Venyttely

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja $iiM
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tosimieshän ei venyttele mutta ehkä se kuitenkin kannattaisi. Mitkä ovat mielipiteenne auttaako esim. palautumiseen? Kyllä ainakin luulisi. Joskus olen kuullut myös että myös muotoilisi lihaksia paremman näköiseksi mutta mitään faktaa en ole aiheesta lukenut.

Palautumisesta en sen kummemmin sano, muutakun siinä määrin auttaa, että venyttää lihakset takaisin lepopituuteensa harjoituksen jälkeen. Yleisesti harhaluulona on myös että tämä poistaisi lihaskipuja, vielä jopa niitä syntyneitä lihaskipuja seuraavana päivänä. Lihaksia venyttely ei muotoile kuin juuri nimensä mukaisesti venyttemällä, paremman malliseksi ne eivät muodostu.

Mitä vanhemmaksi olen tullut ja mitä kauemmin treenannut sitä vakuuttuneemmaksi olen tullut siitä, että venyttely nopeuttaa kehittymistä.

Mietippä omassa kehossasi lihasryhmää jonka kanssa sinulla on eniten ongelmia/jumeja/vastaavia? Kuinka tukossa se lihasryhmä on?

Ja vastaavasti jos mietit parhaiten kehittynyttä lihasryhmääsi onko sen liikkuvuus ja joustavuus edellä muita?

Tällaisten analyysien jälkeen kun mietin omaa kehoani ja surkean pieniä pakaroitani olen vakuuttunut siitä, että pakarani eivät yksinkertaisesti kykene kasvamaan, koska ne ovat jatkuvasti niin jumissa :)

Vetreät ja hyvin hoidetut lihakset kasvavat, kippuraan vetäytyneet kipeät ja kovat lihakset eivät kasva. Piste ;)

Ennen tuli laiminlyötyä oikeastaan kaikki venyttely. Nyt olen lisännyt venyttelyä hyvinkin paljon. Palautuminen on kyllä nopeutunut itselläni ja sitä kautta myös treeniraudat ovat nousseet.

Treenipäivinä venyttelyä n 20min treenatuille lihaksille. Välipäivinä venyttelyä koko kropalle n 40min.

Kyllä se venyttely auttaa palautumiseen, kunhan sen tekee oikein. Kipeetä lihasta ei venyttelemällä paranneta. Itse pidän venyttelyä äärettömän tärkeänä jokaisessa lajissa missä vain vartalon lihaksia rasitetaan.

Palautumisesta en sen kummemmin sano, muutakun siinä määrin auttaa, että venyttää lihakset takaisin lepopituuteensa harjoituksen jälkeen. Yleisesti harhaluulona on myös että tämä poistaisi lihaskipuja, vielä jopa niitä syntyneitä lihaskipuja seuraavana päivänä. Lihaksia venyttely ei muotoile kuin juuri nimensä mukaisesti venyttemällä, paremman malliseksi ne eivät muodostu.

melkoisen hyvin kiteytetty :). kipuhan syntyy siis harjoittelun aiheuttamista mikrovaurioista lihakudoksessa,joka sitten tuon kivun aiheuttaa. venyttely vaikuttaa osaltaa palautumiseen siten että venytelty lihas on lähempänä alkuperäistä pituuttaan kun venyttelemätön lihas on suurella todennäköisyydellä enemmän supussa ja näinollen lyhentynyt. Venyttelemätön lihas ei pysty sypistumaan =lyhentymään yhtä paljon kuin normaali mitassa oleva lihas joten voimantuottokin on tällöin pienempi.
Itse lasken tuon voimantuoton "normalisoitumisen" palautumiseen .. mutta venyttely on tärkeää joka tapauksessa vaikka se ei muuten vaikuttaisikaan, niin vähentää ainakin loukkaantumisriskiä (revähdykset jne)

Lisätään vielä, että venyttely myös kiihdyttää lihaksessa aineenvaihduntaa, poistaa maitohappoja ja tämä osaltaan saattaa nopeuttaa palautumista.
Mutta tosiaan, lihaskipuja venyttely ei poista. Lihaskipuja ei taida poistaa edes infrapunasauna :)

Mopilaatilla ne lihashuollot fixataa! :D No ei. Joskus tuli kokeiltua treenin jälkeen arkoihin paikkoihin ice poweria. Viilensihän se silleen että vähensi "kipua". Hyvähän se vaan on kun lihas on kipeänä, tietää ainakin tehneensä jotain.

15-20min kylmää parin tunnin välein jomotuksiin ja kolotuksiin. Kertakäyttöiset kylmäpakkaukset on siitä huonoja että niissä ei kylmää aina riitä tarpeeks pitkäksi aikaa että vaikutus saadaa tarpeeksi syvälle kudokseen ja vaikutus jää lähinnä pinnalliseksi. Jääpalat pussissa on kovia!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jalat menee kyllä aivan tukkoon ku tekee sjmv ja kyykkyä, hyvä ku pystyy kävelemään pariin päivään, isot lihakset -> isot kivut :D

Eikö lihaskalvo "veny" venyttelyn seurauksena, jolloin myös verenkierto paranee lihaksessa. Kun lihaskalvo ei ole enää niin tiukka, niin myös lihas kasvaa nopeammin. Tiukka lihaskalvohan nimittäin estää lihaksen kasvamisen, koska silloin kalvo olisi entistäkin tiukempi. Eikö se näin mene?

Eikö lihaskalvo "veny" venyttelyn seurauksena, jolloin myös verenkierto paranee lihaksessa. Kun lihaskalvo ei ole enää niin tiukka, niin myös lihas kasvaa nopeammin. Tiukka lihaskalvohan nimittäin estää lihaksen kasvamisen, koska silloin kalvo olisi entistäkin tiukempi. Eikö se näin mene?

Tuo lihaskalvon liian vähäinen venyvyys lähinnä aiheuttaa penikkataudin oireita kun lihasaitioden paine kasvaa ja voi jopa tulla hapenpuutetta sen seurauksena.

Tuo lihaskalvon liian vähäinen venyvyys lähinnä aiheuttaa penikkataudin oireita kun lihasaitioden paine kasvaa ja voi jopa tulla hapenpuutetta sen seurauksena.

Niin, mutta oman tietämysen mukaan elimistö estää lihaksen kasvua, ettei lihaskalvo enää tulisi kireämmäksi - lihaskasvu hidastuu.

Venyttelyn merkityksen huomaa vasta sitten kun sitä ei ole -kannattaa kokeilla! Venyttele vaikkapa 3 viikkoa aina treenipäivien iltoina (siis treenin jälkeen) ja sitten koita olla viikko, pari venyttelemättä.

Venyttely myös auttaa verta kulkemaan paremmin sinne lihakseen ja auttaa näin kehitystä.

Suositut

Back
Ylös Bottom