Vatsalihakset kesäkuntoon! Vinkkejä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jhulmi
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Juu ihan yleinen tilanne, jätä pois toistaiseksi. Vatsapalikkasi eivät vain ole riittävän vahvoja pitääkseen pakettia kasassa liikkeen alavaiheessa. Tee sen sijaan normaalia lankkua siten, että hivutat kyynärpäitä vähitellen kauemmas eteenpäin, kuitenkin kunnollisen ryhdin rajoissa. Oikean ryhdin opetteluun ja hahmottamiseen suosittelen selaamaan interwebiä. :)

Lukaisepa:
http://wikiliikkuja.wordpress.com/2012/01/18/vatsalihakset-rantakuntoon-osa-ii/

"Pitääkö vatsalihasten harjoittelussa olla varovainen?

Esimerkiksi istumaannousuissa ja monissa jalkojen kohotusliikkeissä alkuvaiheen rutistuksen jälkeen (istumaannousussa alaselän maasta nousun jälkeen) liike siirtyy lonkan koukistajille (11). Tällöin myös ylimääräinen paine selän välilevyissä lisääntyy selkärangan painuessa mutkalle, joten miksi välttämättä pitää alaselän nousta maasta? Tutkimusten mukaan vatsalihasten aktivaatio on esim. rutistuksissa tehokasta vain liikkeen alkuvaiheessa (11)."

Mä itse en pahemmin tee voimapyörää, koska se ei mullekaan oikein sovi. Onneksi löytyy miljoona muuta liikettä.

Itsehän olen lopettanut istumaannousut kokonaan juuri siksi, että vatsalihaksiin en saa juuri mitään tuntumaa, mutta lonkankoukistajat ovat tulessa. Jalat treenautuvat mavessa ja kyykyssä ihan tarpeeksi, pidetään vatsat vatsoina, IMO mulla on jalat muutenkin kehittynein lihasryhmä niin ei epätasapainoa enää tee mieli lisätä..

Lukaisepa:
http://wikiliikkuja.wordpress.com/2012/01/18/vatsalihakset-rantakuntoon-osa-ii/

"Pitääkö vatsalihasten harjoittelussa olla varovainen?

Esimerkiksi istumaannousuissa ja monissa jalkojen kohotusliikkeissä alkuvaiheen rutistuksen jälkeen (istumaannousussa alaselän maasta nousun jälkeen) liike siirtyy lonkan koukistajille (11). Tällöin myös ylimääräinen paine selän välilevyissä lisääntyy selkärangan painuessa mutkalle, joten miksi välttämättä pitää alaselän nousta maasta? Tutkimusten mukaan vatsalihasten aktivaatio on esim. rutistuksissa tehokasta vain liikkeen alkuvaiheessa (11)."

Mä itse en pahemmin tee voimapyörää, koska se ei mullekaan oikein sovi. Onneksi löytyy miljoona muuta liikettä.

Mikäs perhana siinä on kun ne rutistuksetkin jätetään puolitiehen eli nostetaan vain hiukan olkapäitä lattiasta.
Minusta kyynärpäiden pitäisi käydä reisissä rutistuksissakin, eihän niissä alaselkä voi nousta.

Mikäs perhana siinä on kun ne rutistuksetkin jätetään puolitiehen eli nostetaan vain hiukan olkapäitä lattiasta.
Minusta kyynärpäiden pitäisi käydä reisissä rutistuksissakin, eihän niissä alaselkä voi nousta.

Mutta jos vaivoja, niin tarviiko on kysymys erikseen. Lihasaktivaatiotutkimusten perusteella ei välttämättä tarvitse nousta...

Joltain Mr. Elasticilta tuo ehkä onnistuisi, mutta tuskin nyt normaalilta ihmiseltä. Olettaen tietysti, että kädet on niskan takana ja kantapäät maassa.

Täällä ei näemmä pysty editoida.

Vatsalihakset on samanlaiset lihakset, kun kaikki muut. Ei se läskit siitä mihinkään parannu tekemällä 100 toistoa tai jotain ihme liikkeitä.

Normaalit vatsarutistus painojen kanssa ja that's it. Turha siinä alkaa mitään kikkailee. Suurin ongelma ihmisillä vatsojen hankinnassa on se, että ne ei osaa kuluttaa kaloreita. Jos haluatte sixpacit niin tehkää jokapäivä 20 minsan pitunen hit treeni kahdesti päivässä ainaskin vaikka soutuliikkeellä/juosten/pyöräilen.

Ja jos joku ei tiedä mitä hit tarkoittaa: Polkekaa niin kovaa ku pystytte 20 sekunnin verran, että syke nousee. Sitten pyöräilette normaalisti, että syke rauhottuu ja toistatte tuota kokoajan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse olen saanut oikein edustavan päkin käyttämättä lisäpainoja. Rasvaprosentti on tietenkin ensimmäinen mikä pitäis saada kohilleen. Sitten pitäisi päästä irti pelkkien vatsalihasten ajattelusta, ajattele pikemminkin koko corea. Corelle riittää mielestäni 3krt viikossa noin puolen tunnin setti. Pitoja ja perusliikkeitä tasapuolisesti. Vatsalle kuningasliikkeitä tuntuvat olevan lankku (ja siinä välillä suorille käsille nousua) sekä jalkojen nosto roikkuen. Jalkoja nostaessa nosta aivan rinnan tasolle suorin jaloin jalat yhdessä. Liikkeen huipussa avaa jalat ja tuo takaisin yhteen.

