Venyttely kannattaa!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PRIEST
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Sun osalta :anssi: ja laiskuutta ja valmentajasi osalta :anssi: ja uskomatonta pätevyyden puutetta. Älä yritä oikeuttaa laiskuuttasi ja valmentajan laiskuuttasi tukevaa tietämättömyyttä selittelyllä ja kitinällä, vaan opiskele erilaisia liikkuvuuden lisäämisen keinoja ja sitten toteuta niitä päättäväisesti. Liikkuvuutta voi kehittää vaikka 90-v yleisen terveyden ja fyysisen olemisen puitteissa toki, mutta kumminkin. Sitä myös voi kehittää monella muulla tavalla, kuin perinteisellä staattisella (= otetaan venyttelyasento ja pysytään siinä paikoillaan) venyttelyllä, joten eikun tietoa ettimään!

Anteeksi tylytys, mutta ota nyt jo järki käteen ja opiskele. Mm. täällä pakkiksella on Halon ihan ok venyttelyopas kuvineen ja Googlella löytyy lisää. Kirjasto auttaa myös, ihan ilmaiseksi, tarvitaan vain sun oma-aloitteisuutta ja ahkeruutta. Jos ei vielä 16-v muka ole liikkuvuuden puutoksista johtuvia vaivoja ja kremppoja, niin se ei tarkoita sitä, etteikö niitä ole tulossa hyvää vauhtia. Ja mistä tiedät, kuinka hyvältä tuntuu olla notkea ja ketterä tai kuinka paljon parempi pelaaja olisit paremmalla liikkuvuudella?
Kiitos:D saitpa siinä määrin heräämään että pakko se on alkaa venytellä jos vielä haluan jatkaa pelaamista. Juu kyllähän jalat on treenikaudella ihan jumissa 24/7 ja se varmasti johtuu juuri huonosta lihashuollosta :itku: ja on se muutenkin ihan helvettiä olla näin kankee...

Jumalauta, kaiken näköisiä idiootteja sitä päästetään teiniporukoita valmentamaankin! Kysyppä piruuttas valmentajaltasi, jotta minkäs keittokirjan sivuilta se tuollaisen ohjeen on löytänyt. Missään valmennus/harjoittelu ym. oppaassa moisesta ei varmasti ole puhetta.

"Valmentaja ainakin sanonut että sitten kun pituuskasvu loppuu niin sillon ei enään liikkuvuuttakaan pysty korjaamaan."

Jumalauta, kaiken näköisiä idiootteja sitä päästetään teiniporukoita valmentamaankin! Kysyppä piruuttas valmentajaltasi, jotta minkäs keittokirjan sivuilta se tuollaisen ohjeen on löytänyt. Missään valmennus/harjoittelu ym. oppaassa moisesta ei varmasti ole puhetta.

"Valmentaja ainakin sanonut että sitten kun pituuskasvu loppuu niin sillon ei enään liikkuvuuttakaan pysty korjaamaan."
Tää on taas näitä stooreja... :jahas:
Joku talidomi on vissiin lukenut tutkimuksen ja/tai artikkelin jossa todetaan että liikkuvuuden herkkyyskausi pyörii jossain 6-10 v tienoilla. Tästä se sama idiootti vetää johtopäätöksen ettei venyttelystä myöhemmin ole ollenkaan hyötyä, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa.

Tämän vuoksi ensin pitäisi tutustua taustatietoon, teoriaan ja vasta sitten niihin tutkimuksiin. Ei ensinmäisenä tutkimuksiin, joiden tuloksista ei ymmärrä, tai ei osaa päätellä yhtään mitään..

Kiitos, aamen ja hyvää viikonloppua kaikille!

Väärin, kyllä liikkuvuutta pystyy parantamaan. Rakenne ei mihinkään muutu, mutta lihaskireyksiä on kyllä jokaisella, joka ei venyttele, ja juuri niihin voi vaikuttaa.

Kävinpä helmikuussa Vierumäellä kuntotestissä, jossa otettiin myös liikkuvuus. Hartioiden liikkuvuus oli miulla aivan surkeaa. Isä sai täysin saman tuomion, ja muutenkin hänen liikkuvuutensa oli lähes identtistä miun kanssa. Mutta: olen ahkerasti venytellyt koko kevään lähes joka ikisen lenkin jälkeen, välillä pitkään ja vähintään aina palauttavat venytykset. Ja kappas vaan. Hartioiden liikkuvuuteni on kehittynyt lähes kaksinkertaiseksi siitä, mitä se testissä oli.

Miulla venyttely ei ole auttanut salin jälkeisiin lihaskipuihin, mutta kestävyysurheilussa sillä on iso merkitys. Lisäksi liikkuvuuden parantuminen on auttanut suoritusten parantumiseen, ilmeisesti taloudellisuuden kehittymisen myötä. Mitään himo notkeaa akrobaattia miusta ei ikinä tule (heitettiin baletistakin pienenä pihalle) mutta omissa rajoissani liikkuvuus on kehittynyt venyttelyn myötä.

Venyttely on kuin juoksu, sitä täytyy tehdä jonkin aikaa, jotta se alkaa tuntua kivalta.

mulla on venyttelyssä ongelmana etureidet ja lonkankoukistajat.. Kaikkia muita lihaksia on kiva venyttää, koska ne venyvät ja se tuntuu mukavalta, mutta nuo reiden etuosat ovat niin jumissa että venyttäminen on tuskaa, tadaa oravanpyörä! x( :D lisäksi reidenvenytysasennot on hankalia. Se normaali että seisotaan ja vedetään nilkasta jalkaa pakaraa kohti ei jostain syystä tehoa ja lattialla ollessa polven alla pitää olla tuhat tyynyä ettei satu polveen. äh!

javi: Osta marketista tavallinen muutaman euron jumppamatto. Ei satu polviin ja estää myös liukumisen :)

Ite oon tosi pienestä asti venytelly lähes joka päivä. Nyt sitten tilanne on se, että jos jättää kerrankin venyttelemättä, on paikat ihan törkeen kipeenä. Eikä kipu ole mitään tervettä lihaskipua, vaan sellaista piinaavaa kolotusta! Vaihtoehdot on mun kohdalla tasan särkylääke tai venyttely. No kiva. Voiko lihakset olla jotenkin riippuvaisia venyttelystä (vrt. perusrasvasta sanotaan, ettei iho sitä oikeasti tarvitse vaan vaati sitä ainoastaan jos sen totuttaa rasvaukseen) ja voinko mitenkään muuttaa asiaa?

Nyt tulee 100%:ta mutua. Voi olla että sun kroppa huutaa sitä venyttyä, jos oot sen sen siihen penskasta asti totuttanut. Eikös kroppa kuitenkin pyri tottumaan ärsykkeisiin ja pyrkii muodostamaan sittemmin "tasapainotilan". Älä missään tapauksessa lopeta venyttelyä kokonaan. Voithan koittaa vähentää venyttelyä asteittain ja katsoa miten tilanne muuttuu.

Muutamasti paikasta olen lukenut, että liiallinen venyttely voisi olla haitallista esim. juoksijoille. Joku fysioterapeutti olisi varmaan omiaan vastamaan sun kysymykseesi. Mitä lajia harrastat ja minkä tyyppisiä venytyksiä milloinkin teet? Isometrisia, dynaamisia, staattisia... ?

Teen ennen ja jälkeen urheilusuorituksen sellasia lyhkäsiä pumppaavia venytyksiä ja tunnin-parin kuluttua minuutin venytykset. Pääaisassa venyttelen vain alavartalon: etu-, taka- ja sisäreidet, lonkankoukistajat, pakarat, pohkeet, yksi liike kullekin. Kädet ja selän venytän tarpeen mukaan, niissä ei ole samanlaista "venyttelyriippuvuutta". Lepopäivänä (kerran viikkoon) onpi tavaksi muodostunut ensin saunoa isolla kädellä ja sitten nautiskella pitkiä venytyksiä lämpimille lihaksille.

Tosiaan kun aloitin venyttelyn ~4 vuotiaana, harrastin taitoluistelua ja meno oli kuin venäläisessä balettikoulussa. Venytykset oli piiitkiä ja valmentaja painoi alaspäin, kunnes itketti (:jahas:). Käsky kävi, että kotona tuli myös aina iltaisin venytellä ja eipä sitä muuta uskaltanut. Kaikki nivelet ja nivelsiteet mulla on superlöystyneitä varmaan juuri tästä syystä. Pitäis nyt jotain muutosta saada aikaan, kun olisi vielä kolmekymppisenäkin kiva pystyä kävelemään. Neuvoja?! :eek:

Joskus tosiaan yritän jättää venyttelemättä ja sitten saa sitä buranaa kiskoa, että pystyy nukahtamaan. Siltikin usein yöllä herää kipuihin ja ei ole kovin herkkua ruveta venyttelemään 4 aikaan aamuyöllä.

Salin jälkeen ois hyvä venytellä kevyehkösti ~puoli minuuttia jokaista treenattua lihasta. Illalla sitten mielellään uudestaan vähän kattavampi venyttely. Lenkin jälkeen voi sitten venytellä vaikka koko kropan oikein perusteellisesti läpi kun paikat on lämpimät. Näin oon ite ainakin tehnyt ja tietääkseni aika moni muukin;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No, ennen treeniä olisi hyvä tehdä harjoitettaville lihaksille lämmittelyn yhteydessä lyhyitä ,n.10sek venytyksiä liikeratojen avaamiseksi ja treenin jälkeen jäähdytellessä puolisen minuuttia "palauttavat" venytykset. Syvävenytyksiä ei kannata tehdä treenatuille lihaksille heti kovan treenin jälkeen, koska ne eivät vain mene perille siinä vaiheessa. Ja säännöllisesti about kerran viikossa syvävenytykset, useamman minuutin per lihas, ainakin jos jäykkyys on huomattavaa ja siitä on haittaa. Venyttelystä ei voi todellakaan sanoa olevan muuta kuin hyötyä, paitsi jos on esimerkiksi paha yliliikkuvuusongelma nivelissä. Itse olen mielestäni tosi ahkera venyttelijä, venyttelen kintut useamman kerran viikossa ja yläkroppaakin kerran-pari, mutta silti isäntä sanoo että olen kamalan kankean näköinen treeneissä ja mitä nyt ikinä teenkin. Penkkipunnerrukset jumityylillä ja säkkiä lyödessä liikkuu pelkät kädet:D

Niin, venyttelyn hyödyt ja tarpeellisuuden tietää, mut miksi ei tämäkään mimmi siihen sitten panosta?? Toisinaan tulee käytyä ohjatulla puolen tunnin venyttelytunnilla. Se onkin ihan silkkaa itsekidutusta, mutta aina on yhtä ylpeä siitä, että sinne on vaivautunu. Mulla venyttely jää (selitykset top2!!), koska se pitäs tehä vasta sen 1-1,5h päästä, ja kotona... Lyhyet venytykset tulee salilla tehtyä treenin päälle pikaseen, mut se todellinen venyttely jää AINA. Onneks on hierojat :) Täällä lienee muitakin, jotka tarvitsisivat sen ohjatun venyttelyn venytelläkseen. Kyse ei ole siitä, etteikö osaisi venytellä, mutku siitä ei vaan tuu mitään muuten. Onpa jotain parannettavaa tälle vuodelle. Ehkä yks joogatunti viikossa (minäkö?!).

Niin, venyttelyn hyödyt ja tarpeellisuuden tietää, mut miksi ei tämäkään mimmi siihen sitten panosta?? Toisinaan tulee käytyä ohjatulla puolen tunnin venyttelytunnilla. Se onkin ihan silkkaa itsekidutusta, mutta aina on yhtä ylpeä siitä, että sinne on vaivautunu. Mulla venyttely jää (selitykset top2!!), koska se pitäs tehä vasta sen 1-1,5h päästä, ja kotona... Lyhyet venytykset tulee salilla tehtyä treenin päälle pikaseen, mut se todellinen venyttely jää AINA. Onneks on hierojat :) Täällä lienee muitakin, jotka tarvitsisivat sen ohjatun venyttelyn venytelläkseen. Kyse ei ole siitä, etteikö osaisi venytellä, mutku siitä ei vaan tuu mitään muuten. Onpa jotain parannettavaa tälle vuodelle. Ehkä yks joogatunti viikossa (minäkö?!).

Venyttely, kuten moni muukin toiminta, vaatii melkein sen kaverin jonka kanssa tekee. Tulee ainakin tehtyä paaljon useemmin. Itekseen saa ehkä pari kertaa kuukaudessa venyteltyä...

Miettiny tässä venyttelyn tarpeellisuutta. Luulen että kun alkanu enemmän venyttelemään niin lihakset ja paikatkin tuntuu enemmän prakaavan. Voikohan haittaa olla jos semi liikaa venyttelee?

Venyttelyä ei missään tapauksessa saisi unohtaa jos mielii säilyttää hyvät liikeradat! Itse (vaikka nuori olenkin) olen huomannut venyttelyn ohjatuissa laji treeneissä auttavan siihen että se jalka kummasti nuoseekin paremmin kuin 3 vuotta sitten. Ainoa asia mistä halusin vaan täällä ähältää että pitäkää silti järki päässä niiden venytyksien kanssa (varsinkin pari venytyksissä) vaikka kuinka lämpimät lihaksesi olisivatkaan. Itse olen onnistunut jo 2 kertaa venäyttämään/reväyttämään vasemman takareiden venytellessä. Venytys ollut molemmilla kerroilla sellanen että istun maassa jalat mahdollisimman leveällä haara-asennolla ja kaveri/valmentaja kuitenkin selkeästi painavampi henkilö on painanut selkääni kohti lattiaa aina siihen saakka että pää osuu tatamin pintaan. Ensimmäinen kerta oli reilu vuosi sitten ja paranemiseen meni muutama viikko ja jälkimmäinen tapahtui vajaa viikko sitten. Myöhemmässä tapauksessa kipu kesti vain 2 päivää ja venyttäessä ja HYVIN kevyessä rasituksessa on takareisi arka edelleen. Ensimmäisellä kerralla oli paranemis aika paljon pidempi(yli kuukauden) ja revähdys oli enemmä sisäreidessä tai nivusissa. Kuitenkin olen tyytyväinen näihin yli venytyksiin koska varsinkin ensimmäinen ylivenytys (parantumisen jälkeen) paransi liikkuvuutta ja venyvyyttä paljon. Jalka nousi vaivattomasti 20cm korkeammalle!

Olisko kellään jotain vinkkiä noihin lonkankoukistaja venytyksiin, kun teen yleensä sitä ns warriors lunge vai mikä se on (toinen polvi maassa toinen polvi about 90 astee kulmas edessä) Ni miten siihen sais paremman venytyksen, ku tuntuu et karkaa ihan pirun helposti se venytys sinne jonnekki sisäreiden lihaksee, mut vatsalihaksia ja toista persettä jännittämäl samal ku työntää eteenpäin ni saa kyl välillä tuntumaa oikeeseen paikkaan, mut vähä vaikuttais et se on vaan menee sellasek tuntuman hakemiseks eikä pysty venyttää tarpeeks koval voimal. :D

Olisko kellään jotain vinkkiä noihin lonkankoukistaja venytyksiin, kun teen yleensä sitä ns warriors lunge vai mikä se on (toinen polvi maassa toinen polvi about 90 astee kulmas edessä) Ni miten siihen sais paremman venytyksen, ku tuntuu et karkaa ihan pirun helposti se venytys sinne jonnekki sisäreiden lihaksee, mut vatsalihaksia ja toista persettä jännittämäl samal ku työntää eteenpäin ni saa kyl välillä tuntumaa oikeeseen paikkaan, mut vähä vaikuttais et se on vaan menee sellasek tuntuman hakemiseks eikä pysty venyttää tarpeeks koval voimal. :D

Tee ennen lonkankoukistajan venytyksiä etureiden venyttelyt, niin mahdollinen etureiden kireys vähenee ja aitajuoksijavenytys menee paremmin lonkankoukistajalle. Kuten oot tehnytkin, keskity pitämään "korsetti kasassa" ja selkä suorassa, ts. pidä huoli että alaselkä ei notkahda ja lantio työnny liiaksi eteen. Venytyksen vaikutusta voit koittaa laajentaa nostamalla venytettävän puolen käsivarren suoraksi ylös pään viereen, jolloin venytyksen vaikutuksen pitäisi tuntua laajemmalla alueella (lonkankoukistaja ulottuu aika ylös vatsalihasten alle).

Back
Ylös Bottom