Varusteista kysyisin (ei kiistely-tredi)

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tämmöstä mietiskelin että paljon pitäs vähintään olla yt rawina että vois kuvitella rikkovansa 82,5 tai 90 sm tulosrajan varusteilla???

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Se on henkilökohtaista ja riippuu siitä kunka hyvin osaa hyödyntää ne varusteet. Itsellä penkkipaita auttaa noin 12,5-20kg kyykyssä trikoot ja siteet 20-30kg ja vedossa ei juuri mitään. Nämä siis itsellä, toisilla toimii paremmin ja toisilla huonommin. Varusteiden kanssa pitää myös harjoitella jonkun verran että osaa käyttää niitä.

Uskaltaudumpa vielä täältä kysymään... Sain eilen lainaan pari penkkipaitaa että saan niillä harjoitella kisoja varten. Koitettiin illalla saada avopuolison kanssa paitaa minulle päälle mutta se oli niin tiukka että minulla meni pupu pöksyyn puolessa välissä ja revittiin paita pois... Saatiin se kuitenkin jo hartioiden yli menemään. Mistähän sen tietää, onko paita mulle ihan liian pieni? Kokoakaan paidassa ei mainita. Itse painan ~53kg ja minulla on melko leveät hartiat normaalistikin, joten ehkä tarvitsen isomman paidan?

Uskaltaudumpa vielä täältä kysymään... Sain eilen lainaan pari penkkipaitaa että saan niillä harjoitella kisoja varten. Koitettiin illalla saada avopuolison kanssa paitaa minulle päälle mutta se oli niin tiukka että minulla meni pupu pöksyyn puolessa välissä ja revittiin paita pois... Saatiin se kuitenkin jo hartioiden yli menemään. Mistähän sen tietää, onko paita mulle ihan liian pieni? Kokoakaan paidassa ei mainita. Itse painan ~53kg ja minulla on melko leveät hartiat normaalistikin, joten ehkä tarvitsen isomman paidan?

no mitä oon nähnyt noita päällerepimisiä, niin olihan sulla ne puuvilla"hanskat" eli vähän niinku pitkävartinen sukka joka laitetaan käteen että paita menee helpommin päälle?

kyllä noita kun revitään päälle niin se paidan laittaja saa roikkua kyllä jossain kyykkyhäkissä kaikin voimin kun paita alkaa mennä hartioiden ohi.

mitä kireempi, sitä enemmän se auttaa (tiettyyn rajaan asti..)
e: siis auttaa jos osaa nostaa sillä.

no mitä oon nähnyt noita päällerepimisiä, niin olihan sulla ne puuvilla"hanskat" eli vähän niinku pitkävartinen sukka joka laitetaan käteen että paita menee helpommin päälle?

kyllä noita kun revitään päälle niin se paidan laittaja saa roikkua kyllä jossain kyykkyhäkissä kaikin voimin kun paita alkaa mennä hartioiden ohi.

mitä kireempi, sitä enemmän se auttaa (tiettyyn rajaan asti..)
e: siis auttaa jos osaa nostaa sillä.

Ei ollut mitään puuvillahanskoja, en ole kuullutkaan tuollaisista... Kyllähän se sitten saattaisikin mennä päälle jos sen on tarkoituskin olla noin tiukka. Pitänee vielä jatkaa kokeiluja, kiitos vastauksesta =)

Minkä kokoiselta kaverilta paidat lainasit? Miten ovat hänelle istuneet ja onko hän jo pidenpään harjoitellut paitapenkkaaja? Paita kiristää yleensä eniten hihoista. Ne tulee saada vedettyä yli kyynertaipeen. Tiedät jo varmaan, mutta tässä helpottaa esim vanhoista pitkistäkalsareista leikatut puntit, jotka ovat liukuvaa materiaalia. Eli laita puntit käden päälle ennen hihojen vetoa, ja vedä ne sieltä välistä pois kun hihat ovat tarpeeksi syvällä. Hihat tulis vetää lähes paikoilleen ennen paidan pujottamista pään yli. Jotkut käyttävät muovipusseja, mutta näitä on vähän vaikea vetää pois sieltä hihan ja olkavarren välistä. Myös ihan tätä tarkoitusta varten tehtyjä luistosukkia löytyy mutta ovat pirun kalliita.

Tuohon että onko paita liian tiukka on vaikea vastata näkemättä. Hihojen tulisi mennä paikoilleen niin syvälle, että rintapaneeli ei jää irti rinnasta, ja kyynerpään pitää tulla näkyviin. Jotkut jättää luistohihat paikoilleen ja penkkaa pari lankkupenkkiä saadakseen paidan paikalleen, mutta jos siihen joudutaan niin paita on liian tiukka ainakaan ensipaidaksi. Ja jos sormet menee sinisiksi/tunnottomiksi paidan pukemisen jälkeen, voi varmaan todeta että liian tiukka. Kun paita on päällä, pidä kädet suorina noin hartioden korkeudella vaikka kaverin olkapäillä. Näin se ei kiristä verenkiertoa käsissä. Sitten pitäisi vielä päästä kokeilemaan saatko mitään järkevää sillä paidalla alas... Tässä olisi hyvä olla joku kokenut paitapenkkaajakaveri tai huoltaja mukana neuvomassa. Sen verran tarkkaa hieromista on jo pukeminenkin. Pikkuhiljaa erimitaisilla lankuilla painoa lisäten kohti rintaa... Varmistajat tarkkoina!

Edit: Myös talkkia voi käyttää luistoa lisäämään ja kuivaamaan ihoa. Eli pyyhkeellä ensin iho kuivaksi ja talkkia päälle. Tämä siis olkavarsi/olkapää akselille....

No ei missään nimessä mitään talkkia paidan alle!!!!
Paksumpaa lallia vetämään nuttua niskaan, mutta talkkiin ei p****le
kosketa ennen maastanostoa!!!!

Minkä kokoiselta kaverilta paidat lainasit? Miten ovat hänelle istuneet ja onko hän jo pidenpään harjoitellut paitapenkkaaja? Paita kiristää yleensä eniten hihoista. Ne tulee saada vedettyä yli kyynertaipeen. Tiedät jo varmaan, mutta tässä helpottaa esim vanhoista pitkistäkalsareista leikatut puntit, jotka ovat liukuvaa materiaalia. Eli laita puntit käden päälle ennen hihojen vetoa, ja vedä ne sieltä välistä pois kun hihat ovat tarpeeksi syvällä. Hihat tulis vetää lähes paikoilleen ennen paidan pujottamista pään yli. Jotkut käyttävät muovipusseja, mutta näitä on vähän vaikea vetää pois sieltä hihan ja olkavarren välistä. Myös ihan tätä tarkoitusta varten tehtyjä luistosukkia löytyy mutta ovat pirun kalliita.

En tiedä miten kauan hän on harrastanut lajia. Nykyään ei kuulema enää voimaile, siksi sainkin paidat lainaan. En ole häntä nähnyt kuin pari kertaa, mutta luulisin että melko lailla saman kokoinen kuin minäkin. On tosiaan kilpaillut 52-kiloisissa.

Noista apuvälineistä hihojen laitossa en ole ennen kuullutkaan, ja eilen yritettiin vetää paitaa päälle niin ettei ensin hihoja laitettu. Minulle on todella uusi tuttavuus tuo paita joten en ole oikein ehtinyt siihen tutustumaan. Mutta jospa se tästä =)

edit: Toinen paita on ainakin Inzerin lyhythihainen ja toisen lapussa lukee H. D. Blast shirt, muuten kokonaan musta...

Ei noilla vanhoilla Inzereillä kannata harjoitella paitapenkkausta koska niillä nostetaan samalla tekniikalla kun raakana. Et saa mitään käsitystä paitapenkkauksesta jos niillä harjoittelet.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Yksi (tyhmä) kysymys varusteista... Mikä lasketaan raw-nostoksi? Ilmeisesti vyön käyttö on "sallittua" mutta meneekö vaikkapa polvisiteiden käyttö jo varustenostoksi? Eihän tähän tietenkään mitään virallista vastausta ole, joidenkin mielestä varmaan vain munasillaan tehdyt nostot ovat raakoja...

Käsittääkseni RAW nostoissa sallitaan yleensä vyö, polvilämmittimet ja rannesiteet. Tosin viimeksi kun kävin SVNL: raw penkkikisoissa niin vyötä ja rannesiteitä ei sallittu.

Laitetaanpa tähän ketjuun kysymys.

Olen näissä varusteasioissa täysi apina, koska elämäni olen treenannut melkein täysin bodytyylillä, välillä tietysti vaihdellen lyhyempiin sarjoihin.

Harkinnassa on ollut penkkipaidan hankinta, koska mielessä on käynyt joskus ehkä jopa käydä kisoissa. Tekniikkani on täysin perseestä, nostan melkein nollakaarella koska lonkankoukistajat on niin jäykät ja muutenkin kehitettävää varmasti olisi. Ensin aion laittaa tietenkin nuo asiat kuntoon.

Kysymyksiä on useita ja olen iloinen jos joku varusteasioista tietävä jaksaisi vastailla tyhmiin kysymyksiin.

Aloitetaan: Kuinka paitanostot eroavat teknisesti RAW-nostoista? Voiko eroja kuvailla sanallisesti?

Lisää:

1. Miten nuo mitat pätevät, joita valmistajien sivuilla on? Ostetaanko paita siis älypiukaksi, eli kuinka paljon paidan mitat tulisi olla pienempiä kuin kehon mitat?

2. Mitä jos jostain on löysää ja jostain ahdasta? esim. rinnanympäriltä löysä, käsistä ahdas?

3. Millainen paita sopii jos rinnaltalähtö on huono ja ojentajissa ruutia piisaa? Ovatko erot suuria?

Jos joskus päätyisin kilpailemaan, sarja olisi luultavasti pienen dieetin ja armottoman nestetiputuksen jälkeen 82,5. Normaalipaino siellä 87-90.

Pitäisi siis vielä ilmeisesti ostaa oma paita reeneihin ja toinen kisoihin... vai?

Jos menee liian monimutkaisiksi unohdan koko homman :lol2:

Kannattaa varmaan hommata kohtalaisen löysä paita alkuun. Hommasin tuossa itelle ekan paidan (titanin f6) kesän alussa, ja se oli silloin jo sen verran löysä että yksinään meni vetämällä päälle hetkessä. Ihan hyvinhän se on jo antanut kuvaa millasta se paidan käyttö on. Tuolla löysällä paidallakin on itellä hyödyt kohtalaiset tekniikan ja ruumiinrakenteen puolesta (entistä vähemmän rinnalle töitä ja ojentajilla pääsee runttaamaan kovaa), joten ei sun välttämättä tarvitte hommata heti alkuun erikseen reenipaitaa ja ultrakireää paitaa kisoihin.

Kannattaa katella jos löytys käytettynä jostakin (netistä, salilta?) suurinpiirtein omaa kokoa vastaava, niin ei käy paitakokeilu edes kalliiksi, ja tuurilla saat hyvän ja vähänkäytetyn paidan halvalla.

Aloitetaan: Kuinka paitanostot eroavat teknisesti RAW-nostoista? Voiko eroja kuvailla sanallisesti?

1. Miten nuo mitat pätevät, joita valmistajien sivuilla on? Ostetaanko paita siis älypiukaksi, eli kuinka paljon paidan mitat tulisi olla pienempiä kuin kehon mitat?

2. Mitä jos jostain on löysää ja jostain ahdasta? esim. rinnanympäriltä löysä, käsistä ahdas?

3. Millainen paita sopii jos rinnaltalähtö on huono ja ojentajissa ruutia piisaa? Ovatko erot suuria?

Pitäisi siis vielä ilmeisesti ostaa oma paita reeneihin ja toinen kisoihin... vai?

Teknisesti paitanosto vaatii hyvän tekniikan, koska raudan lisäksi myös paita yrittää "ohjata" nostoa. Toisekseen selän osuus korostuu, koska rauta pitää vetää rintaan ja jaksaa pitää siinä paikallaan press-komentoon saakka. Esim. se mihin kohtaan tanko kannattaa laskea, riippuu vähän paidasta.

1.Aloittelijan kannattaa aloittaa vähän löysästä paidasta, jonka pukemiseen ei mene puolta tuntia. Liian tiukka paita aiheuttaa turhautumista, kun tanko ei tule rintaan kohtuullisilla raudoilla eikä nostaja näinollen pääse harjoittelemaan paitanostamista.

2.Paidan "salaisuus" on rintapalassa, joka venyy kun tanko lasketaan rinnalle. Puhutaan paidan virittämisestä, tämä viritys sitten ampuu tangon ilmaan eli auttaa rinnaltalähdössä. Jos paita on rinnasta löysä, siitä ei saa hyötyä. En tiedä, mitä SVNL:n säännöt sanovat paidan muokkaamisesta (ainakin kyykky- ja vetopukuja saa jonkun verran ommella itselle sopiviksi, esim. lyhentää olkaimia).

3.Paita auttaa nimenomaan noston alkuvaiheeseen, joten kysymyksesi on hieman hassu. :) Vastaus: paita auttaa.

Monilla on kisapaita ja treenipaita erikseen, koska kisoissa saatetaan olla kuivemmassa kunnossa kuin treenikaudella. Kisapaita voi myös olla ns. kovempi kuin treenipaita tai samanlainen mutta pienempi. Jokaisen pitää kokeilemalla etsiä se itselle sopivin paita.

Edit: jos ohjeena sanoisi, että 1-2 kokoa taulukoita isompi paita alkuun.

Edit2: varusteita saa näköjään tiukentaa ihan vapaasti alkuperäisten saumojen kohdalta.

Kiitoksia vastauksista!

Näillä eväillä mennään eteenpäin. Koitan katsella jotain käytettyä rättiä ensin :)

Pyöritkö sä Treen YO:lla vai oonko erehtynyt henkilöstä? Mulla roikkuu kaapissa yks vanha paita, saat kokeilla sitä, jos mielenkiintoa riittää.

Pyöritkö sä Treen YO:lla vai oonko erehtynyt henkilöstä? Mulla roikkuu kaapissa yks vanha paita, saat kokeilla sitä, jos mielenkiintoa riittää.

Joo kyllä. Muistaakseni joskus ollaan Atalpalla törmäiltykin. Nyt työt on heitellyt välillä toiselle paikkakunnalle, mutta tarkoitus olisi syksyllä tulla taas Tampereelle ja yliopistollekin.

Kiitti tuosta kokeilutarjouksesta! Ajattelin nyt venytellä hetken aikaa oikein urakalla ja koittaa saada tekniikkaa kasaan. Perusvoimaa alkaa jo olla, mutta vielä kun sen saisi sieltä kaiken irti :lol2: Pitää palailla asiaan kun tulee ajankohtaiseksi ja pääsen siirtymään Tampesteriin päin :)

Oma paluu Treelle tapahtuu syyskuun ekalla vkolla, joten siitä eteenpäin käy kyllä hyvin. Se tekniikka pitää sitten opetella paidan kanssa, mut tässä välissä ehdit jo piikkailemaan:)

Zone-sarja -42%

Jos joskus päätyisin kilpailemaan, sarja olisi luultavasti pienen dieetin ja armottoman nestetiputuksen jälkeen 82,5. Normaalipaino siellä 87-90.

Osta paita vaikka niin että menet ja testaat. Tai teetät mittojen mukaan paidan - silleen saat sellaisen mikä ei mene ainakaan metsään. Ainakin itse olen mielellään käynyt testaamassa pajalla suoraan tuotteet ja tai tilannut mittana tavaran. Ja ite tiedän kokeilemalla paidan hihaa työntämällä käden väärältä puolelta hihan sisään, ja katsomalla miten hyvin mahtuu - kovin ylös se ei saisi käsivartta kiivetä, jos sopivaa kaipaa..

Ensimmäisen paidan ei tarvitse olla tappotiukka, mutta kuitenkin niin tiukka että se vituttaa päällä ja on aina ihana päästä siitä eroon - älä hätäile, se löystyy ikävä kyllä.. Älä hanki kisapaitaa ja treenipaitaa erikseen, ellet meinaa tehdä noita 10% neste tiputuksia kisaan ja jojoilla painosi kanssa - pidä samaa toimivaksi todettua paitaa kisoissa ja treeneissä, kunnes tuntuu että se on vaihdettava kovempaan ja uudempaan ehkä asteen pari tiukempaan. Käsivarsien tulee olla napakat, eikä paita saa pyöriä käden ympäri vaan jäädä siihen mihin asentoon se jäi päälle vedettäessä, oikein laitetut hihat auttavat ojennusosuuteen siirryttäessä.

Rintapala on se mihin energia varastoidaan laskun aikana, ja se mikä on tärkeintä älä opettele vaan missään nimessä vetämään painoa alaspäin vaan laskemaan se - rintapalan syvin olemus selviää jossain vaiheessa harjoitteluasi takuulla. Kun opit rauhallisen ja hyvän laskun oikeaan kohtaan ja muistat kuunnella merkit.. Tällöin olet oppinut paitapenkkaamisen vaativimman osan - enää tarvitsee vaan voimaa nopeutta sen takaisin ylä-asentoon saamiseksi.

Jos kilpailet svnl puolella puntari on samana päivänä ennen kisaa, mikä tarkoittaa että tuollainen neste temppuilu saa todennäköisesti tuloksesi olemaan reilusti huonompi kuin mikä se olisi alle 90 sarjassa, ja sinun pitäisi totuttaa itsesi sitten nostamaan myös toisella paidalla - tuolloin vähän pienempi kisapaita voisi tulla kysymykseen, mutten itse suosittelisi moista neste rumpaa, kehitä voimaa ja treenaa niillä välineillä millä kisaat, silloin kilpailussa se jännitys jää niiksi uusiksi asioiksi, eikä sinun tarvitse hakea ja etsiä nostotekniikkaa aina "uusilla paidoilla ja nostoradoilla". Ja muista että jos sitä kaliumia poistuu kehosta reippaasti nesteen poiston yhteydessä - se lihas toimii vähän kehnon oloisesti :D

Keep It Simple, Stupid!
On se vanha kunnon sääntö ja se mielessä kannattaa kokeiluja jatkaa.. sillä minä olen asioitani järkeillyt :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom