Venyttely

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja $iiM
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kyllä se lihaskalvo venyy ilman sitä pumppiakin. Ja repivä venytys lihaksen ollessa pumpissa voipi aiheuttaa loukkaantumisia. Ei voi kyllä suositella. Ja toivottavasti kirjotus virhe sulla tuolla missä ilmottelet että "min 20sec repivää venytystä pumppisarjojen välissä". Tarkotatko 1min20sec vai mitä?
varmaankin minimissään 20sekunttia

Itse venyttelen heti treenin päätteeksi 5-10 sekuntia per lihas. Muutaman tunnin kuluttua sitten kunnolliset pitkät venytykset! :) Lisäksi kerran viikossa käyn 1,5 tuntia kestävällä syvävenyttelytunnilla. :haart:

Lihaksen muodoista oli alussa puhetta:

Jos ruoat/treenit on ok, niin suurin lihaskasvua rajoittava tekijä on lihaskalvo. Siis se kalvo mitä vasten pumppi muodostuu ja sen venyttäminen kyllä on todistetusti todella merkittävä tekijä lihaskasvussa( ja muodossa, olen tavannut paljon kavereita, joilta on jouduttu tulehdusten takia leikkaamaan kalvoja auki ja se mitä sieltä tulee ei todellakaan ole kaunista kun sitä treenataan).

Kalvon venyttäminen ei kyllä ole herkkien miesten hommaa, on se kyllä sen verran tuskallista. Täydet pumppisarjat ja viimeisten tuskasarjojen välissä repivää, tuskallista venytystä min 20sec. Tämä siis ainoa tapa venyttää kalvoa, pumppilihasta repimällä.

Kokeilkaa, jos ette usko :hyvä:

En oikein hiffannut, miten tuota kalvoa venytetään? Kuvia, videolinkkejä, vähän tarkempaa kirjallista selvitystä..?

Olikohan tässä ketjussa puhetta saunan merkityksestä treenin jälkeen? Mulla tuli mieleen sellainen juttu.. Näin hiljattain dokumentin kiveksistä ja siittiöistä. Siinä todettiin, että koko lisäkiveksiin kertynyt siittiöpopulaatio saattaa kuolla jos pitää liian kireitä housuja tai vaikka läppäriä sylissään. Pallit roikkuvat pusseissaan siksi, että niiden ihanteellinen lämpötila on ruumiinlämpöä pienempi.

Tästä päästään siihen, että testosteronihan muodostuu kiveksissä. Jos jo ruumiinlämpöinen lämpötila voi heikentää kivesten toimintaa ja läppärin lämpö tappaa koko siittiövaraston, mitenköhän saunan lämpö vaikuttaa testosteronin muodostukseen heti treenin jälkeen? Ei mulla oo tästä mitään asiantuntemusta, toivon kommentteja tietäväisemmiltä?

En oikein hiffannut, miten tuota kalvoa venytetään? Kuvia, videolinkkejä, vähän tarkempaa kirjallista selvitystä..?

Olikohan tässä ketjussa puhetta saunan merkityksestä treenin jälkeen? Mulla tuli mieleen sellainen juttu.. Näin hiljattain dokumentin kiveksistä ja siittiöistä. Siinä todettiin, että koko lisäkiveksiin kertynyt siittiöpopulaatio saattaa kuolla jos pitää liian kireitä housuja tai vaikka läppäriä sylissään. Pallit roikkuvat pusseissaan siksi, että niiden ihanteellinen lämpötila on ruumiinlämpöä pienempi.

Tästä päästään siihen, että testosteronihan muodostuu kiveksissä. Jos jo ruumiinlämpöinen lämpötila voi heikentää kivesten toimintaa ja läppärin lämpö tappaa koko siittiövaraston, mitenköhän saunan lämpö vaikuttaa testosteronin muodostukseen heti treenin jälkeen? Ei mulla oo tästä mitään asiantuntemusta, toivon kommentteja tietäväisemmiltä?

Pakastimesta jääpalat kiviin heti treenin jälkeen:david:

Nostetaampas taas tätä hieman ylöspäin kun en viitsinyt uuttakaan aukaista.

Kyllä sitä Suomalainen mies on niin naulapää tuon lämmittelyn ja venyttelyn osalta. Itse olen laiminlyönnyt tätä enemmän tai vähemmän koko saliuran ajan. Itse asiassa silloin kun aloitin, niin jaksoin lämmitellä noin 6kk, mutta siihen se jäikin. Venyttelyä on tullut harrastettua vaan ojentajille (koska se on helppoa ja voi tehdä missä vaan) ja joskus aina pyörittelen olkapäitä.

Nyt sitä jälkeenpäin on huomannut kuinka kankeaksi sitä iän myötä on tullut, jalat eivät palaudu edes viikossa ja olkapäät rutisee jo pienestä jutusta. Eli hieman ennen kesän alkua huomasin, että perkele, jos ei nyt ala kohta venytteleen ja lämmittelemään kunnolla, niin eihän tästä mitään hyvää voi seurata. Nyt pari kuukautta olen yrittänyt lämmitellä, mutta venyttelyä en ole laiminlyönyt. Joka reenin jälkeen venyttelen ~10min kohderyhmän lihakset ja aina välipäivinä aerobisen jälkeen olen uhrannut 30-45min koko kropan venyttelemiseen. Kyllä sitä on jo tuossa pienessä ajassa alkanut huomata kuinka se venyttely auttaa sittenkin... tosin hiki siinä tulee ja näyttää hieman tyhmältä "kontata" olohuoneen lattialla.

Mutta summasummarum, yrittäkää aloittaa venyttely heti kun alatte käymään salilla tai jos ette ole vielä alkaneet, niin aloittakaa nyt. Se palkitsee lopussa ja aikalailla hetikin...

Tulipa aika paljon tyhjää tekstiä, mutta tulipahan nostettua tätä enivei...

Täytyy jakaa oma huonompi kokemus venyttelystä. Useamman vuoden nuorempana tuli jostain syystä vedettyä ehkä liian pitkälle. Joka aamu oli pakko venytellä tai lihaksissa ja nivelissä tuntui paha jumi. Venyvyys ja liikkuvuus oli kyllä hyvä, mutta se meni kyllä jo mielestäni vähän väärin, jos ilman jokapäiväistä venyttelyä tuli pientä kipua. Harvensin sitä sitten pikkuhiljaa. Nyt saan käteni omituisesti vielä niskan takaa ja sitten etupuolelle ristiin helposti, en tiedä onko se positiivinen asia.
Eli kannattaa muistaa rajansa kaikelle, tosin aika paljon tarvitsee venytellä, että tuollainen tulee. En tiedä oliko sitten nuorella iällä merkitystä, tuskin olin edes 13 tuolloin.

Otan tästä elämäntyöni ja käyn aina 3kk välein nostamassa tätä ketjua. Joten enköhän mä saa kohta kaikki venyttelemään. Eli nähdäämpä 17.10 lauantaina seuraavan kerran viimeistään jos tämä katoaa tuonne jonnekin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nyt kaikki lukevat Pakkotoiston uusimman venyttelyoppaan! Sen avulla tulee venyteltyä oikein kunnolla. :)

Kysyn nyt täällä, kun asiantuntevia ihmisiä näköjään threadia lukee. Meikäläisellä on jumiutunu vasen pakara aivan totaalisesti. Olen käynyt salilla aktiivisesti noin kolme vuotta ja ''viisaana'' reenannu pelkkää yläkroppaa. Joskus viimesenä treeninä vähän prässiä pumpannu korkeintaan. Lenkillä käynnin jälkeen yrittäny tota pakaraa venyttää ja sillon se tuntuukin ihan hyvältä. Eilen erehdyin vetämään ensimmäisen kunnon jalkatreenin ja voi vittu mikä särky aamulla perseessä. Kävelykään ei meinannu onnistua muutakun köpöttämällä 10cm askelilla. Piti vielä kokeilla huvin vuoksi kuinka lähelle varpaita saan sormet venymään ja melkeen polviin asti ylsin ennenkuin pistävä kipu kävi sietämättömäksi... Ja kipuhan tuntuu siis tuossa vasemmassa pakarassa ja takareidet olisivat antaneet vielä myötä.

Intin aikana kipeytyi alaselkä samantyylisesti. Ei saanu kenkää jalkaan aamuisin ilman uskomatonta ähellystä. Yhdessä vaiheessa kipu meni kokonaan ohi, mutta on nyt siirtynyt tuohon pakaraan. Aion nyt satsata venyttelyyn, lämmittelyyn ja pienillä painoilla jalkojen treenaamiseen, alaselkää unohtamatta. Jos nyt jollakulla on heittää mitään vinkkiä, jolla saisi mahdollisesti persuksen kuntoon niin antakaa palaa! Hierojalle ei nyt fyrkat riitä joten ihan kotikonsteja tulemaan. Tackar!

Kysyn nyt täällä, kun asiantuntevia ihmisiä näköjään threadia lukee. Meikäläisellä on jumiutunu vasen pakara aivan totaalisesti. Olen käynyt salilla aktiivisesti noin kolme vuotta ja ''viisaana'' reenannu pelkkää yläkroppaa. Joskus viimesenä treeninä vähän prässiä pumpannu korkeintaan. Lenkillä käynnin jälkeen yrittäny tota pakaraa venyttää ja sillon se tuntuukin ihan hyvältä. Eilen erehdyin vetämään ensimmäisen kunnon jalkatreenin ja voi vittu mikä särky aamulla perseessä. Kävelykään ei meinannu onnistua muutakun köpöttämällä 10cm askelilla. Piti vielä kokeilla huvin vuoksi kuinka lähelle varpaita saan sormet venymään ja melkeen polviin asti ylsin ennenkuin pistävä kipu kävi sietämättömäksi... Ja kipuhan tuntuu siis tuossa vasemmassa pakarassa ja takareidet olisivat antaneet vielä myötä.

Intin aikana kipeytyi alaselkä samantyylisesti. Ei saanu kenkää jalkaan aamuisin ilman uskomatonta ähellystä. Yhdessä vaiheessa kipu meni kokonaan ohi, mutta on nyt siirtynyt tuohon pakaraan. Aion nyt satsata venyttelyyn, lämmittelyyn ja pienillä painoilla jalkojen treenaamiseen, alaselkää unohtamatta. Jos nyt jollakulla on heittää mitään vinkkiä, jolla saisi mahdollisesti persuksen kuntoon niin antakaa palaa! Hierojalle ei nyt fyrkat riitä joten ihan kotikonsteja tulemaan. Tackar!

Ei tohon oikein muu auta kun lämmittely ja aika. Tietty kevyt venyttely voi auttaa myös.

Koitat pitää paikat niin laajassa liikkeessä kun pystyt, jos tuntuu ihan mahdottomalta niin särkylääkettä vaan huiviin, kyllä se siitä. Pahin mitä voit tehä on antaa paikkojen pelkästään olla ja varoa käyttämästä niitä, sillä tavalla ne pysyy jumissa varmasti pidempään.

Lisäks on tietty lämpöhoito kauratyynyillä yms. Jos ei kauratyynyä löydy niin laitat pyyhkeen kuumaan veteen, sit laitat sen märkänä muovipussiin ja muovipussin solmit kiinni ilma- ja vesitiivisti. Sit laitat muovipussin siihen kohdalle mitä haluut lämmittää ja pidät siinä niin pitkään kun haluat.

Nostetaampas taas tätä hieman ylöspäin kun en viitsinyt uuttakaan aukaista.

Kyllä sitä Suomalainen mies on niin naulapää tuon lämmittelyn ja venyttelyn osalta. Itse olen laiminlyönnyt tätä enemmän tai vähemmän koko saliuran ajan. Itse asiassa silloin kun aloitin, niin jaksoin lämmitellä noin 6kk, mutta siihen se jäikin. Venyttelyä on tullut harrastettua vaan ojentajille (koska se on helppoa ja voi tehdä missä vaan) ja joskus aina pyörittelen olkapäitä.

Nyt sitä jälkeenpäin on huomannut kuinka kankeaksi sitä iän myötä on tullut, jalat eivät palaudu edes viikossa ja olkapäät rutisee jo pienestä jutusta. Eli hieman ennen kesän alkua huomasin, että perkele, jos ei nyt ala kohta venytteleen ja lämmittelemään kunnolla, niin eihän tästä mitään hyvää voi seurata. Nyt pari kuukautta olen yrittänyt lämmitellä, mutta venyttelyä en ole laiminlyönyt. Joka reenin jälkeen venyttelen ~10min kohderyhmän lihakset ja aina välipäivinä aerobisen jälkeen olen uhrannut 30-45min koko kropan venyttelemiseen. Kyllä sitä on jo tuossa pienessä ajassa alkanut huomata kuinka se venyttely auttaa sittenkin... tosin hiki siinä tulee ja näyttää hieman tyhmältä "kontata" olohuoneen lattialla.

Mutta summasummarum, yrittäkää aloittaa venyttely heti kun alatte käymään salilla tai jos ette ole vielä alkaneet, niin aloittakaa nyt. Se palkitsee lopussa ja aikalailla hetikin...

Tulipa aika paljon tyhjää tekstiä, mutta tulipahan nostettua tätä enivei...

Näimpä juuri :thumbs: On se kiva vetää syväkyykkyjä pitkin viikkoa, kun on paikat notkeana. Ennen reenejä 10s venytyksiä, jälkeen sama. Sitten noin neljä kertaa viikossa vielä pitkät venytykset 40min-1h. Ei nuita pitkiä venytyksiä välttämättä nuin paljoa, mutta testailen tässä miten notkiaksi sitä pääsee :D Mulla ainaki palautuminen on nopeampaa, paikkoja ei säre ja varsinki pitkien venytysten jälkeen tuntuu, että kaikki paikat on loksahellu oikeille urille. Niin ja kyllähän se piristää sitä motivaatiotakin mukavasti, kun on paikat aina huollettu.

http://www.protraining.fi/fitness/ve...tvenyttely.htm linkin sivuilta

"Venyttelyn yhteydessä on hyvä suunnattava ajatus venytettävään lihakseen, jolloin oppii paremmin tuntemaan itsensä."

Tää on muuten kans tosi hyvä pointti venyttelyssä, reenit menee oikeisiin paikkoihin.

Teenköhän itelleni muuten hallaa nyt nuilla pitkillä venytyksillä, sillä saatan venytellä isompia lihasryhmiä melkeen 5min. kerralla?????

Pahin mitä voit tehä on antaa paikkojen pelkästään olla ja varoa käyttämästä niitä, sillä tavalla ne pysyy jumissa varmasti pidempään.

Lisäks on tietty lämpöhoito kauratyynyillä yms.

Juu tota mietinki, että, jos tässä ajattelee olla liikkumatta vähään aikaan niin varmasti jumiutuu vielä entisestään. Ja kauratyyny löytyy joten sitä pitänee kokeilla. Kiitos vinkeistä!

Otan tästä elämäntyöni ja käyn aina 3kk välein nostamassa tätä ketjua. Joten enköhän mä saa kohta kaikki venyttelemään. Eli nähdäämpä 17.10 lauantaina seuraavan kerran viimeistään jos tämä katoaa tuonne jonnekin.

Ja näinkun kun 3kk sitten lupasin... upup...:evil:

Aina puhutaan, ettei kylmiä lihaksia saisi venytellä. Miten olisi järkevää hankkia lihaksiin lämpöä ennen venyttelyä, jos ei ole mahdollista käydä esim. lenkillä? Riittääkö esim. 5min jumppa vastuskumin kanssa?

Aina puhutaan, ettei kylmiä lihaksia saisi venytellä. Miten olisi järkevää hankkia lihaksiin lämpöä ennen venyttelyä, jos ei ole mahdollista käydä esim. lenkillä? Riittääkö esim. 5min jumppa vastuskumin kanssa?

Kyllä mulla on ainakin toiminut vuosia tuollainen lämmittely. Ja sitten toisena vaihtoehtona olen käyttänyt erilaisia lihasvetkutteluja. Vähän niin kuin Halo tässä:
http://www.youtube.com/watch?v=Lj_t5TmmDnA

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom