Varmistaja helvetistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jkk
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL

Jkk

Kuinka moni käy treenamassa kaverin kanssa? Minä en. Yksikään ei ole kuukautta kauempaa jaksanut kyydissä (3-4 x vko), vaan sitten on tullut "flunssaa", "jalkavaivoja" ja peräpukamia.

No, onneksi salilla käy tarpeeksi niitä "vakinaamoja" eli niitä voi aina pyytää varmistamaan jos on sellanen meininki. Eilen kuitenkin koin aikamoisen yllätyksen kun penkkiykköstä varmistamassa ollut kaveri tempaisi painon ylös heti kun se oli rinnalta noussut ~10 cm ja OLI VIELÄ LIIKKEESSÄ! Pikkasen huilattuani sain kerrottua kaverille, että pikkasen hätänen varmistus :rolleyes: Onpa kerran varmistaja jutellut kesken sarjani muulle salille: "Kyl tiukkaa tekee jos tää meinaa kuus saada!" Voi hilpeyden huippua.

Voi kun joskus joku kavereista innostuis treenamisesta sen verran, että sais hyvän "kirittäjän" salille.

Aiheeseen liittyen:

Salit ovat täynnä taunoja, jotka eivät viitsi kertoa, mitä haluavat kaverilta, jonka sinne taakse pyytävät seisomaan. Usein mumisevat jotain epäselvää. Ylös jos ei tule? Autetaanko hieman jos nousee tuskallisen hitaasti? Jne. Jokaisella kun penkkipuuhastelu on niin pyhä oma tapansa...

luumu sanoi:
Ylös jos ei tule? Autetaanko hieman jos nousee tuskallisen hitaasti? Jne. Jokaisella kun penkkipuuhastelu on niin pyhä oma tapansa...
Jos paino on liikkeessä niin ei kai siinä tarvita varmistajan apua? Tämän luulisi olevan kaikille selvää. Paitsi tietysti niille taunoille.

On tässä kaikenmoisia vaatimuksia tullut nähtyä kuule... :)

Mähän teen siellä takana justiin mitä Rami-Arto haluaa. Pointti nyt oli se, että kun sen saisi aina jokainen sanottua.

Vaikee on löytää treenikaveria joka pääsis käymään samalla tavalla ja treenais suht samalla ohjelmalla. Entisen työkaverin kanssa käytiin joskus vuosia sitten ja se toimi silloi hyvin, mutta sitten hän lähti opiskelemaan ja aikataulut kusasi saman tien. Mieluummin treenaan yksin kun vähänkään epäluotettavan kaverin kanssa.

Varmistusta on aina saanut tutuilta ja tuntemattomilta, yritän aina selittää uudelle naamalle mitä teen ja miten, jotta ei pääsis näitä yllätyksiä tuleen. Mutta on niitä liian hätäsiä varmistajia minunkin kohalleni sattunut.

luumu sanoi:
On tässä kaikenmoisia vaatimuksia tullut nähtyä kuule... :)

Mähän teen siellä takana justiin mitä Rami-Arto haluaa. Pointti nyt oli se, että kun sen saisi aina jokainen sanottua.

Varmistus on taiteenlaji jossa pitää tuntea varmistettavan treenifilosofiaa jotta tietää auttaa oikein...

Yksi puolituttu joka on huomattavan isokokoinen kaveri on erittäin epäkiitollinen varmistettava, koska ei osaa artikuloida miten haluisi varmistettavan ja kaikki varmistaa hänen mielestään väärin. Siihen kun lisää hieman agressiivisen ja impulssiivisen luonteen niin on ollut joskus naurussa pidättelimistä sivustaseuranneena kun varmistaja on peräntynyt säikähtäneenä selkä seinään kun "Masa" on pompannut penkiltä ja ruvenntu huutamaan naama punaisena, että "mitä helvettiä sä teet, olis se mennyt. Älä tule työntämään näppejäsi siihen väliin ennenkuin on tarve..." Tosiasiassa se ei olis mennyt....Rautaa on ollut tangossa kuitenkin lähemmäs 200 kiloa niin on siinä varmistajallakin vähän miettimistä..

Tässäpä vihje: jos salisi vakikasvojen seassa on edes yksi tosissaan treenaava nainen, pyydä häntä varmistamaan. Naiset eivät yleensä hätäile ja tarvittaessa auttavat vain juuri sen verran, että saat painot taas liikkeelle ylöspäin.

Pahin tapaus sattui monta vuotta sitten eräällä opiskelija-asuntolan punttihuoneella. "Varmistajana" oli vieläpä eräs vanha ystävä, joka on kohtuullisen paljonkin vuosien varrella reenannut. Tarkoituksena oli mulla tehdä maksimisarja penkissä. Kaverin kännykkä soi takin taskussa kesken varmistamisen, eikä siinä vielä kaikki, vaan ko jannu lähtee vieläpä vastaamaan siihen kännyynsä jumalauta! Nooh, on saanut siitä kuulla kyllä sen jälkeen sen verran useasti, että tuskin toistuu. :D

Nee, jotkut (kuten minä) haluavat, että jos painot pysähtyvät, niin varmistaja ottaa ne voimalla ylös, ei pikkuhiljaa, pakkotoiston avittaen. Itse sanon tämän selvästi jokaiselle varmistajalle ennen nostoa tai sarjaa.

Näitä ei ikinäkoskaanmilloinkaan tehdä, kun ollaan varmistamassa:

1) katsella naisia tai miehiä Sillä Silmällä
2) vastata kännykkään
3) katsella yleensäkään yhtään mihinkään muualle kuin siihen kaveriin ja nostoonsa
4) tehdä yleensäkään mitään, mikä jotenkin veisi keskittymisen tai huomion varmistamisesta.

Siinä on kyse turvallisuudesta ja kaverista huolehtimisesta kumminkin, ei mistään tyhjänpäiväisestä pelleilystä.

20 miestä ja yks nainen salilla ja menee pyytää sitä varmistaa penkkiykköstä. Ei varmaan tuu naiselle olo, että tässä sitä taas yritetään iskeä egopainoilla kaunokaista salilta :)

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Kaverin kanssa treenataan ja pääsääntöisesti samaa ohjelmaa vedetään. Ainoa ongelma on se, että kaveri painaa ~50kg enemmän ja sarjapainot on aika reilusti isommat (eli niitä painoja joutuu veivaamaan aina ees taas sarjojen välillä). Yleensä pystyy kuitenkin varmistelemaan liikkeitä, mutta kyykkyyn ei uskalla mennä, vaan siihen tarvitsee karumman kokoisen äijän ;)

houdini sanoi:
Yleensä pystyy kuitenkin varmistelemaan liikkeitä, mutta kyykkyyn ei uskalla mennä, vaan siihen tarvitsee karumman kokoisen äijän ;)

Kyykkyyn olisi aina hyvä ottaa 2 varmistajaa. Mun mielestä sivuille ennemmin kuin taakse. Jos jotain sarjaa ja pakkoja, niin sitten takana helpompi auttaa.
Mutta maksimeissa aina sivuille, koska jos se jää ja jotain sattuu, niin ne sivulle olevat pystyvät paremmin auttamaan.

"Nee, jotkut (kuten minä) haluavat, että jos painot pysähtyvät, niin varmistaja ottaa ne voimalla ylös, ei pikkuhiljaa, pakkotoiston avittaen. Itse sanon tämän selvästi jokaiselle varmistajalle ennen nostoa tai sarjaa."

Tässä esimerkki. Täällä syntyy erilaisia linjoja parin kirjoittajan jälkeen. Eli ratkaisu on tosiaan: sanoo mitä haluaa.

Itse treenaan poikkeuksetta yksin joten silloin tällöin pitää pyytää varmistajia. Kun itse tarvitsen varmistajaa niin sanon aina että "älä koske ennenkuin mä sanon". Sillä asia on selvä eikä tarvitse toiston aikana jännittää mielessään että "älä helvetissä nyt vaan koske, kyllä tää ylös tulee". Sitten jos ei tule niin ähkäisen että "hep" niin kaveri tietää repiä painot suoraan ylös. Sitten aina kun mua pyydetään varmistamaan niin kysyn että "sanotko kun autan vai autanko sitten kun siltä musta näyttää", ihan sen takia juuri etten pilaa kenenkään nostoa. Totta kai silti otan kiinni vaikka kaveri olisi hiljaa tai ei ehdi sanomaan mitään jos nostossa jotain menee selvästi pieleen. Pakkotoistoissa auttaminen onkin sitten vaikeampi hakea sitä oikeaa tuntumaa....

Itse treenaan yleensä kaverin kanssa. Välillä kuitenkin kaverilla on kiireitä, eikä kerkiä mukaan, sitten joutuu kysymään jotain umpimähkään. Yleensä kerron aina mitä haluan, pakkotoiston vai suoraan telineisiin. Ja sitten vielä kerron, missä kohtaa kannattaa auttaa, mutta välillä saatan itse karjaista tangolta, että milloin voisi alkaa auttamaan. Treenikaverille näitä rituaaleja ei aina tarvitse tehdä, koska tietää systeemit.

iivili sanoi:
Nee, jotkut (kuten minä) haluavat, että jos painot pysähtyvät, niin varmistaja ottaa ne voimalla ylös, ei pikkuhiljaa, pakkotoiston avittaen. Itse sanon tämän selvästi jokaiselle varmistajalle ennen nostoa tai sarjaa.
Itse varmiastaessa ollessani teen juuri näin, eli tanko reippaasti telineisiin, ellei toisin ole sovittu. Samaten jos itselleni on vieras varmistamassa, pyydän että tarvittaessa ottaa tangon voimalla ylös (mutta vasta jos tanko pysähtyy kokonaan). Jos ollaan broidin kanssa salilla, silloin otan mielellään pakkotoistonakin, siihen jätkään on kuitenkin niin paljon kovempi luottamus kuin ihan vieraaseen.

Paikallisella salilla erehdyin kerran kysymään penkkivarmistusta shortsihousuiselta 140kiloiselta karvajeesukselta. Huomasin sen olevan anteeksiantamaton virhe viimeistään siinä vaiheessa kun havaitsin viiden sentin päässä naamastani housujen lahkeesta tuijottavan terskan nupin. Sinä päivänä en tehnyt penkkiennätystä, myös muuten rutiininomainen iltarunkuttelu jäi suorittamatta :jahas:

iivili sanoi:
1) katsella naisia tai miehiä Sillä Silmällä
2) vastata kännykkään
3) katsella yleensäkään yhtään mihinkään muualle kuin siihen kaveriin ja nostoonsa
4) tehdä yleensäkään mitään, mikä jotenkin veisi keskittymisen tai huomion varmistamisesta.

5) Ruveta selittämään jotain juttua tai kyselemään asioita nostajalta. Vanhalla reenikaverilla (puhelias tyyppi) oli tapana ruveta selittämään juuri 5 sekuntia ennen tiukkaa sarjaa tai maksimi nostoa jotain turhanpäiväistä paskaa kun ite yrittää pistää kaiken keskittymisen nostoon ja saada kunnon agret päälle. Eikä näyttänyt millään tajuavan vaikka muutaman kerran siitä sanoinkin.

Eniten ottaa pannuun, ku mulla ja entisellä reenikaverilla oli jotain eriäviä mielipiteitä penkkitekniikasta, esim. mihin tanko pitää laskea. Oli "kiva" kun se varmisti mulle välillä ni hän alkaa kesken nostoa sepostamaan mihin pitää tankoa laskea tai jotain muuta vastaavaa, no siinähän menee keskittyminen täysin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom