Valmistuvien työllisyystilanne

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Janne22
  • Aloitettu Aloitettu
Tänään taas yhteydessä muutamaan isohkoon firmaan. Ei palkata ollenkaan kesätyöntekijöitä, satuin samalla kysymään vastavalmistuvan prospektia, sekin huono. Jos olisin op:n tilanteessa lukisin kieliä sen ajan kun en palauttaisi gradua, eihän se nyt ole kuin max. 8 viikkoa valmiin gradun palautuksesta valmistumiseen, joten hyvin ollaan valmiudessa singahtamaan työelämään jos sopiva paikka aukeaa.

Luulen että kesätyöntekijöitä ei palkkaavien yritysten määrä on uutisoitua paljon suurempi. Tähän mennessä raflaavia otsikoita on kirjoitettu vasta yrityksistä joilla pyyhkii hyvin kuten Nokia ja Fortum (kauppalehden uutinen tänään). Luulisin että tämä on kova kolahdus varsinkin Fortumin imagolle, joka teki voittoa viime vuonna lähes kaksi miljardia. Kesätyöntekijöistä aiheutuvilla kustannuksilla tuskin on edes promillen vaikutusta kyseisen yrityksen tulokseen. Omasta mielestä tässä tilanteessa kannattaisi nimenomaan rekrytoida, jos työtehtäviä riittää sillä nyt on ns. yritysten markkinat eli osaavia henkilöitä on varmasti tarjolla.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kenelläkään kokemusta British American Tobaccosta? Pistin paperit johonkin Tomorrow's leaders - management traineeship joka kestää kaksi vuotta. Lyhyehköjen motivaatioperustelujen takia soittivat ja pistävät jotain testejä tulemaan. Vaikutti ihan törkeän pitkältä operaatiolta tuo rekry niin en tiedä innostaako niin kovin. Ja muutenkin aika bullshittia tuo "Your underlying motivations for joining firm X"-setti, eiköhän yhdeksellä kymmenestä ole aika sama mikä firma se on mikä palkan maksaa. Ja mikä muka tekisi firmasta x jotenkin uskomattoman tavoittelun arvoisen.

Kannattaa muuten tsekata aarresaari, siellä oli aika paljon akateemisille suunnattuja harjoittelupaikkoja.
 
Kenelläkään kokemusta British American Tobaccosta? Pistin paperit johonkin Tomorrow's leaders - management traineeship joka kestää kaksi vuotta. Lyhyehköjen motivaatioperustelujen takia soittivat ja pistävät jotain testejä tulemaan. Vaikutti ihan törkeän pitkältä operaatiolta tuo rekry niin en tiedä innostaako niin kovin. Ja muutenkin aika bullshittia tuo "Your underlying motivations for joining firm X"-setti, eiköhän yhdeksellä kymmenestä ole aika sama mikä firma se on mikä palkan maksaa. Ja mikä muka tekisi firmasta x jotenkin uskomattoman tavoittelun arvoisen.

Kannattaa muuten tsekata aarresaari, siellä oli aika paljon akateemisille suunnattuja harjoittelupaikkoja.

Jos ajattelet myös tupakkafirman kohdalla näin, niin sovellut varmaankin ihan hyvin niiden palvelukseen. Veikkaisin, että sitä ne ainakin yrittävät haistella, että häpeätkö sitten kertoa kavereillesi edistäväsi keuhkosyövän leviämistä. Muuten luulisi, että yleispätevän shitin heittäminen toimii, kuten tunnettu brändi, tekee edelleen tulosta (jos tekee, en tarkistanut), mahdollisuudet kansainväliseen uraan jne.
 
Sepä se. Miksi ihmeessä? Kerran tein kielitestit ja nykyiseen pistin paperit ja kävin soiton jälkeen jutustelemassa puolituntisen vapaamuotoisissa tunnelmissa kahvin äärellä ja se oli siinä. Luulisi nostavan kynnystä hakeutua johonkin töihin jos pitää usean päivän psykotestit ja haastattelut hoitaa. Oletan ainakin itse että jos on kouluun päässyt, sieltä valmistunut, ollut muutenkin aktiivinen ja töissäkin ollut, niin ehkei ihan täysi olmi ole ja saa jopa kengännauhat solmittua. Luodaan jotenkin kuva että henkilö on etuoikeutettu jos "pääsee" tekemään jotain töitä.
 
Laittanut tämä talouskriisi kyllä meikäläisenkin tulevaisuuden aika koville. Opiskelen ite 2. vuotta KTM:ää ja CV verrokkeihin nähden todella heikko. Alkaa mietityttämää, että kannattaako opiskelua edes jatkaa enää ja mitä työtä yleensä voisi edes saada.

Muutama valmistumassa oleva kaveri ja yksi viime keväällä valmistunut ovat sanoneet, että aika tiukkaa on taloushallinnon puolella. Valmistuneella tosin pitkäaikainen alan duuni, jossa tod.näk. saa kuulemma jatkaa. Opiskelijoiden osalta oikeestaan kaikki kaverit manannu samaa, minkä itekkin oon huomannu (ja mikä on tietysti järjellä pääteltävissä) eli todella heikko tilanne.

Jossain brittilehdessä oli aika osuva pilakuva, otsikko "opiskelija" ja kuva äijästä paistamassa pihvejä pikaruokalassa, sitten vieressä kuva otsikolla "valmistunut" ja sama kuva, mutta äijällä vaan lakki päässä.
 
Laittanut tämä talouskriisi kyllä meikäläisenkin tulevaisuuden aika koville. Opiskelen ite 2. vuotta KTM:ää ja CV verrokkeihin nähden todella heikko. Alkaa mietityttämää, että kannattaako opiskelua edes jatkaa enää ja mitä työtä yleensä voisi edes saada.

Muutama valmistumassa oleva kaveri ja yksi viime keväällä valmistunut ovat sanoneet, että aika tiukkaa on taloushallinnon puolella. Valmistuneella tosin pitkäaikainen alan duuni, jossa tod.näk. saa kuulemma jatkaa. Opiskelijoiden osalta oikeestaan kaikki kaverit manannu samaa, minkä itekkin oon huomannu (ja mikä on tietysti järjellä pääteltävissä) eli todella heikko tilanne.

Jossain brittilehdessä oli aika osuva pilakuva, otsikko "opiskelija" ja kuva äijästä paistamassa pihvejä pikaruokalassa, sitten vieressä kuva otsikolla "valmistunut" ja sama kuva, mutta äijällä vaan lakki päässä.

Häh? mikäs sun pääaine on? Ennustukset nyt muuttuu jatkuvasti, mutta kyllä nyt talouden pitäisi olla parempi tai ainakin tulevaisuuden näyttää paljon selvemmeltä kun valmistut, jos vasta toista vuotta opiskelet. Ainakin jos meinaat normitahtia valmistua.
 
Ei kannata kattoo tilannetta tällä hetkellä, vaan 30 vuoden tähtäimellä. En tiedä mitä muut on mieltä, mutta ei suhdanteiden mukaan kannata kouluttautumispäätöksiä tehdä.
 
Ootte kyllä täysin oikeessa siinä, että muuttuvatha ne suhdanteet ja joskus taas aurinkokin vielä paistaa.

Niin ja pääaineena mulla on laskentatoimi, arvosanat on hyviä ja noppia ihan hyvin kasassa. Ongelma on lähinnä ollu se, että mulla on ollu vaikeuksia saada toistaseks ylipäänsä mitään duunia. Enkä oo hakenu pelkästää johonki "McKinseylle ja kumppaneille" vaan esimerkiks olin viime keväällä haastattelussa pariin kaupankassaa tasoltaan vastaaviin duuneihin enkä niihinkään päässy.

Ja nyt siihen pointtiin: mulla on nimittäin vähä sellanen käsitys, että se 1. vuosi (ja 2.) on aika kriittinen valmistumisen jälkeen ja tällä menolla sen tietää, että kortistoonha sitä päädytään, mistä lähtee tavallaan oravanpyörä pyörimään. Eli oon miettiny, olisko järkevämpi vaan lopettaa koulu vaikka sitten kandiin ja keskittää kaikki voimavarat vakituisten duunarihommien hakemiseen (työkokemus "alalta" ja yleensä näyttää painavan 100x koulutusta ja arvosanoja enemmän).

Ei nyt ollu tarkotus muuttaa tätä keskustelua mun stressitekijöiden puimiseks :D - pahoittelut siitä- vastasin nyt vaan lähinnä noihin pariin edelliseen kommenttiin.
 
Eli sen sijaan että viettäisit 3 vuotta "lamasuojassa" opiskellen alaa, jolle löytynee hyvin töitä seuraavan nousukauden alettua, siirryt työttömyyskortistoon vapaasta tahdostasi kaivamaan nenääsi. Miltä luulet sen CV:ssäsi näyttävän? Luuletko duunareilla olevan yhtään helpompaa tänä päivänä? Vai tarkoititko noilla "duunarihommilla" jotain kahvinkeittohommia löysässä hirressä, mutta "alalla" kuitenkin?

Jos valmistumisesi on muutaman vuoden päässä, en ehkä rupeaisi virittelemään narua vielä kaulaan. Ennemminkin sääliksi käy niitä, jotka valmistuvat tänä tai ensi vuonna. Heillä on todella tukalat paikat ja suuri riski päätyä työttömyyskierteeseen. Lamassa heille ei ole töitä tarjolla ja talouden kääntyessä nousuun työnantajat ohittavat heidät ja palkkaavat vastavalmistuneita.
 
Ootte kyllä täysin oikeessa siinä, että muuttuvatha ne suhdanteet ja joskus taas aurinkokin vielä paistaa.

Niin ja pääaineena mulla on laskentatoimi, arvosanat on hyviä ja noppia ihan hyvin kasassa. Ongelma on lähinnä ollu se, että mulla on ollu vaikeuksia saada toistaseks ylipäänsä mitään duunia. Enkä oo hakenu pelkästää johonki "McKinseylle ja kumppaneille" vaan esimerkiks olin viime keväällä haastattelussa pariin kaupankassaa tasoltaan vastaaviin duuneihin enkä niihinkään päässy.

Ja nyt siihen pointtiin: mulla on nimittäin vähä sellanen käsitys, että se 1. vuosi (ja 2.) on aika kriittinen valmistumisen jälkeen ja tällä menolla sen tietää, että kortistoonha sitä päädytään, mistä lähtee tavallaan oravanpyörä pyörimään. Eli oon miettiny, olisko järkevämpi vaan lopettaa koulu vaikka sitten kandiin ja keskittää kaikki voimavarat vakituisten duunarihommien hakemiseen (työkokemus "alalta" ja yleensä näyttää painavan 100x koulutusta ja arvosanoja enemmän).

Ei nyt ollu tarkotus muuttaa tätä keskustelua mun stressitekijöiden puimiseks :D - pahoittelut siitä- vastasin nyt vaan lähinnä noihin pariin edelliseen kommenttiin.
Ootko katellut esim lipastolta jotain hommia? Väittäisin että mikä tahansa aktiivisuuden osoitus tällaisena aikana riittää cv:hen. Eli ei tartte välttämättä olla just oman alan hommia jne kunhan on näyttää että suhdanteiden takia ei ole syljeskellyt 1-2 kesää kattoon.
 
Niin, ja omaa koulutusta vastaamattoman duunin ottaminen on diskreditti, kuten monesta tutkimuksesta on saatu lukea.
Itse olen tuosta hieman eri mieltä. Tietty jos ei pääse etenemään pikaisesti niin sitten voi tulla ongelmia (kuten tulee pitkästä työttömyysjaksostakin).

Oma koulutukseni on insinööri ja arvosanani ovat keskitasoa. Valmistuttuani en heti saanut (parin kuukauden kuluessa) koulutustani vastaavaa duunia, joten menin erään ison firman tuotantoon hommiin kun sattuivat hakemaan porukkaa. Olin 3kk tuotannossa hommissa jonka jälkeen sain lähes koulutustani vastaavan jopin saman firman sisältä. Huvittavaa tässä oli se että loppusuoran vastahakija oli myös kyseisessä tuotannossa työskennellyt inssi. Tein noita hommia n. 1,5 vuotta saaden koko ajan enemmän ja enemmän vastuuta (+palkankorotukset kahdessa peräkkäisessä keharissa). Nyt sitten ensi kuun alusta aloitan organisaatiomuutoksen myötä paremmassa positiossa joka vastaa vähintäänkin koulutustani.

Itselleni toimi siis tuo "kyökin kautta sisään" -tyyli, enkä usko että olisin päässyt tähän oravanpyörään ilman tota tuotannon läpikäyntiä. Näihin kahteen viimeiseen hommaan haettiin juurikin talon sisältä sopivia tyyppejä ja tuo tuotannon tunteminen on ollut pikemminkin etu kuin haitta (vaikutti varmaan myös se että tuotannossa oli inssejä yms hommissa, osa tietty kesäduunissa). Alusta lähtien ilmoitin etten meinaa olla ikuisuutta alle koulutuksen olevissa jopeissa. Tarkoituksena oli siis vain saada näytettyä millainen kaveri olen yms. Itseasiassa meidän firmassa on todella moni tullut saman tyylistä reittiä nykyisiin hommiinsa.

Mielestäni on sama miten sinne koulutusta vastaaviin hommiin päätyy. Viimeiset duunit (ja henkilön ominaisuudet) ne kuitenkin jatkossa määrittävät henkilön kyvykkyyden, joten ajan myötä ekat duunit ja kouluarvosanat menettävät merkityksensä.
 
No toihan nyt on rekryssä kuin rekryssä nykyään. Ja samaa soopaa kaikki niihin keksii.

Minua ärsyttää noissa haastatteluissa aina se, että tiedän sen haastattelijan olevan todennäköisesti, ainakin suuremmissa firmoissa, se sama mätisäkki, joka on valinnut opiskelusuunnakseen johtamisen ja kirjotellut sen 3-5 vuotta koulussa 15 sivuisia raportteja, joissa ei ole sanaakaan asiaa. Ja nyt tämä sama mätisäkki istuu minun edessäni soveltamassa näitä opittuja "taitojaan" ja minä joudun vastailemaan hänen kysymyksiinsä, joilla ei ole mitään relevanssia oman alani kanssa, koska tällä mätisäkillä ei ole mitään käytännön osaamista mistään. Kyllä, minulla on oman alani töitä tästä mielipiteestä huolimatta.
 
Aika jännä viha niitä kohtaan jotka jaksavat/kykenevät opiskelemaan?
Minusta se joka jaksaa ittensä vaikkapa dippainssiksi lukea on ansainnut paikan ylempää kuin itse(jolle amk:kin teettää jo tarpeeksi duunia). Mitään ei saa ilmaiseksi, ei edes johtoasemaa.
 
Aika jännä viha niitä kohtaan jotka jaksavat/kykenevät opiskelemaan?
Minusta se joka jaksaa ittensä vaikkapa dippainssiksi lukea on ansainnut paikan ylempää kuin itse(jolle amk:kin teettää jo tarpeeksi duunia). Mitään ei saa ilmaiseksi, ei edes johtoasemaa.

Tässä tapahtui väärin ymmärrys; opiskelen kyllä itsekkin kauppakorkeassa, mutta eri pääainetta. Tämä sietokyvyttömyyteni kohdistuu lähinnä siihen, että ylipäätään on olemassa oppiaine, joka keskittyy opettamaan ihmisille datan ja materiaalin tuottamista tyhjästä.
 
Tarkoitin aika laajasta kaikenlaista hanttihommaa, jostain sihteerihommista siivoukseen. Ja joo on totta, että ei hanttihommatkaan suhdanteilta säästy, mutta logiikka oli mulla se, että vaikuttaako tää sotku negatiivisemmin taloushallinnon työpaikkoihin.

Mutta turha tässä on kyllä kieltämättä kitistä, on totta että joillain nyt valmistuvilla asiat huonommin.
 
Ainakin korkeasti koulutetuilla vastavalmistuneilla on myös se ongelma, että on ns. "ylikoulutettu" töihin tai sitten taas "alikoulutettu" toisiin. Tarkoitan tällä sitä, että esim. teknisellä alalla kaikki kokemus oman alan käytännön töistä olisi plussaa, mutta niihinkin töihin on niin pirun vaikea päästä, kun ei kuitenkaan ole samanlaisia peruskonepajataitoja mitä esimerkiksi ammattikoulun käynneillä ja toisaalta on ylikoulutettu, eikä työnantajaa kiinnosta palkata kaveria joka painelee samantien ovesta ulos, kun koulutusta vastaava työ jostain löytyy..
 
Totta. Tosin mitä kavereita seurannut, niin ei sillä itse paperilla pääse juuri mihinkään ellei ole myös alan kokemusta. Huonoiten tuntuu työllistyvän tuollaiset 25 - 30 -vuotiaat joilla ei ole oikeastaan mitään relevanttia kokemusta ja haetaan kuitenkin ok jopeja.
 
Totta. Tosin mitä kavereita seurannut, niin ei sillä itse paperilla pääse juuri mihinkään ellei ole myös alan kokemusta. Huonoiten tuntuu työllistyvän tuollaiset 25 - 30 -vuotiaat joilla ei ole oikeastaan mitään relevanttia kokemusta ja haetaan kuitenkin ok jopeja.

Tämä on totta. Itse suosittelisin samaa kuin tein opiskeluaikana. Opintojen ohella jo alaa hipovaa duunia, vaikka palkatonta jos ei muuta. Siitä on sitten valmistuessa hyvä kaunistella sopivaa kokemusta alalta. Siinä vaiheessa kun on paperit kourassa ja työkokemus on nolla niin kilpailu on todella kovaa. itse olen törmännyt myös näihin "mulla on tohtorin tutkinto ja aloittaisin nyt työt", silloin on aika usein fiilis että "ihan kiva mutta kun sulla ei ole osaamista". Tämä yleistäen. Onhan sitäkin porukkaa jolle pidemmät opinnot antaa osaamista alallaan.
 
Back
Ylös Bottom