Venyttely kannattaa!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PRIEST
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Fighter1157 sanoi:
Mulla tulee niskat kipeeks jos en venyttele esim. rintatreenin jälkeen. Varsinkin niskavaivaisten kannattaisi venytellä yläselkää, rintaa olkapäitä, epäkkäitä jne.. Tämä siis perustuu omaan kokemukseen. Venyttelyä en kyllä jättäisi pois mistään hinnasta, joka treenin jälkeen, kerran viikossa syvävenyttelyt 30 sek--->
Miten selkää venytellään, varsinkin yläselkää? Kuvat olisivat kivoja niin oppisi senkin.

Naene sanoi:
Te, jotka ette venyttele; eikö lihakset ole solmussa vielä pitkäänkin treenin jälkeen?
Ei lihakset koskaan paria-kolmea päivää pidempään ole kipeänä.
Venyttelen ehkä 10min/vko, yleensä treenin aikana. Joskus kuitenkin innostun venyttelemään jalkoja n. 15min myös treenin jälkeen.

On tullut salilla vuosikausia huhkittua ja koskaan ei ole loukkaantumisia tullut, mutta ei kyllä ihmeemmin lihaksiakaan!?! :D

Hrmbs sanoi:
Eikö se juttu käsitelly loukkaantumisriskiä ja siinä taiettiin todeta että venyttely ennen reeniä ei muuta sitä mihinkään suuntaan.

edit: tuolta löytyki tuo: http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.php?id=995

Periaatteessa ei, mutta jos lihas repeää, niin se voi olla roinien kanssa sitäkin ongelmaa että notkeus ei lisäänny samassa ajassa kuin lihas turpoaa.
Tai sitten paikat ovat muuten tönköt ja lihasepätasapaino on huikea.

Esimerkiksi kiertäjäkalvosimen repeämiset on taas periaatteessa kontrollin pettämistä, liikerata ei ole tarpeaksi vankka/harjoiteltu tai sitten jossain lihasryhmässä on selkeä heikkous, joka aikaan saa liikeradan vääristymän.

Sitten sellaisen huomion laittaisin, että välillä ainakin itsellä jos nikama menee lukkoon kunnolla ja on pitkään lukossa.
Niin lihakset vetää niin jumiin, että ne on kuin panssaria selkärangan molemmin puolin. Sitä jumia en ainakaan itse saa venyttelemällä pois millään.

Miten tuollaista mekanismia voisi edes avata "ulkopäin"?
ajattelee että ne lihakset menee sen takia jumiin, ettei selkäranka vahingoittuisi enempää ja ne onkin sitten vitun tiukalla.
Eli tässä tapauksessa pätevä fysioterapeutti on tuonnut avun.

Joskus tulee aina innostuttua venyttelemään ja sitä saattaa jatkua aktiivisesti jotain pari kuukautta. Sen jälkeen tuo yleensä hiipuu kun ainoa hyöty on se että saan esim. kädet 10 cm lähemmäs maata (takareisivenytys). Palautumisessa tai kivuissa tai missään muussa en ole huomannut eroa. Kankea kuin mikä olen mutta en koe pelkän pienen liikkuvuuden lisääminen olevan kaiken sen vaivan väärti. :)

GoA sanoi:
Joskus tulee aina innostuttua venyttelemään ja sitä saattaa jatkua aktiivisesti jotain pari kuukautta. Sen jälkeen tuo yleensä hiipuu kun ainoa hyöty on se että saan esim. kädet 10 cm lähemmäs maata (takareisivenytys). Palautumisessa tai kivuissa tai missään muussa en ole huomannut eroa. Kankea kuin mikä olen mutta en koe pelkän pienen liikkuvuuden lisääminen olevan kaiken sen vaivan väärti. :)

Mulla vähän sama homma. Jalkoja tulee venyteltyä, mutta muuten on aika surkeassa jamassa mun venyttelyt. Tosin ei mulla liikkuvuus ole yhtään kärsinytkään.

NPH sanoi:
Miten selkää venytellään, varsinkin yläselkää? Kuvat olisivat kivoja niin oppisi senkin.

Eniten venyttelen yläselkää nappaamalla kiinni esim. jostain kahvasta ja nojaamalla taakse (?) tai nappaan suht ison painokiekon ja roikotan sitä edessä (näyttää takareisien venytykseltä).

Täällä about 80% treenaajista ei venyttele ollenkaan. Jos pohjettakin venyttää 15s kauemmin niin heti saa outoja katseita :jahas:
En mä toki kyttää sitä, mutta kyllähän sen huomaa kun kaveri tulee sisään ja juoksee saman tien ylätaljaan :whip:

raipat sanoi:
Täällä about 80% treenaajista ei venyttele ollenkaan. Jos pohjettakin venyttää 15s kauemmin niin heti saa outoja katseita :jahas:
En mä toki kyttää sitä, mutta kyllähän sen huomaa kun kaveri tulee sisään ja juoksee saman tien ylätaljaan :whip:

Käsittääkseni ennen treeniä/treenin aikana ei saisi suorittavaa lihasta venytelläkään kuin 3-10 sek pätkissä, menee pitkillä venytyksillä kai jonkinlaiseen lepotilaan tjsp.?

Vai suoritatko myös after-training -venyttelyt salilla...?

iivili sanoi:
mutta jos meinaa edistyä, saada esim. sen sivuspagun joskus (mikä on mulla kaukana :( ), niin muitakin venyttelymetodeja pitää käyttää, esim. dynaamista ja PNF:ää.

Mitäs nämä ovat? Kertokaa lisää, itsellä tavoitteena juuri spagut luontevan päähänpotkimiskyvyn vuoksi... :jahas:

Godzillakin venyttelee kunnolla. En kyllä tajua mikä siinä on niin vaikeata että jätetään alkuverryttelyt tekemättä? Porukka tuntuu kyllä katselevan kun menee vetämään alku -tai loppuverryttelyä aika usein :jahas:

Itsellä huomaa että mikäli et ole treenin jälkeen tai sinä päivänä ei ole venytellyt, on paikat aika jumissa. Joten kyllä se kannattaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
iivili sanoi:
Totta on, ettei pelkkä staattinen venyttely tod.näk. riitä (kuten Weeboomi mainitsee), jos meinaa lisätä liikkuvuuttaan. Lihashuoltoon ja liikkuvuuden ylläpitoon sen kyllä pitäisi riittää, mutta jos meinaa edistyä, saada esim. sen sivuspagun joskus (mikä on mulla kaukana :( ), niin muitakin venyttelymetodeja pitää käyttää, esim. dynaamista ja PNF:ää.
Juu siis näin juuri. Eli palauttavat venyttelyt hoituu varmasti staattisilla konsteilla ihan ok. Jotkut suosittelevat valmistaviin venytyksiin "pumppaamista".

Eli venyvyyden lisäämiseen pitää käyttää jossain vaiheessa tehokonsteja. Vähän niinkuin treenikin pitää olla nousevalla intensiteetillä, tulee myös venyttelykin. En mä noita nimiä tiedä, kamppailulajeista vaan kaikenlaista jäänyt mieleen.

Luvattoman vähiin on jäänyt harrastusten vähenemisen myötä kyllä kaikki venyttely, salilla treenin yhteydessä vähän vain teen nykyään.

Big Evil sanoi:
Mitäs nämä ovat? Kertokaa lisää, itsellä tavoitteena juuri spagut luontevan päähänpotkimiskyvyn vuoksi... :jahas:
Dynaaminen on esimerkiksi jalan heilautus sinne kipurajalle asti, niin että haluttu paikka vähän venyy. Voidaan tehdä kaverin kanssakin, pitää olla vaan tarkka kaveri :)

PNF käsittääkseni on vastajännityksellä tehtävä venytys, jossa ikäänkuin lihaksen maksimivenytyksestä laitetaan vastaan lihaksella, jonka jälkeen lihas rentoututetaan ja venytystä jatketaan. Tohon tarttee kaverin mukaan hommaan.

Näitä ei sit kylmillä lihoilla tehä. Joku/netti osannee tarkempia tietoja antaa, itse en enää muista. Noissa oli jotkut aikamääreetkin, 10-20 sekkaa muistaakseni ainakin toi lihaksen puristus. Noilla tuli aivan silmin nähden kehitystä, kunhan vain jaksoi tehdä. Nousi se jalka jo tarpeeksi kuukauden parin päästä.

OMT-fysioterapiassa opittua:
Mikäli ei harrasta jotain lajia, joka asettaa liikkuvuudelle erityisvaatimuksia (esim. kamppailulajit), liikkuvuuden parantamiseen tähtäävä venyttely ei ole välttämätöntä. Silti kannattaa venytellä AINAKIN takareisiä, pohkeita sekä lonkan koukistajia, koska kireys näissä lihasryhmissä voi heijastua selkään. Tietysti olisi mukava säilyttää ns. normaali liikkuvuus, ettei treeni ainakaan vähennä toimintakykyä :D

Itse olen yleensä venytellyt takareisiä istualtaan, yksi jalka kerrallaan, siten että venytettävän jalan polvi on hieman koukussa. Muuten ainakin itselläni venytys tuntuu jalan hermoissa, eikä lihaksessa.

Itse kuulun tähän kastiin joka ei venyttele vapaaehtoisesti ennenkuin Haaverin käsi osuu omalle kohdalle. En tiedä miksi, mutta en ole huomannut mitään eroa kun olen venytellyt joitakin viikkoja niihin kuin en ole venytellyt. Tuntui turhalta. :curs:

Kantapaan kautta asiat on mulle menny. :wall:

Sacramento sanoi:
Joku kysyi yläselän venytyksestä:
yläselkä
Muuten toi on hyvä, mutta olen huomannut tehokkaammaksi tehdä tuon venytyksen siten, että kämmen vaihdetaan toisin päin ja vastakkaista jalkaa (eli jos venytetään oikea käsi ovenkaarmissa, kyykkyhäkin putkessa tai missä nyt onkaan, niin vasen jalka) viedään hieman etemmäksi ja saman puoleista jalkaa (siis käteen ja venytettävään selän puoleen nähden) reilusti taaemmaksi. Noin saan tanakamman asennon, enemmän säätövaraa venytykseen ja paremman venytyksen. :thumbs:

iivili sanoi:
Muuten toi on hyvä, mutta olen huomannut tehokkaammaksi tehdä tuon venytyksen siten, että kämmen vaihdetaan toisin päin ja vastakkaista jalkaa (eli jos venytetään oikea käsi ovenkaarmissa, kyykkyhäkin putkessa tai missä nyt onkaan, niin vasen jalka) viedään hieman etemmäksi ja saman puoleista jalkaa (siis käteen ja venytettävään selän puoleen nähden) reilusti taaemmaksi. Noin saan tanakamman asennon, enemmän säätövaraa venytykseen ja paremman venytyksen. :thumbs:

Hyvä tarkennus, itse laitan jalat samalla tavoin ja "roikun" venytettävällä puolella. Tuo kämmenen kääntö täytyy testata. Tuesta otan otteen n. lantion korkeudelta. Tukena muuten toimii savupiippu :)

Niinkuin Tomi tuola jo aikasemmin sano että pohkeisiin tullut lihaa 3cm parin vuoden aikana niin en yhtää ihmettelekkään. Koska pitäähän sitä lihaskudosta (vai olikohan kalvoa) nyt venytellä että se lihas mahtuu kasvamaan sielä välissä. Muistaakseni penikka tauti johtuu myös jostain samantyyppisestä että lihas kasvaa nopeemmin kuin mitä tämä "kalvo" antaa periksi..

Osaisko kukaan muuten kertoa mikä olisi hyvä tapa venyttää lonkan koukistajaa ja nivusia PNF-menetelmällä? Etu- ja takareisiä olen PNF:llä venytellyt kamppailulajeja varten mutta nivuset ja lonkan koukistajat olen venytellyt ihan vanhanajan staattisilla venytyksillä koska en niille keksinyt hyvää PNF metodia... ja eipä ne paljoa ole kyllä sit vertyneetkään...

Katabolic sanoi:
Käsittääkseni ennen treeniä/treenin aikana ei saisi suorittavaa lihasta venytelläkään kuin 3-10 sek pätkissä, menee pitkillä venytyksillä kai jonkinlaiseen lepotilaan tjsp.?

Vai suoritatko myös after-training -venyttelyt salilla...?

Yleensä venytän sarjojen välissä muutaman sekunnin, ainaki henkilökohtasesti mulla ns. auttaa
Ei mene lepotilaan, en oo tollasesta kuullutkaan :D
btw, 10s per ruumiinosa means 20s kaksi osaa. Eli tosiaan venytän pohkeita +15s :whip:

Back
Ylös Bottom