Valmistuvien työllisyystilanne

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Janne22
  • Aloitettu Aloitettu
Valitettavasti henkilökohtaisia tragedioita syntyy joka päivä. Ei se silti tarkoita että valtion pitäisi kaikkia hyysätä. On koko Suomen etu ettei valtio esim. tue metsäteollisuutta, mutta se ei ole paperityöläisen etu.

Riippuu siitä, mistä vinkkelistä asioita tarkastelee. Mä en tarkoittanut metsäteollisuuden tukemista, vaan nuorten vastavalmistuneiden ekan työpaikan saamisen tukemista. Tukeehan valtio Nokiaakin ja monia muita suuryrityksiä erilaisten tutkimus- ja kehittämistukien muodossa. Miksei yksittäistä kansalaista? Suomi ja Ruotsi kuuluu samaan sosiaalipolittisen regiimin piiriin, mutta silti asiat hoidettiin 1990-luvun laman aikanakin eri tavoin. Suomessa työttömyyden annettiin kasvaa, Ruotsissa työssä pysymistä tuettiin ja työttömyys ei päässyt räjähtämään käsiin. Samaan aikaan Suomessa syrjäytyi/syrjäytettiin valtava määrä ihmisiä. Keynesiläinen talouspolitiikka vaan unohtui suomalaisilta ton nousukauden aikana. Silloin ois pitäny kerätä puskuria laskukautta varten. Vastakkain joka tapauksessa on Suomen valtion budjetti ja kansalaisten hyvinvointi/syrjäytymättömyys.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo kyllä tällä tavalla saataisiin porukkaa työllistettyä. Harmi vaan että niiden työllistyneiden palkat maksettaisiin verovaroista demarilandian tapaan. Yksi oikeissa töissä oleva kaveri elättää toisen viraston siivouskopissa istuvan suojatyöläisen. Suomessa on muutenkin ihan liian iso julkinen sektori.

Työllistymispätkä voi kerryttää alakohtaista osaamista ja työkokemusta ja sitä kautta lohkaista oikean työpaikan, joka ei oo subventoitu. Ja nuorten kohdalla toi toimii. Pitkäaikaistyöttömien kohdalla on vaikeampaa, koska työttömyys synnyttää erilaisia lieveilmiöitä, joita työnantajat syystäkin vieroksuu. Kun ehkäistään nuorten työttömyyttä, ehkäistään samalla uusien pitkäaikaistyöttömien/syrjäytyneiden syntymistä.
 
Eikös aikaisemmin ollut ihan normaalia, että tehtiin harjoittelut ilmaiseksi. Vasta nyt 2000-luvulla oletetaan, että niistäkin saa suunnilleen normiliksaa.

Jotenkin tuntuu siltä, että todellisen osaamisen arvostus on kadonnut.
Niin ehkä nykyään nuoret ovat itsetietoisempia eivätkä halua antaa käyttää itseään hyväksi, helppohan se olisi vuodesta toiseen ottaa opiskelijoita harjoittelemaan ilmaiseksi, siinähän säästäisi paljon rahaa..:rolleyes:
 
Niin ehkä nykyään nuoret ovat itsetietoisempia eivätkä halua antaa käyttää itseään hyväksi, helppohan se olisi vuodesta toiseen ottaa opiskelijoita harjoittelemaan ilmaiseksi, siinähän säästäisi paljon rahaa..:rolleyes:

On aloja, joissa opiskelijat laitetaan ihan normityöntekijäksi työvuoroon, ainut ero, et palkkaa ei tarvi maksaa. Siinä näppärästi kesälomatuuraajat, eikä synny kuluja. Kunnissa erittäin tavallista, varsinkin naisvaltaisilla aloilla.
 
On aloja, joissa opiskelijat laitetaan ihan normityöntekijäksi työvuoroon, ainut ero, et palkkaa ei tarvi maksaa. Siinä näppärästi kesälomatuuraajat, eikä synny kuluja. Kunnissa erittäin tavallista, varsinkin naisvaltaisilla aloilla.
Nimenomaan, samoja tarinoita olen itsekkin olen kuullut.
 
Kyllähän tämä mahdollistaa hyväksikäytön. Uskoisin monelle käyvän niin, että voi helpostikin mennä valmistumisen jälkeen vuosi tai pari ilman alan kokemusta, ja sitten tilanne onkin jo erittäin huono. Alaa vastaamattomilla töillä on myös helposti "diskredittimäinen" vaikutus. Haastavat ajat.
 
Tottahan se on, että on paskin tilanne valmistua kortistoon. Siinä häviää ihan kaikki.

Eivät ole sentään keksineet, että olisi kortistossa ja ilmaisessa "harjottelussa" siihen päälle. Eipähän tarvittaisi mitään työllistymistukia.

Yksi hyvä vaihtoehto on laittaa papereita nyt keväällä kouluihin ja jos on töitä niin ei jatka opintoja, mutta muuten on plan B olemassa.
 
Jos minulla olisi vähän reilummin rahaa menisin ehdottomasti palkattomasti harjoitteluun nyt kun ei mistään meinaa kesätyöpaikkaa irrota. Muttakun ei ole rahaa, niin :(
 
Joo ei tee. Siis ilmasta duunia jotta saa työkokemusta johonkin kuitenkin ihan perusduuniin. Aina vaan hullunmaksi menee maailma...
 
Työllistymispätkä voi kerryttää alakohtaista osaamista ja työkokemusta ja sitä kautta lohkaista oikean työpaikan, joka ei oo subventoitu. Ja nuorten kohdalla toi toimii. Pitkäaikaistyöttömien kohdalla on vaikeampaa, koska työttömyys synnyttää erilaisia lieveilmiöitä, joita työnantajat syystäkin vieroksuu. Kun ehkäistään nuorten työttömyyttä, ehkäistään samalla uusien pitkäaikaistyöttömien/syrjäytyneiden syntymistä.
Niin siis ponttihan oli se, että tuollaiset työllistää satavarmasti pelkästään valtion/kunnan byrokratiaa. Muita tuloksia voidaan joko arvailla tai mitata jälkikäteen.

Jos kysyntä ja tarjonta ei kohtaa, ei sitä kauheasti kannata valtion tasolta sorkkia ellei tavoitteena ole suuri ja mahtava neuvostoliitto.

Väliaikaiset kuprut ovat ilkeitä mutta toisaalta ne erottelevat jyvät akanoista. Neuvokkaat kaverit keksii keinonsa vaikka fortum ei ketään palkkaakaan... Ja työllistyminen on aina itsestä kiinni. Koulutuksen puute? Väärä koulutus? Huonot vuorovaikutustaidot? Jne jne....
 
Ilmaisessakin työssä on eroja. Voisin mielelläni mennä ilmaiseksi vaikkapa suunnittelua tai kustannuslaskentaa opettelemaan tai projektin johtohommia(eli seuraamaan sivusta ja kyselemään, kahvia keittämään :D helpottaisi koulussakin kummasti kun opetus alkaa oletuksesta että kaikki osataan jo) tosin siihenkään ei ole varaa.
Sitten taas jotain hanttihommia mitä kuka tahansa voi tehdä niin voi mikä vitsti :D
Rakennusapupojaksi ilmaiseksi, miksi :D?
 
Ilmaisessakin työssä on eroja. Voisin mielelläni mennä ilmaiseksi vaikkapa suunnittelua tai kustannuslaskentaa opettelemaan tai projektin johtohommia(eli seuraamaan sivusta ja kyselemään, kahvia keittämään....Rakennusapupojaksi ilmaiseksi, miksi :D?

Totta joo. Mä taas voisin mennä ilmaiseksi fortumin toimitusjohtajaksi opettelee tj-hommia :D
 
Huvittaisi kuulla näiden kiihkoyksityistäjien koulutuksesta?
Onko sekin sitä liian raskasta julkista sektoria jota pitäisi keventää?

Opiskelupaikan valintaan vaikuttaisi varmemmin tulevaisuuden kuvitelmat ja kukkaro..
 
Nyt kun oon tässä pari kuukautta yrittänyt etsiä diplomityöpaikkaa niin tilanne alkaa kyllä olla se, että jos vaan pääsisin edes oman alan perushommiin harjoitteluun niin olisin valmis siihen hyvinkin pienellä palkalla..

Toki opiskelijalla alkaa nyt olla se ongelma, että viime kesän rahat on käytetty ja vuokra on pakko maksaa kesälläkin.. Aluksi ajattelin, että en enää 5 vuoden opiskelun jälkeen lähde alan haalarihommiin, mutta nyt kyllä ottaisin paikan vastaan jos olisi tarjolla. Muutoinkin ns. "vanhoilla" opiskelijoilla on edessä tutkintorakenteen vaihto, jos opiskeluja joutuu venyttämään eikä halua väkisin valmistua (kortistoon). Ei se tutkintorakenteen vaihtokaan omalla kohdalla juurikaan houkuttele, kun ylimääräisiä opintoja on jo nyt käytynä ja tietenkin uuden tutkintorakenteen opintokokonaisuuksiiin vaaditaan juuri niitä kursseja mitä ei ole käynyt:curs:

Kokonaisuudessaan tilanne on kyllä ihan perseestä..
 
Nyt kun oon tässä pari kuukautta yrittänyt etsiä diplomityöpaikkaa niin tilanne alkaa kyllä olla se, että jos vaan pääsisin edes oman alan perushommiin harjoitteluun niin olisin valmis siihen hyvinkin pienellä palkalla..

Toki opiskelijalla alkaa nyt olla se ongelma, että viime kesän rahat on käytetty ja vuokra on pakko maksaa kesälläkin.. Aluksi ajattelin, että en enää 5 vuoden opiskelun jälkeen lähde alan haalarihommiin, mutta nyt kyllä ottaisin paikan vastaan jos olisi tarjolla. Muutoinkin ns. "vanhoilla" opiskelijoilla on edessä tutkintorakenteen vaihto, jos opiskeluja joutuu venyttämään eikä halua väkisin valmistua (kortistoon). Ei se tutkintorakenteen vaihtokaan omalla kohdalla juurikaan houkuttele, kun ylimääräisiä opintoja on jo nyt käytynä ja tietenkin uuden tutkintorakenteen opintokokonaisuuksiiin vaaditaan juuri niitä kursseja mitä ei ole käynyt:curs:

Kokonaisuudessaan tilanne on kyllä ihan perseestä..

Tämähän on kuin suoraan meikäläisen suusta.
 
Huvittaisi kuulla näiden kiihkoyksityistäjien koulutuksesta?
Onko sekin sitä liian raskasta julkista sektoria jota pitäisi keventää?

Opiskelupaikan valintaan vaikuttaisi varmemmin tulevaisuuden kuvitelmat ja kukkaro..

Haloo?! Onko siellä ketään?! Jos olet sattunut lukemaan threadin aikaisempia viestejä saatat huomata kirjoittajien halun vähentää koulutuspaikkoja. Tämä muuten tarkoittaa samalla julkisen sektorin pienentämistä. Lisäksi itse ainakin olen maksullisen yliopistokoulutuksen puolesta.
 
Haloo?! Onko siellä ketään?! Jos olet sattunut lukemaan threadin aikaisempia viestejä saatat huomata kirjoittajien halun vähentää koulutuspaikkoja. Tämä muuten tarkoittaa samalla julkisen sektorin pienentämistä. Lisäksi itse ainakin olen maksullisen yliopistokoulutuksen puolesta.

Esittäisitkö perustelut mielipiteellesi? Olen lukenut vain joukon jyrkkiä väittämiä, ilman minkäänlaisia perusteluja.
 
Haloo?! Onko siellä ketään?! Jos olet sattunut lukemaan threadin aikaisempia viestejä saatat huomata kirjoittajien halun vähentää koulutuspaikkoja. Tämä muuten tarkoittaa samalla julkisen sektorin pienentämistä. Lisäksi itse ainakin olen maksullisen yliopistokoulutuksen puolesta.

Miksi? Jotta opiskelemaan pääsevät ei ne joilla on kykyjä vaan ne joiden faijalla on fyrkkaa tai jotka uskaltaa ottaa helvetisti lainaa? Mulla on pyrky lääkikseen ja käytännössähän tuo meinaisi kellonympäri raatamista opiskelujen ja osa-aikaduunien kanssa ja lainanottoa. Riippuen tietty vähän siitä onko lukukausimaksu järkevästi mitoitettu.

Karsisihan tuo turhia yliopistohengareita tietty mutta IMO siihen toimisi myös hakukriteerien koventaminen ja aloituspaikkojen vähentäminen. Tällä hetkellä stadin matemaattis-luonnontieteelliseen pääsee kun kirjoittaa E:n fyssasta ja kemiasta ja sielä voikin sitten mukavasti kuluttaa aikaa lähinnä sivuaineita, kuten kirjallisuutta ja filosofiaa lukien :david:
 
Miksi? Jotta opiskelemaan pääsevät ei ne joilla on kykyjä vaan ne joiden faijalla on fyrkkaa tai jotka uskaltaa ottaa helvetisti lainaa? Mulla on pyrky lääkikseen ja käytännössähän tuo meinaisi kellonympäri raatamista opiskelujen ja osa-aikaduunien kanssa ja lainanottoa. Riippuen tietty vähän siitä onko lukukausimaksu järkevästi mitoitettu.

Karsisihan tuo turhia yliopistohengareita tietty mutta IMO siihen toimisi myös hakukriteerien koventaminen ja aloituspaikkojen vähentäminen. Tällä hetkellä stadin matemaattis-luonnontieteelliseen pääsee kun kirjoittaa E:n fyssasta ja kemiasta ja sielä voikin sitten mukavasti kuluttaa aikaa lähinnä sivuaineita, kuten kirjallisuutta ja filosofiaa lukien :david:
Itse oisin ollut täysin valmis ottamaan vaikka tonnin lukukausimaksua varten lainaa jos se on tae koulutusta vastaavasta työpaikasta. Omalta vuosikurssilta ehkä 20% on työllistynyt "haluttaviin" ja kunnolla koulutusta vastaaviin duuneihin, 80% on jossain mihin on sattunut pääsemään. Toki aloituspaikkojen vähentäminenkin riittäisi. Itsellä on jo pitkään ollut vaikeuksia ymmärtää kenen etua tämä ajaa, että lähes kaikki tunkee lukioon ja siitä AMK/yliopistoon. Esim. tradenomien tarve ei voi mitenkään olla koulutetun määrän tasolla.

Pienehkö lukukausimaksu tosiaan karsisi lusmuilijoita ja elämäntapaopiskelijoita.
 
Back
Ylös Bottom