1.Tee vatsat koneella painojen kanssa

2. Syö vähemmän kuin kulutat

Onneksi olkoon sulla on nyt sixpac.

Kyykkyketjuun ja sun vastaukseen viitaten:

1. Ota pienemmät painot.

2. Kyykkää syvemmälle.

Onneksi olkoon, sulla on nyt ehjemmät polvet ja isommat reidet (ego ehkä pieneni, tosin).

Keskity rutistamaan nimenomaan vatsalihaksilla ja vältä selän notkistumista. Eli napa selkärankaan tai miten tuon nyt kuvailisi. Monesti esim. istumanousuissa alkaa treeni mennä väsyessä lonkankoukistajille ja selkä notkolle, jolloin se voi kipuilla. Sama ilmiö on yleinen etenkin voimapyörässä, jota moni veivaa aivan liian vähäisillä voimatasoilla ja selkä kuopalla. Aiai.

Huonoin vinkki minkä voit vatsatreenissä antaa on vetää napaa selkärankaan. Transversus abdominiksen tehtävä ei ole luonnollisesti tehdä tuota funktiota.

Jos se olisi hyvä tapa rekryta vatsalihaksia käyttöön niin jokainen voimurheilija tekisi niin ennen nostoja.

Polvet 90 asteen kulmassa tuen alla, pari painokiekkoa (5-15kg) käsien varaan pään yläpuolelle/taakse riippuen halutusta momentista ja vatsanrutistuksia pitäen alaselkä jatkuvasti lattiassa. Polte on ihan hirmuinen. Istumaannousuilla menee reisille(kirjaimellisesti) kaikki työ, niillä en saanut vatsaan ollenkaan poltetta. Toinen on ottaa käsillä kii tuesta ja nostella jalkoja tai voimista riippuen koko kroppaa joko lisäpainoilla tai ilman. Kolmas tapa dippi/vatsalihastelineessä jalkojennostoja painoilla tai ilman. Kaikkia em. toistoja 10-20kpl niin hyvä tulee. Voimapyörä on myös ihan kätsy, ja maven, kyykyn ja näiden liikkeiden vatsalihaksia aktivoivaa vaikutusta ei kannata aliarvioida. Tehokkain tapa saada vatsat näkyviin on kuitenkin laihduttaa ihan kunnolla - ne vatsalihakset tulevat kyllä esiin, vaikka olisivat vähän vaatimattommatkin, mutta läskivuoren alta ne eivät näy. Nyt ehtii vielä kesäksi kiristellä. :)

Huonoin vinkki minkä voit vatsatreenissä antaa on vetää napaa selkärankaan. Transversus abdominiksen tehtävä ei ole luonnollisesti tehdä tuota funktiota.

Jos se olisi hyvä tapa rekryta vatsalihaksia käyttöön niin jokainen voimurheilija tekisi niin ennen nostoja.

Olen ymmärtänyt että tuo juuri olisi sen luonnollinen funktio..? Miten alaselkää sitten tulisi suojata virheasennolta lankussa ja voimapyörässä, olettaen että alaselkä ei saisi mennä notkolle?

e. alkuperäisen vinkin tilalle sopisi ehkä paremmin pakaroiden supistaminen ja lantion työntäminen eteen. Miten tuon nyt kukin parhaiten ymmärtää..

Olen ymmärtänyt että tuo juuri olisi sen luonnollinen funktio..? Miten alaselkää sitten tulisi suojata virheasennolta lankussa ja voimapyörässä, olettaen että alaselkä ei saisi mennä notkolle?

Et ole ainoa, sillä eilen jopa Jutta suorassa radiolähetyksessä kertoi, että navan vetäminen selkärankaan on oikea tapa jos haluaa tehdä vatsat oikein.

Jutta ei sitten tajua funktionaalista anatomiaa.

Vatsat pitää jännittää siten että "lantio lukitaan rintakehään", paras mielikuva on että joku olisi juuri lyömässä vatsaan.

Tämä on yksi Pilateksen suuria saavutuksia, uskoteltu ihmisille että vatsaa pitäisi vetää sisäänpäin jonkinlaisen aktivaation saavuttamiseksi. Fail!

Tämä menisi liian monimutkaiseksi selittää miten opetan asiakkaille ottamaan happea nostoihin, mutta nyrkkisääntönä että vatsaa ei pidä vetää yhtään sisään.

Kamppailulajeissa tuota kuvataan "kilven takana hengittämiseksi" eli ne vatsalihakset vain jännitetään, mutta niitä ei todellakaan vedetä sisään. Tuohon löytyy kyllä ohjeita vaikka kuinka.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom