Vitun pusutauti!

Mulla oli se joskus 16-vuotiaana. Angiinaksi epäilivät myös ja sain antibiootit, kun ei ne auttaneet niin yksityisellä lääkäriasemalla totesivat että on mononukleoosi. Oon aika vähällä päässy moneen muuhun verrattuna mutta tuntu siltä kun olisi iso viiltohaava kurkussa ollu. Kolmisen viikkoa kesti.
Harvoihin virustauteihin käsittääkseni on lääkkeitä, bakteerien aiheuttamiin tulehduksiin sitävastoin tehoaa antibiootit.

Mulla on ollu myös hinkuyskä, vaikkakin on myös rokotettu sitä vastaan. Joskus ala-asteella oli ja kesti talven yli.
Kaverilla on ollu vesirokko kahdesti ja oli kuulemma 18 vuotiaana aika karmea sairaus. Eli joskus virustauditkin voi tulla kahdesti mutta harvinaista se on.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiva kiva kiva. Itellä pusutauti tällä hetkellä menossa. Kiitos vauhdikkaan joulukuun. Samaa paskaa jatkunu melkeen koko tän vuoden. Kurkku kipee, kaula turvoksissa, yskittää, aaltoilevaa kuumeilua, lihaksisto välillä jäätävän kipee ja koko ajan väsyttää niin että melkein päivittäin tulee nukuttua se reilu 12 tuntia jos se on vaan mitenkään mahollista . Ruoka ei oikeen uppoo ja treenit kärsii mut toivotaan että kohta alkais helpottaan.

Taisi tännekin iskeä. Neljä päivää mennyt antibioottia eikä mitään apua. Kipu on jotain todella järkyttävää. Huomenna testeihin hakemaan loppullinen varmuus.

Mahtavia on kyllä yöt. Sänky kuolasta ja tuskanhiestä aivan märkänä. Ääni on kuin jollain oravalla :wtf:

Mutta asiaan, olihan tässä vähän kysyttävääkin. Nyt kun tuo nesteen juominen on projetki, jossa tulee joka kerta itku silmään ja tuntuu että koko kurkku lähtee irti niin sitä ei viitsisi tehdä yhtään enempää kuin on pakko. Millaista päivittäistä määrää olisi hyvä pitää yllä, jotta taju ja voimat jollain tasolla säilyvät? Kaapista löytyy monenmoista mehua joten tulee siinä vähän sokeria + muuta ravintoainetta samalla kroppaan. Kiinteän ruuan alastunkemista en halua edes ajatella.

Osmosal on ainakin hyvä nesteytykseen, eikä kirvele, jos on jotain haavapintoja.
Pusutaudista ei ole kokemusta.

Itselläni oli joskus ööh, ehkä muutama vuosi sitten kyseinen tauti ja ilmeisesti vielä aika voimakkaassa muodossa... Olin meinaan 4pv ihan sairaalassassa hoidokkina. Oli vähän pakko lopulta mennä keskussairaalaan tarkastukseen, kun ei enää pystynyt kotona edes juomaan. Vettäkään ei enää lopulta pystynyt nielemään, ja tiputukseenhan sitä heti sairaalassa pääsikin. Tätä ennen olin makoillut kotona jokusen päivän, kuumetta taisi olla jossain 38-40 välillä ja kokoajan meni homma huonompaan suuntaan, ja lopulta ei tosiaan sitten enää juotuakaan saanut... Siinä ei enää pelkät ibumaxit auttanut paskan vertaa. :D Sairaalassa särki varsinkin korvia samalla ihan järjettömästi, buranaa tulikin syötyä urakalla. Onneksi se siellä sitten muutamassa päivässä helpotti ja pääsi takas kotio. En kyllä haluaisi enää ikinä kokea uudestaan. Ei ole oikein 100% selvää, voiko tämän sairastaa vain kerran vai useammin? Kun joku sanoo että ei voi, toiset että kyllä voi... Angiinaa mulla ei ole ikinä ollut, mutta jotenkin veikkaisin että pusutauti (ainakin omani) on vielä monin verroin pahempi.

Taisi tännekin iskeä. Neljä päivää mennyt antibioottia eikä mitään apua. Kipu on jotain todella järkyttävää. Huomenna testeihin hakemaan loppullinen varmuus.

Mahtavia on kyllä yöt. Sänky kuolasta ja tuskanhiestä aivan märkänä. Ääni on kuin jollain oravalla :wtf:

Mutta asiaan, olihan tässä vähän kysyttävääkin. Nyt kun tuo nesteen juominen on projetki, jossa tulee joka kerta itku silmään ja tuntuu että koko kurkku lähtee irti niin sitä ei viitsisi tehdä yhtään enempää kuin on pakko. Millaista päivittäistä määrää olisi hyvä pitää yllä, jotta taju ja voimat jollain tasolla säilyvät? Kaapista löytyy monenmoista mehua joten tulee siinä vähän sokeria + muuta ravintoainetta samalla kroppaan. Kiinteän ruuan alastunkemista en halua edes ajatella.

:( *rutistaa täysii* ( :D )

Voisko olla tuossa nesteen määrässä n. 2l? Jos ajatellaan, että virallisen suosituksen mukaan ruuasta tulevan nesteen lisäksi pitäisi saada 1l silloin kun ei oleilla erityisen kuumassa ympäristössä eikä esim. urheilun takia hikoilla normaalia enemmän. Tuossa tilanteessa ruuan mukana ei nestettä tule, mutta ilmeisesti hikoiluttaa välillä kohtuullisesti, niin...

Angiinaa mulla ei ole ikinä ollut, mutta jotenkin veikkaisin että pusutauti (ainakin omani) on vielä monin verroin pahempi.
Ainakin viidentoista angiinan kokemuksella; edes pahimmillaan ei ole lähellekään yhtä paha ja lähtee antibiooteilla hyvinkin vikkelään.

Mä sairastin kyseisen taudin viime kesänä. Makasin vaan sängyssä, vessaankin ryömiminen oli aina suuri ponnistus. Juhannuksena alkoi ja elokuun puolivälissä aloin olla kutakuinkin tolpillani. Toistaiseksi pahin sairaus, mitä mulla on ollut. Kuivuin paljon ja sen takia olin myös sairaalassa. 8 kiloa lähti silti, olin järkyttävässä kunnossa, kun vihdoin aloin parantua. Taudin seurauksena mulla turposivat perna ja maksa, liikunta oli kiellettyä syyskuuhun asti, ettei perna repeä. Koko viime syksykin meni enemmän tai vähemmän sairastellessa, epäilen mononukleoosin vieneen vastustuskyvyn.

Tämäkin tauti ilmeisesti on pahempi, mitä myöhemmällä iällä sen sairastaa, joten sairaat kutsukaa kaikki nuoret ystävät kylään :)

Koittakaa jaksaa :)

Mononukleoosiinhan ei ole mitään varsinaista hoitokeinoa. Kivunlievitys ja nesteytys, sitten täytyy vaan odotella.

Taudin seurauksena mulla turposivat perna ja maksa, liikunta oli kiellettyä syyskuuhun asti, ettei perna repeä. Koko viime syksykin meni enemmän tai vähemmän sairastellessa, epäilen mononukleoosin vieneen vastustuskyvyn.

Niin joo, tuo unohtuikin ite kokonaan mainita. Maksan arvot ainakin ihan vituillaan ja kielsivät tosiaan liikunnan joksikin aikaa sairaalasta pääsyn jälkeen, ja piti sitten kuukauden(?) päästä käydä kokeissa, ja ehkä vielä kerran senkin jälkeen. Ei muista enää kunnolla...

Mononukleoosiinhan ei ole mitään varsinaista hoitokeinoa. Kivunlievitys ja nesteytys, sitten täytyy vaan odotella.

Niin, siis tota kivunlievitystä tarkoitinkin. Ettei tarvii kotona nappailla Buranaa turhaan? Kunnon myrkyt kehiin ja sairaalassa kattelee kattovaloja ja hihittelee.

Joo siis sairaalassa nyt oli vähän parempi olo, kun oli tujummat tropit ja suoraan suoneen, mutta kotiin kun pääsin, niin buranalla taas. Eipä siellä sairaalassakaan mitään ihmeaineita ole, että en mä siellä terveeksi itseäni tuntenut, vaikka vähän helpotusta oloon saikin :)

Vittu että on paska tauti. Noin kuukausi sitten tuli kuume ja tähän päivään asti jatkunut ja lopulta paloi hermot kun ei voi mitään tehdä, jatkuvasti pieni lämpö päällä.. lääkäri sanoi että varmaankin tämä kuuluisa pusutauti vaivaa, no huomenna labraan tutkittavaksi.

edit: ja minulta siis kaikki muut oireet löytyy punaisia pilkkuja myöten, mutta kurkku ei ollut kuin aluksi kipeä

Olin pusutaudissa reilu vuosi sitten. Oireet olivat rajut ja tyypilliset, sairaalaan jouduin kuivumisen takia, niin kuin osa porukasta tässä ketjussa. Sisäelimet olivat ilmeisesti niin turvoksissa että oli vaikeaa saada mitään sisään ja pysymään siellä, edes vettä, mikä muutaman päivän jälkeen alkoi olla tuottaa tajunnanmenetyksiä ja vatsan kramppaamista. Ei sairaalassa nesteytystä, ilmankosteuttajaa ja kuumetta alentavaa särkylääkettä kummempaa saanut. Loppu meni tavallisesti eli sairaslomaa, liikuntakieltoa ja maksa-arvokontrolli.

Mononukleoosi ei silti ole ilkein sairastamiskokemus, vaikka täytyy myöntää ettei missään muussa ulkonäkö ole muuttunut yhtä totaalisesti. Kuukausi vinosilmäisenä pikkupossuna on pitkä aika. Siinä vaiheessa kun sain normaalit kasvonpiirteeni takaisin olin jo unohtanut miltä näytän.

Tuolla oli aikaisemmin puhetta risaleikkauksesta. Kyllä, niitä tehdään edelleen, itselleni tehtiin alkuvuodesta. Mononukleoosin pelossa sitä ei kannata tehdä, koska leikkauksen jälkeiset pari viikkoa itsessään vastaavat mononukeloosin kurkkukipua. Estävä vaikutus on myös epävarma koska risat kasvavat takaisin. Onnistuin jo saamaan lievän risatulehduksen vaikka vasta leikattiin. Oli myös spekulointia siitä puhkeaako tauti yleensä tilapäisesti heikentyneen puolustuskyvyn vai tartunnan takia. Epäilen omalla kohdalla jälkimmäistä.

tuttu tauti, joskus yli kymmenen vuotta sitten tuli sairastettua. Muistaakseni melko pitkään olin poissa koulusta ja lämpöä pukkasi useampaan otteeseen ja kunnolla.

Täältäkin löytyy pusutautia kaikilla herkuilla! =) Kaks viikkoo nyt kuumeilua takana ja mehukeittolinjalla mennään.. Eiköhän se tästä ajan kanssa.. :evil:

Tämä on loistava tauti, lyö äijän kun äijän ihan v****lleen. Itsellä oli aikoinaan yli kolme viikkoa kova kuume ja yöllä sattu kääntyä kun maha oli kipee. Lääkärissä ultrassa todettiin että maksa ja perna turvonneet ja käski varomaan iskuja vatsan alueelle ettei repeä.

Imeskelytapletit muistaakseni auttoivat ehkä jonkun verran. Eli apteekista löytyy.
Ainut ja todella vittumainen asia niiden käytössä vain oli se, kun ei nielaista juurikaan pystynyt, tai tunne oli sellainen kuin puukon olisi nielaissut.
2viikkoa söin pelkästään mehukeittoa ja mehujäätelöitä. Oli aika luksus olotila kun kurkku alkoi kestämään syömistä ja pääsi kinkkipaikkaan mättämään seisovaan pöytään :D

Yöksi laitoin tyynyn päälle pyyhkeen kuolaeritystä varten ja päiväsaikaan syljin kippoon. Puhuminen oli ihan vitun hankalaa ja töihin&lääkärille soitto ja lääkärinvastaanotolla soittaminen/puhuminen vaati aika kovasti tsemppausta. Pahin tauti ever. Olin ihan atomeina 2 viikon sairastamisen aikana.

Imeskelytabletit olivat ainakin omalla kohdalla yhtä tyhjän kanssa. Kurkku oli vain entistä kipeämpi sen väkisinnieleskelyn jälkeen. Sain lääkäriltä reseptin joillekin kurkulle tarkoitetuille pillereille. En muista nimeä, mutta auttoivat hitusen. Pystyi niiden jälkeen imemään vähän jätskiä ilman että piti itkeä samalla. Kaveri kertoi, että oli saanut jotain puuduttavaa sumutetta. Auttoi tehokkaasti, mutta sivuoireena oli ollut laatan lento, kun kurkku oli tuntunut niin jännältä.

Hieno tauti. On tullut koettua. Paino putoaa aika kivasti.

Viikon sairastelun jälkeen lääkäri päätti olla avokätinen ja jatkoi saamaani saikkua kahdella päivällä. Tässä vaiheessa oli jo tiedossa, että kyseessä on pusutauti. Kokonaisuudessaan tauti kesti mulla kuukauden ja palautuminen huomattavasti pitempään..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom