Varmistaja helvetistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jkk
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Asia, joka hieman harmittaa omien treenien kannalta on se, että joku tulee pyytämättä kesken sarjan ja nostaa sen tangon pois, kun alkaa liike hidastumaan ja naama punehtumaan.

Näin on käynyt pari kertaa. Kun viimeinen toisto on tiukka, mutta kuitenkin menee "kuolleen kohdan" (vai miksi sitä sanotaan) yli, jolloin itse tietää, että toisto tulee onnistumaan. Sitten joku ilmestyy tyhjästä ja "auttaa" tangon telineeseen.
Eikä siinä ponnistaessa oikein pysty sanomaan, että "ei tarvitse tulla." Voisi olla, että sen jälkeen ne painot todellakin tulisivat alas. :curs:

Nooh... se on näitä pieniä suuria murheita :)

Mou sanoi:
Ensimmäisen ja viimeisen kerran pyysin ventovierasta varmistamaan ilman kunnon briiffausta siitä, mikä on hänen toimenkuvansa, kun yksi kunnon kynis otti tiukan penakolmosen vikaa toistoa tehdessäni painon ylös liian aikaisin. Meinasin kyllä räjähtää sen naamalle oikein kunnolla.

Niin tästä eteenpäin muistat varmaan opastaa sitä kynistä ennen sarjaa, niin ei tarvitse tulla kenenkään silmillä syyttä suotta.

NatuSan sanoi:
Asia, joka hieman harmittaa omien treenien kannalta on se, että joku tulee pyytämättä kesken sarjan ja nostaa sen tangon pois, kun alkaa liike hidastumaan ja naama punehtumaan.

Näin on käynyt pari kertaa. Kun viimeinen toisto on tiukka, mutta kuitenkin menee "kuolleen kohdan" (vai miksi sitä sanotaan) yli, jolloin itse tietää, että toisto tulee onnistumaan. Sitten joku ilmestyy tyhjästä ja "auttaa" tangon telineeseen.
Eikä siinä ponnistaessa oikein pysty sanomaan, että "ei tarvitse tulla." Voisi olla, että sen jälkeen ne painot todellakin tulisivat alas. :curs:

Nooh... se on näitä pieniä suuria murheita :)

Joo tää "kuollut kohta" on mulla kanssa. Mulla saattaa jäädä tanko niinku "jumiin kesken vikan toiston mutta ei lähde tippumaan alaspäin, vähän aikaa taisteltuani saan sen kuitenkin ylös. Tällaisesta tilanteesta on multa otettu ainakin 2 kertaa tanko ylös vaikka tunnen että se olisi mennyt. No oma mokahan toi on ku en oo koskaan sanonu mitään. Nykysin sanon aina:
-yritän tehdä x määrän toistoja
-koske tankoon VAIN kahdessa tapauksessa: joko minä ähkäisen että "nosta" tai tanko alkaa laskeutua alaspäin EI siis jos se hidastuu tai jopa pysähtyy (no tietty kai sitä älyää ihan järjellä nostaa jos tekniikka hajoaa selvästi)
-jos joudut nostamaan tangon niin nosta se vauhdilla takaisin telineeseen

Tämä otsikko kehittyi kuin kehittyikin suuntaan johon tahdoinkin ja herätti taas keskustelua. Aihetta tosiaan on. Ongelma ei 9/10 tapauksessa ole se kynis varmistaja vaan se tauno penkkaaja, joka on niin saatanan höhlä, että ei saa suutaan auki (joo, varmistajakin osataan pyytään kysyvällä ilmeellä ja kallistamalla päätä kohtia penkkiä).

Mou sanoi:
Ensimmäisen ja viimeisen kerran pyysin ventovierasta Meinasin kyllä räjähtää sen naamalle oikein kunnolla. On nimittäin kaksi asiaa, jotka vituttaa mua ehkä kaikkein eniten. Huonot yöunet/tarpeeton herätys ja sitten (toisen toimesta) pilalle mennyt treeni.
Hei kamoon, relaa vähän. Väitätsä että tää kaveri pilas sun koko treenit, kun otti vikan toiston liian nopeesti ylös? Yks toisto sinne tai tänne. Tuskimpa toi sun kehitykseen nyt kamalasti vaikutti. :rolleyes:

Pahin kokemukseni varmistajista:

Tavoitteena oli ottaa kyykyssä tiukka kasi ja tavallinen treenikaverini ei ollut mukana, joten pyysin varmistamaan jonkun tuntemattoman kaverin. Itse olen tottunut, että spottaaja kyykkää takana mukana ja avittaa kainaloista jos ei nouse. Selitin tämän vielä tälle kaverille. No vika toisto ei sitten nousekaan omilla, mutta tämäpä spottaaja ottaakin kiinni perseestä! No tietysti rupean siinä kaatumaan eteenpäin ja vaistomaisesti yritän korjata asentoa, jolloin alaselästä häviää paineet. Selässä vihlasee niin saatanasti. Saadaan tanko sitten jotenkuten telineeseen ja rojahdan maahan. Jalat ei kanna kun kipu on niin kova. No ei siinä muuta kuin ambulanssilla sairaalaan ja röntgeniin + vuorokausi tarkkailua sairaalassa. Onneksi oli kuitenkin vain lihasrevähdys, mutta kyykkyä ei tarvinnut muutamaan kuukauteen tehdä.

Free weight

Näitä ei ikinäkoskaanmilloinkaan tehdä, kun ollaan varmistamassa:

1) katsella naisia tai miehiä Sillä Silmällä
2) vastata kännykkään
3) katsella yleensäkään yhtään mihinkään muualle kuin siihen kaveriin ja nostoonsa
4) tehdä yleensäkään mitään, mikä jotenkin veisi keskittymisen tai huomion varmistamisesta.

Siinä on kyse turvallisuudesta ja kaverista huolehtimisesta kumminkin, ei mistään tyhjänpäiväisestä pelleilystä.[/QUOTE]

Juurinäin
:thumbs:

Free weight sanoi:
Pahin kokemukseni varmistajista:

Tavoitteena oli ottaa kyykyssä tiukka kasi ja tavallinen treenikaverini ei ollut mukana, joten pyysin varmistamaan jonkun tuntemattoman kaverin. Itse olen tottunut, että spottaaja kyykkää takana mukana ja avittaa kainaloista jos ei nouse. Selitin tämän vielä tälle kaverille. No vika toisto ei sitten nousekaan omilla, mutta tämäpä spottaaja ottaakin kiinni perseestä! No tietysti rupean siinä kaatumaan eteenpäin ja vaistomaisesti yritän korjata asentoa, jolloin alaselästä häviää paineet. Selässä vihlasee niin saatanasti. Saadaan tanko sitten jotenkuten telineeseen ja rojahdan maahan. Jalat ei kanna kun kipu on niin kova. No ei siinä muuta kuin ambulanssilla sairaalaan ja röntgeniin + vuorokausi tarkkailua sairaalassa. Onneksi oli kuitenkin vain lihasrevähdys, mutta kyykkyä ei tarvinnut muutamaan kuukauteen tehdä.

Free weight

Ei saatana! Meikäläinen tärähti itsekkin tässä penkillä kun luin tuon "...alaselästä häviää paineet. Selässä vihlasee niin saatanasti." Kyykyssä en ite rupea yhdellä varmistajalla kyykkäämään. Molemmissa päissä on oltava äijät tai ei mitään.

Kyykkyyn otan varmistajan 180 kg isompiin rautoihin, mielummin kaksi, mutta yksikin vahva ukko riittää jolei ihan maksimirykäisy.

Penkkiin en ota juuri koskaan kahta varmistajaa, mielummin yksi iso ukko. Yleensä toinen aloittelija on liian innokas autttaamaan ja tanko lähtee kippaamaan, tekee pahaa selässä. Toinen varmistaja ei siis nosta.

Pakko kommentoida aiheen otsikkoa, kun olisi sarvipäinen ja hännällinen varmistaja, niin voisi lähteä raudat aika hyvin nousuun.

Free weight sanoi:
No vika toisto ei sitten nousekaan omilla, mutta tämäpä spottaaja ottaakin kiinni perseestä!
Tais olla kei...

Mulla on pari kertaa käynyt niinkin, että olen sanonu sille varmistajalle (penkki siis nyt liikkeenä), että ottaa kiinni vasta sitte jos tanko lähtee tulemaan alaspäin, mutta sitte heti ku kuollu kohta tulee eteen, niin eikös tää jurpo tarraa kiinni tankoon ja nosta sen, vaikka se oli vielä liikkeellä! :curs:

Enää en pyytele noita ekaa kertaa salilla käyviä varmistamaan, pilalle menny maksimisarja = kusinen päivä, pilalle menny maksimi = kaulakiikku.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Deat sanoi:
Tais olla kei...

Mulla on pari kertaa käynyt niinkin, että olen sanonu sille varmistajalle (penkki siis nyt liikkeenä), että ottaa kiinni vasta sitte jos tanko lähtee tulemaan alaspäin, mutta sitte heti ku kuollu kohta tulee eteen, niin eikös tää jurpo tarraa kiinni tankoon ja nosta sen, vaikka se oli vielä liikkeellä! :curs:

Enää en pyytele noita ekaa kertaa salilla käyviä varmistamaan, pilalle menny maksimisarja = kusinen päivä, pilalle menny maksimi = kaulakiikku.

No ton takia penkkaajan pitääkin sanoo varmistajalle mitä haluaa: Esim. "Ota tanko vain jos mä ähkäisen että "nosta" tai jos se tanko alkaa laskeutua alaspäin toiston aikana"

-edit- Tietty jos joku vatipää ottaa sen noista ohjeista huolimatta vaikka kesken liikkeen niin kyllähän se sillon pistää vituttamaan.

hash pipe sanoi:
Entä minkälaisia varmistajia pakkislaiset ovat itse? Se on aika rasittavaa, koska ainakaan mä en ole koskaan törmmänny sellaseen henkilöön joka olisi sanonut mitä haluaa. Mutta koska olen salien herrasmies kyselen aina, mitä herra/rouva/neiti toivoo. Yleensä kysyn vaan montako toistoa pitäisi mennä ja sen perusteelta luon "varmistus-taktiikan" ;) Jos kaveri sanoo, notta kerran pitäs nousta, niin se ei todennäköisesti tykkää että siinä ollaan heti avittamassa.. jos taas tekee pitempää sarjaa, niin viimeistä toistoa voi jo vähän avittaa jos pahalta näyttää. Sellasta.

Joo, toi on hyvä keino, itsekin kyselen aina että monta toistoa pitäs mennä, haluaako pakkotoistoja vai pidetäänkö puristuksia yllä...yms..

Treenaushistoriasta, kaverin lihassolutyypeistä yms..johtuvista tekijöistä joillakin, kuten mulla, tangon pysähtyessä on se merkki että ei mene enää omin voimin, taas voimannostotyyppisesti treenanneet alkavat vasta saada siinä vaiheessa vasta tuntumaa ja puristuksia ojentajiin -> sekunnin päästä alkaa loppuojennus hitaasti edetä-> ei kannata mennä väliin häsläämään...

ihQLehmä sanoi:
Hei kamoon, relaa vähän. Väitätsä että tää kaveri pilas sun koko treenit, kun otti vikan toiston liian nopeesti ylös? Yks toisto sinne tai tänne. Tuskimpa toi sun kehitykseen nyt kamalasti vaikutti. :rolleyes:

Jos olen oikein käsittänyt niin voimannostotyyppisessä treenissä ei paljon pahempaa asiaa voi henkisellä tasolla tapahtua kun munilleen mennyt maksiminosto...

Omna sanoi:
Jos olen oikein käsittänyt niin voimannostotyyppisessä treenissä ei paljon pahempaa asiaa voi henkisellä tasolla tapahtua kun munilleen mennyt maksiminosto...

Joo kyllä pistää vituttamaan. Ensin on tehnyt 10 viikkoa peruskuntotreeniä ja hermotusta, sitten kauan odotettu maksimipäivä. Lämmittelyt tuntuvat hyvältä, sitten maksimiyritys. Tanko rinnalta, nousee, hidastuu...muttei pysähdy...juuri kun tuntee, että NYT TULEE UUSI ENNÄTYS, niin joku urpo varmistaja ei välitä ohjeista ja nykäisee raudat ylös :curs: :curs: :curs:

Sitten jos kokeilee uudestaan, niin voimat on sen verran ehtyneet, ettei se enää toisella yrityksellä nousekaan :itku:

Itse olen treenannu saman kaverin kanssa jo pitkään, joten ongelmia varmistuksessa ei ole. Joskus tietenkin saattaa sattua niin että auttaa liian vähän tai liikaa, mutta ei usein. Eli suosin kaksin treenaamista mielummin kuin yksin rimpuilemista. Ja kaverille kuuluu kiitos ja kunnia hyvin menneistä treeneistä, tsemppauksen ja pakkotoistojen johdosta.

Paskoja varmistajia ei omalle kohdalle ole sattunu ja jos joskus joudun pyytämään jotain muuta varmistamaan selitän kyllä toiminta ohjeet. Mielestäni täysin turha ruveta toista syyttämään jos ei itse ole antanut selkeitä ohjeita. Ja aloittelija saattaa ohjeistakin huolimatta tehdä väärin, mutta en silti alkaisi räyhäämään hänelle, ainakaan kovin paljon.

Nee sanoi:
Tässäpä vihje: jos salisi vakikasvojen seassa on edes yksi tosissaan treenaava nainen, pyydä häntä varmistamaan. Naiset eivät yleensä hätäile ja tarvittaessa auttavat vain juuri sen verran, että saat painot taas liikkeelle ylöspäin.
Tässäpä sitten yksi säännön vahvistava poikkeus nimittäin ainut varmistaja joka on koskaan hätäillyt sattui olemaan nainen. Tiedä sitten oliko hän kuinka "tosissaan" treenaava.

AKT sanoi:
Paskoja varmistajia ei omalle kohdalle ole sattunu ja jos joskus joudun pyytämään jotain muuta varmistamaan selitän kyllä toiminta ohjeet. Mielestäni täysin turha ruveta toista syyttämään jos ei itse ole antanut selkeitä ohjeita. Ja aloittelija saattaa ohjeistakin huolimatta tehdä väärin, mutta en silti alkaisi räyhäämään hänelle, ainakaan kovin paljon.

Samaa mieltä ja kyllä aloittelijatkin ihan hyvin varmistaa yleensä kun vaan selittää selkeästi miten haluaa varmistettavan.

Äh! Kirjoitin kyllä epäselvään sävyyn, kun tuli flashbackien siivittämänä adrenaliinipuuskat vereen aiheen nähdessäni. Siis en räjähtänyt kenenkään silmille enkä edes sanonut mitään, koska se oli tietenkin oma moka.

Sitä raivoa lisäsi entisestään juuri se, etten tosiaan sillä kertaa tullut sanoneeksi mitään ohjeita ja otti päähän oma tyhmyys (ks. eka lause alkup. viestistä "ilman briiffausta"). Koko viestin pointtina oli siis se, että en enää koskaan itse mokaa niin, etten kertoisi, miten haluan varmistettavan. Mutta silti siitä kyniksestä oikein huokui näin jälkikäteen ajateltuna sellainen tietämättömyys ja pihallaolo saliasioista ja mun puolesta sellaset sais hankkia valmennusta tai painua vaikka hiihtoladulle.

Itse olen kyllä kysynyt varmistaessani aina, miten porukka haluaa nostonsa tehdä.

Ja ihQlehmälle: Mua sieppaa "oikeasti" varsin harva asia, mutta "periaatteesta" aika monikin. Tuo on yksi niistä, ainakin sillä hetkellä kun se tapahtuu. Vaikka kyse on tosiaan vain yhdestä toistosta.

Free weight sanoi:
No vika toisto ei sitten nousekaan omilla, mutta tämäpä spottaaja ottaakin kiinni perseestä! No tietysti rupean siinä kaatumaan eteenpäin ja vaistomaisesti yritän korjata asentoa, jolloin alaselästä häviää paineet. Selässä vihlasee niin saatanasti.
Mun mielestä olisi täysin oikeutettua katkoa tuon tyypin selkä. Mokoma fägäri.

Jos varmistan jollekin kaverille joka ottaa yli satkulla penkissä niin otan itelle jalkojen alle korokkeen, tällöin pääsen nostamaan ihan siitä tangon päältä jos tarvitsee. Kyykyssä nostan kainaloista/rintalihaksista ja kyykkään mukana. Ite pyydän varmistajaksi vaan jonkun osaavan kaverin ja briiffaan tavoitteesta ja metodeista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom