Nostetaas ylös.
8 päivää sitten maanantaina tuli iltapäivällä heikko olo. Kuume nous lievänä ~37.5 paikkeille. Ei kurkkukipua tai nuhaa, silmäkulmat ja imusolmukkeet ympäri kehoa olivat lievästi turvonneet. Kolme päivää sitten lauantaina alkoi nopeasti voimistuva kurkkukipu, kuume nousi lisää ~38.5 paikkeille iltaisin (aamusin on aina hyvä olo, tänäänkin lämpöä 35.6
). Öisin tulee hikoiltua perkeleesti, viime yönäkin jouduin tuomaan petiin kaksi kertaa uuden kuivan pyyhkeen, vaihtamaan läpimärän yöpaidan kahteen kertaan, bokserit kerran. Helvetin epämiellyttävää herätä oikeen semmosen hiestä raskaaksi muuttuneen peiton alta. Eilen vielä luultiin, että tauti on angiina, alotin antibioottikuurin. Tänään kävin terveyskeskuksessa verikokeissa, ja parin tunnin jälkeen selvisi, että pusutautihan se on.
Noh, kun näitä aikasempia viestejä lukee, niin voi vaan huokasta helpotuksesta ettei oo paskempaa oloa. Koulussa oon joka päivä käyny, ja suht hyvin pystyy syömään ja juomaan. Painokaan ei oo tippunu pahemmin.
Ensimmäinet 5 päivää oli siis todella oireettomia verrattuna mononukleoosin tyypillisiin oireisiin. Taudin kärsineet, millasen kipukäyrän piirtäsitte ensimmäisistä oireista lähtien? Onko alku pahin vai voimistuuko oireet viikkoja?
Taudin itämisaika on kuulemma 3-8 viikkoa. Voiko tautia tartuttaa itämisvaiheessa? Säädyllistä elämää olen viettänyt, pulloja en ole kuin lähimpien kavereiden kanssa jakanut. Ja itse pusujen suhteen olen totaalisen uskollisen säädyllistä elämää viettänyt. Tyttöystävällä oli pari viikkoa sitten hieman samanlaisia oireita kuin minulla alkuvaiheessa. Aluksi tietystin luulin saaneeni saman taudin. Tytöllä ei kuitenkaan tauti jatkunut kolmea päivää pidempään, eikä tälläkään hetkellä kärsi minkäänlaisesta kuumeesta/kurkkukivusta. Mietiskelin semmosta skenaariota, että tyttö on tietämättään lapsuudessaan sairastanut taudin, saanut siihen vastustuskyvyn, ja nyt ikäänkuin välikätenä tartuttanut mut. Näkyiskö tytön immuniteetti jostain testeistä? Olisi kiva tietää, pitääkö elää kuukausitolkulla karanteenissa jotain suukondomeja käyttäen.
Puuh puuh.