Vitun pusutauti!

Johan myrkyn lykkäs. Vaihtelevaa kuumeilua, oikea imusolmuke turvonnut, verikoe positiivinen, ALAT 66, kurkku täysin kunnossa (toistaiseksi ainakin). Nyt vaan jännäämään alkaako kauhia kurkkukipu vai selviäisinkö helpolla.

Taitaa SD hiukan venähtää :itku:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nostetaas ylös.

8 päivää sitten maanantaina tuli iltapäivällä heikko olo. Kuume nous lievänä ~37.5 paikkeille. Ei kurkkukipua tai nuhaa, silmäkulmat ja imusolmukkeet ympäri kehoa olivat lievästi turvonneet. Kolme päivää sitten lauantaina alkoi nopeasti voimistuva kurkkukipu, kuume nousi lisää ~38.5 paikkeille iltaisin (aamusin on aina hyvä olo, tänäänkin lämpöä 35.6 :eek: ). Öisin tulee hikoiltua perkeleesti, viime yönäkin jouduin tuomaan petiin kaksi kertaa uuden kuivan pyyhkeen, vaihtamaan läpimärän yöpaidan kahteen kertaan, bokserit kerran. Helvetin epämiellyttävää herätä oikeen semmosen hiestä raskaaksi muuttuneen peiton alta. Eilen vielä luultiin, että tauti on angiina, alotin antibioottikuurin. Tänään kävin terveyskeskuksessa verikokeissa, ja parin tunnin jälkeen selvisi, että pusutautihan se on.

Noh, kun näitä aikasempia viestejä lukee, niin voi vaan huokasta helpotuksesta ettei oo paskempaa oloa. Koulussa oon joka päivä käyny, ja suht hyvin pystyy syömään ja juomaan. Painokaan ei oo tippunu pahemmin.

Ensimmäinet 5 päivää oli siis todella oireettomia verrattuna mononukleoosin tyypillisiin oireisiin. Taudin kärsineet, millasen kipukäyrän piirtäsitte ensimmäisistä oireista lähtien? Onko alku pahin vai voimistuuko oireet viikkoja?

Taudin itämisaika on kuulemma 3-8 viikkoa. Voiko tautia tartuttaa itämisvaiheessa? Säädyllistä elämää olen viettänyt, pulloja en ole kuin lähimpien kavereiden kanssa jakanut. Ja itse pusujen suhteen olen totaalisen uskollisen säädyllistä elämää viettänyt. Tyttöystävällä oli pari viikkoa sitten hieman samanlaisia oireita kuin minulla alkuvaiheessa. Aluksi tietystin luulin saaneeni saman taudin. Tytöllä ei kuitenkaan tauti jatkunut kolmea päivää pidempään, eikä tälläkään hetkellä kärsi minkäänlaisesta kuumeesta/kurkkukivusta. Mietiskelin semmosta skenaariota, että tyttö on tietämättään lapsuudessaan sairastanut taudin, saanut siihen vastustuskyvyn, ja nyt ikäänkuin välikätenä tartuttanut mut. Näkyiskö tytön immuniteetti jostain testeistä? Olisi kiva tietää, pitääkö elää kuukausitolkulla karanteenissa jotain suukondomeja käyttäen.

Puuh puuh.

Mä sairastin tuon muutama vuosi sitten. Vietin viikon sairaalassa ja parissa viikossa laihduin ihan käsittämättömän paljon, kun ei vaan pystynyt syömään oikeen mitään.

Mulla se eteni melko nopeasti. Kävin terveyskeskuksessa aluksi, jossa toki määrättiin sitä buranaa, mitä ne määrää joka tautiin. Vuorokauden päästä tilanne oli jo niin paha, että oli lähdettävä yöllä päivystykseen (laitettiin kipupiikki pyllyyn).

Kurkku oli ihan järkyttävän näköinen. Hyi helvetti. Ne peitteet ei olleet enää edes valkoisia, ne oli ennemminkin harmaita ja mustia ja kurkku oli niin täynnä niitä, että yyyh. Kivut oli tosiaan niin pahat, että se kipupiikkikään ei juurikaan auttanut. No sen verran, että pysty pari tuntia nukkumaan.

Mulla kehitty sinne sitten paise (ehkä kolmantena päivänä), ja ei muuta kun leikkauspöydälle. Leikkauksen jälkeen heti oli olo paljon parempi. Pystyi sentään vähän nielemään ja puhumaan.

Nyt on tavallinen kurkkukipu päällä, eikä kyllä tunnu missään kun tuota sairautta muistelee. Ja jätin vielä luennoillekin menemättä tänään :eek: Luuseri.

Ajattelin nostaa tän jutun takas tonne, ku etin google kautta tietoa tästä pusutaudista ni tuli sit pakkikselle.

Eli ite nyt sit kävin viikolla lääkärissä valittelemassa kovaa kurkkukipua ja lääkäri teki erilaisia testejä ja niistä sit paljastu et on Mononukleoosi. Nyt kun lukenu tätä treadia ni alkanu masentaa iha vitusti :( Just ku aloin massalle ja ku tulokset oli nousussa ni sit tämmönen tähä. Kivaa virkistystä tuo vielä kuume tähän touhuun.

:lol2: Julmaa, mutta niin hauskaa.

Ei oo yhtää hauskaa :D Lukenu, että tää voi kestää useita viikkoja tai yli kuukauden ni ei oikee nappaa.

Kahessa päivässä pystyny syömään vähän perunamuusia ja lämmintämehua. Ei näillä kaloreilla vielä kuuhu mennä.

Ei oo yhtää hauskaa :D Lukenu, että tää voi kestää useita viikkoja tai yli kuukauden ni ei oikee nappaa.

Kahessa päivässä pystyny syömään vähän perunamuusia ja lämmintämehua. Ei näillä kaloreilla vielä kuuhu mennä.

"Parhaassa" tapauksessa homma menee näin; helvetinmoisen kuumeen, kurkun turpoamisen lähes umpeen, saat allergisen reaktion antibiooteista ja pääset sairaalaan nuppi turvonneena tiputukseen elimistön kuivumisen takia. Lahjana saat ihanan ihottuman, maksan tulehtumisen ja pernan turpoamisen. Kuukauden päästä, kun vihdoin ja viimein saat terveenpaperit, niin saat lisäbonuksena 2 kuukauden kestävän armottoman väsymyksen. Tervetuloa kerhoon! :D

Mutta muista, et tuu sairastumaan tähän tautiin enää toistamiseen!

EDIT- Itsellä paino tippui 7kg, kun en pystynyt muuta kuin juomaan keltaista jaffaa tuon kuukauden aikana.

"Parhaassa" tapauksessa homma menee näin; helvetinmoisen kuumeen, kurkun turpoamisen lähes umpeen, saat allergisen reaktion antibiooteista ja pääset sairaalaan nuppi turvonneena tiputukseen elimistön kuivumisen takia. Lahjana saat ihanan ihottuman, maksan tulehtumisen ja pernan turpoamisen. Kuukauden päästä, kun vihdoin ja viimein saat terveenpaperit, niin saat lisäbonuksena 2 kuukauden kestävän armottoman väsymyksen. Tervetuloa kerhoon! :D

Mutta muista, et tuu sairastumaan tähän tautiin enää toistamiseen!

EDIT- Itsellä paino tippui 7kg, kun en pystynyt muuta kuin juomaan keltaista jaffaa tuon kuukauden aikana.

Nyt mulla on kyl nii voittaja fiilis. Ruokaa ei mitään mahdollisuutta syödä. Mehua pystyy ihan vähän juomaan, jos on vetäny sitä ennen pari buranaa.

Ja kun ei voi syödä kaikki voimat poissa ja kuumettakin on mukavasti. Mutta jos tästä muut on selvinny ni kai mullakin joku pieni toive on
selvitä.

Lääkäri puhui jotain, että sairauden jälkeen pitäs viel joku 3 viikkoo olla liikuntakiellossa, että tauti saadaan kunnolla parannettua.

Meikä just tänää kotiutu Kuopion kyssistä, ja pusutautihan sitä podettiiin! Itelläni kauheeita kipuja ollu mutta ma-ke ei voinu puhua ollenkaa eikä mtään kiinteetä syötyä!:whip:
Keskiviikkona sairaalaan menin kun ei antibiootit auttanu, ja selviskin siinä sairaalan ovella et ny tullee allergista rekatiota penisiliinistä. Eiku vaa piikkiä suoneen ja taksilla kyssiä kohti.:david:
No siel sit seikkailin ja löysin kaverin sieltä tipassa kiinni :eek:. Seki oli siellä pusutaudissa. 3 hyvin tylsää yötä siellä vietin siellä syöden burana 800:drool:.
Vähä khyl syö miestä ku liikuntaa ei 2 vko ja kontaktilajeja 1 kk!!!:itku:

Sairastettu on ja o kyllä lähestulkoon kovin tuska minkä olen kokenut. Käden katkeamiseen sai sentään puudutusainetta, mutta tuohon kun ei mikään tunnu tehoavan.

Apteekista sai jotain tabletteja, jotka puuduttivat ja maistuivat mynthoneilta. Ihan toimivia tuohon tautiin.

Viime syksynä sairasti, aika helvettiä oli. Kaks viikkoa ei syöty mitään, väkisin join ettei tarvinnut tiputukseen lähteä. Ainoa hyvä puoli tossa on ettei uudestaan tule, aivan vitusta.

itselläkin oli muutama vuosi sitten, mutta meni oikeastaan lähes huomaamatta ohi. Ainoastaan oli korkeahkoa kuumetta ja kurkkukipua(lievää) n.3 viikkoa.

Pusutauti on pahinta mitä olen kokenut tähän asti. 2 viikkoon ei mikään kiinteä mennyt alas. Söin aivan vitusti mehujäätelöitä ja mehukeittoja, ja nieleminen oli täyttä tuskaa.
Pääosin syljeskelin johonkin kippoon& kuolasin tyynyliinalle kun ei vain kyennyt nielemään :D
Puhumaankaan ei juurikaan pystyny

Mul oli kans tuo tos viime talvena. Ei pystyny oikee mitää muuta syömää ku jotaa pinaattikeittoo. Paino tippu aika paljo ja kaikkee muuta kivaa. Lääkäri tais sanoo mulle ettei toi voi olla ku kerran?

Ei tuo tauti tietääkseni toista kertaa voi iskeä, tai ainakin se on hyvin hyvin harvinaista.

Itse sairastin ko. taudin lukion toisella. En ollut aikoihin ollut missään tilanteessa, jossa olisin taudin voinut saada, mutta tuolloin olin aika huonossa kondiksessa muutenkin ja vastustuskyky laski sitten, että pusutauti puhkesi. Muistan, että mononukleoosi vei voimat aivan täysin. Olin niin väsynyt, että en jaksanut mennä sohvalla istuma-asennosta makuuasentoon ja aloin itkeä. Hehee. Selvisin kuitenkin viikon tai parin sairastamisella. Tosin vanhojen tanssi -treenit menivät aikamoisen usvan peitossa tuon jälkeen, pyörtyminen ei ollut kaukana.

Velipoika puolestaan sairasti myöskin lukioaikoinaan mononukleoosin ja se kesti pitkään. Muistelisin, että ainakin kuukausi siinä meni. Oli varmasti jännää palata kouluun joku 10 kiloa laihempana ja verikokeiden vuoksi kyynärtaipeet pistojälkiä täynnä.

Avopuoliso sairastui tähän kun alettin seurustelemaan. Pari viikkoa "perussairastelua" ja kolmas viikko 39-40 kuumetta ja keskussairaalassa meni useampi päivä. Maksatulehdukseksihan se sitten äityi. Pahintahan oli se, kun ei tiennyt mikä on vikana.

Itse sairastin mononukleoosin jo joskus 99. Tuntui vaan pikkasen tavallista ärhäkämmältä angiinalta, ei mitään sairaalajuttuja tarvittu..

Mulla oli se pari vuotta sitten. Terkkari ei meinannu uskoo että mitään sen kummempaa on, vaikka valitin että kurkkukipu on pitkittynyt, mutta lähetti kuitenkin kokeisiin. Pusutauti oli, mutta kaikki ihmetteli sitä mun pusutautia. Nimittäin oli vaan kurkku kipee, ihan normaalisti kävin koulussa jne.

Tosin mulla oli kuumetta viimeksi 4 -vuotiaana. Mitään tulehduksiakaan ei oo koskaan ollut. Sinällään kivaa, mutta en tiedä sitten, kuinka tervettä tuo on. Normaali kehon lämpötila on mulla suurinpiirtein 35,4 ja 36,4 välillä. Joskus voisi varmaan kysyä huvikseen joltain lekurilta, voiko tästä olla mitään haittaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom