POWERLIFTING Voimanostovideoita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lieska
  • Aloitettu Aloitettu
Voimanostoliiton kisoissa olen nähnyt kun lämmittelytiloissa huoltajan avustuksella vedettiin lämppärit jalkaan ja tuomari seiso vieressä. No, lavalle tultaessa tuomari käski kilpailijan ottaa ne alas ja pukea päälle itse. Sännöissä sanotaan että ne pitää pystyä itse vetämään jalkaan.
Tää on aika älytönjuttu. Itse en saa lämppäreitä mitenkään jalkaan enää siinnä vaiheessa kun sääret ja polvet on hiessä. Eli aina pakko laittaa lämppärit jalkaan ennen kuin jalat hikoaa. Jos ennen lavalle menoa käskettäisiin ottaa lämppärit alas niin en sais niitä kyllä varmasti takas päälle. Onhan se väärin että vedetään niin tiukkoja lämppäreitä ettei niitä itse saa jalkaan, mutta en näe mitään väärää siinnä että käytetään mahdollisimman pieniä lämppäreitä, mitkä itse saa vielä jalkaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lämppäreissä sama suunta ku siteissä. Keinotekoista kilolisää haetaan. Mihinkään vaikuttamaton oma ja oikea mielipide on, että lämpät pois nostaessa. Lämmitysvaikutus pysyy täysin vaikka kuinka pitkään, vaikkei ne päällä oliskaan.

Mutta tyhmäähän se on jättää mahdollisuus käyttämättä, oli siinä järkeä tai ei.
Niin, tyhmää olla tekemättä järjetöntä jos se sallitaan. Se nyt on itsestäänselvää eikä vaadi alleviivausta. En tiedä yhtään mikä mielipide nostajien keskuudessa on, mutta veikkaan että enimmäkseen tyytyväisenä nostetaan isompia rautoja ja sanotaan että ei ne lämppärit niin kovin paljon vaikuta. Jos olisi tahtotila minimoida lämppärien vaikutus nostoon, niin kyllähän se tietty varmasti onnistuisi. Sääntökirjassahan tosin sanotaan: "Polvenlämmittimien on kokonaisuudessaan oltava sellaiset, että ne eivät anna mitään huomattavaa tukea tai ponnahdusta nostajan polviin." Lienee koko lailla mahdoton valvoa. Sääntöhän sellaisenaan kyllä käytännössä estää alas rullaamisen (ei saa koskea sukkaa).
Tää on aika älytönjuttu. Itse en saa lämppäreitä mitenkään jalkaan enää siinnä vaiheessa kun sääret ja polvet on hiessä. Eli aina pakko laittaa lämppärit jalkaan ennen kuin jalat hikoaa. Jos ennen lavalle menoa käskettäisiin ottaa lämppärit alas niin en sais niitä kyllä varmasti takas päälle. Onhan se väärin että vedetään niin tiukkoja lämppäreitä ettei niitä itse saa jalkaan, mutta en näe mitään väärää siinnä että käytetään mahdollisimman pieniä lämppäreitä, mitkä itse saa vielä jalkaan.
Eikö oikeasti löydy sen kokoisia lämppäreitä, että ovat paikalla ollessaan ihossa kiinni mutta saa vedettyä hikiseen jalkaan? Vedätkö ne silleen rullaamalla että ovat alussa säären päällä sisäpuoli ulospäin? Siitä alaosasta kiinni ja veto polven yli niin, että lämppäri rullautuu oikein päin polven päälle.

Niin, tyhmää olla tekemättä järjetöntä jos se sallitaan. Se nyt on itsestäänselvää eikä vaadi alleviivausta. En tiedä yhtään mikä mielipide nostajien keskuudessa on, mutta veikkaan että enimmäkseen tyytyväisenä nostetaan isompia rautoja ja sanotaan että ei ne lämppärit niin kovin paljon vaikuta. Jos olisi tahtotila minimoida lämppärien vaikutus nostoon, niin kyllähän se tietty varmasti onnistuisi. Sääntökirjassahan tosin sanotaan: "Polvenlämmittimien on kokonaisuudessaan oltava sellaiset, että ne eivät anna mitään huomattavaa tukea tai ponnahdusta nostajan polviin." Lienee koko lailla mahdoton valvoa. Sääntöhän sellaisenaan kyllä käytännössä estää alas rullaamisen (ei saa koskea sukkaa).

Eikö oikeasti löydy sen kokoisia lämppäreitä, että ovat paikalla ollessaan ihossa kiinni mutta saa vedettyä hikiseen jalkaan? Vedätkö ne silleen rullaamalla että ovat alussa säären päällä sisäpuoli ulospäin? Siitä alaosasta kiinni ja veto polven yli niin, että lämppäri rullautuu oikein päin polven päälle.
Ite käytän semmosia passelin kokosia(SBD), niistä ei vielä saa kuin itsevarmuutta mutta kokoa pienemmät jo varmasti puristaa sen verran että niistä jonkun kilon saa. Sopivan/mukavan kokoiset saa kuivia sääriä pitkin helposti jalkaan kun vetäisee vaan tuolla mainitsemallasi tyylillä, mutta jos lämmittelee ensin cardiolla tms. niin pienikin pintahiki tekee hommasta paljon hitaampaa. Ja tietysti mitä isommat pohkeet niin sen työläämpi. Älyttömän tiukat neopreenit vaikuttaa isommalta riesalta kuin polvisiteet niin en minäkään siinä järkeä näe, mutta tarviiko kaiken järkevää ollakaan.

Tällasena polven kerran rikkoneena pidän noita lämppäreitä arvossa. Niitten kans ei tule polvet kipeiksi ja uskallan paremmin kyykätä. Ilman niitä olis jännitys miten polvet kestää. Mulla ei ole kireitä lämppäreitä. Varmaan noista löysemmistäkin saa kuitenkin vähän hyötyä. Enimmäkseen kai nää varusteasiat haittaa periaatteellisesti muita kuin kilpailevia nostajia. Puristien nakunostoliitolle olis hiukan tilausta nettimielipiteiden perusteella. Siellä vyöt pois, pn-popot, rannarit ja lämpät.

Itsellä käytössä xl kokoiset mitkä tulee aika vaivattomasti ylös kun vetäisee. L kokoiset onkin sitten ongelma pohkeen kanssa kun ei tule mitenkään yli. Yksi pitkänlinjan voimailija puhuu kyllä liian kireitä vastaan uskoi että hajotti oman polvensä liian kireiden lämppärien takia.

Ilman varusteita taitaa 6x225kg olla kyykyssä paras ja 237.5kg pelkillä lämppäreillä ilman vyötä ja vyöllä 5x261kg, että hyödyt on kyllä suhteellisen selvät. Tietysti nyt muuttanut paljonkin treenityyliä noista päivistä.

Itsellä käytössä xl kokoiset mitkä tulee aika vaivattomasti ylös kun vetäisee. L kokoiset onkin sitten ongelma pohkeen kanssa kun ei tule mitenkään yli. Yksi pitkänlinjan voimailija puhuu kyllä liian kireitä vastaan uskoi että hajotti oman polvensä liian kireiden lämppärien takia.

Ilman varusteita taitaa 6x225kg olla kyykyssä paras ja 237.5kg pelkillä lämppäreillä ilman vyötä ja vyöllä 5x261kg, että hyödyt on kyllä suhteellisen selvät. Tietysti nyt muuttanut paljonkin treenityyliä noista päivistä.
Väitän että omalla kohdalla hyöty tulee lämppäreistä siitä että kyykkään niitä "vasten" ja jotenkin ne ohjaa kyykyn oikeaan paikkaan. Sillä kireydellä tuskin on juuri mitään muuta hyötyä kuin mentaalinen asia. En usko että kireemmästä lämppäristä saisi merkittävästi enemmän jousi voimaa kuin suuremmasta. Tässä voisi olla aihe jonkun kanavalle, että testaa niin kireitä lämppäreitä että kaveri kiskoo ne jalkaan ja sitten ns. Yli isoja 😁

Onko siis niin, että ellei polvilämppäreitä käytä, niin polvet jotenkin rikkoutuvat? Tai jos polvet jo ovat rikki, niin lämppärit poistavat vian?

Mulla on kokemusta vain viimeiseen asti pingotetuista siteistä, jotka tuntuivat äärimmäisen vastenmielisiltä, mutta olivat osa lajia, jota harrastin. Polvisiteistä aina sanottiin, että ne rikkovat polvet. Eivät ne rikkoneet, mutteivät varmasti kenenkään viallisia polvia korjanneetkaan.

Lämppärit käytännössä aina auttavat nostamaan enemmän. Mitä se haittaisi, jos kaikilta otettaisiin kyseiset ylimääräiset kilot pois? Jälleen oltaisiin samalla viivalla. Mikäli on niin vaivainen, ettei pysty ilman tukea-antavia varusteita kilpailemaan, olisi ehkä muutenkin terveellisempää hakeutua toisen kilpalajin pariin.

Harrastustoiminnassa suosittelen toimimaan siten, että kaikenlaisilta kiputiloilta vältytään.

Yllä olleessa videossa ei ollut ongelmana lämppärit (joskin ne liitosta riippuen olisivat olleet ylimittaiset), vaan se, että oli tuplat. Hieno spotti tuomarilta, ellei ollut ilmianto.

Onko siis niin, että ellei polvilämppäreitä käytä, niin polvet jotenkin rikkoutuvat? Tai jos polvet jo ovat rikki, niin lämppärit poistavat vian?

Mulla on kokemusta vain viimeiseen asti pingotetuista siteistä, jotka tuntuivat äärimmäisen vastenmielisiltä, mutta olivat osa lajia, jota harrastin. Polvisiteistä aina sanottiin, että ne rikkovat polvet. Eivät ne rikkoneet, mutteivät varmasti kenenkään viallisia polvia korjanneetkaan.

Lämppärit käytännössä aina auttavat nostamaan enemmän. Mitä se haittaisi, jos kaikilta otettaisiin kyseiset ylimääräiset kilot pois? Jälleen oltaisiin samalla viivalla. Mikäli on niin vaivainen, ettei pysty ilman tukea-antavia varusteita kilpailemaan, olisi ehkä muutenkin terveellisempää hakeutua toisen kilpalajin pariin.

Harrastustoiminnassa suosittelen toimimaan siten, että kaikenlaisilta kiputiloilta vältytään.

Yllä olleessa videossa ei ollut ongelmana lämppärit (joskin ne liitosta riippuen olisivat olleet ylimittaiset), vaan se, että oli tuplat. Hieno spotti tuomarilta, ellei ollut ilmianto.
Kilpaurheilusta on aina terveellisyys kaukana 😁

Mitä tohon lämmitin asiaan tulee niin en näe kyllä mitään syytä miksi ne pitäisi kieltää. Nyt kaikki on samalla viivalla kun käyttää lämppäreitä. Jos ei halua käyttää tiukkoja lämppäreitä niin sitten ei halua. Jos nostetaan ilman niitä niin ollaan edelleen samalla viivalla, mutta on suurempi riski säryille/kivuille.

IPF kisoissa on kuitenkin määritetty että kilpailijan pitää laittaa lämmittimet itse jalkaan. Toki tässäkin löytyy huijaamista, mutta niin kauan kuin puhutaan kilpaurheilusta löytyy huijaamista. Tämä nyt on vielä aika lievää verrattuna vaikka hormonien käyttöön. Toisella saavutetaan noin 5 kilon hyöty ja toisella yli 100 kilon hyöty 😁

Onhan toi naurettavaa kun puhutaan raw nostamisesta ja sitten vedetään tukia jalkaan kahden miehen voimin.

Aivan naurettavaa paskaa. Lämppärit helvettiin. Paljain polvin nostetaan mitä kroppa kykenee. Jos ei kykene ja särkee polvia niin sitten kroppa on heikko ja pysty suoritukseen.

Hehe... Turha nyt kauheesti kuittailla mistään vamma-alttiudesta tai nakuliitoista. Mä en lämppiä vastusta, vaan päinvastoin niiden oikeiden lämmittimien käyttö treeneissä ja lämmittelyssä on huomattavan fiksua. Ite käytin 90-luvulla jo. Löysät 0% avustavat, mutta hyvin lämmittävät 4mm Rehbandit.

Kuten sanottua, se lämmitysvaikutus kudostasolla ei kuitenkaan häivy ollenkaan noin vain, jos käy ykkösen kääkkimässä. Kisasuorituksissa niiden terveysvaikutuksien korostaminen on pelkkää fuulaa ja niillä pyritään samaan suuntaan ku siteillä. Paksut supertiukat lehtijouset ei oo polvissa mitään lämmittämässä :)

Mikäli on niin vaivainen, ettei pysty ilman tukea-antavia varusteita kilpailemaan, olisi ehkä muutenkin terveellisempää hakeutua toisen kilpalajin pariin.
Tämähän pätee vyöhön myös.
Mitä tohon lämmitin asiaan tulee niin en näe kyllä mitään syytä miksi ne pitäisi kieltää. Nyt kaikki on samalla viivalla kun käyttää lämppäreitä. Jos ei halua käyttää tiukkoja lämppäreitä niin sitten ei halua. Jos nostetaan ilman niitä niin ollaan edelleen samalla viivalla, mutta on suurempi riski säryille/kivuille.
Haluaisitko myös kyynärlämmittimet lajin sääntöihin?

Lämppärit antavat itselle ainakin sellaisen ns. varmuuden tunteen kyykätessä. Luultavasti hyöty on enemmän psykologinen. En ole koskaan kokeillut maksimeja paljain polvin enkä tule kokeilemaan, ellei lämppäreitä kielletä kisoissa. Testaamalla sen toki näkisi, että onko niistä mikä hyöty mutta tuntuu että polvet hajoaa, jos kyykkää ilman :D

Mä oon tuosta "psykologisesta" hyödystä kuullu niin vyön kuin lämppäreiden kohdalla useammastakin lähteestä. Itsekin hieman lämppäreitä joskus käyttänyt ja tuntuu että siinä vois olla myös joku proprioseptisesti ohjaava juttu, kun tuntuu pientä kompressiota nivelen ympärillä. Vähän samaa kuin mitä kinesioteipillä haetaan. @jto onko tollaseen näkemystä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom