Voimapyörän suoritustekniikka?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kynis
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Eli miten tuo käytännössä tehdään?

Itse näin kyseisen vempeleen ensimmäistä kertaa ja könähdin polvilleni, otin pyörää sarvista ja annoin valua vaakatasoon. Siis siten, että loppuasennossa olin levynä ja kädet suorana edessä. Tuosta sitten puristamalla ylös.

Ainakin tuntui vatsoissa, joten taidan jatkaa harjoitetta. Menikö oikein? Uusia vinkkejä?

Arvaakohan seisovilteen jyräyttää?

Noin mä olen sitä tehnyt. Lisämausteena voi tehdä sivuvatsoja rullaamalla pyörää sivuille.

Tuli selkä vähän pipiksi kun päästi selän retkahtamaan, eli tästä eteenpäin teen liikkeen vain niin alas kuin saan pidettyä alaselän vatsoilla "kasassa". Samoin pidän kyynärpäitä vähän koukussa jotta rinta ja ojentajat eivät väsy ennen vatsoja.

Aika harva saa suorilta tehtyä seisoviltaan, ainakaan mulla ei onnistunut.

Saatana että mä melkein kualin kun yritin tehdä tota toissapäivänä. Oikea kyynärpää oli vahvasti sitä mieltä, että mun ei kannattaisi tehdä tuota liikettä. Koskaan.

Itse oppineena olen käsittänyt että voimapyörä tehdään niin että alkuasennossa ollaan nelinkontin ja jännitetään vatsat (selkä hieman pyöreäksi), siitä rullataan vartalo suoraksi ja yritetään laittaa vatsoilla niin paljon vastaan kun puhtia löytyy.:curs:
Ylös tuleessa en vatsoilla tee muuta kuin pidän sen verran rankaa nipussa ettei selkä pääse notkolle.
Eli sitä kutsutaan kai negatiiviseksi toistoksi?
En tiedä miten :david: sen tekee, mutta vatsat on ainakin 2 päivää kipeät kun teen näin? :worship:

Originally posted by Tomi
Saatana että mä melkein kualin kun yritin tehdä tota toissapäivänä. Oikea kyynärpää oli vahvasti sitä mieltä, että mun ei kannattaisi tehdä tuota liikettä. Koskaan.

Mulla sattuu kanssa tuonne keskiselkään, alatrapsit joutuu tekemään ylitöitä että asento pysyy kasassa. Sitten kun ne on jo valmiiksi jumissa niin on pitänyt jättää pyörät vähäksi aikaa.

Kuningasliike muuten jos haluaa tukea ja jämäkkyyttä keskikroppaan. Jos kyykyssä on stabiliteettiongelmia niin ei olisi hankala ajatella että vatsapyörä auttaisi.

Vakiosalillani ei ole mitään voimapyörä laitetta (niin kuin ei paljon mitään muutakaan) mutta pystysköhä tota tekemään tangolla +isoilla kiekoilla "rullailemalla"?

hmm.. asia selvinnee parhaiten kokeilemalla ;D

Huippu liike!
Tein päänylieteen-heitossa 3kg kuntopallolla uuden ennätyksen kun talven ajan tein tätä liikettä kerran viikkoon. 7 vuotta olin heittänyt n.17.5m max ja tänä keväänä tasan 19m!! Mitään muuta syytä en parannukseen ole löytänyt ja parannnus on reilu. En pystynyt tekemään useammin, koska ainakin minulla kipeytyy vatsat todella reippaasti.
Syksyllä sain polviltaan n. 10 toistoa ja keväällä muutaman jo suorana. Sarjoa tein aina 4x10-15 polviltaan ja kun sain suorana tein alle pari niitä ja päälle normaalisatsit.
Ei tarvi suorille vatsoille muuta liikettä. Ottaa alavatsaankin todella hyvin.
Laite maksaa n. 20€ eli kotiinkin tuo varmaan pitää hommata.
Jussia kaikille :kippis1:

Originally posted by pouta
Vakiosalillani ei ole mitään voimapyörä laitetta (niin kuin ei paljon mitään muutakaan) mutta pystysköhä tota tekemään tangolla +isoilla kiekoilla "rullailemalla"?

Hyvin onnistuu. Myöskään "omalta" saliltani ei voimapyörää löydy, mutta tanko+pienet kiekot ajavat saman asian. Ja hyvältä tuntuu :evil:

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Originally posted by Lilith
Hyvin onnistuu. Myöskään "omalta" saliltani ei voimapyörää löydy, mutta tanko+pienet kiekot ajavat saman asian. Ja hyvältä tuntuu :evil:

Laita kaks käsipainoa joissa painot pyörii vierekkäin. Niillä mun mielestäni parempi kun tangolla. Makuasia silti.

Mä en edelleenkään tajua, että miten ihmeessä kyynärpäiden nivelien olisi tarkoitus kestää tuota liikettä? Mä kokeilin varmaan väärällä tekniikalla tai jotain.

Originally posted by JSmith
Mulla sattuu kanssa tuonne keskiselkään, alatrapsit joutuu tekemään ylitöitä että asento pysyy kasassa.

Mulla aivan sama juttu. Kävin ostamassa voimapyörän tuossa jokunen kuukausi sitten ja heti sitä kokeiltuani sain helposti parikymmentä "toistoa" ja polte vatsalihaksissa oli melkoinen. Kuitenkin hyvin pian rupesi tuo liike ottamaan pääasiassa alaselkään. Mikähän menee vikaan? Ensimmäisellä kokeilukerralla toimi hyvin ja nykyään ei ollenkaan...

Prkl. Hyvä vehje tuo voimapyörä kunhan tekniikka on kunnossa.

Originally posted by Andy_T
Mulla aivan sama juttu. Kävin ostamassa voimapyörän tuossa jokunen kuukausi sitten ja heti sitä kokeiltuani sain helposti parikymmentä "toistoa" ja polte vatsalihaksissa oli melkoinen. Kuitenkin hyvin pian rupesi tuo liike ottamaan pääasiassa alaselkään. Mikähän menee vikaan? Ensimmäisellä kokeilukerralla toimi hyvin ja nykyään ei ollenkaan...

Prkl. Hyvä vehje tuo voimapyörä kunhan tekniikka on kunnossa.

Keskity siihen että selkä ei pääse notkolle oikaisu vaiheen lopussakaan, juuri sitä työtä pötsilihasten tulee voimapyörässä tehdä. Ja tosiaan rutista vatsat jo lähtiessäsi oikaisemaan vartta.

Tuli itsekkin ostettu ko. härveli, halpaki, 10 euroa Stockmannilta, mukana polvituet(=lue neliön muotoiset pehmusteet, ihan ok).

Kerran treenannut nyt sillä 3x12 toistoa, ja omituista oli. Piti oikein keskittyä ettei selkä mennyt notkolle ja tuntumaa vatsoihin oli vaikea saada. Eniten tuntui juurikin alaselässä ja ojentajissa.
Pidin kyynärvarsia hieman kulmassa/taittuneena, jolloin polte ojentajissa oli melkoinen. Kokeilin myös pitää käsiä täysin suorassa, kyynärvarret lukossa, mutta silloin nivelet alkoivat tuntea kipua ja kun tota massaaki on 84kg, niin ei ihmekkään.

Kokeilin hieman eri tapoja sarjojen välillä ja parhaimmaksi tällä kokeilukerralla huomasin tehdä liikkeen niin, että alkuasennosta (kontallaan) lähdetään liukumaan eteenpäin vatsalihakset jännitettyinä ja liutaan 1/3 matkasta täyteen makuuasentoon. Eli ei vedetä sinne lattianrajaan saakka kroppaa ja revitä koko väkisin ylös(voi toimia niillä joilla lihakset ovat jo erittäin hyvässä kunnossa), vaan semmonen 1/3 osa ja vatsalihakset koko ajan jännitettyinä. Vedetään ilmaa keuhkoihin alkuasennossa, ja puhalletaan liikkeen jälkeen ja uudestaan ilmaa..
Mutta, huom. tämä oli vasta ensimmäinen kokeilukerta ja en saanut vatsojani mihinkään tappopoltteeseen, niinkuin eräät täällä ovat saaneet.

Lisävinkkejä?

Tomi sanoi:
Mä en edelleenkään tajua, että miten ihmeessä kyynärpäiden nivelien olisi tarkoitus kestää tuota liikettä? Mä kokeilin varmaan väärällä tekniikalla tai jotain.

Mulla on samaa ongelmaa ollu, kun muutaman kerran yrittäny. Varsinkin vasempaan kyynäpäähän meinaa sattua enemmänkin.

Taitaa olla kyynärpäässä silloin vikaa. Mulla yhteen aikaan sattui tehdä tavallisia etunojapunnerruksia, sekä voimapyörää. Kahden viikon tauko ja paljon venyttelyä vei kivut pois. Sen jälkeen ei olekaan tuntunut missään. Toi voimapyörä on kyllä vatsaliikkeiden kuningas. Teen tuota 2-3 krt/vko lenkin jälkeen siten, että ensin jalat suorana niin monta kuin menee (2-3) ja sitten 2 sarjaa polvet maassa kunnes vatsalihakset on niin tulessa, että en pääse enää lattiasta ylös mitenkään.

Liike tuntuu muuten ottavan kylkiinkin todella hyvin, koska mulla alkoi kyljetkin kehittyä hyvin kun aloin tuota tekemään. Tuo siis rääkkää keskivartaloa aika urakalla. Kannattaa tosiaan muistaa, että ei päästä sitä selkää taipumaan. Mä päästän yleensä mun selän suoraksi ja pidän vatsoilla vastaan ettei vahingossakaan selkä taivu. Jos päästä selän tippumaan, niin yleensä selkärangan pari alinta nikamaa tipahtaa alaspäin ja se ainakin sattuu selkään kunnolla. Kerran oon hajottanut tossa selän aika kunnolla, joten nykyään olen ton kanssa erittäin varovainen.

Kerros Naksu yksityiskohtaisesti kuinka teet tuolla voimapyörällä, painotan sanaa yksityiskohtaisesti, hetki hetkeltä, mihin keskität huomiosi/muut tekniikkaan vaikuttavat tekijät.

Suositut

Back
Ylös Bottom