Valmistuvien työllisyystilanne

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Janne22
  • Aloitettu Aloitettu
Mä en tajua tätä yhtälöä: samaan aikaan vaaditaan, että suurten ikäluokkien pitää olla duunissa pidempään kuin mitä ovat aikoneet (65 vuotiaiksi tai yli). Toisaalta samaan aikaan nuorisotyöttömyys leviää käsiin eikä vastavalmistuneille löydy töitä. Juu-juu, mutta kohta tulee se kauhia työvoimapula...

Itselle ainakin tullut sellainen käsitys, että noita suuria ikäluokkia ei haluta päästää eläkkeelle koska eläkkeitä ei haluttaisi maksaa, ei niinkään siksi että heitä erityisemmin töissä tarvittaisiin. Jos keskimäärin ihmiset elävät vaikkapa 76-vuotiaaksi, niin onhan se ero todella suuri jos työura pitenee kaikilla vaikkapa 65-vuotiaasta 67:ään.

Feikkiedit: Jami näköjään jo ehtikin kommentoimaan

Lyhytnäköistähän se taitaa olla, ja voi olla että nuorten työttömyysputkittuminen maksaa sitten omalla tavallaan vielä enemmän aikanaan. Täytyy kyllä sanoa että nyt ei ole mitenkään kovin hyvä hetki valmistua (ellei ole tiedossa työpaikkaa), ja esim. dippainssejä valmistuu sopivasti tänä keväänä tutkintouudistuksen takia selvästi suurempi määrä kuin tavallisesti.

Henkilökohtaisesti vituttaa juuri nyt tässä korkeakoulutuksessa se, että kulutat ensin opiskeluihisi hitosti vuosia jolta et saa käytännössä juurikaan palkkaa, sitten ehkä pääset hommiin jossa palkka on edelleen matalahko ja ylitöistä ei välttämättä makseta, ja kun lopulta selviä hiukan paremmille palkoille (yleensä tämä tapahtuu hiukan vanhemmalla iällä), sen viekin sitten jo verottaja (kiitti vaan progeverosta). Itse suhteellisen paljon ns. haalarihommia tehneenä, täytyy kyllä sanoa että hyvä, keskimääräistä ahkerampi ja/tai fiksumpi ns. duunari on kyllä tässä maassa suhteellisen hyvässä asemassa, ja sitä mykkyäkin on aika helposti otettavissa. Toisekseen niitä duuneja ei yleensä tarvitse viedä kotiin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Henkilökohtaisesti vituttaa juuri nyt tässä korkeakoulutuksessa se, että kulutat ensin opiskeluihisi hitosti vuosia jolta et saa käytännössä juurikaan palkkaa, sitten ehkä pääset hommiin jossa palkka on edelleen matalahko ja ylitöistä ei välttämättä makseta, ja kun lopulta selviä hiukan paremmille palkoille (yleensä tämä tapahtuu hiukan vanhemmalla iällä), sen viekin sitten jo verottaja (kiitti vaan progeverosta). Itse suhteellisen paljon ns. haalarihommia tehneenä, täytyy kyllä sanoa että hyvä, keskimääräistä ahkerampi ja/tai fiksumpi ns. duunari on kyllä tässä maassa suhteellisen hyvässä asemassa, ja sitä mykkyäkin on aika helposti otettavissa. Toisekseen niitä duuneja ei yleensä tarvitse viedä kotiin.

Näinhän se nykyään menee, mutta tuohan on periaatteessa Suomen kannalta hyvä asia tulevaisuutta ajatellen, jos vaan porukka tajuaa ettei kaikkien kannata väkisin korkeakoulututkintoa hankkia. Jos perinteiset suorittavan tason ammatit kasvattaa suosiotaan, niin korkeakoulutetuista ei ole enää niin suurta ylitarjontaa ja palkatkin nousee. Tosin jostainhan niille putki/raksa/sähkömiehillekin pitää töitä keksiä...
 
Tuosta saadaan matemaattinen yhtälö päättäjien exeliin jossa eläkekulut ei räjähdä käsiin ;)

Itselle ainakin tullut sellainen käsitys, että noita suuria ikäluokkia ei haluta päästää eläkkeelle koska eläkkeitä ei haluttaisi maksaa, ei niinkään siksi että heitä erityisemmin töissä tarvittaisiin. Jos keskimäärin ihmiset elävät vaikkapa 76-vuotiaaksi, niin onhan se ero todella suuri jos työura pitenee kaikilla vaikkapa 65-vuotiaasta 67:ään.

Feikkiedit: Jami näköjään jo ehtikin kommentoimaan

Lyhytnäköistähän se taitaa olla, ja voi olla että nuorten työttömyysputkittuminen maksaa sitten omalla tavallaan vielä enemmän aikanaan. Täytyy kyllä sanoa että nyt ei ole mitenkään kovin hyvä hetki valmistua (ellei ole tiedossa työpaikkaa), ja esim. dippainssejä valmistuu sopivasti tänä keväänä tutkintouudistuksen takia selvästi suurempi määrä kuin tavallisesti.

Joo, näin se täytyy olla. Mutta onhan tämä asetelma aivan hullu, että on nuoria, jotka haluaisivat tehdä töitä, mutta jotka eivät niitä saa ja vanhat taas haluaisivat pois työelämästä, mutta heitä ei päästetä. :D
 
Näinhän se nykyään menee, mutta tuohan on periaatteessa Suomen kannalta hyvä asia tulevaisuutta ajatellen, jos vaan porukka tajuaa ettei kaikkien kannata väkisin korkeakoulututkintoa hankkia. Jos perinteiset suorittavan tason ammatit kasvattaa suosiotaan, niin korkeakoulutetuista ei ole enää niin suurta ylitarjontaa ja palkatkin nousee. Tosin jostainhan niille putki/raksa/sähkömiehillekin pitää töitä keksiä...

On aivan totta, että korkeakoulututkintoja suoritetaan nykyään aivan hemmetisti liikaa ja liukuhihnalta, jonka takia tutkinnot ovatkin kokeneet melkoisen inflaation. Tosin en ole aivan varma sen putkimiehen yms. ammatinharjoittajan tulevaisuuden ihanuudesta, johtuen osin EU:sta. EU:n sisämarkkinaintegraatio ei sinänsä ole mikään uhka suomalaiselle duunarille, mutta Euroopan unionin tuomioistuimien ns. Laval- ja Viking-tapauksissa antamat ratkaisut voivat muodostaa jo aikamoisen uhkakuvan. Suomalaisen rassaajan on aika paha kilpailla kotimaisilla markkinoilla, jos ulkomailta tuodut työntekijät tekevät Suomessa hommat kotimaansa palkkatason mukaisesti. Jos suomalainen duunari maksaa työnantajalle öbaut 20 euroa tunnilta ja puolalainen 5 euroa tunnilta (luvut täysin hatusta keksittyjä), niin onhan se tilanne suomalaiselle aika nihkeä.

Ehkä nämä ajat ovat muistutuksena siitä, että tulevaa ammattiaan ei koskaan kannata valita ainakaan pelkästään nykyhetken fiiliksen perusteella. Muistan kuinka vuosituhannen vaihteessa lukiossa ramppasi it-alan edustajia maalailemassa visioita sisäsiististä duunista ja kiiltävistä avoautoista. Pari kaveria hurahtikin näihin puheisiin, ja heidän tulevaisuutensa ei sitten ollutkaan ihan toivotunlainen...
 
Joo, näin se täytyy olla. Mutta onhan tämä asetelma aivan hullu, että on nuoria, jotka haluaisivat tehdä töitä, mutta jotka eivät niitä saa ja vanhat taas haluaisivat pois työelämästä, mutta heitä ei päästetä. :D

Sivis, se on sitä sosialismia... eli hommat pitää tehdä niin ettei kellään oo kivaa :D
 
Saapa nähdä mitä sitä kesällä tekee, vähän pakko mennä vaikka puhelinmyyntiin jos ei muuta heru, muttei se kyllä oikein kivalta CV:ssä näytä

Eikun se just näyttää. :) Ainakin mä olen saanut aika paljon rispektiä siitä miten pystyin monta kuukautta tekemään puhelinmyyjän työtä. Aika monilla se puhelinmyynti siellä CV:ssä on max muutaman viikon pätkä, mikä kertoo joko siitä, että hermot ei oo kestäneet sitä hommaa tai siitä, että on ollut paska myyjä.
 
Sivis, se on sitä sosialismia... eli hommat pitää tehdä niin ettei kellään oo kivaa :D

Emmää tiedä mitä tää oikein on... raivostuttavaa joka tapauksessa. Itse asiassa, SAK:han haluaisi ettei eläkeikää nostettaisi, kuten myös monet muut järjestöt.
SAK:n, STTK:n ja Akavan jäsenet ovat selkeitä kannassaan eläkeiän nostamista vastaan. Hallituksen päätöstä vastustaa myös puolet kokoomuksen ja keskustan kannattajista ja vihreiden kannattajista 69 prosenttia.

http://akavacamp.fi/ajankohtaista/e...issa_luotetaan_eniten_palkansaajajarjestoihin

http://www.mtv3nettitv.fi/?progId=30835

MTV3:n Hoomenta Soomessa on näköjään ollut muutenkin joku FK:n äijä pölisemässä eläkkeistä:
http://www.mtv3nettitv.fi/?progId=30783
http://www.mtv3nettitv.fi/?progId=30837
 
En tiedä mistä olet hakenut, mutta ainakin täällä Keski-Suomessa IT-alalla kodarille löytynee ihan hyvin töitä. Enkä tiedä mitä "aivottomalla" hommalla tarkoitat, mutta ei sitä työpaikkaa kannata sen hetkisen tehtävän perusteella tuomita. Varsinkin jos on kyse isommasta lafkasta niin kyllä siellä liikkumaan pääsee kunhan on saanut oven raolleen saati ittensä systeemiin sisään. Kannattaa myös samantien unohtaa ekonomiliiton tai tek:n aloituspalkkatilastot ja eikä kannata ruveta niitä palkkoja odottamaan. Ilmaiseksikaan ei kannata tehdä, mutta kyllä näkkäriä vähän syö jotta saa ne ensimmäiset työkokokemukset cv:hen kun istuu himassa. Monet amk:ssa opiskelevista tutuista teki ilmaiseksi työharjoittelua, jotta saa kokemusta. Kaikki ovat "oikeissa" töissä nyt. Mjoo, valmistumisen jälkeinen työnhaku on kyllä perseestä.

Koodarit näyttäisivät olevan erikoisasemassa tällä hetkellä muutenkin, niitä hommia olisi ympäri Suomea kyllä auki jos osaisi. Juuri muuta ei sitten valmistuneelle olekaan, ihan ympäri Suomea on tosiaan tullut haettua. Aivottomalla lähinnä jotain perus helpdeskiä ym sellaista, joita on tosiaan tullut tehtyä kouluaikana palkan kanssa ja ilman jo aivan tarpeeksi. Nyt tuntuu ettei niihinkään pääse enää ilman yliopistotutkintoa ja 5 vuoden työkokemusta. :D Itse siis tosiaan amk-inssi, verkkopuolta ja tietoturvaa tuli opiskeltua, ja noilta aloilta tuntuisi tällä hetkellä olevan aivan mahdotonta saada koulutusta vastaavaa työtä. Ottaisin kyllä mielellään ihan sitä perus helppariakin, jos sitä täältä Oulun suunnalta olisi saatavilla, olisi se vaihtelua tälle työttömyydelle. Ja juu, tää on kyl perseestä, hakemusta hakemuksen perään. ;) Eiköhän se tästä vielä, yhdestä haastattelusta odottelen tulosta, kyseisen homman vuoksi voisin jopa muuttaakin... :)
 
Eikun se just näyttää. :) Ainakin mä olen saanut aika paljon rispektiä siitä miten pystyin monta kuukautta tekemään puhelinmyyjän työtä. Aika monilla se puhelinmyynti siellä CV:ssä on max muutaman viikon pätkä, mikä kertoo joko siitä, että hermot ei oo kestäneet sitä hommaa tai siitä, että on ollut paska myyjä.
Ilman muuta kaikki työkokemus on eduksi. Vaikkei puhelinmyynti liittyisi omaan alaan mitenkään, näyttää se CV:ssä pirusti paremmalta kun tyhjät rivit. Harvaa kiinnostaa ottaa ammattiin valmistunutta elämänsä ensimmäiseen työpaikkaan. Harvaa kiinnostaa alkaa opettamaan kaksvitoselle miten töitä tehdään, jos aikaisempaa työkokemusta ei ole.

Ite opiskelen nyt aineenopettajaks. Työtilanne matemaattisissa aineissa näyttäis todella hyvältä, palkkaus hyvä jne. mutta ei tunnu ala oikeelta. Pakko vaihtaa tekniikan alalle. Työtilanne siellä on huonompi, päivät pidempiä, lomat lyhyempiä ja palkka huonompi mutta ala kiinnostaa. Kai sitä jaksaa pitempiä työpäiviä kiinnostavalla alalla kun lyhyitä päiviä alalla joka ei kiinnosta eikä motivoi.
 
Töissä olen huomannut että IT-alan osaajista on pulaa monessakin yrityksessä, mutta ainakaan osa yrityksistä ei saa palkata ketään johtuen taloustilanteesta ja/tai käynnissä olevista YT:stä, hassu tilanne siis.. Siellä sitten ihmetellään kun projektit viivästyy, koska resursseista on pulaa. Taitaa monet yrityksen olla vaan niin hitaita sopeutumaan uuteen tilanteeseen. Uskon myös että monet yritykset eivät osaa palkata tekijöitä "tulevaisuutta" silmälläpitäen, vaan uusilla työntekijöillä pyritään sammuttelemaan tulipaloja. Itse ottaisin mielellään vastavalmistuneen töihin, jos näyttäisi siltä että töiden määrä kasvaa tulevaisuudessa.. koulutetaan sillä aikaa kun on rauhallista ja sitten kun tilauksia sataa niin ei jää hommat tekemättä ja voidaan tehdä mitä on luvattu.
 
Ilman muuta kaikki työkokemus on eduksi. Vaikkei puhelinmyynti liittyisi omaan alaan mitenkään, näyttää se CV:ssä pirusti paremmalta kun tyhjät rivit. Harvaa kiinnostaa ottaa ammattiin valmistunutta elämänsä ensimmäiseen työpaikkaan. Harvaa kiinnostaa alkaa opettamaan kaksvitoselle miten töitä tehdään, jos aikaisempaa työkokemusta ei ole.

No enpä tiedä... Tässä kun muka kesätöitä nyt yrittää saada (ja paskat, tiedän tasan tarkkaan, etten saa), niin oman työkokemuksen kirjoittaminen hakemukseen lähinnä HÄVETTÄÄ. Oikeasti :( Nauraahan sille jo kissat ja koiratkin, kun olen koko elämäni tehnyt kaikkea paskaduunia puhelinmyynnissä ja mansikanmyyjänä jne. En tule kyllä ikinä saamaan mitään omaan alaan viittaavaakaan työtä näillä. Kai tämän ikäisellä ihmisellä pitäisi jo olla jotain järkevää kokemusta ja koulutusta, mutta kun ei.

Vituttaa kyllä suunnattomasti tuo kesätyöhaku, kun olen jo vuosia sitten menettänyt täysin toivoni sen suhteen. Ja yksinkertainen fakta on, että rahat loppuu. Ja mitäs sitten? Mun on kohta pakko lopettaa tämä opiskelu ja hankkia, joku paskaduuni, josta saisi edes parisataa opintotukea enemmän.

Kuulostaa ehkä negatiiviselta, mutta kun ei ole rahaa, niin kyllä se vaan vituttaa. Sitten olen onnellinen kun se joku päivä kun tilillä on vuokran maksamisen jälkeen rahaa jäljellä enemmän kuin 1000 euroa.
 
Mulla ainakin tällä hetkellä vitun hyvin. Tosin pääaineena ympäristönsuojelu ja energiatekniikka TKK:ltä ja ohessa vielä kiinan kieltä yliopistolta. Hauskinta kuviossa on se, että kun valitsin pääainetta ja kieliopintoja, ei kiinailmiö tai ilmastonmuutos & energiahype ollut vielä otsikoissa. Tein siis sitä mistä olin kiinnostunut ja hyvin kävi. Valmistuin siis 2008 lopussa. Eli vielä sopivasti ennen dippiä. Aikamoista Hannu Hanheilua.
 
Back
Ylös Bottom