Toisessa aiheessa puhuttiin siitä korreloiko koulumenestys ahkeruuden ja menestymisen kanssa. Myös sitä taidettiin aprikoida, liittyykö lapsuuden tai nuoruuden koulumenestys yhtään mihinkään. Minun peruskoulun todistuksessa oli lukuaineet muistaakseni jotain vajaan ysin pintaan, ainakin ruotsi oli kasi mutta saattoi joku aine olla kymppikin. Toivottavasti en nyt sekoita alakouluun. :D Läksyt tehtiin kai aamulla ennen tuntia, joka tapauksessa vähäisellä panostuksella. Kokeisiin kuitenkin aina luin kunnolla niin että tiesin osaavani. Muistan kun joskus olin ollut sairaslomalla ja sain matematiikasta seiskan. Ryttäsin kokeen itku kurkussa. Seiska ei sopinut identiteettiini.
En ollut erityisen ahkera, mutta olin tunnilla aktiivinen ja en lintsannut lapsena ja kokeisiin tosiaan luin huolella. Isältä ei tullut kiitosta jos sain kokeesta ysipuolen, vaan kysymys miksi en kymppiä. Minulle oli ihan selvää että kasi on huono numero.
Luultavasti siis lapsena saa kohtuulliset numerot kokeista ihan sillä että päättää olevansa kiitettävän oppilas niin että lukee kokeeseen. Ei tarvitse olla älykäs tai erittäin ahkera. Lukiosta myös pääsee keskinkertaisesti keskinkertaisella panostuksella. Minulle oli itsestään selvää että on luettava pitkä matematiikka ja laaja fysiikka, vaikka olin huono eivätkä aineet silloin edes kiinnostaneet. Ruotsi taas on ollut sellainen mistä en ole ollut itselleni tilivelvollinen, joten siinä olen ollut muuta tasoani huonompi. Tuskin kielenä on englantia paljon vaikeampi.
Sitten oli selvää että lukion jälkeen pitää hankkia akateeminen koulutus. Luin pääsykokeisiin ihan tosissani. Ainoa kerta kun olen nähnyt koulumenestykseni eteen suurta vaivaa.
Eli minun kokemukseni mukaan keskinkertainen tai vähän alle älykkyys riittää siihen että voi päätyä akateemiseksi keskinkertaisella panostuksella. Pitää vain valita milloin panostaa ja uskoa että pärjää.