Vatsalihakset kesäkuntoon! Vinkkejä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jhulmi
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tässä osa III vatsalihasartikkelisarjasta Wikiliikkuja-blogissa.

Ensimmäisessä kahdessa osassa (I ja II) käsittelin erityisesti suoraa vatsalihasta. Muistathan, että suoran vatsalihaksen lisäksi meillä on ulommat vinot vatsalihakset, sisemmät vinot vatsalihakset ja poikittainen vatsalihas. Nämä lihakset ovat toki tärkeitä, vaikkeivät ne olekaan ns. ”six-pack” lihaksia, joihin tässä artikkelisarjassa on siis keskitytty. Tässä viimeisessä vatsalihasartikkelissa pureudutaan nyt enemmän pömppövatsasta eroon -teemaan sekä vatsalihaksen ylä- ja alaosan erottamiseen.

Lue loput tästä.

Ettei ihmiset ala tämän kolmannen artikkelin perusteella liikaa hinkkaamaan ns. syviä vatsalihaksia, niin lisäsin siihen lauseen koska blogiteksti on vasta muutaman päivän vanha. Ehkä tämä jälkimuokkaus vielä sallittakoon ;)

”Täytyy tosin todeta, että esim. vammojen ehkäisyssä syvien vatsalihasten harjoittaminen on saanut viime vuosina myös kritiikkiä ja osittain ihan aiheesta (6).”

Mun artikkelisarjani on vatsalihakset rantakuntoon eikä siinä keskitytä terveys tai edes funktioseikkoihin vaan enemmänkin tähän ulkonäköön eli six-pack -kuvioon jos se ei vielä lukijoille ole tullut selväksi ;)

[video]http://sixpackshortcuts.com/?gclid=CLfDst7NkK4CFYFzmAodVjsF4g[/video]

Mitä mieltä porukka tästä lässytyksestä?

Katoin viis minsaa, mutta ei tuntunut millään pääsevän asiaan. Miten pitkä tuo on kaiken kaikkiaan?

Eiks täällä jossain oo puhuttu ettei niitä vatsoja sen enenpää tarvii hinkata kuin muitakaan lihaksia, itse sanoisin että 2krtaa viikko.

Riippuu kuinka paljon niille tulee epäsuoraa rasitusta muusta treenistä (kyykky, mave, pystypunnerrus...)

No, itse vedän kropan läpi kahdesti viikossa, yhteensä neljä treeniä siis. Eli tuo kaksi kertaa viikossa vatsatreenit natsaisi aika hyvin tuohon ohjelmaan. Kyykky, Mave, pystypunnerrus - kaikki ovat mukana kahesti viikossa.

Mulla on treeneissä, Maanantaina: kyykky+vatsalauta(lisäpainoilla), Keskiviikkona: etukyykky+ jalannostot, voimapyörä ja Perjantaina: MaVe+Linkkuveitset, vatsalauta(pumppaillen). Kroppa tottuu runsaaseenkin rasitukseen jos on pakko ;)

Katoin viis minsaa, mutta ei tuntunut millään pääsevän asiaan. Miten pitkä tuo on kaiken kaikkiaan?

Itseasiassa en itekkää tota ole kokonaan katsonut, joskus katoin 10-15min mutta loppua ei näkynyt. Ja englannintaito ei sinällään ole niin hyvä, että tajuaisin tuosta kaikkea joten ei kiinnostanu loppuun tsiigailla:D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Riippuu kuinka paljon niille tulee epäsuoraa rasitusta muusta treenistä (kyykky, mave, pystypunnerrus...)

jeps + siitä mikä on yksittäisen vatsareenin volyymi + intensiteetti. Mitä alhaisempi, niin sitä useammin jotta viikon kokonaisvolyymi x intensiteetti on lihaskasvun kannalta optimaalista luokkaa. Ja lihasmassan ylläpito vaatii alemman volyymin kuin sen kasvatus. Itekin teen vähemmän vatsoja kuin aikanaan ja hyvin riittää ylläpitoon.

Semmonen kysymys tuli tossa reenatessa mieleen, kun tein tuota hooveria niin saako siinä leuan kääntää rintaa kiinni vai meneekö tehot sitte päällimmäisille vatsa lihaksille? Ihtellä tahtoo muuten olla alaselkä meleko notkolla jos tekee sen niin kuin videoissa et kattoo suoraan lattiaan. Niin ja sitten kun kääntää leuan rintaan kiinni niin peilin kautta katottuna selkä näyttäs olevan suht linjassaan kauttaaltaan.

Kuinka monta kertaa viikossa vatsat kannattaa reenata, jotta a) ei vedä överiksi tai b) pääsee kunnon tuloksiin?

Itse tein ennen sillain että kerran viikkoon jonkin treenin jälkeen pari sarjaa vatsoja, eikä ne kasvanu juuri ollenkaan vaikka kovaa teinkin. Sitten nyt oon pari kk tehny joka treenin (1 jakoinen, 3 treeniä viikkoon) jälkeen 2-3 sarjaa vatsoja ja on kasvanu ihan älyttömästi vatsalihakset. Erottuvuuttakin tullu ihan erilailla kun kerran viikkoon tekemällä. Eli ainakin minulle toimii semmonen että 3 vatsa treeniä viikossa, pari kovaa sarjaa vaihtelevilla liikkeillä. (voimapyörä, rutistukset lis.painoilla, jalannostot ym.) Kokeilkaa treenata usein niitä vatsoja jos ei muuten mene perille :D Eikä ole itellä ainakaan haitannu kyykkyjä ym. vetoja se että vatsoja tekee joka kerta.

Tämmöne tyhmä kysymys vielä tänne: Mistä johtuu että kun tekee vatsoja niin selässä alkaa tuntua tuossa n. 50 kohalla, eikä vielä vatsassa? Pitäskö tehä sit selkälihasliikkeitä enemmi että ne vahvituisi, kun on niiden tekeminen vähän jäänyt. Kummiski vatsalihakset aika hyvässä kunnossa.

Tämmöne tyhmä kysymys vielä tänne: Mistä johtuu että kun tekee vatsoja niin selässä alkaa tuntua tuossa n. 50 kohalla, eikä vielä vatsassa? Pitäskö tehä sit selkälihasliikkeitä enemmi että ne vahvituisi, kun on niiden tekeminen vähän jäänyt. Kummiski vatsalihakset aika hyvässä kunnossa.

Ethän vetele selkä suorana niitä vatsoja? Ja kyllä, myös alaselkää vahvistavia liikkeitä kannattaa tehdä. Jos ei muuten, niin pelkästään ryhdin takia. Joku hifiteknikko saattaisi sanoa, että selkä ja vatsalihakset (varsinkin syvät vatsat) tukevat toisiaan 1:1.

Itse tein ennen sillain että kerran viikkoon jonkin treenin jälkeen pari sarjaa vatsoja, eikä ne kasvanu juuri ollenkaan vaikka kovaa teinkin. Sitten nyt oon pari kk tehny joka treenin (1 jakoinen, 3 treeniä viikkoon) jälkeen 2-3 sarjaa vatsoja ja on kasvanu ihan älyttömästi vatsalihakset. Erottuvuuttakin tullu ihan erilailla kun kerran viikkoon tekemällä. Eli ainakin minulle toimii semmonen että 3 vatsa treeniä viikossa, pari kovaa sarjaa vaihtelevilla liikkeillä. (voimapyörä, rutistukset lis.painoilla, jalannostot ym.) Kokeilkaa treenata usein niitä vatsoja jos ei muuten mene perille :D Eikä ole itellä ainakaan haitannu kyykkyjä ym. vetoja se että vatsoja tekee joka kerta.

Näin itse olen treenannut vuosia, mutta viimeiset vuodet ylläpidellyt 1-2 kertaa viikossa jumppaillen muitten reenien yhteydessä, usein jopa muiden liikkeiden sarjapalautusten aikana.

Ethän vetele selkä suorana niitä vatsoja? Ja kyllä, myös alaselkää vahvistavia liikkeitä kannattaa tehdä. Jos ei muuten, niin pelkästään ryhdin takia. Joku hifiteknikko saattaisi sanoa, että selkä ja vatsalihakset (varsinkin syvät vatsat) tukevat toisiaan 1:1.

Joo itseasiassa selkä suorana tai vähän kyyryssä tulee tehtyä. Kohan tervehyn, kokeilen miten toimii täysin kumarassa. Kiitoksia :) Joo ja toi "vahva vatsa- vahva selkä on tiedossa, pitää selkää saada lisää ihan duunin rankkuuden vuoksikin.

Nopsa kysymys vatsalihastreenistä: Kannattaako treenata noita sivuvatsoja (obliques)? Koska monesta bodybuilding artikkelista olen lukenut, että niiden treenaus vähentää tuota V-muotoa, leventää lantiota ja ne saisivat tarpeeksi rasitusta jo muista liikkeistä. Tai jos niitä kannattaa treenata niin kehonpainolla ja pitkää sarjaa (15-25 toistoa) vai lisäpainoilla ja lyhyttä? Tavoitteena ei ole mitenkään voimaan tuottoon optimaalinen keho vaan ennemmin sellainen old school bodybuilding (lue Bob Paris, Frank Zane tai vaikka sitten Ulisses Jr. uusista nimistä).

Staattiset pidot ottaa kyllä aivan hyvin vinoihin vatsalihaksiinkin. Sitten on näitä raskaampia liikkeitä mitkä myös aktivoi vinotvatsat -> voimapyörä / dragon flagit.

Et enpä liikaa niistä stressaisi. Monipuolisesti vain erillaisia vatsatreenejä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom