Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Meikällä ei diagnosoitu, mutta mykoplasma tai hinkuyskä kun antibiootit sain kolme viikkoa sitten. Ja onhan muuten sitten varsin vittumainen tauti, ei päivisin kun pystyy kontroloimaan, mutta yöt, yhtä helvettiä kun joka yö tulee tukehtumiskuolema kahden tunnin välein.Kyllä maailmaan v-mäisiä tauteja mahtuu.
Neljä vuotta sitten sairastin hinkuyskän.
Heinäkuussa se alkoi, ekana huomasin ettei kaikki ole OK, kun treeneissä yskitti ihan saatanasti koko ajan. Kävin TK:ssa, siellä oli "kyllä se siitä"-meininki... Syyskuussa olin muuttanut Joensuuhun, ja kävin YTHS:llä saman asian takia. "kyllä se siitä" oli sielläkin vastaus, joten ei muuta kuin normaalia elämää älyttömän yskän kanssa. Joskus lokakuussa meininki oli se, että kun pulssi nousi vähänkään lepotasolta, niin tuli n. minuutin mieletön yskäkohtaus. Menin taas YTHS:lle ja "pakotin" ne ottamaan kunnon tutkimukset. Sitten alkoi astmakoehelvetti, inhalaattorit sun muut, ja säännöllisen epäsäännöllisen tupakoinnin jätin pois lääkärin kehotuksesta. Mitään ei löytynyt!
Siinä vaiheessa olin niin paskana, kuin 18-v. kundi voi olla joutuessaan harrastamaan keuhkosyöpäläisen elämää. Edes sänkyhommista ei tullut mitään, kun yskitti niin saatanasti. Marssin taas yliopisto-opiskelijoista huolehtivaan paikkaan, ja kerroin lääkärille, että nyt hoidat mut kuntoon, oli kyseessä ihan mikä juttu tahansa. Uhkasin jo vaikka millä syytteillä, jos he eivät käytä kaikkia mahdollisia resurssejaan. Johtui ehkä hysteerisestä/uhkaavasta/itsetuhoisesta asenteesta, mutta silloin ymmärsivät, että nyt "on tosi kyseessä". Monena päivänä kävin kaikissa mahdollisissa testeissä, mitä ne osas tehdä, ja suurinpiirtein vuoden -99 alussa paljastui, että mulla on hinkuyskä. "Vuodessa n. 700 suomalaista sairastaa sen, eikä siihen ole mitään lääkettä. Se kestää 4-12kk, yritä kestää"
Sitten ei ollut muuta mahdollisuutta kuin alistua kohtaloon ja kärsiä taudista. Kevään mittaan se sitten alkoi helpottamaan, ja loppui myös kokonaan. Vaikka kyseessä ei hinkuyskää dramaattisempi tauti ollutkaan, niin sen jälkeen on kyllä ymmärtänyt terveyden merkityksen!