Vitun pusutauti!

könde sanoi:
Kun 3 viikon jälkeen löytyi oikea resepti niin pusutauti oli aika nopeastikin jo ohi.
Mononukleoosi on joko sytomegalo- tai Epstein-Barrin-viruksen aiheuttama tauti, eikä siihen käsittääkseni ole lääkettä. Ainoastaan kipuun on. Jos mononukleoosiin on keksitty lääke viimeisen vuoden aikana - hyvä juttu. Itse sairastin tuon lievemmän sytomegaloviruksen aiheuttaman version 11 kk sitten.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Taisi olla 5 vuotta sitten ku sairastin vissiin kyseisen taudin.
Alko norm. flunssasta, tk:ssa sanovat vaan et kyllä se siitä menee ohi..
No, viikon siinä kuume oli 38 paikkeilla, kunnes se alko. Kuume nousi 40, kurkusta tuli
ruskeaa ja mustaa limaa ja vissiin mätääki siinä oli, ääni katos täysin, kurkku turpos niin
et en pystyny syömään. No, sairaalaanhan sitä mentiin ja suoraan löivät letkuihin.
Viikko vierähti tiputuksessa, jonka jälkeen pääs kotia. Siitä viikko niin pääsi jo kouluunkin. 7 kiloa laihduin, ja sairastamisen jälkeen ei oikeasti edes
jaksanu tehdä mitään. Ei koskaan enää.

Pitää kaivella tää tredi taas ylös. Viime tiistaisen arvauskeskusreissun jälkeen diagnoosi näytti angiinaa, nyt kolme päivä myöhemmin se onkin mononukleoosi. :itku: Yritin kinuta kortisonitabletteja mutta lääkäri ei oikein innostunut. Antoi tehokkaampia kipulääkkeitä. Mitenkäs näitten menetelmien kanssa. Mitkä on parhaita ja toimivia? Onko lisää?

• Kuuma juoma
  • Maito ja hunaja
  • Höyryhengitys
  • Saatanasti kipulääkkeitä
  • Jäätelö / mehujäät
  • Jääpalat
  • Pieneen määrään vettä sekoitettu merisuola, kurlautellaan ja pärskitään pihalle
  • Tyynyn pöyhiminen siten että istuma-asennossa nukkuminen onnistuu
  • Suun desinfiointitabletit
  • Lepo

Tsemppiä muillekin sotiville. :thumbs:

Älä ainakaan juo kuumaa juomaa. Se vaan pahentaa niitä peitteitä siellä kurkussa ja turpoo vaan enemmän. Mahdollisimman kylmää juomaa ja lepoa, niin ja kipulääkkeitä koska muuten ei syömisestä tule mitään. Ei siinä muukaan auta, vittumainen tauti.

Mun olo on vähän niinkuin onkimadolla. Pari viikkoa takaperin taisi mennä ryypiskellessä olutpullot sekaisin yhden juuri mononukleoosin sairastaneen kaverin kanssa. Nyt sitten odotellaan, taudin itämisaika on 3-8 viikkoa. Ei auta kuin toivoa, että ei tulisi.

Siima sanoi:
Hei mut nyt soitat mainostoimistoon, joka tekee Volvolle mainoksia ja sanot et teikämannen ääni ois käytössä...tai sit leffatrailereihin ääneks...
sit niillä rahoilla ostat Strepsilsejä ja joululahjoja

Tsemiä kuitenkin !!!!!!!!!!!!!!:rolleyes:
:offtopic: Mutta totaalirepeäminen!! :hyper:

Toi pahinta mitä olen koskaan kokenut. Kurkku turposi niin pahasti etten saanut nieltyä lääkkeitä, jäi kurkkuun kiinni ja sairaanhoitaja sai hakata selkääni. Sen jälkeen yrittivät pistää tiputukseen prkl. Ensimmäinen viikko oli pahin, sen jälkeen alkoi elämä voittamaan.

EDIT: niin ei mennyt montaa viikkoa tuosta kun vielä molemmat korvat tulehtui. Ihmettelin vain kun en meinannut kuulla mitään :(

rintafile sanoi:
VITTUPERKELESAATANAKYRPAE!

Kun ajattelen pahinta angiinaani ja aiheuttamaa kurkkukipua ja kerron sen kolmella, niin se alkaa pikkasen vastata tän hetkisiä fiiliksiä. Ei pysty puhua eikä syödä ja tuntuu, että voisin vetää itteni jojoon saman tien.

Oot vielä onnellinen. 2003 helmikuussa sairastin sekä mononukleoosin sekä angiinan samaan aikaan. :hyper:
Viikko himasssa yhteensä n.8h nukkuen veti aika hyvin mehut pois. Yöllä ei ollut varma oliko nukkunut vai pyörinyt, sillä pisimmät torkkumiseni olivat juuri jotain 15-30 min kerrallaan. Ruokaa ei edes pystynyt kuvitella syövänsä kerran juomistakin pelkäsin. Puhua en pystynyt, ja lääkäriin mennessäni pyysi lekuri isääni puhumaan puolestani. Perjantaina kun vanhempani olivat lähdössä Thaimaahan, päätin käydä uudestaan koulun terkkarilla. Sieltä lääkäriin josta korva- ja nenäklinikalle. Jossa todettiin angiinan lisäksi mononukeloosi. Lääkärit ihmettelivät että miksi en aikaisemmin tullut, kun oli nuo hengitystiet turvonnut melkein umpeen...
Vloppu osastolla ja sunnuntai iltana lääkärit vastahakoisesti päästivät minut pois YO- kuunteluihin.

Paino tippui 11kg 2vko aikana ja treenikieltoa tuli aluksi 1kk ja sitten vielä lisäksi 1kk kevyt osio, sillä turvotus ei ollut ensimmäisen kuukauden aikana tarpeeksi hävinnyt.

No täälläkin on yksi mononukleoosin sairastanut...

Pari, kolme viikkoa tais kestää. Turposin ihan muodottomaksi mutantiksi ja sain koko kehon peittävän ankaran ihottuman. Niin, ja sitä oli ihan PAKKO raapia :( En kestänyt olla. Kuume nousi ja oli tosi paha olo. Lääkärissä kävin ja popsin allergialääkkeitä...

Niin, ne allergialääkkeet eivät tietenkään tehonneet. Sitten kun jossain vaiheessa menin jo kouluun ja olin ottanut allergia-nappia naamaan, tuli parin tunnin sisällä sellanen olo että kuolen varmaan. Meinasin pudota pelistä. Kynä ei pysynyt kädessä, eikä puhekaan oikein kulkenut. Niin vahvoja oli ne pillerit... :lol2:

Tämän kävin läpi ulkomailla asuessani. Siellä se oli kuulemma tosi yleinen suhteessa ja kaveri kertoi sen tutun sairastaneen mononukleoosia joopa 6kk! :itku:

Ihmisten ilmoilla en oikein halunnut liikkua pahimpina päivinä kun näytin ihan hirveältä. Silmät oli turvonnu umpeen ja olin ihan punainen...

Voisin itsekkin kirjottaa tästä "pusutaudista". Eli sairastan juuri tällä hetkellä kyseistä tautia, 1vko sairastelua takana -> paino pudonnut 5kg. Tosiaan tähän tautiin ei ole mitään lääkettä, koska on joku virustauti :david: Olo on todella kauhea, kuumetta n.38 päivästä päivään, kurkku kipeä ja näitä "turvonneita" imusolmukkeita kaulalla ja niskassa. Ruoka ei todellakaan maistu ja tulee vain juotua :arvi: Itsellä on käytössä antibiootteja, joista ei ole apua tässä taudissa. Se on hyvä tietää, että tätä ei voi sairastaa toista kertaa. Vittumainen tauti sinäänsä. Onneksi mamma on sairaanhoitaja ja hellii mua parhaan mukaan :haart: :thumbs:

-mammanpoika- :david:

Pusutauti on sairastettu 15 -vuotiaana. Todella heikoksi silloin menin, mm. pyörryin suihkuun. Onneks kipuja ei ollu mulla kovin paljon, lääkitsin nimittäin aika huolella itseäni. (eli vedin buranaa todella tiheään)
Vittumaisempana pidän kyllä kehoni itse toimeenpanemaa "vatsahuuhtelua", josta sain nauttia noin vuosi sitten, kun fiksuna kaverin luona vedin pullon skumppaa ja päälle kofeiinitabuja purkillisen. "Vittu, mua väsyttää, annas niitä kofutabuja etten sammu baariin!" Siinä sitten kun alettiin baarin lähteä, niin mua väsyttikin niin vitusti, että menin kotiin. Kun olin sänkyyn päässy ja ruhtinaalliset 2 tuntia nukkunu, tuli kiire vessaan. Ripulipaska ja laatta päättivät tulla yhtä aikaa. Ei paljon naurattanu kun istuin vessanpöntöllä, yrjösin sappinestettä lavuaariin ja suolet oli tulossa toisesta päästä ulos. Tätä jatku seuraavan päivän iltapäivään, jolloin olin jo niin loppu, etten pystynyt muuta tekemään ku makaamaan sängyssä , just ja just sai päätä käännettyä kun yrjö tuli. Painoa tippu saatanasti ( kuivuin).
Kyllä oli voittaja olo kun sitten seuraavan päivän illalla mustikkakeitto pysyi mahassa.
Ahh, kylläpä tuota kelpaa muistella kun viettää lauantai-iltaa kotosalla netin parissa.

yani sanoi:
  • Kuuma juoma
  • Maito ja hunaja
  • Höyryhengitys
  • Saatanasti kipulääkkeitä
  • Jäätelö / mehujäät
  • Jääpalat
  • Pieneen määrään vettä sekoitettu merisuola, kurlautellaan ja pärskitään pihalle
  • Tyynyn pöyhiminen siten että istuma-asennossa nukkuminen onnistuu
  • Suun desinfiointitabletit
  • Lepo

Erittäin hyviä ohjeita! Minusta höyryhengitys on tekoikkain keno ainakin jos vaan kurkku on kipeä jos sinne veteen lisää vielä jotain Eucalyptus, Terva tai muita vastaavia tippoja. Apteekista saa höyryhengitykseen sellaisia höyryrys laitteita johon vesi kaadetaan ja sitten höyriä hengitetään muovisesta laitteesta. Parempi tosin jos on sellainen höyrytyslaite joka jätetään makuuhuoneeseen yöksi päälle. Kun kurkku ei pääse kuivamaan vaan on kokoajan lämpimässä höyryssä se paranee nopeiten ja kipu kähtee. Joskus aikoinaan joudun lastensairaalaan kun oli niin kurkukipeä ja supistunut että ei henkitys kunnolla enään kurkunpäästä meinannut mennä läpi. Silloin sairaalasssa oli sellainen laite josta suoraa tuli sopivan lämmintä höyryä suoraa mun hengitykseen. Se autto heti ja pystyi taas hengittämään suht normaalisti, jäi tosi sairaalaan tarkailuu...

"Jos ei sauna, terva ja viina auta, niin tauti on kuolemaksi."

mulla todettiin toi kanssa tänään.....mutta miten tämmönen on mahollista kun sairastin ton jo kaks vuotta sitten ja käsittääkseni siitä jää immuniteetti!!!!
ja mikä ihme toi on kun lääkärikirjassa luki että siihen kuuluu oireeton maksatulehdus? sillasta en oo tiennyt ainoastaan sen ett perna laajenee....

Elchubagabra sanoi:
vuoden -99 alussa paljastui, että mulla on hinkuyskä. "Vuodessa n. 700 suomalaista sairastaa sen, eikä siihen ole mitään lääkettä. Se kestää 4-12kk, yritä kestää"

joo ei voi muuta sanoa ku et on niin v*ttumainen tauti ku olla vaa voi!
ite sairastunut kans saman... kesti n.6kk. välillä tuntu et jääkö tästä yskimisestä edes henkiin ja nii luuli moni läheinen henkilöki... kaiken maailman :david: lääkkeitä ne mulle anto mut mikää ei toiminu.. koska eivät tutkineet mua ensinnäkään kunnolla... 100% varmoja ei olla hinku yskästä mut tuttu lääkäri jälkeen päin epäili kovasti... tuli sitä muutaman kerran yskän takia :urjo:

on tullu myös sairastettua toi pusutauti... ei ollu kiva tauti sekään... kävin lääkärissä 4 kertaa ja sanovat et angiina on.. ja aina erilaiset antibiotit. ei mitään tehoa mistään lääkityksestä! samaan aikaan oli muute poskiontelon tulehuskin.. sairaus kesti vähä reilu 3 viikkoa.. jouduin loulta sairaalaan ku ei pystyny puhumaan, nukkumaan, juomaan saati sitte syömään... sinnekku pääs ni alko tautiki helpottaa... oli vaa sika kivaa 39 asteen kuumeessa olla punkteerattavana aamuin ja illoin :itku: ja viel nykyäänki poskiontelon tulehdukset ovat ainiainen riesa... tiedän että omalla kohalla ja yleisestikin johtuu tupakoinnista... pitäs varmaan lopettaa!

ps. punkteerauttamassa oon käyny yli 10 kertaa!

On sitten kamalin tauti mitä oon sairastanut joskus 16v. Olin mustaakseni 6 pv tartuntatautien eristyksessä, kun olin niin huonossa kunnossa. Oli tosin ollut aika paha keuhkokuume ennen tota. laittoivat jopa kanyylin ja sitä kautta antibiootteja suoneen. Tulos oli että olin 187 pitkä ja painoin 57 kg ;)

Jee! Pääsin sit liittymään kerhoon! 6 päivää sitten salilla porukka sano, että mä näytän ihan just heränneeltä. Kun tarkkaan katoin peiliin, niin huomasin, että silmät olikin hieman turvoksissa. Jalkatreeni kylläkin kulki ihan hyvin. Seuraavana päivänä oli lisäks kaulalla imusolmukkeet vähän turvoksissa. Kun ne vielä turpos lisää, niin menin käymään lääkärissä seuraavana päivänä. Totes heti, että angiina on ja määräs antibiootit. Itse en ollut kovinkaan vakuuttunut asiasta ja vaadin kokeiden ottamista. Nieluviljely olikin negatiivinen. Sit vielä uusiin testeihin ja lopulta selviskin mononukleoosiksi. 4. päivänä kurkkukin rupesi kipeytymään. Viidentenä päivänä oli jo todella kipeä. Mutta helpottui illaksi aika paljon. Nyt kuudentena päivänä kurkku taas ihan hiton kipeä ja ei pysty syömään kunnolla. Imusolmukkeet kaulalla hieman turvoksissa ja korviinkin sattuu hieman. Kuumetta ei ole ollut juuri yhtään missään vaiheessa. Tunnistiko joku sairastaneensa tautia tämän kaltaisena? Jos tunnisti, niin kauanko kesti kokonaisuudessaan ja onko odotettavissa vielä pahenemista?

Hmm...nyt alko pelottamaan :rolleyes:
Eli onko tämä 'pusutauti' sama kuin rauhaskuume?? Toissa kesänä tämän sairastin. Kuumetta ja lepoa viikko. Ei juurikaan mitään kurkun tukkoon turpoamista, korvien takana turvotusta oli sitten senki eestä. Eli onko tämä pusutauti nyt mun osalta sairastettu?

Mononukleoosia sairastetaan täälläkin.Tänään tuli sain labra tulokset ja mono testi oli positiivinen.Mulla tauti alkoi ensin 2vk suhteellisen matalalla kuumeella 37,x ja nielussa oli hieman valkeaa peitettä, sitten kurkkukipu paheni nopeasti ja on kyllä ollut aivan uskomattoman kipeä jokainen nielaisu on kuin tökättäs puukolla kurkkuun.Tänään kävin vielä korvatauti lääkärillä näyttämässä kurkkua ettei sinne ole kehittynyt märkäpaisetta, ei onneksi ollut.Suosittelen kivun hoitamiseen voltaren rapid 50mg+2x500mg panacod.Hienosti tuntuu auttavan noi yhdessä.Viime yönä ei saanut nukuttua ollenkaan kun veti pelkkää voltarenia, mutta nyt uskon että uni tulee kun huitasen ton voltaren&panacod setin naamarii.Kauhea tauti kertakaikkiaan :(

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom