Väite: Et voi kehittyä, jos treenaat lihasryhmää vain kerran viikossa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Gaijin
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Miksi sitten naturaalit treenaavat yleensä vähempijakosil ja roinaavat monijakosil?

Naturaalit joutuu kikkailemaan luontaisten hormonitasapainojen stimuloinnin kanssa. Pienijakoiset ohjelmat, joissa rasitetaan "suurilla" liikkeillä koko kroppaa monta kertaa viikossa, vaikuttavat kehon anabolisiin hormonitasoihin suotuisammin kuin eristävät/monijakoiset treenit.

Monijakoisilla treeneillä saa taas paremmin/enemmän verta rasitettavalle alueelle, joka taas sitten vie paremmin niitä synteettisiä hormoneja kohdealueelle.

edit: Edelleenkin tosin erihommat toimii eri ihmisillä erilailla. Eli ei kannata yleistää välttämättä että kaikki 3-4 jakoisten käyttäjät jotka kehittyy, käyttää :)

Paskapuhetta tuo väite...Suurin osa ammattilaisista treenaa kropan kerta viikkoon läpi eli miten helvetin isoja ne olis jos olis tajunneet treenata useammin:):)
No itsekin on tullut hankittua parikymmentä kiloa lihaa niin että pääsääntöisesti lihakset on vedetty kerta viikkoon läpi...On toki kokeiltu 2-jakoista,kokokroppaa kerralla,kroppa 3xviikossa.Mutta mulle vaan sopii parhaiten tuo kerta viikkoon kroppa läpi...Kaikki ollaan erilaisia ja tuo väite oli yhden ihmisen mielipide,totta vai ei,jokainen päättää itse.

Lihasmassaan tähtäävässä treenissä lihas 1-2 kertaa viikossa läpi, voiman kasvatukseen tähtäävässä treenissä lihas 2-3 kertaa läpi. Jos tarkoitus on kasvattaa lihasta niin treenejä voi hyvin olla 4-5 viikossa. Voimatreenissä taas 3-4 päivänä viikossa.

Itselleni tuntuu ainakin sopivan 4-jakoisella (joka toinen päivä) treenaaminen parhaiten. Välillä palailin harvempijakoiseen, mutta jotenkin vain motivaation kannalta tuntuu 4-jakoinen parhaalta. Ehkäpä jopa parhaiten kehityin treenaamalla 4-jakoisella kolme kertaa viikossa - ainakin voimatasot kasvoivat hyvin tuona aikana.

Useinhan monijakoisten sanotaan olevan pumppailuohjelmia, mutta tämähän on vain treenaajasta itsestään kiinni - yhtä hyvin harvempijakoinen voi olla ns. "pumppailua". Perusliikkeisiin ja pitkälti vapaisiin painoihin pohjaavalla ohjelmalla pääsee jo hyvin eteenpäin.

Aikanaan (viime vuosituhannen puolella) aloittelin 1-jakoisella, josta aikanaan 2-jakoisen kautta 3-jakoiseen ja siitä sitten aikanaan 4-jakoiseen. 3-jakoisella tuli treenattua aikanaan myös kroppa 2 kertaa viikossa läpi.

Ajan myötä 4-jakoinen tuntuu silti itselle parhaalta, niin kehityksen kuin motivaationkin kannalta.

Eli yritän sanoa, että kannattaa etsiä se itselleen parhaiten sopiva treenijako ja treenata sillä. Mielipiteitä on monia, mutta emme kaikki sovi samaan muottiin - sittenhän tämä helppo laji olisikin. Eikös se kuitenkin ole tärkeintä, että treenaaminen on mielekästä?

Minun mielestä aivan puppua. Nykyään kun veivailen yhden lihasryhmän kerran viikossa olen saanut parhaan kehityksen aikaan. Tosin liikkeisiin kuuluu ns. tukevia liikkeitä eli päälihasryhmä liikkeessä on muualla, mutta ottaa myös toiseen.

Kyllähän se niin on, että kannattaa treenata sillä jaolla millä itse parhaiten kehittyy. Aloittelijana itse treenasin 4-jakoisilla ja 3-jakoisilla kyllä niillä alussa hyvin kehitty, mutta sitten kehitys alkoi hiipumaan. Näiden jälkeen kokeilin 2-jakoista joka toimi todella hyvin, mut silti oli vielä mielessä 1-jakoisen kokeilu. Nyt menty kohta 4kk 1-jakoisella ja en oo ihan heti vaihtamassa pois, kehitystä tulee kokoajan tasaisesti ja vanhat ennätykset on paukkunu jo rikki kevyesti.

tutkimustulokset on tutkimustuloksia ja mielipideasiat mielipideasioita. mulle tää on mielipidekysymys.

Hienoinen offtopic tähän väliin, sen enempää aiheeseen puuttumatta:

Mitä ihmettä toi tarkottaa!?:wtf: Eihän nyt jumankekka mies voi väittää että tutkimustulokset on sama asia, kun jonkun yksittäisen ihmisen henk.koht. mielipide! Nyt meni melkeen kuppi nurin, jos oikeen ymmärsin ton postauksen, ja todennäkösesti näin- täällä tuntuu olevan vallalla joku kummallinen käsitys, että keskiarvot ja tutkimukset koskee ihan jotain muita ihmisiä kuin itseä, ja oma rajoittunut mielipide on se viimeinen totuus.

Ei tollasta voi tosta vaan päättää, hemmetti!:david:

Ja aiheeseen sen verran puuttuen, että toki on kehityksen kannalta tärkeintä, että treeni tuntuu mielekkäältä ja jaksaa treenata. Itse en kuitenkaan lähde kyseenalaistamaan tutkimustuloksia, joiden mukaan paras kehitys lihasmassaan selkeästi suurimmalla osalla ihmisistä saadaan rasittamalla lihasta useammin kuin kerran viikossa. Voihan noikin toki kyseenalaistaa, siitä vaan tutkimussuunnitelmaa väsäämään.

Hyvin perusteltu teoria, jota tutkimustulokset tukevat, on täysin eri asia kuin mielipide.:jahas:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Kun oli puhetta saliohjaajan kanssa ohjelmista, niin hän mainitsi siinä että Ronnie Colemanilta oli kysytty, että millaisella ohjelmalla hän aloittaisi lihasten kasvatuksen uudelleen. Oli vastannut että kroppa kerran viikossa läpi. Tiedä sitten onko legendaa vai ei, mutta aika hervottoman kokoinen se colemankin on :hyper: Ja varmaan tietää suunilleen mitä tekee/puhuu...

nii noh tai ei mitään,mut kuiteski ehkä tuo argumentti nyt ei ole se paras jos haluat monijakosii puolustaa

Hyvin perusteltu teoria, jota tutkimustulokset tukevat, on täysin eri asia kuin mielipide.:jahas:

Ei varmaan tule sinullekaan yllätyksenä, että noin 90% ihmisistä pystyy hyvällä omallatunnolla ohittamaan vaikka kuinka painavan todistusaineiston jos se ei tue omaa mielipidettä.

Kymmenet tutkimustulokset voi heittää roskakoppaan jos Ronnie "ikinatu" Coleman tai salin isoin äijä Raaka-Arska sanoo että nelijakoinen on paras vaihtoehto.

Kun oli puhetta saliohjaajan kanssa ohjelmista, niin hän mainitsi siinä että Ronnie Colemanilta oli kysytty, että millaisella ohjelmalla hän aloittaisi lihasten kasvatuksen uudelleen. Oli vastannut että kroppa kerran viikossa läpi. Tiedä sitten onko legendaa vai ei, mutta aika hervottoman kokoinen se colemankin on :hyper: Ja varmaan tietää suunilleen mitä tekee/puhuu...
Douppaus=saadaan hormonitasot pysymään yllä ilman että treenataan lihasta 1krt/72h. Toisin kuin natulla. Ja ihan muutenkin vinkkinä saliohjaajallesi että toiminekko yks yhteen aloittelijan ja Ronnien treenit?

Tästä asiasta on niin monta mielipidettä kuin persereikääkin, ja hauskaa näissä keskusteluissa on aina se tutkitun tuloksen ohittaminen mutu-mielipiteellä.

Kuka voi väittää, että 4-jakoisessa ohjelmassa eri lihasryhmät saavat rasistusta vain kerran viikkoon ? :hyper:

On aika helppoa rakentaa 4-jakoinen ohjelma jossa eri lihasryhmät saavat eri päivinä rasitusta...

Kuka voi väittää, että 4-jakoisessa ohjelmassa eri lihasryhmät saavat rasistusta vain kerran viikkoon ? :hyper:

On aika helppoa rakentaa 4-jakoinen ohjelma jossa eri lihasryhmät saavat eri päivinä rasitusta...
Suora ja epäsuora treeni nyt kuitenkaan eivät ole täysin sama asia. Jaoista kun puhutaan niin käsitetään se lukumäärä, montako kertaa se tietty lihas treenataan kunnolla viikossa.

Suora ja epäsuora treeni nyt kuitenkaan eivät ole täysin sama asia. Jaoista kun puhutaan niin käsitetään se lukumäärä, montako kertaa se tietty lihas treenataan kunnolla viikossa.

Kyllä on kuules olemassa aika monta liikkettä jossa moni lihasryhmä SAA IHAN SUORAAKIN rasitusta.

Sitäpaitsi RASITUS kuin RASITUS vaikuttaa palautumiseen, joka on tietääkseni YKSILÖLLISTÄ, joten mitään muuta neuvoa ei ole kun kokeile itse mikä sinulle sopii.

Varmasti myös käytettävien painojen suurus vaikuttaa treeni-jaon valintaan.

Muutenkaan näissä tutkimuksissa on täysin mahdotonta ottaa huomioon jokaisen yksilölliset lähtökohdat, joten niiden tulokset toimivat suurimmalla osalla, mutta eivät varmasti kaikilla.

Asiaa sivuttiin jossain toisessa viestiketjussa, mutta yleensä nämä 18v juuri punttauksen aloittaneet tyypit viljelevät topicin kaltaisia juttuja luettuuan netistä treenijuttuja. Sitten hifistellään mielettömästi ja mikään vähempi johtaisi tietysti automaattisesti 7 vuoden kataboliaan ja Meilahden kroonikko-osastolle.

Kyllä on kuules olemassa aika monta liikkettä jossa moni lihasryhmä SAA IHAN SUORAAKIN rasitusta.

Sitäpaitsi RASITUS kuin RASITUS vaikuttaa palautumiseen, joka on tietääkseni YKSILÖLLISTÄ, joten mitään muuta neuvoa ei ole kun kokeile itse mikä sinulle sopii.

Varmasti myös käytettävien painojen suurus vaikuttaa treeni-jaon valintaan.

Muutenkaan näissä tutkimuksissa on täysin mahdotonta ottaa huomioon jokaisen yksilölliset lähtökohdat, joten niiden tulokset toimivat suurimmalla osalla, mutta eivät varmasti kaikilla.
1) Jotenkin ne eri tiheykselliset treenitavat on jaettava, yleensä siis lihaksen treenitiheys suoraan harjoittamiseen viitaten eli jos tarkastelemme liikettä esim. leuanveto, emme tällöin laske sitä hauistreeniksi vaikka se siitä hittiä ottaakin, koska päälihas on leveä selkälihas.
2)Millä tavalla käytettävien painojen suuruus vaikuttaa treenijakoon?
3)Tutkimukset eivät perustu yhden tai kahden yksilön tarkasteluun vaan suureen ryppääseen harjoittelijoita, seassa monenmoista hiihtäjää. Näinollen saadaan KESKIARVO, ei tietenkään 100% totuutta. Yleensäottaen on vain todella perseestä että väite "80% treenaavista natuista kehittyy tutkimusten mukaan harvajakoisella jaolla" pyyhitään lausunnolla "Minä kehityn kuitenkin parhaiten useajakoisella" varsinkin kun valitettavan moni ei ole edes kokeillut harvajakoista viikkoa pidempään koska tuntuu että ei palaudu tms.

1) Jotenkin ne eri tiheykselliset treenitavat on jaettava, yleensä siis lihaksen treenitiheys suoraan harjoittamiseen viitaten eli jos tarkastelemme liikettä esim. leuanveto, emme tällöin laske sitä hauistreeniksi vaikka se siitä hittiä ottaakin, koska päälihas on leveä selkälihas.

Tässä se pointti juuri onkin, "jotenkin ne on jaettava", mutta jotenkin jaettava ja todellisuus eivät välttämättä vastaa toisiaan.

Esimerkiksi, vaikka luekittelisit penkkipunnerruksen pelkäksi rinta-liikkeeksi, se ei todellisuudessa ole vain sitä...Sama pätee monessa muussakin liikkeessä ja näin ollen 4-jakoisella ohjelmalla saa aikaan myös monenlaisia variaatioita.

2)Millä tavalla käytettävien painojen suuruus vaikuttaa treenijakoon?

Hermostollinen rasitus on aivan eri luokkaa sillä joka penkkaa 100 kuin sillä joka penkkaa 200.

Eiköhän se ole ihan yleisessä tiedossa, että 2-jakoinen pakottaa sinut pienempiin treenipainoihin ? Kun raskaat perusliikkeet jaetaan useampiin päiviin voidaan niissä käyttää suurempia painoja.

3)Tutkimukset eivät perustu yhden tai kahden yksilön tarkasteluun vaan suureen ryppääseen harjoittelijoita, seassa monenmoista hiihtäjää. Näinollen saadaan KESKIARVO, ei tietenkään 100% totuutta. Yleensäottaen on vain todella perseestä että väite "80% treenaavista natuista kehittyy tutkimusten mukaan harvajakoisella jaolla" pyyhitään lausunnolla "Minä kehityn kuitenkin parhaiten useajakoisella" varsinkin kun valitettavan moni ei ole edes kokeillut harvajakoista viikkoa pidempään koska tuntuu että ei palaudu tms.

No näytä minulle tämä tutkimuksesi ?

Tuota on minulle turha osoittaa, sillä minun pointtini on juuri se, että jokaisen pitää itse kokeilla mikä sopii parhaiten.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom