Venyttely kannattaa!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PRIEST
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
rollerghost sanoi:
Niin ja itseasiassa Tiede-lehdessä (tai webbisivuilla) oli joskus juttua, että venyttelystä ei tosiaan olisikaan mitään hyötyä.

Kuulostaa vähän rankalta tuo "ei mitään hyötyä."
Kyllähän venyttelyllä saa raajoilleen laajemmat liikeradat, mikä usein estää esim. äkkinäisestä liikkeestä johtuvia revähdyksiä/venähdyksiä, vaikka ei mitään muuta hyötyä olisikaan.
Vai johtuuko se, että kaveri voi vetää spagaatin suoraan lattiaan ilman että sattuu ja minä en jostain muusta? :D

Noista muista hyödyistä en nyt ala kommentoimaan kun mielipiteitä on joka suuntaan, itse olen vankasti venyttelyn kannalla. Kyllä sitä lajitreeneissä huomasi milloin venyttelyt jäi väliin.

Onhan venyttelyllä suora vaikutus lihaskasvuun ja sen olen ainakin itse huomannut, ainuttakaan venyttelyä en jätä tekemättä. Mun mielestä se kuuluu täysin kokonaisuuteen. Jos kaikkeen haluaa panostaa ja maksimoida kehityksen niin venyttely on ehdottoman tärkeä. Loukkaantumisia ei ole tullut lainkaan joten kai sillä siihenkin on sitten oma vaikutuksensa...........Pari tuntia treenistä venyttelen huolella treenatun lihasryhmän läpi ja lisäksi kahtena lepopäivänä viikossa teen totaalisen venyttelyn johon meneekin aikaa sitten jo ihan miehekkäästä. Karkeasti voisi sanoa, että viikossa tulee venyteltyä yhteensä nelisen tuntia ja lisääkin voisi venyä, mutta oon todennut ton määrän riittäväksi :D

Minä olin jo nuorena poikana hyvin kankea. Selkävaivojen takia aloin venyttelemään, mutta tuntui kuin teräsvaijeria olisi venytellyt. Lihakset kipeytyivät ja palautuivat aina ennalleen. Lopetin venyttelyn ja lisäsin kävelyä ja kevyttä hölkkää ynnä muuta aerobista liikuntaa. Selkävaivat hävisivät, enkä ole kangistunut yhtään lisää, vaikken venyttele kuin tuntuman mukaan satunnaisesti(lihaksessa tuntee, että nyt olisi syytä kevyesti venytellä).
Venyttelyssäkin pääsee nopeasti vakio "notkeuteen" vaikka olisi pitkäkin venytystauko. Varsinainen lihaspituuden kasvattaminen minun tapauksessa osoittautui täysin mahdottomaksi.
Ja silloin kun yritin notkistua venyttelemällä, niin venyttelin todella paljon!

Lihasten notkeuskin on geeneistä kiinni. Kattelin kun kerran eräs vanha rouva avusti tyttären tyttärensä kankaan leikkausta. Suorin jaloin painoi kämmenet lattiaan kankaan päälle. "Oho! Venytteletkö paljonkin?"-kysyin. Ei hän ollut kuulemma venytellyt.

En sitten tiedä että onko mitään yhteyttä mutta olen tänä keväänä siirtynyt 2 vaiheiseen palkkariin ja sen toisen palkkarin oton jälkeen venyttelen kropan kevyesti lävitse. Elikkä noin 30min treenistä. Sitten lepopäivinä aina venyttelen lenkin jälkeen kunnolla. Ja ainakin osan seuraavista asioista pistän tuon venyttelyn piikkiin
- kroppan ei ole läheskään niin kipeä kuin ennen kovien treenien jälkeen
- palautuminen nopeutunut
- kehittymisessä pieni pyrähdys
- takareiden/alaselän jumit vähentyneet huomattavasti

Varsinainen venyvyyttä lisäävä venyttely olisi hyvä tehdä omana harjoitteenaan, elikkäs pieni lämmin pääle ja venyttelemään. 2-3kertaa per/lihas ja väh. 30sek. kerrallaan. Ei liian voimakkaasti ettei lihaksen aineenvaihdunta heikkenisi. 1-2krt/vko.

Ennen harjoittelua(kuitenkin lämmittelyn jälkeen) tapahtuvan venyttelyn tarkoitus on vain "aukaista" lihakset, jotta ne toimivat kunnolla koko pituudeltaan. 7-10sek. suht kevyet venytykset riittävät.

Harjoituksen jälkeen n. 45-90min. tulisi venyttelyllä vain palauttaa lihaksen lepomittaansa. Tähänkin riittävät 7-10sek. suht kevyet venytykset harjoitetuille lihaksille. Kevyt ravistelu venyttelyn jälkeen on hyvästä.

Mulla tulee niskat kipeeks jos en venyttele esim. rintatreenin jälkeen. Varsinkin niskavaivaisten kannattaisi venytellä yläselkää, rintaa olkapäitä, epäkkäitä jne.. Tämä siis perustuu omaan kokemukseen. Venyttelyä en kyllä jättäisi pois mistään hinnasta, joka treenin jälkeen, kerran viikossa syvävenyttelyt 30 sek--->

Te, jotka ette venyttele; eikö lihakset ole solmussa vielä pitkäänkin treenin jälkeen?

Itse en ole koskaan oikein osannut poistua salilta ennenkun ollaan venyttelyt tehty tunnollisesti. Kuuluuhan se kokonaisuuteen yhtä paljon kun lämmittely. En jaksaisi uskoa ettei venyttelyn poisjätöstä olisi lihaksistolle haittaa - jättää nyt lihas supistuneeksi ikuisuuksiksi, pakostahan siitä tulee jäykäksi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Naene sanoi:
Te, jotka ette venyttele; eikö lihakset ole solmussa vielä pitkäänkin treenin jälkeen?

Itse en ole koskaan oikein osannut poistua salilta ennenkun ollaan venyttelyt tehty tunnollisesti. Kuuluuhan se kokonaisuuteen yhtä paljon kun lämmittely. En jaksaisi uskoa ettei venyttelyn poisjätöstä olisi lihaksistolle haittaa - jättää nyt lihas supistuneeksi ikuisuuksiksi, pakostahan siitä tulee jäykäksi.

Itsellänihän ne lihat o joka tauksessa kipeenä, venyttelen sitten tai en. Sitä on taas vaikea sanoa onko ne "vähemmän" kipeät venyttelen jälkeen.

Jalkoja tulee venyteltyä säännöllisesti, yläkroppaa silloin tällöin. Yleensä venyttelen suihkussa(kotona) tulee meinaa hiki venytellessä. :lol2:

Joskus näkee myös ihmeteltävän, että vaikka kuinka repien venyttää niin ei veny. On kuin teräsvaijeri. Jos sitä venytystä tekee meganyyttonin voimalla se kohdistuu enemmänkin jänteisiin ja lihas puolustautuu keräytymällä takaisin venytyksen loputtua eikä lihakseen muuta saada ku kipeys. Venytyksen pitää aina olla pitkäkestoinen 30-60sek ja hillitty. Sen EI tarvitse tuottaa älyä himmentävää kipua jotta venytys tehoaisi.

Toki lihaksellakin on venymisrajansa tietyn ajan kuluessa, eli ei ne rajattomasti veny. Jossain vaiheessa lihas venyy niin paljon, että venytys alkaa ottaa enemmän jänteisiin ja kiinnikkeisiin kuin itse lihakseen. Toki jänteitäkin voi venyttää mutta se ei toimi kovin nopeasti. Eli polvia ei pysty venyttämään negatiiviselle puolelle ihan parissa kuukaudessa.

Mulla joskus pentuna oli tavoitteena saada kyynerpäät maahan seisten polvet "suorina" mutta loppu usko parin vuoden venyttelyn jälkeen ettei enää voi venyä enempää. Matkaa jäi 8cm ;)

Artemis sanoi:
Hyvä tredi. Venyttelyn tärkeyttä ei voi liikaa korostaa.

Samaa mieltä. Hauikset on minulla siitä jännä juttu että jos teen kovan hauistreenin ilman venyttelyä niin parin päivän kuluttua menee kädet ihan tönköksi. Eli on tosiaan kädet niin jäykät ettei meinaa saada puettua paitaa päälle.

Toinen paikka joka menee minulla helposti aivan totaalisesti jumiin on nivustaipeet eli jos on treeniohjelmassa reiden lähentäjät ja loitontajat niin on aivan pakko venytellä!

Kotijoogasta: Meillä oli kirjastosta lainassa kirja "Sinä Onnistut, tehokiinteytys; Manninen&Holmala"
Kotijoogan liikkeet:
1. Selkärangan rullaus seisten
2. Helpotettu aurinkotervehdys
3. Lisäryhtiliikkeet
Itsellä todennut toimivan. Aluksi liikkeiden kestot vain 10 sek ja jatkossa 15-20 sek. Yleensä tulee tehtyä tv:n ääressä, eikä vie kauan aikaakaan. Myös pitkät venyttelyt (90 sek.) tulee tehtyä kirjan ohjeiden mukaisesti.
Aluksi, kun minulle ehdotettiin ryhdin parantamiseen kotijoogaa, niin naureskelin koko hommalle. Sana jooga herätti minussa lähinnä hilpeyttä. Suosittelen kokeilemaan, ei siinä ainakaa mitään häviä.

Itse venyttelen treenatut lihasryhmät läpi 2h treenin jälkeen, ja kerran viikossa syvävenyttely.

Totta on, ettei pelkkä staattinen venyttely tod.näk. riitä (kuten Weeboomi mainitsee), jos meinaa lisätä liikkuvuuttaan. Lihashuoltoon ja liikkuvuuden ylläpitoon sen kyllä pitäisi riittää, mutta jos meinaa edistyä, saada esim. sen sivuspagun joskus (mikä on mulla kaukana :( ), niin muitakin venyttelymetodeja pitää käyttää, esim. dynaamista ja PNF:ää.

Venyttelyn otin mukaan,kun alaselkä alko vihotteleen.
Tällä hetkellä venyttelen lähes joka päivä selän,takareidet,perseen ja lonkankoukistajat.
Itse venyttelen n.3-4h treenin jälkeen,jolloin lihas on palautunut normaalipituuteensa.

Jalkoja, käsiä ja rintaa venyttelen sarjojen välissä. Pitäs yrittää kotosalla venytellä myös. 2 vuotta sitten jaksoin vielä venytellä ihan noin muutenki. Nyt olen pökkelö :wall:

rollerghost sanoi:
Niin ja itseasiassa Tiede-lehdessä (tai webbisivuilla) oli joskus juttua, että venyttelystä ei tosiaan olisikaan mitään hyötyä.
Joopajoo. Ihme juttu kyllä, että venyttelemällä huolellisesti esim jalkatreenin jälkeen, palautuu jalat treenistä 1-2 vrk nopeammin kuin ilman venyttelyä. Lisäksi jumissa olevat kävelyarat pohkeet saa kävelykuntoon 15-30 minuutin venyttelyllä. Eikä varmaan tarvitse edes mainita "pumppiin venyttelyn" hyödyistä esim pohjetreenien sarjojen välillä? 3 cm kahdessa vuodessa pohkeisiin tavaraa tekee todellakin venyttelystä hyödyttömän, koska Tiede-lehti sanoo niin. :worship:

Back
Ylös Bottom