Voimapyörä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nostetaas vähän tätä oivaa ketjua.

Missä vaiheessa kannattaa lähteä harjoittelemaan liikkeen tekemistä suorin jaloin?
Tällä hetkellä teen sarjaa 15kg selän päällä.

Nostetaas vähän tätä oivaa ketjua.

Missä vaiheessa kannattaa lähteä harjoittelemaan liikkeen tekemistä suorin jaloin?
Tällä hetkellä teen sarjaa 15kg selän päällä.

Itse en lisäpainoja ole ikinä käyttänyt voimapyörän kanssa. Tuota varpaillaan tekemistä harjoittelin siten, että esim. seinä oli stoppaamassa sitä pyörää ja sitten koko ajan siirryin kauemmas ja kauemmas seinästä. Lopulta saa sitten tehtyä siten, että siellä ei ole mitään stoppaamassa sitä rullaa menemästä kauemmas vaan sen jaksaa itse pysäyttää ja vetää takaisin.

Itse en lisäpainoja ole ikinä käyttänyt voimapyörän kanssa. Tuota varpaillaan tekemistä harjoittelin siten, että esim. seinä oli stoppaamassa sitä pyörää ja sitten koko ajan siirryin kauemmas ja kauemmas seinästä. Lopulta saa sitten tehtyä siten, että siellä ei ole mitään stoppaamassa sitä rullaa menemästä kauemmas vaan sen jaksaa itse pysäyttää ja vetää takaisin.

Toi on varmasti paras tapa harjotella. Polviltaan se on kuitenki sen verran erilainen liike, et sillä tavalla ei ehkä oo ylipäätään tehokkainta harjotella suorin jaloin tehtyä. On se seinänkin kanssa vähän erilainen, ku sieltä seinästä voi vähän pompauttaa tai työntää vauhtia, mutta kyllä se aika lähellä on. Itellä taitaa just ja just mennä seisoalteen ilman seinää yks toisto.

Yksi hyvä homma voimapyörällä on staattiset pidot ala-asennossa ja tietysti varpailteen eikä polvilteen. Vaatii aika paljon ruutia että saa pysymään yhtään.

Juuri näin itsekin tein. Sitten kun sain sen yhden kokonaisen, niin tein vaikka 8-10 ykköstä 1min "sarjatauoilla". Siitä se sitten lähti, nyt paras sarja varpailta on 22 toistoa.

Voimapyörää tulee aina kerrran viikkoon rullailtua, saa tosi hyvän tuntuman vatsoihin ja alaselkäkin kovilla siinä, eli hyvin vahvistuu keskivartalo. Levytangolla siis rullailen, kyseistä härpäkettä ei salilla ole, ja perus tangolla toimii imo yhtä hyvin.

Voimapyörää tehdessä vatsojen tärkein tehtävä ei ole tehdä dynaamista liikettä vaan estää liikettä. Estää selkää menemästä taaksepäin kaarelle kun muut lihakset vastaa itse liikkeen aikaansaamisesta.

No juu kyl sen sieltä tajusinki, mut sitä vähän hainki et kannattaaks siihe isometrisee reenii jota on tarkoitus tehä ni yhdistää muuta? Tarkoitan vaan et eiks lankku vai mikä se oli nimeltää, ni olis paljo parempi vatsaan ku " turhan heilumise" sijaa voi keskittyy jännittää vatsaa? Tietty toiha nyt ottaa moneen muuhunki lihaksee ja sopii tietty hyvinki niil ku haluu samal reenaa yläkroppaa ja just niit lonkankoukistajii samal. Sillee iha monipuolinen liike kyl. :)

Pelkkä isometrinen, ja keskivartalon isometrinen missä muu kroppa liikkuu on treenikirjallisuudessa erotettu toisistaan. Stabilization, dynamic stabilization ja integrated stabilization nimillä esim. noita kutsutaan. Ensimmäinen on pelkkä isometrinen, toisessa joku paikka liikkuu kun keskivartalo on paikallaan ja viimeisessä on isommat liikkeet, kuten kyykky ja mave, missä keskivartalon pitää olla paikallaan. Rasitus on hetkellisesti paljon kovempi noissa dynaamisissa. Vähän erilaista rasitusta keskivartalolle kuin lankut.

http://www.muscleandfitness.com/workouts/abs-exercises/7-ab-workouts-get-shredded-six-pack

Tossa noista eri nimityksistä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Pelkkä isometrinen, ja keskivartalon isometrinen missä muu kroppa liikkuu on treenikirjallisuudessa erotettu toisistaan. Stabilization, dynamic stabilization ja integrated stabilization nimillä esim. noita kutsutaan. Ensimmäinen on pelkkä isometrinen, toisessa joku paikka liikkuu kun keskivartalo on paikallaan ja viimeisessä on isommat liikkeet, kuten kyykky ja mave, missä keskivartalon pitää olla paikallaan. Rasitus on hetkellisesti paljon kovempi noissa dynaamisissa. Vähän erilaista rasitusta keskivartalolle kuin lankut.

7 Ab Workouts to Get a Shredded Six-Pack | Muscle & Fitness

Tossa noista eri nimityksistä.
Nojaa... Itse oon sen verran simppeli ihminen, et uskon et lihas kuin lihas kiskoo itteään kasaan juurikin itselleen ominaiseen tiettyyn suuntaan, ja sillä ei oo paljon paskaakaa väliä mil liikkeel sitä reenaa, voi vaan valita et tekeeks isometrisenä, dynaamisena taikka molempina halutessaa, mut siihen se valinnan vara sit jääki.. :D Miten tuo liikkuminen tossa esimerkiksi on merkittävästi parempi ku se, et esim laittaa hitosti painoo(tai niin pal ku tarvii siis) seläl tavallisen lankun päälle? ja voihan siit tavallisest lankustakin tehdä vähän dynaamisen tapaisen ku hiukan koittaa vaihdella varoivaisesti sitä pidon aikana, että kui kaarel/pyöreenä selkää pitää.. Tai siis en yritä tässä sanoa mitään muuta oikeestaan kun sen että yksinkertaisesti vatsalihaksen ainoa tehtävä liittyy selkärangan liikutteluun/tai asennon ylläpitoon vatsan osalta, ei jalkojen liikutteluun... Onhan se itsestään selvää, jos katsoo, mitkä ovat vatsalihaksen kiinnityskohdat... Saa olla eri mieltä mut nää on mun ajatuksia, joita ei kyl pysty muuttaa :D

^Noihin lankkuihin ja eri dynamic stabilization liikkeisiin kuten voimapyörä, osallistuu paljon muitakin lihaksia kuin suorat vatsalihakset, myös selkäpuolelta. Keskivartaloliike on oikeampi nimitys kuin vatsaliike. Nuo on voimaliikkeitä ennenkaikkea ennemmin kuin vatsalihasten lihasmassaliikkeitä. Ero keskivartalon lihaksille noissa on juuri se että toisessa rasitus on vakio ja toisessa muuttuva sen mukaan mitä jalat ja/tai kädet tekee. Lankun progressiona kannattaa ehkä ennemmin lähteä nostamaan toinen jalka ilmaan, toinen käsi ilmaan, ristikkäinen käsi ja jalka ilmaan, kädet tai jalat epävakaalla alustalla (esim. pallo tai voimistelurengas).

Mistähän johtuu kun teen voimapyörää polviltaan niin karkaa perse oikealla sivulle varmaan 10cm keskilinjasta ? Oikea jalka on 14mm pidempi, sillä varmaan osansa tuohon ?

Onkos kukaan ikinä koskaan koittanut voimapyöräillä niin, että laittaa jalat levälleen, ei suoraan. Siis niin, että polvistuu ja vie siitä polvet sivulle ja lähtee siitä rullaamaan. Eilen nimittäin ensimmäisen sarjan jälkeen muistelin liikettä frog crunch (olikohan Vince Girondan keksimä?), jossa tehdään vatsalihasliikkeitä jalat "auki", joka siis eristää lonkankoukistajia aika hyvin pois. Kokeilin samaa tekniikkaa voimapyörässä ja vatsa otti kyllä paljon paremmin hittiä kuin normitekniikalla. Voihan toki olla, että tekniikkani on alunperin huono ja olen tehnyt liikaa lonkankoukistajilla duunia, tiedä sitä.

Onkos kukaan ikinä koskaan koittanut voimapyöräillä niin, että laittaa jalat levälleen, ei suoraan. Siis niin, että polvistuu ja vie siitä polvet sivulle ja lähtee siitä rullaamaan. Eilen nimittäin ensimmäisen sarjan jälkeen muistelin liikettä frog crunch (olikohan Vince Girondan keksimä?), jossa tehdään vatsalihasliikkeitä jalat "auki", joka siis eristää lonkankoukistajia aika hyvin pois. Kokeilin samaa tekniikkaa voimapyörässä ja vatsa otti kyllä paljon paremmin hittiä kuin normitekniikalla. Voihan toki olla, että tekniikkani on alunperin huono ja olen tehnyt liikaa lonkankoukistajilla duunia, tiedä sitä.

Joo, se on Vincen keksimä liike. Faija pisti mutkin pari viikkoa sitten koklaamaan tota liikettä. Aika jännä liike oli kyllä, ja hyvin otti vatsoihin. Mutta jos tuota voimapyörässä käyttää, niin siinähän selkä taipuu älyttömästi kaarelle? Selänhän pitäisi pysyä aika suorassa paketissa kuitenkin pyöräillessä.

Joo, se on Vincen keksimä liike. Faija pisti mutkin pari viikkoa sitten koklaamaan tota liikettä. Aika jännä liike oli kyllä, ja hyvin otti vatsoihin. Mutta jos tuota voimapyörässä käyttää, niin siinähän selkä taipuu älyttömästi kaarelle? Selänhän pitäisi pysyä aika suorassa paketissa kuitenkin pyöräillessä.

Ei oo tullu koitettuu tota tekniikkaa viel, mut uskoisin et vatsalihakset antaa vaan periks jos selkä taipuu. Ens treenis pitää kyl testata.

Joo, mäkin voisin. Oon miettiny, että kohta puolin voisi alkaa treenaamaan seisoalteen voimapyörää, mutta jos toi sammakkotyyli toimii, niin se vois olla hyvä välietappi.

Siitä syystä teenkin voimapyöräilyt yleensä ojentajapäivän päätteeksi, että ne saattaa kipeytyä hieman pelkästä voimapyörästäkin. Ja onpahan ojentajat jo valmiiksi lämpimänä.

Joo no mut mul o yksjakone ni ojentajat saa joka kerta jonkin verta osumaa. Mutta toivotaan ettei nyt yleisty tää. Oli meinaa sen verta kipeet noi pari päivää.

Suositut

Back
Ylös Bottom