Off-topic 24h

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kakella ja Makella jää putki päälle, kaljarahat loppuvat ja he murtautuvat yöllä kiskalle varastamaan kaljalavan. Kake kompuroi kännissä ja jää kiinni, Make pääsee juoksemaan pakoon. Parina seuraavana iltana Make tekee vielä omin nokkinensa saman, kunnes jää myös kiinni. Kioskimurrosta saa esimerkinomaisesti puoli vuotta linnaa, jolloin Kakelle tulee se puoli vuotta ja Makelle puolitoista vuotta + se kerroin päälle eli vaikka 2,5 vuotta.

Onko tämä nyt oikeudenmukainen tuomio suhteessa tilanteeseen ja onko Make niin paljon Kakea kovempi ja ennusteeltaan huonompi rikollinen, että yhteiskunnan kannattaa pistää hänet linnaan niin pitkäksi aikaa, että se itsessään huonontaa jo merkittävästi mahdollisuuksia integroitua uudestaan yhteiskuntaan? Minun mielestäni ei.

Ja jos joku oikeasti kannattaa itseisarvoisesti kostomentaliteettiin perustuvaa "silmä silmästä, hammas hampaasta ja kovempia tuomioita kaikille"-systeemiä, niin se on sitten arvokysymys. Minä en kannata. Minua kiinnostaa se, mikä oikeasti maksimoi yhteiskunnan turvallisuutta ja minimoi kustannuksia.

Toistuvasta rikollisuudesta, johon rangaistukset ja kuntoutus eivät auta, sanoinkin jo mielipiteeni, mutta siinä on kysymys oleellisesti eri asiasta kuin tässä yhdistelmätuomioiden määräämisessä.

Ei varmaankaan erillisiä oikeudenkäyntejä edes järjestettäisi Makelle noista, vaan samaan syssyyn menisi jo alusta alkaen. Kakelle tulisi kolme kuukautta ehdollista ja Makelle vuosi. Vuosi tai kaksi ehdonalaista aikaa jolloin ei voi kaljakioskia ryöstää, tai tulisi tuomio täytäntöön. Tai puolet siitä jos eka kerta.
Mutta: ei suomalaisten oikeustajua kaljakioskimurrot ole puhuttaneet, vaan väkivalta/seksuaalirikokset ja paljousalennukset niissä. Kun kyseessä selkeästi erilliset rikokset, myös ajallisesti kuukausien tai jopa vuosien erolla. Rikoksia jotka tehty ihan täydessä ymmärryksessä ei jossain usvaisessa ryyppyputkessa. Oikeasti kärsineitä jopa kuolleita uhreja ja jotka kertovat aika paljon tekijän mielenlaadusta.
Eli paljousalennus on väärin, se lähtee heti ensimmäisenä rikollisen fiilisten paapomisesta, jättää uhrin huomiotta ja nimenomaan raskauttavaa tarinaa tekijästä kertova juttu muutetaan lieventäväksi.
Homma on väärinpäin, ensin pitäis miettiä uhrin fiiliksiä, mikä kohtuullista heille, miten korvataan, tarviiko elää pelossa tai muuten vitutuksessa jos tekijä vapaalla. Tuleeko uusia uhreja?
Sitä paitsi Sledge Hammer sanoi että rikollisilla ei ole oikeuksia, he luopuivat niistä kun syntyivät. =D

--->Lisää tähän kohtaan Mieleisesi hellittelynimi

Hieman huolestutti, että ei kai ole mennyt mitään kauheuksia tapahtumaan, mutta ei ollut! Jalostusta oli tapahtunut. Yllätyin uuden osion iloisesta tunnelmasta, mutta minulla itsellänihän saattaa ajoittain tai usein? olla hieman tavanomaista synkeähkömpi pohjavire, joten tämän ei olisi pitänyt minua yllättää.

Pitänee kuunnella useampaan kertaan, jotta saan makusteltua lisää.

Haluatko potkaista biisin käyntiin kohdassa 0:30?

Meikäpehmo* ehkä töytäisisi, koska nythän chillataan, säröllä. Loppubiisissäkin on chilliä flowta, joten herkkä lumihiutale kaipaa lievää feidiä tai pehmusteeksi sitä ilmavaa taustan pimputtelua jo hitusen ennen 0:30? Tykkään nautin noista matalista soundeista (yllättyneitä olivat: - - - ) tuolla taustalla, esim. tuossa 3:50 kun on ilmavampi osuus, niin mukavasti erottuvatkin, vaikka eivät jyrää allensa.

Tuosta 3:55 tulee ensin mieleen tuulta ja nuotiota, mutta se ei ole kai nuotiota. Mitä siinä on? Ei ole pakko paljastaa.

*Muistutus: En ole muusikko, joten en tiedä mistä puhun.

trust-me-not.webp

:heart:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom