POWERLIFTING Voimanostovideoita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lieska
  • Aloitettu Aloitettu
Onko siis niin, että ellei polvilämppäreitä käytä, niin polvet jotenkin rikkoutuvat? Tai jos polvet jo ovat rikki, niin lämppärit poistavat vian?

Mulla on kokemusta vain viimeiseen asti pingotetuista siteistä, jotka tuntuivat äärimmäisen vastenmielisiltä, mutta olivat osa lajia, jota harrastin. Polvisiteistä aina sanottiin, että ne rikkovat polvet. Eivät ne rikkoneet, mutteivät varmasti kenenkään viallisia polvia korjanneetkaan.

Lämppärit käytännössä aina auttavat nostamaan enemmän. Mitä se haittaisi, jos kaikilta otettaisiin kyseiset ylimääräiset kilot pois? Jälleen oltaisiin samalla viivalla. Mikäli on niin vaivainen, ettei pysty ilman tukea-antavia varusteita kilpailemaan, olisi ehkä muutenkin terveellisempää hakeutua toisen kilpalajin pariin.

Harrastustoiminnassa suosittelen toimimaan siten, että kaikenlaisilta kiputiloilta vältytään.

Yllä olleessa videossa ei ollut ongelmana lämppärit (joskin ne liitosta riippuen olisivat olleet ylimittaiset), vaan se, että oli tuplat. Hieno spotti tuomarilta, ellei ollut ilmianto.
Jos mun tekstiin polvivaivoista viittasit niin kiitos ei. En vaihda lajia sen takia että että polvet pysyy paremmassa kuosissa polvilämppäreitä käyttämällä. Mikäli lämpät kiellettäisiin niin nostaisin kisat ilman niitä. Sama koskee vyötä ja rannareita. Ilman niitäkin kisaisin jos pakko.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hehe... Turha nyt kauheesti kuittailla mistään vamma-alttiudesta tai nakuliitoista. Mä en lämppiä vastusta, vaan päinvastoin niiden oikeiden lämmittimien käyttö treeneissä ja lämmittelyssä on huomattavan fiksua. Ite käytin 90-luvulla jo. Löysät 0% avustavat, mutta hyvin lämmittävät 4mm Rehbandit.

Kuten sanottua, se lämmitysvaikutus kudostasolla ei kuitenkaan häivy ollenkaan noin vain, jos käy ykkösen kääkkimässä. Kisasuorituksissa niiden terveysvaikutuksien korostaminen on pelkkää fuulaa ja niillä pyritään samaan suuntaan ku siteillä. Paksut supertiukat lehtijouset ei oo polvissa mitään lämmittämässä :)
Sama koskee rannesiteitä ja vyötä. Tukea antavia nekin. Siis sillä nyt puhuin nakuliitosta itse. Samaa sarjaa kuin polvilämpät jotka kylläkin itsellä löysät, polvea lämmittävät. Pakkiksen ikuiset varustesodat🙄 En usko että ne loppuu ennenkuin sellaset säännöt tulee voimanostossa että kyykky pohjaan, sotilaspenkki ja kaikki varusteet pois kenkiä myöten.

Itse olen sitä mieltä, että kaikki varusteet kaikista lajeista tulisi poistaa. Juoksijoilta piikkarit, jääkiekon pelaajilta lustimet, ratsastajilta satulat ja uimareilta uima-asut. Palataan takaisin antiikin kreikan ihanteisiin ja vedetään kaikki lajit alasti. Se kuka ei tähän pysty tai suostu siirtyköön virkkaukseen, joskin ilman virkkuukoukkuja.

Tosiasiallisesti en kyllä ymmärrä, mikä ilo siitä saataisiin, että lämppärit ja vyöt kiellettäisiin, olkoonkin, että tuovat lisäkiloja tuloksiin. Likimain jokaiseen urheilulajiin kuuluvat varusteet, jotka sääntöjen puitteissa auttavat urheilijat parhaaseen mahdolliseen tulokseen. Tulisiko lajista jotenkin parempi, jos suoritukset tehtäisiin korkeintaan tuulipukuun ja urheilusukkiin pukeutuneena? Mitä alkukantaista luolamiesviettiä tämä tyydyttäisi? Kenenkään tuskin on itse pakko käyttää lämppäreitä tai vyötä, jos ei halua. Koittakaa kestää.

