Venyttely kannattaa!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PRIEST
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkä itse tulee viikossa parikin kertaa pidettyä venyttely päivä mutta liian usein näkee puu ''ukkoja'' ja naisia jotka eivät ole venytelleet yhtään koko sali harrastuksen aikana.
Päätin tehdä tredin aiheesta varoittavana esimerkkinä kuinka helposti saa paikat rikki kun ei venyttele. Serkkuni joka on nyt vuoden päivät käynyt jumppailemassa ja olen hiukan neuvonut perus juttuja ym. ja monesti muistuttanut venyttelyn tärkeydestä. ilmeisesti viesti ei ollut mennyt perille ja nyt klo08 on kirurgilla aika. Serkku oli töissä noussut seisomaan sillai nopeasti ja pieni rusahdus kuulunut reidestä ja samalla tuntunut viiltävältä. no poika ajatteli vain että joku pikkujuttu ja jatkoi töitään kipua ei tuntunut eikä mitään muutakaan kunnes työhaalareiden puntti oli alkanut kiristää, serkku otti haalarit pois niin koko reisi oli pikimusta ja turvoksissa lähes kaksi kertaa normaalin reiden kokoinen! Kirurgi oli arvioinut että reidessä repeämä ja noin 3 litraa tavaraa sisällä....

Hyvä tredi. Venyttelyn tärkeyttä ei voi liikaa korostaa.

lumbago sanoi:
oho oho, kuulostaa pahalt :S
Meikä on venytelly noin 2,5 vuotta melkein joka tai jokatoinen päivä.

:sama: Eikä ole pahemmin lihaksissa kipuja tai revähdyksiä ollut.

Itse venyttelen aina treenin päätteeksi illalla paikat huolella. Ja pyrin kerta viikkoon vetämään ihan aerobisen treenin, esim 30min juoksua matolla ja 30min venyttelyä, joka paikka kunnolla läpi. Tämän jälkeen tunnen ihanaa euforiaa :kuola:

Tähän haluaisin kuulla kommentit mm. Mikeltä, Tomilta ja Neutraalilta.(ja muiltakin hyvin kehittyneiltä treenaajilta.)

Myös täällä liputetaan venytyksien puolesta. Suosittelen kokeilemaan myös kotijoogaa, liikkuvuus ja ryhti paranevat. Tulee tehtyä viikossa pari kertaa pitkät venyttelyt ja pari-kolme kertaa kotijooga.

Venyttelystä ei ole mitään muuta kuin hyötyä, tulee ainakin ne pakolliset 2xviikossa krav maga-reeneissä venyteltyä, voisi pari kertaa tuohon pistää päälle kun ei se nyt varttia enempää aikaa vie.

Nyt kun taas pääsee sairastelujen jälkeen treenaamaan, niin oon ajatellu, että otan kaks kertaa viikossa kevyt aerobinen + venyttely-päivän. Eli esim. puolen tunnin reipas kävely ja siihen päälle koko kropan kattava perusvenyttelysessio. Ennen en oo venytelly ja pakko sanoo, että aivan saatanan kankee oon.

Moni muuten liputtaa venyttelemistä illalla tv:tä katsellessa, mutta eikös lihakset ole jo silloin kylmiä niin eihän niitä silloin saisi venytellä? Tuskinpa pari syväkyykkyä niitä reisiä senverran lämmittää, vai?

Marchi, sitäpä varten pieni muutaman minsan lämmittely ennen venyttelyä on paikallaan. Siihen kuuluu luontevasti käsien ja jalkojen heiluttelua, kyykkäilyä vain kropan painolla, ehkä etunojapunnerruksia hieman tai pumpataan tyhjillä käsillä pystypunnerrusta tai penkkipunnerrusta muistuttavaa liikettä ilmassa tms. pientä, jolla saadaan lämpöä päälle hieman (ei mitään "huh, ku o kuuma ja hiki virtaa norona!" -meininkiä tietenkään, pieni lämpö riittää).

Venyttelyn tärkeydestä on kyllä hyvä muistutella aika ajoin. Viimeksi eilen illalla väsytti niin peijakkaasti. Meinasin lähtä nukkumaan venyttelemättä (aiemmin päivällä reenasin) ja sanoin venytteleväni huomenna. Väliinhän se olisi tod.näk. jäänyt tänään(kin), joten ihan hyvä, että avokki patisti venymään jo eilen.

Aiemmin olin TODELLA tarkka, että jokaikisen reenin jälkeen venyttelin, oli sitten punttia, sählyä, lavatansseja, juoksua, uintia, sulista tai ihan mitä vain. Nyt suunnilleen viimeisen 6kk:n aikana on hiipinyt laiskuutta tämän(kin) asian suhteen. Välillä on ollut jopa muutama reeni putkeen ilman venyttelyjä. :nolo: Pitää ryhdistäytyä taas asian suhteen, ei tässä muu auta.

Laitanpa tähän loppuun vielä erään tositarinan venyttelyn tehosta. Olin lukioikäinen ja pelasimme kesällä erään jäähallin betonilattialla kaverini kanssa sulista vissiin noin tunnin, molemmilla halvat & paskat tossut, ei käytännössä mitään iskunvaimennusta. Minä venyttelin kunnolla illalla, kaverini ei. Seur. päivänä jaloissa kyllä tuntui hieman, mutta soittelin silti kaverilleni, että eikö sitä pelaamaan taas. Hän kieltäytyi ja sanoi pohkeiden, reisien ja ahterin lihasten lisäksi niveliensä olevan niin finaalissa, ettei puhettakaan suliksesta vähään aikaan. Toki on yksilöllistä, miten esim. sulis elimistöä rasittaa, mutta olimme siihen aikaan suunnilleen saman kokoisia ja kuntoisia nuorukaisia, että sinänsä tuota keissiä voinee jonkunlaisena esimerkkinä käyttää.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ma oon viimeset pari kk koittanu venytella 1-4x viikossa, mut silti tuntuu yhta jaykalta. Erityisesti alaselka on ongelma paikka, viittisko joku pistaa hyvia alaselan (ja muunkin kropan) venyttely ohjeita?

Kazzu71 sanoi:
Myös täällä liputetaan venytyksien puolesta. Suosittelen kokeilemaan myös kotijoogaa, liikkuvuus ja ryhti paranevat. Tulee tehtyä viikossa pari kertaa pitkät venyttelyt ja pari-kolme kertaa kotijooga.

Voisitkos laittaa vahan lisa infoo tost kotijoogasta?

Yleensä puolisen tuntia treenin jälkeen tulee venyteltyä kunnolla.

Itse oon nyt alottanut venyttelemään, ajattelin et edes sen 4krt / viikko sais kunnolla venyteltyä niin ois hyvä. Koskaan aikasemmin elämässä ei oo tullut venyteltyä (Okei, jossei koululiikunnas tehtyjä jalkojen muutamaa nostoa oteta huomioon :D), niin on kait sitä kankea, kyykkyyn ei pääse selkä suorana ja kantapäät maassa :D

Kuis pitkiä venytyksiä? Oon pyrkinyt et 1-2h reenin jälkeen venyttelen jokaista lihasta se 1-2min. Onkohan riittävää? Ja se, että tarviiko esim. takareisiä venytellä monella liikkeellä, vai riittääkö vain yksi?

Takareisiin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Ite venytän niitä yleensä joka reenin jälkeen, vaikken olisi jalkoja reenannutkaan. Voi tehdä saman venytyksen pariin tai useampaan kertaan tai paria/kolmea eri venytystä kerran kutakin. Myös olen tehnyt sellaista, etten välttämättä pidä samaa venytystä edes puolta minsaa kerrallaan, vaan esim. siten, että 20sek per puoli kahteen kertaan, jälkimmäisellä kerralla hieman rankemmin/syvemmälle (koska pystyy).

Yksi vinkki vielä venyttelyn oppimisesta: kamppailulajit. Kannattaa kokeilla, ite opin aikoinaan junnuna muutamassa vuodessa judossa aika hyvin venyttelyn ja liikkuvuusreenin perusteita ja myöhemmin karatessa lisää. Toki siellä on paljon kiinni vetäjän pätevyydestä. Voi saada paikkansapitämätöntä tai vanhentunutta tietoa, mutta voi myös oppia paljon hyödyllistä, jos vetäjä on viksu ja pätevä.

Lynski sanoi:
Itse oon nyt alottanut venyttelemään, ajattelin et edes sen 4krt / viikko sais kunnolla venyteltyä niin ois hyvä. Koskaan aikasemmin elämässä ei oo tullut venyteltyä (Okei, jossei koululiikunnas tehtyjä jalkojen muutamaa nostoa oteta huomioon :D), niin on kait sitä kankea, kyykkyyn ei pääse selkä suorana ja kantapäät maassa :D

Sama tääl :D Ja senki oon huomannu että jokainen venytys liike venyttää jalkataipeita :hyper: kai sekin on joku merkki jäykkyydestä...

Mulla on toi venyttely jääny pikkasen liian vähälle. Moneen vuoteen en oo sitä jaksanu tehdä. Ei oo kyllä mitään isompia vammoja ikinä tullutkaan, vaikken oo venytelly. *koputtaa puuta* Mulla meni venyttelyyn motivaatio, kun monen kuukaudenkaan jälkeen ei tuntunu tapahtuvan yhtään mitään. Liikuvuus ei parantunu juuri ollenkaan, vaikka kokeilin vaikka mitä venytyskeinoja.

-Marchi- sanoi:
Moni muuten liputtaa venyttelemistä illalla tv:tä katsellessa, mutta eikös lihakset ole jo silloin kylmiä niin eihän niitä silloin saisi venytellä? Tuskinpa pari syväkyykkyä niitä reisiä senverran lämmittää, vai?

Ja minkähän takia ei muka sais kylmiltää venytellä, lämpeneehän ne siin venyttelyn edetessäki.

Sopii varman tähän thrediin kysästä että riittääkö venyttely kotona vai onko ennen/jälkeen reenin venyttely välttämätön?

Ite en ole kahteen vuoteen venytellyt kunnolla, eikä ole ollut mitään ongelmia lihasten suhteen. Nuorempana venyttelin todella usein, aina juoksun tai fudistreenien jälkeen. En tiedä onko siitä mitään hyötyä treenin kannalta, mutta ehkä voisi aloittaa taas aktiivisen venyttelyn.

Niin ja itseasiassa Tiede-lehdessä (tai webbisivuilla) oli joskus juttua, että venyttelystä ei tosiaan olisikaan mitään hyötyä.

Back
Ylös Bottom