kaavoitusta voisikin vapauttaa, ihan samaa mieltä olen. Kaupan keskittyminen on tavallista muuallakin. Luulenpa että markkinoiden koolla on merkitystä tässä.

Talous on ihmisten ja instituutioiden välistä yhteistyötä ja täten varsin merkittävä osa yhteiskunnan toimintaa.

Oikeastaan se on niukkojen resurssien kohdentamista populaation tarpeiden tyydyttämiseksi. Pelisäännöt pitää olla, että touhu on reilua ja kestävällä pohjalla.
 
Kyse on suhdanteiden tasoittamisesta. Jos temppu onnistuu, tuotannon lasku (+lieveilmiöt työttömyys, konkurssit jne) jää pienemmäksi jolloin taantuman/laman vaihtoehtoiskustannus on pienempi kuin laissez faire -tilanteessa.

Kuten sanoin, valtioiden kyvystä tasoittaa suhdanteita ei ole mitään näyttöä. Ja vaikka olisikin, valtion puuttuminen ihmisten väliseen kaupankäyntiin luo aina valtavan määrän ongelmia, kuten korruption ja moraalikadon. Vaikka suhdanteita voitaisiin hallita (mitä ei voida), valtion roolin kasvattaminen johtaisi siitä huolimatta hyvinvoinnin vähentymiseen.

Kuplista on aika vaikea saada kovin rationaalisia. Luonnollisia ne varmasti ovat. Väitän, että Suuren laman jälkeen taantumat ovat olleet vähemmän vakavia mitattuna kansantuotteella tai/ja työttömyysasteella.

Voitko todistaa väitteesi ja vielä niin, että todistuksessa otetaan huomioon markkinoiden muokkaamisen hinta, eli joko verojen korotukset, rahan painaminen tai velan ottaminen?

Uskon, että jollain toissijaisella mittarilla kuten työttömyydellä mitattuna laskukausia on voitu saada lievennettyä mutta tällä ei ole mitään merkitystä, mikäli työttömyyttä on pidetty kurissa velkarahalla. Vero- tai velkarahan käyttö työttömyyden laskemiseen on täysin järjetöntä, kansantalouden kannalta edullisempaa olisi palkata kaikki työttömät vaikka leikkaamaan nurmikoita kynsisaksilla. Näinkin saavutettaisiin täystyöllisyys, tosin tässäkään ei olisi yhtään mitään järkeä, paitsi tilastojen kaunistelu.

Lauantai-illan kunniaksi teen jotain mitä en usko kenenkään aikaisemmin tässä ketjussa tehneen - esitän argumenttini räpin muodossa:
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Rahan arvo käänteinen sen määrään (tähän lasketaan erilaiset raha-aggregaatit mukaan eli eri luoton tason). Raha on arvoa ja luottamusta fyysisessä muodossa. Raha arvo määräytyy samalla tapaa kuin kaikkien muiden hyödykkeiden autoista suklaakiisseliin.

Rahan määrä määrittää rahan arvon, tätäkö yrität sanoa? Tällainen käsityshän irroittaa rahan arvon esimerkiksi talouden vuosituotannon kokonaismäärästä. Vaikka vuosituotanto puolittuisi, niin tällaisen käsityksen mukaan sillä ei olisi mitään vaikutusta rahan arvoon ts. hintoihin? Toisaalta, jos nykymuotoinen rahatalousjärjestelmä oikeasti toimisi noin kuin kuvasit, niin mistä talouteen voisi tulla uutta nettovarallisuutta?

Valitettavasti ei ole aikaa perata kaikkia asioita mitä tänne ketjuun kirjoitetaan. Esim. nytkin työt venyi viikonlopulle.

Rothbardin kirja on surkea esitys siitä syystä, että kirjan premissinä on ollut osoittaa että valtion liikkeellelaskema raha on "paha". Ei tuo perustu mihinkään tasapainoiseen analyysiin siitä kuinka talous on kehittynyt. Joku voisi erehtyä tuota lukiessaan luulemaan, että arvometallirahaa (kolikoita) on ollut ennen velkasuhteiden muodostamista. Joka ei todellakaan pidä paikkaansa.

Tästä syystä suosittelen lukemaan esimerkiksi tuon aiemmin postaamani kirjan. Siitä löytyy esimerkiksi vastauksia Kerrostalon kysymyksiin, jotka liittyvät rahaan, valtion joukkovelkakirjoihin, avomarkkinaoperaatioihin jne.

Samoin suosittelen tuota blogia:
http://rahajatalous.wordpress.com/
 
Back
Ylös Bottom