Itse olen sitä mieltä, että kaikki varusteet kaikista lajeista tulisi poistaa. Juoksijoilta piikkarit, jääkiekon pelaajilta lustimet, ratsastajilta satulat ja uimareilta uima-asut. Palataan takaisin antiikin kreikan ihanteisiin ja vedetään kaikki lajit alasti. Se kuka ei tähän pysty tai suostu siirtyköön virkkaukseen, joskin ilman virkkuukoukkuja.

Tosiasiallisesti en kyllä ymmärrä, mikä ilo siitä saataisiin, että lämppärit ja vyöt kiellettäisiin, olkoonkin, että tuovat lisäkiloja tuloksiin. Likimain jokaiseen urheilulajiin kuuluvat varusteet, jotka sääntöjen puitteissa auttavat urheilijat parhaaseen mahdolliseen tulokseen. Tulisiko lajista jotenkin parempi, jos suoritukset tehtäisiin korkeintaan tuulipukuun ja urheilusukkiin pukeutuneena? Mitä alkukantaista luolamiesviettiä tämä tyydyttäisi? Kenenkään tuskin on itse pakko käyttää lämppäreitä tai vyötä, jos ei halua. Koittakaa kestää.
Joo, näin se on, että varusteet kuuluvat urheiluun, mutta lähestulkoon joka lajissa on myös se tietty raja minkä yli ei haluta mennä. Uinnissa kiellettiin ne suomupuvut ja pikajuoksuunkin saisi reilusti vauhtia lisää jos varusteiden kehittäminen olisi vapaampaa. Nythän juoksijoille on kyllä tarjolla niitä kenkiä, missä on pohjassa jäykkä muovilevy, mikä antaa vähän joustoa joka askeleella. Mun mielestä silloin mennään harmaalle alueelle, kun puhutaan varusteista mitkä varastoi energiaa ja vapauttaa sitä, eli puhutaan jonkinlaisesta jousiefektistä. Tällöin vyö ja rannesiteet on ok, mutta polvilämmittimet on siellä harmaalla alueella. Pitäisi tavallaan osata määritellä mikä sitten on hyväksättävä apu mitä noi saa antaa, mutta eihän sellaista voi määritellä, koska se on mielipidekysymys ja määrittely nyt on muutenkin hankalaa. Helpompaa olisi kieltää kaikki sen kaltaiset varusteet.

Miten suurista lämppärihyödyistä olette sitten kuulleet? Mä en saa niistä oikein mitään irti, hyvä jos 2.5 kiloa. Ennätyksiä on tullut lämppäreillä ja ilman. Kyllähän ne puristaa, mutta jousiefekti on pieni. Ehkä jos ottaisi vielä pykälää pienemmät.
Kyykkytekniikkakin vaikuttaa varmaan paljon siihen paljonko niistä saa. Mun tekniikka on aika jalkavoittoinen ja saan helposti ainakin 10 kg, luultavasti enemmänkin. Jalassa on SBD:t mitkä on kyllä käännettävä kaksinkerroin, että ne saa helposti jalkaan, mutta ei ole silti erityisen puristavat. Ei tarvitse repiä, vaan tulee polven yli ihan yhdellä vedolla. Ei katkaise verenkiertoa ja voi helposti pitää koko treenin jalassa.

Miten suurista lämppärihyödyistä olette sitten kuulleet? Mä en saa niistä oikein mitään irti, hyvä jos 2.5 kiloa. Ennätyksiä on tullut lämppäreillä ja ilman. Kyllähän ne puristaa, mutta jousiefekti on pieni. Ehkä jos ottaisi vielä pykälää pienemmät.
20kg lämpät + 20kg vyö about jos sarjoja miettii.

Helppohan tämä on tietysti testata, että onko maksimi sama kyykyssä ilman lämppäreitä ja läppäreillä.

Viimeksi muokattu:
Jos mun tekstiin polvivaivoista viittasit niin kiitos ei. En vaihda lajia sen takia että että polvet pysyy paremmassa kuosissa polvilämppäreitä käyttämällä. Mikäli lämpät kiellettäisiin niin nostaisin kisat ilman niitä. Sama koskee vyötä ja rannareita. Ilman niitäkin kisaisin jos pakko.
En kohdistanut kehenkään. Yleensäkin lainaan, jos on suoria kysymyksiä/kommentteja, se on mielestäni reilumpaa.

