Vahvamiesten treenaaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lehtone
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
37
Tarvitsisin vähän vinkkejä, että miten täällä pakkiksella oleskelevat vahvamiehet treenailevat? Itseäni on alkanut kiinnostamaan erittäin paljon vahvamieskisat ja tavoitteena olisi viiden vuoden sisään aloittaa kilpaileminen, joten jos joku ystävällisesti voisi antaa jotain vinkkejä miten olette jaksottanut salitreenin ja lajitreenin jne....Kaikki mahdollinen tieto otetaan vastaan.

Hyvä ehdotelma on että keskityt salilla punneruksiin, lähinnä pystypunnerruksiin ja teet kovia kyykkyjä / vetoja ja muistat tehdä paljon vatsoja. Jaksotuksena voisi olla 3punttitreeniä - 1 lajitreeni. Tai jos palautuminen ei riitä niin 2punttitreeni - 1lajitreeni.

Lajitreeneissä kannattaa alkuun keskittyä yleisimpiin lajeihin ja sitten kun löytyy ne heikot lajit niin sitten keskittyy niihin.

Heinolalainen Esa Qvintus (en ole varma oikein kirjoituksesta) on käynyt repimässä aika-ajoin kouluni salilla ja tekee punnerrruksia seisten/vinopenkissä voimamieskisoissa käytettävällä "pölkyllä", perus kyykkyjä, maastavetoja ja ompa mies vääntänyt hauista 100kg:llakin suoralla 20kg tangolla...itse en kyseisestä lajista kummemmin tiedä, mutta olettaisin, että mitä paremmin saat treenattua juuri saman kaltaisia suorituksia kun kisoissa, sitä paremmin kehityt!

Täällä kans yx jota noi vahvamies kisat kiinnostaa. Tavotteetkin samanlaiset. Oon vaan harmittavan lyhyt. :curs: Mää mielelläni kuuntelisin tarkempia ohjeita miten salilla kannattaa reenailla. Toki oon kattellu Karlsenin ja Samuelssonin treeni dvd:t Mut ei varmaa kannata suoraan alkaa reenaa samanlailla :hyper: ootko lehtone ite kattellu noita? Aika motivoivia+ihan hyviä ohjeita. :rock:

Perusvoimatasot ensiksi kohtuulliselle tasolle. Etukyykky, veto, vinopena ja pystypunnerrus on hyviä perusliikkeitä. Noissa, kun jaksaa ottaa jo kohtuu isoilla painoilla, niin voi alkaa ottamaan lajitreeniä mukaan.

mokoma sanoi:
Toki oon kattellu Karlsenin ja Samuelssonin treeni dvd:t Mut ei varmaa kannata suoraan alkaa reenaa samanlailla :hyper: ootko lehtone ite kattellu noita? Aika motivoivia+ihan hyviä ohjeita. :rock:

Olen kattellu Samuelssonin ja Jokke Aholan treenivideot....Helvetin motivoivia :rock:

Ja asiaan:Eli kannattaa keskittyä salilla ihan vaan perusliikkeisiin ja hakea voimaa niihin?

jos on homma alussa: paljon perustreeniä. penkki-, vinopenkki- ja pystypunnerrus, kyykyt, vedot, VATSA.

sen lisäksi kannataa mennä heikkakuopalle leikkimään omituisen muotoisilla kivillä ja kannella ja nostella niitä. metsätyöt tekee tosi hyvää koko kropalle. auton työntö ja veto myös. jne jne. eli kannattaa tehdä treeninä myös jotain muuta kuin punttihommaa. sen ei välttämättä tarvi olla ns. voimamiesharjoittelua, vaan yleensä erilaista ku se fiksattu ja standardoitu punttitouhu. saa hieman koordinaatiota ja ns. käyttökelpoista voimaa.

sitten kun alkaa olla perusvoimaa kunnolla, voi satsata hieman enemmän ja hommata vaikka kaikki kisakamat itelle, kuten esim. toi juhis täällä meillä. :)

jto sanoi:
jos on homma alussa: paljon perustreeniä. penkki-, vinopenkki- ja pystypunnerrus, kyykyt, vedot, VATSA.

sen lisäksi kannataa mennä heikkakuopalle leikkimään omituisen muotoisilla kivillä ja kannella ja nostella niitä. metsätyöt tekee tosi hyvää koko kropalle. auton työntö ja veto myös. jne jne. eli kannattaa tehdä treeninä myös jotain muuta kuin punttihommaa. sen ei välttämättä tarvi olla ns. voimamiesharjoittelua, vaan yleensä erilaista ku se fiksattu ja standardoitu punttitouhu. saa hieman koordinaatiota ja ns. käyttökelpoista voimaa.

sitten kun alkaa olla perusvoimaa kunnolla, voi satsata hieman enemmän ja hommata vaikka kaikki kisakamat itelle, kuten esim. toi juhis täällä meillä. :)

Kiitokset ohjeista...Nyt aloin miettimään treenijakoa eli kannattaisiko tehdä 3- vai 4 jakoisella ohjelmalla. Itse meinasin perus 3-jakoista eli työntävät,vetävät ja jalat jakoa + sitten viikonloppuisin olen mökillä puunkaatohommissa ainakin muutaman viikon. Mitäs mieltä muut ovat?

ma:
pystypunnerrus seisten 3-5*5-8
leuanveto, vastaote 3-5*5-8
ojentajapunnerrus 2-3*8-12
hauiskääntö 2-3*8-12

ti:
jalkakyykky 3-4*4-6
vatsa lisäp. 4-6*8-12
suorin jaloin veto/reisikoukistus 2-3*8-12
kyljet käsip. (farmarikävelykin käy) 3-5*12-20

ke:
lepo

to:
etukyykky 3-5*5-8
polvien nosto riipunnassa 4-6*12-20
pohjenousu 3-4*12-20
vatsa kiertäen 4-6*12-20

pe:
vinopenkkipunn. 3-5*5-8
leuanveto, myötäote 3-5*5-8
dippi 2-3*8-12
vipunostot sivuille 2-3*8-15

la: mettätöitä

su: mettätöitä

eli vetoo ei kannata juuri tehdä, vaan keskityt kyykkyihin. metsässä saat kyl selälle ihan tarpeeks turpaan, ku kunnolla teet. pidä niitä tärkeenä osana peruskuntokautta.

:)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
lehtone sanoi:
Kiitokset ohjeista...Nyt aloin miettimään treenijakoa eli kannattaisiko tehdä 3- vai 4 jakoisella ohjelmalla. Itse meinasin perus 3-jakoista eli työntävät,vetävät ja jalat jakoa + sitten viikonloppuisin olen mökillä puunkaatohommissa ainakin muutaman viikon. Mitäs mieltä muut ovat?

Mulla on nelijakonen ohjelma ja sen lisäks teen raksa hommia jossa tulee kannettua ja nostettua kaikenlaista. Oon myös suunnitellu vähä tommisia kiven kantamista ja nostamista.

Sellanen kyssäri että noin niinku vahvamies meiningillä, miten kannattas treenata pystypunnerrusta? Kuinka pitkiä ja tiukkoja sarjoja kannattais tehä??? Ja kannattaa varmaan ainakin toistaiseks keskittyä tekemään täysin puhtaalla tekniikalla?

mokoma sanoi:
Sellanen kyssäri että noin niinku vahvamies meiningillä, miten kannattas treenata pystypunnerrusta? Kuinka pitkiä ja tiukkoja sarjoja kannattais tehä??? Ja kannattaa varmaan ainakin toistaiseks keskittyä tekemään täysin puhtaalla tekniikalla?
no samallalailla kuin perusvoimaa yleensäkin: toistot 5-8 ja sarjoja 3-5 ..taisi jto antaa tuolla just saman neuvon. ja eikös sitä ruukata muutenkin tehdä puhtaalla tekniikalla ;)

No eipä noi vahvamiesten punnerrukset mitään silmää hipovia oo.

mokoma sanoi:
No eipä noi vahvamiesten punnerrukset mitään silmää hipovia oo.

Nojoo... Kunhan nostat enemmän tukilla kuin mitä Zydrunas EM-kisoissa(202,5kg) ja teet sen vielä oppikirjatekniikalla niin kova jätkä.

Ronnie sanoi:
Nojoo... Kunhan nostat enemmän tukilla kuin mitä Zydrunas EM-kisoissa(202,5kg) ja teet sen vielä oppikirjatekniikalla niin kova jätkä.

Tarkotin kyllä harjoituksissa. Tottakai kisassa tehään niinku parhaiten nousee. :evil:

monenkos kovan vahvamiehen harjotuksia seuraat säännöllisesti? joskus raakoina työntöinä, joskus vauhtipunnerruksina, joskus pystypunnerruksina. ne on eri juttuja kaikki. ja kisoissa on aika usein eri säännöt, millä suoritus kulloinkin tehdään.

jto sanoi:
monenkos kovan vahvamiehen harjotuksia seuraat säännöllisesti? joskus raakoina työntöinä, joskus vauhtipunnerruksina, joskus pystypunnerruksina. ne on eri juttuja kaikki. ja kisoissa on aika usein eri säännöt, millä suoritus kulloinkin tehdään.

Erittäin hyvin sanottu!!!! :worship:

Tiedän kyllä. Mut se kysymys olikin että miten minun kannattaisi sitä reenata. Kumpikaan ei vastannut kysymykseen vaan jaaritteli asian vierestä. :rolleyes:

höpöhöpö jaariteltu. ellet osannu sitä mun viestistä lukea: joskus raakoina työntöinä, joskus vauhtipunnerruksina, joskus pystypunnerruksina.

sarjat, toistot, tiukkuus... vaihtelee myös, mutta ellet ole yhtään täällä voimaharjoittelua koskeviin kirjotteluihin tutustunut... otapas hyvä asento, syötävää ja ala lukea.

(en mä ainakaan ala ilman korvausta tekemään mitään suurempaa ohjelmaa.)

Suositut

Back
Ylös Bottom