Väite: Et voi kehittyä, jos treenaat lihasryhmää vain kerran viikossa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Gaijin
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Jos sulla on tuoppi olutta ja lisäät sinne tilkan vettä, niin muuttuuko se vedeksi? Joidenkin mielestä ehkä, mutta objektiivisesti tarkasteltuna se ei ole puhdasta olutta, mutta ei todellakaan vettäkään. Mulle ainakin se on siinä vaiheessa vettä kun se alkaa maistumaan siltä. Tämä mun ohjelma ei maistu kaksijakoiselta.

Oluessa suurin osa on vettä eli olut tuskin muuttuu paljon miksikään tilkasta vettä. Monissa pubeissa pestään tuopit ennen oluen kaatamista ja sinne jää monta tilkkaa vettä reunoille... Tää vertaus ei oikein toimi tässä. :)

Tässä tää ajatusvirhe tuleekin. Olisin tehnyt ohjelman niin, etten olisi joutunut lisäämään sinne näitä sarjoja, mutta käytettävillä liikkeillä se ei ole mahdollista. Ne lisäliikkeet ei siis ole tavallaan suoria, vaan simuloivat epäsuoraa treeniä. Ovat epäsuoran puuttuessa pakosta ohjelmassa. Jos laitan selkäpäivälle maven, se rasittaa myös etu- ja takareisiä, jolloin en joudu tekemään niille erikseen lisätreeniä. Ojentajille voisin tehdä myös dippiä tai kapeaa penkkiä, joka rasittaa hiukan rintaa, jolloin siltä jäisi lisäsarjat pois. Jäljelle jää enää yläselkä ja sivuolkapäät. Niille lisätreeni, niin onko ohjelma silloin kaksijakoinen?

Epäsuora rasitus lasketaan jakoisuuteen mukaan! Tässä se pointti ja ajatusvirhe sitten tuleekin? Jos treenaa ojentajia suoraan ja hauiksia epäsuoraan niin samalla treenaa koko käden. Jakoisuus tulee kaksijakoiseksi vasta sitten kun jättää vastinparin kokonaan ilman treeniä sekä suoraan että epäsuorasti.

Olkapäitä ei yleensä treenata erikseen yhdistelmäliikkeiden kanssa eli ohjelma voi olla kaksijakoinen ilman että lisäisit mitään sivuolkapääliikkeitä tai muitakaan eristäviä erillisliikkeitä.

Esitin aiemminkin kysymyksen johon ei vastattu. Jos nelijakoinen tehdään täysin niin, että joka lihasryhmälle tulee suora ja epäsuora treeni, onko ohjelma silloin kakijakoinen? En edes lisää kaikille lihasryhmille lisäsarjoja jonkun toisen treenin perään, koska ei tarvitse. Lisäksi ne tosiaan on eristäviä, kevyitä, pitkiä sarjoja joita tehdään 2-3.

Ohjelma ei missään nimessä ole puhdas nelijakoinen, mutta kaksijakoiseksi haukkuminen todennäköisesti loukkaa sitä enemmän kuin minua.

Itseasiassa kyllä on kaksijakoinen, koska epäsuora treeni lasketaan jakoisuudessa treenaamiseksi. Eikä tarkoitus ole haukkua - vaan kehua? Kehua epäsuoran treenin ja intensiteetin vaihtelun hyödyntämisestä periodisoinnissa... Koko kroppa kolme kertaa viikossa ei välttämättä treenata käsiä tai olkapäitä erikseen kertaakaan tai vain kerran viikossa, koska ne treenataan epäsuorasti jokaikinen kerta penkin tai vaikka soudun ja leuanvedon yhteydessä.

http://www.exrx.net/WeightTraining/Instructions.html
muscle exercise is optional
* The optional exercises may be for a miscellaneous muscle group or may be a second exercise for a muscle group previously exercised directly or indirectly in the same program"

Tässä sanotaan suoraan että jos lihasryhmää (ei yksittäistä sivu-etu-taka-mitä-tahansa-lihasta) on treenattu suoraan tai epäsuorasti niin tähän kohdistuvat liikkeet ovat toisia liikkeitä samalle lihasryhmälle. Jos treeni on ollut epäsuoraa niin ne eivät siltikään ole ensimmäinen liike uudelle lihasryhmälle. Tästä johtuen jakoisuus pysyy täysin samana jos lihasryhmä treenataan suoraan tai vaihtoehtoisesti vain epäsuorasti.

jaa

kyllä kehittyy....lepo ja treeni oikeassa suhteessa. pysyy tervenä ja paikat eivät ole jatkuvasti jumissa...kestää teitty vuosia ja vuosia ilman lääkkeitä.:dance:

Mitä mieltä olette kyseisestä väitteestä: se, että treenaa lihasryhmää kerran viikossa on liian vähän. Ei voi kehittyä kunnolla jos yhtä lihasryhmää treenataan vain kerran viikossa (huolimatta siitä, miten kovaa sen yhden kerran vetää).

Eli esim tyyliin Ma: Rinta, ojentajat, hartiat Ke:Jalat + vatsa Pe: Selkä , hauis ja kyynärvarret ei voi tulla kehitystä, koska kerta viikossa ei kerta kaikkiaan riitä.

Kommentti tuli esiin eräällä kuntosaliohjaaja-kurssilla, kurssin vetäjän suusta.

Kommentteja ja mielipiteitä?

Lukematta koko threadia - paskapuhetta.

Just toleen mä ainakin vasta aloin kehittymään! Toisaalta mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi toiselle.

Oluessa suurin osa on vettä eli olut tuskin muuttuu paljon miksikään tilkasta vettä. Monissa pubeissa pestään tuopit ennen oluen kaatamista ja sinne jää monta tilkkaa vettä reunoille... Tää vertaus ei oikein toimi tässä. :)
No miksi ei toimi? Itsekin myönnät, että jos siihen lisää hiukan vettä, ei se vielä muutu vedeksi. Mutta mitä jos siihen laittaa paljon vettä? Mitä enemmän laittaa, sitä lähempänä se on vettä.

Tästä johtuen jakoisuus pysyy täysin samana jos lihasryhmä treenataan suoraan tai vaihtoehtoisesti vain epäsuorasti.
Eli toisin sanoen nelijakoinen johon ei ole näitä lisäliikkeitä lätkitty, mutta siinä on huomioitu kunnolla myös epäsuora rasitus, onkin kaksijakoinen. Mitäs vittua tässä sitten vänkäämään enää. Sen kun sanotaan kaksijakoisiksi kaikkia nelijakoisia joissa tulee vähänkin epäsuoraa, niin päästään tästäkin.

Pitäiskö tästä oikeesti tehdä galluppi? Kumpi tämä on? Mä en oikeesti pysty käsittään sun näkemystä aiheesta vaikka heität mitä linkkejä. Ohjelma kuitenkin on jalostettu nelijakoisesta, joten nelijakoisena se pysyy mielestäni vielä noilla muutoksilla.

Niin ja tästä on ihan turha vängätä, koska mulle toi on selkeästi nelijakoinen, vaikka sinä siellä kiukuttelet miten paljon. Ja nelijakoiseksi sanon sitä tästedeskin. Se saa olla sun mielestä kaksijakoinen, mutta pidä se omana tietonasi. Kiitos. Palaa hihat.

en oo tällästä väitettä kuullukkaan ennen.. :D mitä helvettiä? :D miks ei kehittyisi jos tekis krt/vko lihasryhmän :D ite oon sillai reenannu ja pirun hyvin on toiminu.

tiivistelmä: :anssi: :david:

Samaa mieltä...Paskapuhetta.Vai olisinko saanut lihasmassaa 25-30kg ilman treeniäkin??
Tuo määrä lihasta on hommattu kerta viikkoon/lihas...Nyt olen kokeillut 2xviikkoonkin,mutta nivelet on kovilla:( Kokeilen kyllä maanataista alkaen 3x viikko,mutta vain 2-3viikkoa ja paluu 3-jakoiseen 5-7 päivän kierrolla...
Kuinkahan paljon olis kehittyny 2-jakoisella:) Veikkaan ettei yhtään sen enempää,luultavasti olkapäät olis sököt?

en oo tällästä väitettä kuullukkaan ennen.. :D mitä helvettiä? :D miks ei kehittyisi jos tekis krt/vko lihasryhmän :D ite oon sillai reenannu ja pirun hyvin on toiminu.

tiivistelmä: :anssi: :david:
Toisaalta väite ei sisällä sitä, että kummalla kehittyisi paremmin. Eli kehittyisikö jamppa X paremmin niin, että treenaa kerran viikkoon lihat vai kaksi.

Probably around 80-90% of the population, 80-90% of the time, will respond best to total body workouts.

And I'd say that maybe 90-95% of the population, 90-95% of the time, will respond best to either total body or an upper and lower split. Now, the numbers may not be exact, but if you read what I said as "the majority of people" you'll see what I mean.

............

What I've found amusing though is that it seems that 90% of people seem to think that they're in that advanced 10%. As John Berardi once said, even at an elite level of athleticism, there are only 10% of people who need to stress over the details. Most people think they're there when they're not. You have to understand whether you're a part of the 90% or the 10%.

http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1333967
http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=1335480

lihasmassan kannalta itelle on toiminu 3-jakonen 5-6 päivän kierrolla aiva loistavasti, parhaiten mitä olen testannut eri treenipäivien jaoista.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom