Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Nostetaas vähän tätä oivaa ketjua.
Missä vaiheessa kannattaa lähteä harjoittelemaan liikkeen tekemistä suorin jaloin?
Tällä hetkellä teen sarjaa 15kg selän päällä.
Itse en lisäpainoja ole ikinä käyttänyt voimapyörän kanssa. Tuota varpaillaan tekemistä harjoittelin siten, että esim. seinä oli stoppaamassa sitä pyörää ja sitten koko ajan siirryin kauemmas ja kauemmas seinästä. Lopulta saa sitten tehtyä siten, että siellä ei ole mitään stoppaamassa sitä rullaa menemästä kauemmas vaan sen jaksaa itse pysäyttää ja vetää takaisin.
Itse en lisäpainoja ole ikinä käyttänyt voimapyörän kanssa. Tuota varpaillaan tekemistä harjoittelin siten, että esim. seinä oli stoppaamassa sitä pyörää ja sitten koko ajan siirryin kauemmas ja kauemmas seinästä. Lopulta saa sitten tehtyä siten, että siellä ei ole mitään stoppaamassa sitä rullaa menemästä kauemmas vaan sen jaksaa itse pysäyttää ja vetää takaisin.
Eiks voimapyörä oo enemmän lonkankoukistaja liike muuten? Wheel Rollout
Voimapyörää tehdessä vatsojen tärkein tehtävä ei ole tehdä dynaamista liikettä vaan estää liikettä. Estää selkää menemästä taaksepäin kaarelle kun muut lihakset vastaa itse liikkeen aikaansaamisesta.
Nojaa... Itse oon sen verran simppeli ihminen, et uskon et lihas kuin lihas kiskoo itteään kasaan juurikin itselleen ominaiseen tiettyyn suuntaan, ja sillä ei oo paljon paskaakaa väliä mil liikkeel sitä reenaa, voi vaan valita et tekeeks isometrisenä, dynaamisena taikka molempina halutessaa, mut siihen se valinnan vara sit jääki.. :D Miten tuo liikkuminen tossa esimerkiksi on merkittävästi parempi ku se, et esim laittaa hitosti painoo(tai niin pal ku tarvii siis) seläl tavallisen lankun päälle? ja voihan siit tavallisest lankustakin tehdä vähän dynaamisen tapaisen ku hiukan koittaa vaihdella varoivaisesti sitä pidon aikana, että kui kaarel/pyöreenä selkää pitää.. Tai siis en yritä tässä sanoa mitään muuta oikeestaan kun sen että yksinkertaisesti vatsalihaksen ainoa tehtävä liittyy selkärangan liikutteluun/tai asennon ylläpitoon vatsan osalta, ei jalkojen liikutteluun... Onhan se itsestään selvää, jos katsoo, mitkä ovat vatsalihaksen kiinnityskohdat... Saa olla eri mieltä mut nää on mun ajatuksia, joita ei kyl pysty muuttaa :DPelkkä isometrinen, ja keskivartalon isometrinen missä muu kroppa liikkuu on treenikirjallisuudessa erotettu toisistaan. Stabilization, dynamic stabilization ja integrated stabilization nimillä esim. noita kutsutaan. Ensimmäinen on pelkkä isometrinen, toisessa joku paikka liikkuu kun keskivartalo on paikallaan ja viimeisessä on isommat liikkeet, kuten kyykky ja mave, missä keskivartalon pitää olla paikallaan. Rasitus on hetkellisesti paljon kovempi noissa dynaamisissa. Vähän erilaista rasitusta keskivartalolle kuin lankut.
7 Ab Workouts to Get a Shredded Six-Pack | Muscle & Fitness
Tossa noista eri nimityksistä.
Onkos kukaan ikinä koskaan koittanut voimapyöräillä niin, että laittaa jalat levälleen, ei suoraan. Siis niin, että polvistuu ja vie siitä polvet sivulle ja lähtee siitä rullaamaan. Eilen nimittäin ensimmäisen sarjan jälkeen muistelin liikettä frog crunch (olikohan Vince Girondan keksimä?), jossa tehdään vatsalihasliikkeitä jalat "auki", joka siis eristää lonkankoukistajia aika hyvin pois. Kokeilin samaa tekniikkaa voimapyörässä ja vatsa otti kyllä paljon paremmin hittiä kuin normitekniikalla. Voihan toki olla, että tekniikkani on alunperin huono ja olen tehnyt liikaa lonkankoukistajilla duunia, tiedä sitä.
Joo, se on Vincen keksimä liike. Faija pisti mutkin pari viikkoa sitten koklaamaan tota liikettä. Aika jännä liike oli kyllä, ja hyvin otti vatsoihin. Mutta jos tuota voimapyörässä käyttää, niin siinähän selkä taipuu älyttömästi kaarelle? Selänhän pitäisi pysyä aika suorassa paketissa kuitenkin pyöräillessä.
Siitä syystä teenkin voimapyöräilyt yleensä ojentajapäivän päätteeksi, että ne saattaa kipeytyä hieman pelkästä voimapyörästäkin. Ja onpahan ojentajat jo valmiiksi lämpimänä.