Yleisellä tasolla ihmiset vain puolustelevat kaikkia nostovarusteita loukkaantumisriskin pienentämisellä. Se on aina ihmetyttänyt minua. Esim. että kyykyssä selkä menee paskaksi, ellei käytä vyötä. Henkilökohtaisesti en usko sitä. Käytin varusteita pelkästään siksi, että sain isoimman mahdollisen tuloksen, koska se oli harrastamani lajin perimmäinen idea. Sama koskee kaikkia kapineita. Äärimmäisissä nostoissa loukkaantumisen riski on osa lajia, oli vyö tai ei.

Viimeksi muokattu:
Hehe... Turha nyt kauheesti kuittailla mistään vamma-alttiudesta tai nakuliitoista.
En edes kuittaile. Se oli todellinen kysymys.
Mä en lämppiä vastusta,
En minäkään. Kyseenalaistan perusteita.

vaan päinvastoin niiden oikeiden lämmittimien käyttö treeneissä ja lämmittelyssä on huomattavan fiksua.
Mitä todellista haittaa on olla käyttämättä lämppäreitä? (En tunne ihmisen fysiologiaa lainkaan eli kysymys saa siinä mielessä olla täysin tyhmä ja uskon kestäväni tietämättömyyteni.) Miksi juuri polvessa pitää käyttää lämmitintä, repeävätkö kudokset heti, tai jäävätkö lämppäreiden myötä repeämättä? Samalla kuintenakaa kyynärpää, rinta tai olkapää eivät sitä vaadi tai siitä hyödy (ymmärrän toki, että nivelkulma on kyykyssä radikaalimpi, mutta silti vammojen estäminen kuulostaa häröltä)?
Kisasuorituksissa niiden terveysvaikutuksien korostaminen on pelkkää fuulaa ja niillä pyritään samaan suuntaan ku siteillä. Paksut supertiukat lehtijouset ei oo polvissa mitään lämmittämässä :)
Ei ole ja tämän tiedän. Siksi mielenkiintoni kohdistuu yllä oleviin aspekteihin. :)

Yleisellä tasolla ihmiset vain puolustelevat kaikkia nostovarusteita loukkaantumisriskin pienentämisellä. Se on aina ihmetyttänyt minua. Esim. että kyykyssä selkä menee paskaksi, ellei käytä vyötä. Henkilökohtaisesti en usko sitä.
Sama juttu. Tai kyllä vyö varmaan jotain auttaa jos ottaa sen saman painon vyöllä, mitä saisi ilmankin, mutta sitten kun otetaan se vyömaksimi, niin mennään taas vammariskissä uudelle levelille, oli kyse sitten sarjasta tai ykkösestä. Toisaalta en ole muuten ikinä loukkaantunut kovassa sarjassa tai ykkösessä, vaan jokusen kerran helpoissa lämmitelysarjoissa on jotain naksahtanut. Kovissa sarjoissa on aina pää mukana ja lämmittelyissä tulee herkästi tehtyä jotain vähän sinnepäin, kun eihän tämä mitään paina...
Miksi ne hajoaisi? :)
Epäilen mentaalipuolen jutuksi.
Minkälaisia ajatuksia pyöritteletä, kun vastassa on maksmiykkönen (ihan millä tahansa varustuksella)?
Niinhän tuo viestissään aika suoraan sanoikin, että on korvien välistä kiinni.
Mitä todellista haittaa on olla käyttämättä lämppäreitä? (En tunne ihmisen fysiologiaa lainkaan eli kysymys saa siinä mielessä olla täysin tyhmä ja uskon kestäväni tietämättömyyteni.) Miksi juuri polvessa pitää käyttää lämmitintä, repeävätkö kudokset heti, tai jäävätkö lämppäreiden myötä repeämättä? Samalla kuintenakaa kyynärpää, rinta tai olkapää eivät sitä vaadi tai siitä hyödy (ymmärrän toki, että nivelkulma on kyykyssä radikaalimpi, mutta silti vammojen estäminen kuulostaa häröltä)?
Onhan noita kyynär- ja olkapäälämmittimiäkin olemassa ja osa käyttää etenkin ensimmäisiä ennaltaehkäisevästi. Polvenlämmittimet hankin aikoinaan siitä syystä, kun polvissa oli pientä vaivaa ja lämmittimillä se kyllä poistui kerta heitolla. Olen tässä välissä kyllä kyykkinyt useammankin kerran ilmankin, eikä ne polvet enää vaivaa muutenkaan, eli ihan hyvin onnistuu ilman. Käytän niitä pelkästään tottumuksesta. Mahtaako niveltä edes pystyä lämmittämään paikallisesti? Se, että iho lämpiää, ei tarkoita, että kudos syvemmältä lämpiää. Verenkierto siellä pitää huolen siitä, että lämpö siirtyy siltä alueelta myös pois. Jospa vaikutus liittyykin suoraan siihen tukeen ja kompressioon.

Tuosta tuli mieleen kylmägeelit millä ei ole kudoksen lämpötilaan mitään vaikutusta. Vaikka se tuntuu iholla viileältä, niin sekin vain tuntuu siltä. Ei se oikeasti mitään viilennä, eikä täten kyllä autakaan.

Nivelen lämmittäminen edesauttaa sen liikkuvuutta ja kykyä vastaanottaa isoja kuormia ja pysyä ehjänä. Lämpee se siinä tehdessä ilman neopreeniäkin, mutta vaikutus on tehokkaampi sukka polvessa ja vaikutus on nimenomaan korostetun paikallinen siellä nivelrakenteessa. Koskee tietenkin kaikkia niveliä. Verenkierto on niissä huonompi kuin lihaksissa. Monien mielestä on kuitenkin fiksua ottaa lämpät pois samantien jalkatreenin jälkeen, ettei sitä lämppäefektiä provosoi tulehduksen suuntaan. Mieluusti nivelet jäihin treenin jälkeen jopa. Kuten aina, myös nivelien kestävyys on yksilökamaa ja joku voi tehdä ikänsä pommikyykkyjä ilman mitään tukia ja pukia ilman vamman vammaa. Hyvin monet kuitenkin noista hyötyy terveysmielessä ja hyvä niin.

Lämpee se siinä tehdessä ilman neopreeniäkin, mutta vaikutus on tehokkaampi sukka polvessa ja vaikutus on nimenomaan korostetun paikallinen siellä nivelrakenteessa. Koskee tietenkin kaikkia niveliä. Verenkierto on niissä huonompi kuin lihaksissa.
Tästä olisi mukavaa nähdä joku ihan oikea tutkimus, koska olen epäillyt tätä yleistä uskomusta jo pitkään. Perusteluna on se, että lämmitettävä kudos on kuitenkin kohtuu syvällä ja lämmittämiseen käytetään kehon omaa lämpöä, eikä ulkoista lämpöä, niin paikallinen lämpötilanmuutos ei voi sellaisessa tilanteessa olla huomattava. Ajattelen nimittäin, että tässä saattaa olla sellainen harha mikä on ihmisille täysin luonnollista, että jos joku asia kuulostaa loogiselta, niin sen on oltava niin, mutta joskus se onkin jopa päinvastoin. Kuulostaa loogiselta, että käärimällä nivel neopreeniin, se lämpiää, mutta lämpiääkö se oikeasti, vai onko se vain yleinen luulo?

Esimerkkinä: Ihmiset jotka ei ymmärrä termodynamiikkaa luulevat, että jää sulaa huoneenlämpöisellä muovilevyllä nopeammin kuin huoneenlämpöisellä alumiinilevyllä, koska "muovilevy on lämpimämpi". Eihän se oikeasti ole lämpimämpi, koska molemmat on huoneenlämpöisiä ja asia on itse asiassa juuri toisinpäin, eli jää sulaa alumiinilevyllä nopeammin, koska se johtaa paremmin lämpöä. Juuri siitä syystä alumiinilevy tuntuu kylmemmältä, koska se johtaa niin hyvin lämpöä pois kädestä, kun sitä koskettaa.

Tästä olisi mukavaa nähdä joku ihan oikea tutkimus, koska olen epäillyt tätä yleistä uskomusta jo pitkään. Perusteluna on se, että lämmitettävä kudos on kuitenkin kohtuu syvällä ja lämmittämiseen käytetään kehon omaa lämpöä, eikä ulkoista lämpöä, niin paikallinen lämpötilanmuutos ei voi sellaisessa tilanteessa olla huomattava. Ajattelen nimittäin, että tässä saattaa olla sellainen harha mikä on ihmisille täysin luonnollista, että jos joku asia kuulostaa loogiselta, niin sen on oltava niin, mutta joskus se onkin jopa päinvastoin. Kuulostaa loogiselta, että käärimällä nivel neopreeniin, se lämpiää, mutta lämpiääkö se oikeasti, vai onko se vain yleinen luulo?

Esimerkkinä: Ihmiset jotka ei ymmärrä termodynamiikkaa luulevat, että jää sulaa huoneenlämpöisellä muovilevyllä nopeammin kuin huoneenlämpöisellä alumiinilevyllä, koska "muovilevy on lämpimämpi". Eihän se oikeasti ole lämpimämpi, koska molemmat on huoneenlämpöisiä ja asia on itse asiassa juuri toisinpäin, eli jää sulaa alumiinilevyllä nopeammin, koska se johtaa paremmin lämpöä. Juuri siitä syystä alumiinilevy tuntuu kylmemmältä, koska se johtaa niin hyvin lämpöä pois kädestä, kun sitä koskettaa.
Minulle ainakin riittää ihan velitiede, lämppäreiten kanssa polvet voi paremmin ja voi tehdä enemmän ilman että polvet alkaa rapistumaan. Sama homma kyynärlämppäreiten kanssa, tuskin on mielikuvituksen tuotetta että kyykyn aiheuttamat kyynärpääongelmat häviää lähes kokonaan. Vaikka olisikin placebo niin mitä sitten.

Molemmat lähinnä helpottaa volyymin kanssa, jos päivän työ on vaan nousta ykköseen niin vaikutus on varmasti paljon pienempi.

Minulle ainakin riittää ihan velitiede, lämppäreiten kanssa polvet voi paremmin ja voi tehdä enemmän ilman että polvet alkaa rapistumaan. Sama homma kyynärlämppäreiten kanssa, tuskin on mielikuvituksen tuotetta että kyykyn aiheuttamat kyynärpääongelmat häviää lähes kokonaan. Vaikka olisikin placebo niin mitä sitten.

Molemmat lähinnä helpottaa volyymin kanssa, jos päivän työ on vaan nousta ykköseen niin vaikutus on varmasti paljon pienempi.
En itse asiassa väittänyt ettei ne auttaisi. Sanoinkin aiemmin, että mulla ne myös auttoi pieniin polvivaivoihin. Kyse onkin siitä miksi ne auttaa. Ehkä syy ei olekaan lämpö, vaan kompressio.

Neopreeni lämmittää joidenkin tutkimusten mukaan inaktiivisenkin kudoksen reilusti. Ei nivelen komponentit niin syvällä kuitenkaan ole. Sama hieman kuin kelmun kääriminen Voltaren-geelin päälle. Tehokkaampaa, mutta lääkärit ei saa suositella :) Lähinnä se nivelnesteen jne lämpö edesauttaa paikkojen terveenä pysymistä. Se nivelen ja jänteiden lämpö on kuitenki hankalampi saada kuin lihasten lämppä, joten sen takia noi on ihan fiksut kyllä. Niinku sanoin, monilla ei ole koskaan mitään ongelmaa ilman lämppiä ja joillakin on. Jälkimmäisen on fiksua käyttää. Ite kompressiosta en niinkää näkisi apua.

En itse asiassa väittänyt ettei ne auttaisi. Sanoinkin aiemmin, että mulla ne myös auttoi pieniin polvivaivoihin. Kyse onkin siitä miksi ne auttaa. Ehkä syy ei olekaan lämpö, vaan kompressio.
Otin kantaa vaan juuri siihen että miksi ne toimii. Kyynärpäiten osalta ainakin kyykätessä uskoisin(uskoisin) että vaikuttava tekijä on nimenomaan kompressio, vaikka se aika maltillinen onkin. Riittää kuitenkin että ne syystä tai toisesta toimii eikä merkittäviä huonoja puolia ole. Lämppäreiten käyttö kisassa on tosiaan hieman harmaalla alueella mutta on niiten hyöty kuitenkin sen verran rajallinen ja kaikilla on siihen lupa että samapa tuo. Punnertaessa paksut SBD:t on enemmänkin riesana ja mieluumin tekisin ilman, grammaakaan en niistä saa suoritukseen lisää. Pääliikkeiden jälkeen viskaan pois ja etenkin soutaessa ne vaan häiritsee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom