Venyttely kannattaa!!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PRIEST
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mites ton kanssa on,ku oon kuullu puhuttavan,että ennen kovempia sarjoja tehty venyttely voi jopa lisätä loukkaantumisriskiä?

haba78 sanoi:
Mites ton kanssa on,ku oon kuullu puhuttavan,että ennen kovempia sarjoja tehty venyttely voi jopa lisätä loukkaantumisriskiä?
ennen treeniä pitäisi tehdä lyhyitä ja napakoita venytyksiä, joten voisi olettaa että ennen treeniä tehdyt kovat ja pitkät venytykset lisäisivät loukkaantumiriskiä.

kooma sanoi:
Osaisko kukaan muuten kertoa mikä olisi hyvä tapa venyttää lonkan koukistajaa ja nivusia PNF-menetelmällä?

töks ylös... tai kertokaa nyt edes joku vaikka ihan "normaali" venytys lonkan koukistajalle :)

Joo venyttely todellakin kannattaa..Sain sen taas eilen todeta kantapään kautta :curs: Maanantaina vedin hyvän rankan reenin jaloille ja reenin päätteeksi juoksin vielä matolla kymmenisen minuuttia. Mutta kuinka ollakaan kun tulin kotiin niin jotenkin vain jämähdin protskujuoman kans töllön eteen ja venyttelyt unohtu tyystin. Eilen olikin sitten pohkeet niin tukossa että en saanut jalkaa kunnolla suoraksi ja kävely oli kyllä sen näköistäkin :lol2:

Sacramento sanoi:
Minä olen enimmäkseen tehnyt tuota.
Mulla ei juuri polvi kestä pehmusteidenkaan kanssa olla noin lattialla, mutta tuosta saa salilla helposti jonkun penkin kanssa varioitus mielestäni jopa tehokkaan. Vähän hankala kuvailla, mutta se venyteltävän puolen jalka tulee siihen penkille vähän samaan tapaan kuin lattiallekin.

Toi on totta. Uuden tutkimuksen mukaan kova venyttely aiheuttaa suuremman riskin loukkaantua kuin kevyellä venyttelyllä tai ilman venyttelyä " lihaskalvot venyy , jänteet venyy , lihas venyy jne --> hitaampi reaktio aika joka johtaa helposti revähtymiseen "lihas lepotilas" Oli uh tunnilla noista :) ja iha tuliterä tietoa ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Toi on totta. Uuden tutkimuksen mukaan kova venyttely aiheuttaa suuremman riskin loukkaantua kuin kevyellä venyttelyllä tai ilman venyttelyä " lihaskalvot venyy , jänteet venyy , lihas venyy jne --> hitaampi reaktio aika joka johtaa helposti revähtymiseen "lihas lepotilas" Oli uh tunnilla noista :) ja iha tuliterä tietoa ;)

Oliko mitään puhetta liikkuvuuden ylläpitämisestä? Vai meinaako toi kova venyttely nyt sitte _liian_ _kovaa_ venyttelyä?

Tohon tarvitaankin "uutta tutkimustietoa"...Asiahan ei olekaan ollut ihan järjelläkin pääteltävissä aikasemminkin..:rolleyes:

Oliko mitään puhetta liikkuvuuden ylläpitämisestä? Vai meinaako toi kova venyttely nyt sitte _liian_ _kovaa_ venyttelyä?

Siis mähän puhuin alkuverryttelystä. Kyllä muuten voi tehä venytyksiä jotka tuntuu mutta eihä nyt varsinaista kipua saa tuntua.

Oltiin luokan kanssa joskus salilla, ja opeteltiin kyykky ja penkki tekniikkaa opettajan johdolla. Puolet luokkalaisista oli tietokonenörttejä jotka eivät ole ikinä venytelleet, no kappas kappas osa niistä ei päässyt tanko niskan takana edes kyykkyyn ja jotkut niistä ei edes alas asti kyykkyyn ilman mitään tankoa kun oli niin kankeita!
Ja sitten se vielä että suorilta jaloilta kun käsiä työnnät lattiaan niin polven kohdalle saavat sormen päät..

Huolella joka punttitreenin jälkeen itse venyttelen, käyn yhden kevyen lenkin ja yhden kovemman lenkin ja niiden jälkeen kunnon venyttely.

Kun lihasta kuormittaa, se supistuu ja lyhenee. Kun venyttelet, se venyy takaisin normaaliin olotilaan. Kun lihas ei ole supistunut, ja silloin venyttelee niin sehän venyy normaalitilan yli.. Siihen perustuu se venyttelypäivän tärkeys?

Aika paljon pystyy aerobisella ja venyttelyllä suurimpia vammoja välttämään. Kolme kertaa viikossa aerobista ja joka treenipäivä se osa-alue mitä on treenannu ja lepopäivinä koko kroppa. Elastisuus säilynyt ja ikinä ei oikeastaan mitään ongelmia ole ollut.

Oltiin luokan kanssa joskus salilla, ja opeteltiin kyykky ja penkki tekniikkaa opettajan johdolla. Puolet luokkalaisista oli tietokonenörttejä jotka eivät ole ikinä venytelleet, no kappas kappas osa niistä ei päässyt tanko niskan takana edes kyykkyyn ja jotkut niistä ei edes alas asti kyykkyyn ilman mitään tankoa kun oli niin kankeita!
Ja sitten se vielä että suorilta jaloilta kun käsiä työnnät lattiaan niin polven kohdalle saavat sormen päät..

Huolella joka punttitreenin jälkeen itse venyttelen, käyn yhden kevyen lenkin ja yhden kovemman lenkin ja niiden jälkeen kunnon venyttely.

Kun lihasta kuormittaa, se supistuu ja lyhenee. Kun venyttelet, se venyy takaisin normaaliin olotilaan. Kun lihas ei ole supistunut, ja silloin venyttelee niin sehän venyy normaalitilan yli.. Siihen perustuu se venyttelypäivän tärkeys?

Kumma juttu jos ei ikin venytelleet... :D! Ei yhen kerran venyttelyn venytys pitkään kestä

Laitetaas tänne kysymys kun ei oo viitti turhaan threadeja värkkäillä.
Eli mulla on ongelmana, että liikkuvuus on täysin onnetonta. En ole venyttelyä pahemmin harrastanut yli viiteen vuoteen ja nyt kyykyssä ja sjmv:ssä sen todellakin huomaa. Eli kyykyssä meinaa kaatua eteen ja mavessa selkä ei pysy suorana kovinkaan pitkälle. Voisiko joku heittää jotain vinkkiä, miten nämä ongelmakohdat saisi korjattua, millaisia venyttelyliikkeitä kannattais tehdä? Muuta kroppaa tulee venyteltyä kyllä treenin lomassa mutta tuo selän ja takareisien liikkuvuus on ollut aina melko onnetonta.

venyttely on helvettiä se sattuu ja vihaan sitä yli kaiken:itku: en voi tehdä kyykkyä koska en pääse kyykkyyn, ja saan sormenpäät ehkä polviin kun alan seisoma-asennosta alaspäin taivuttamaan:rock: ja mikä hirveintä pelaan BSM joukkueessa salibanyä. Mitenköhän oo selvenny kaikista treeneistä. Ja kyllä mun jalat ihan normaalin näköiset on yms. vaikka oon ihan varmasti tän foorumin jäykin :itku: yläkropan kanssa ei ongelmaa ole mutta tuskin sielläkään puolella liikkuvuus huipussaan on:jahas: oonhan mä venytellä yrittänyt mutta oon saanu semmosen käsityksen että näin aikuisella iällä(16--->) on täysin mahdotonta enään liikkuvuutta ja lihasten venyvyyttä parantaa. Valmentaja ainakin sanonut että sitten kun pituuskasvu loppuu niin sillon ei enään liikkuvuuttakaan pysty korjaamaan. Ja itellä tosiaan se on lipsahtanut silleen että aina oo ollu kankee ja sittenku on vähän lihasta tarttunut varteen niin HUPS! eipä veny enään vaikka kuinka revittäs... harmittaa kun ei tuota enään korjatakkaan pysty

oonhan mä venytellä yrittänyt mutta oon saanu semmosen käsityksen että näin aikuisella iällä(16--->) on täysin mahdotonta enään liikkuvuutta ja lihasten venyvyyttä parantaa. Valmentaja ainakin sanonut että sitten kun pituuskasvu loppuu niin sillon ei enään liikkuvuuttakaan pysty korjaamaan. Ja itellä tosiaan se on lipsahtanut silleen että aina oo ollu kankee ja sittenku on vähän lihasta tarttunut varteen niin HUPS! eipä veny enään vaikka kuinka revittäs... harmittaa kun ei tuota enään korjatakkaan pysty
Sun osalta :anssi: ja laiskuutta ja valmentajasi osalta :anssi: ja uskomatonta pätevyyden puutetta. Älä yritä oikeuttaa laiskuuttasi ja valmentajan laiskuuttasi tukevaa tietämättömyyttä selittelyllä ja kitinällä, vaan opiskele erilaisia liikkuvuuden lisäämisen keinoja ja sitten toteuta niitä päättäväisesti. Liikkuvuutta voi kehittää vaikka 90-v yleisen terveyden ja fyysisen olemisen puitteissa toki, mutta kumminkin. Sitä myös voi kehittää monella muulla tavalla, kuin perinteisellä staattisella (= otetaan venyttelyasento ja pysytään siinä paikoillaan) venyttelyllä, joten eikun tietoa ettimään!

Anteeksi tylytys, mutta ota nyt jo järki käteen ja opiskele. Mm. täällä pakkiksella on Halon ihan ok venyttelyopas kuvineen ja Googlella löytyy lisää. Kirjasto auttaa myös, ihan ilmaiseksi, tarvitaan vain sun oma-aloitteisuutta ja ahkeruutta. Jos ei vielä 16-v muka ole liikkuvuuden puutoksista johtuvia vaivoja ja kremppoja, niin se ei tarkoita sitä, etteikö niitä ole tulossa hyvää vauhtia. Ja mistä tiedät, kuinka hyvältä tuntuu olla notkea ja ketterä tai kuinka paljon parempi pelaaja olisit paremmalla liikkuvuudella?

Back
Ylös Bottom