Väite: Et voi kehittyä, jos treenaat lihasryhmää vain kerran viikossa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Gaijin
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Mitä mieltä olette kyseisestä väitteestä: se, että treenaa lihasryhmää kerran viikossa on liian vähän. Ei voi kehittyä kunnolla jos yhtä lihasryhmää treenataan vain kerran viikossa (huolimatta siitä, miten kovaa sen yhden kerran vetää).

Eli esim tyyliin Ma: Rinta, ojentajat, hartiat Ke:Jalat + vatsa Pe: Selkä , hauis ja kyynärvarret ei voi tulla kehitystä, koska kerta viikossa ei kerta kaikkiaan riitä.

Kommentti tuli esiin eräällä kuntosaliohjaaja-kurssilla, kurssin vetäjän suusta.

Kommentteja ja mielipiteitä?

Varmasti kehittyy,mutta se,että kehittyisikö vielä paremmin jos rasittaisi lihasta useammin onkin jo eri asia,josta tarpeen vaatiessa voi väitellä 5 vuotta tulematta yhteisymmärrykseen.

Joo, täyttä paskapuhetta. Tätä pitää aatella enemmänkin siltä kannalta, että mikä tahansa treeni ja kuinka harvoin tahansa on parempi kun ei mitään treeniä ollenkaan.

Eiköhän useimmissa liikkeissä rasitu myös muut lihakset, kuin ne joita pääasiassa reenataan. Esim. hauis-liikkeissä rasittuu myös rinta.

Eiköhän useimmissa liikkeissä rasitu myös muut lihakset, kuin ne joita pääasiassa reenataan. Esim. hauis-liikkeissä rasittuu myös rinta.

missä hauisliikessä rasittuu rinta?

Eka posti ja sekin päin vittua. :D
PS. Kyl lihakset kehittyy vaik ne treenaiski vaan kertaalleen viikos :piis:

Lihakset tottuu palautumaan vaan hitaammin jos treenaa lihasryhmän kerran viikossa, ehkä kehitys olisi nopeampaa (hatusta vedetty ajatus) jos jokaisen lihasryhmän tekisi useammin viikossa.

Mutta siinä tapauksessa saisi olla melkoinen salihirmu, jolla ei ole ajasta puute :)

On olemassa melko vahva tutkimusnäyttö siitä, että lihaksen rasittaminen useammin kuin kerran viikossa on tehokkaampi tapa lihasmassan kasvatukseen suurimmalle osalle naturaalitreenaajista. Tämä ei ole mielipideasia. Se ei kuitenkaan tarkoita että JOKAINEN kehittyisi parhaiten 1-2 jakoisella 3-4 kertaa viikossa suoritetulla ohjelmalla.

Eli ikävä kyllä ollaan edelleen siinä tilanteessa, että jokainen joutuu itse kokeilemaan mikä toimii parhaiten.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Eihän se nyt ajasta ole kiinni vaan siitä, millaisella jaolla treenaa. Itse pyrin treenaamaan lihasryhmiä yhden suoran treenin lisäksi ainakin epäsuorasti lisäksi yhden kerran viikkoon, teinpä sitten millaisella jaolla tahansa. Tosin on sekin paskaa, etteikö kehitystä tulisi muilla kuin 1-tai 2-jakoisilla ohjelmilla. Suurimmalla osalla ne vaan toimivat paremmin kuin monijakoisemmat.

Palautumista ei saa liikaa dissata, vaan kierron on oltava riittävän pitkä. Lääkkeiden kanssa sitten voi treenaa useamminkin.

Mutta tosiaankin, useassa treenissä monet eri lihakset saavat rasitusta, joten useamman kerran viikossa sitten treenataan aika helvetin paljon. Ei kukaan varmaan voi kieltää, etteikö esim ojentajat ja olkapäät olisi aktiivisena rintaa treenatessa.

Mä tykkään tehdä sekatreenejä, jolloin tulee rasitusta joillekin lihasryhmille pariin kertaan viikossa, esimerkiksi olkapäille. Tuo sellaista omaa mielenkiintoa treeneihin. Lähinnä motivaatiota, kun ei ole yhdellä päivällä pelkästään yhtä lihasryhmää...
Esim. hauis-liikkeissä rasittuu myös rinta.
Elä vitussa?

Kyllä kerta viikossa riittää ihan hyvin. Vetää kunnon reenit, ja mulla on aina riittäny yks lihasryhmä/vko kunhan volyymi ja reenit muutenkin on kunnos:thumbs:
mutta varmasti toimii joillakin, jos tekee useemmi ku kerra viikos. mut en mä lähtis siihen. tutkimustulokset on tutkimustuloksia ja mielipideasiat mielipideasioita. mulle tää on mielipidekysymys.

Kerran viikossa kun vetää ittensä tukkoon niin hermostolliset ominaisuudet kehittyvät lähes pakosta. Se, että onko ohjelma paras mahdollinen podailuun onkin sitten toinen juttu...

Kyllä kerta viikossa riittää ihan hyvin. Vetää kunnon reenit, ja mulla on aina riittäny yks lihasryhmä/vko kunhan volyymi ja reenit muutenkin on kunnos:thumbs:
mutta varmasti toimii joillakin, jos tekee useemmi ku kerra viikos. mut en mä lähtis siihen. tutkimustulokset on tutkimustuloksia ja mielipideasiat mielipideasioita. mulle tää on mielipidekysymys.

Ootko ikinä edes koittanut pienempi jakosta ohjelmaa?

Olisi kans kiva tietää etta missä hauisliikeessä rasittuu rinta??:david: ei meinaa ihan heti tuu mieleen!!
Hauiskääntö penkkitelinessä. Toinen hyvä liike on hauiskääntö kykkytelineessä tulee samalla jalat ja haba hoidettua. Puhumattakaan että menee maastavetopaikalle tangon kanssa ja alkaa tekee habaa, mieluiten ruuhka-aikaan.
Myös rannekääntö salin ainoalla penkkipunnerruspaikalla on suositeltava ettei nyt pelkäksi alakropan reeniksi menisi.

Kyllä kehittyminen on mahdollista, mutta pitää muistaa että palautuminen on yksilöllistä, mikä toimii toisella ei välttämättä toimi toisella. Palautuminen riippuu niin monesta asiasta ettei jaksa luetella, voisi löytyä haulla.

Itse edistyin kivasti 4-jako systeemillä, lihasryhmä kerran viikossa(ns. yates-jako). Jalkatreenit alkoi mennä vaan semmoisiksi tuomiopäivän taisteluiksi että oikeasti sai aina kerätä taistelutahtoa mennäkseen taas kiduttamaan itseään. Nykyisin treenaan 2-jakoisella, lihasryhmä 3xläpi kahdessa viikossa(tai miten paikat kestää, olkapää haittaa vinopenkkiä pystypunnerruksia sekä kyykkyjä).

Suosittelisin silti kaikille jakojen kierrätystä, esim jos treenaat nyt 4-jakoa, niin tee muutama kuukausi vielä, vaihda 3-jakoon(jätät eristäviä vitkutuksia pois) ja tihennät treeniväliä, parin-kolmen kuukauden päästä vaihdat 2-jakoon(tässä aletaankin nähdä mitkä on rakkaimmat liikkeet, itselle oli vaikeaa luopua joittenkin liikkeiden tekemisestä) ja kevyillä viikoilla voi ottaa vaikka 1-jakoista pumppitreeniä 2-3xkeho läpi viikossa. sitten 2-jakoisesta lähdetään taas takaisin 3-jakoiseen jne. Aika kuluu ja henkilö kehittyy kun lihaa rääkätään vaihtelevasti.

Neuvoksi ei voi sanoa muuta kuin että kokeile ja pidä kirjaa mikä toimii sulle. Itse olen edistynyt kaikilla jakovirityksillä, no 5-jako alkoi olla jotenkin turhan oloista minulle mutta jollekin kisailevalle se voi olla paras vaihtoehto.

Lääkkeiden kanssa sitten voi treenaa useamminkin.
Miksi sitten naturaalit treenaavat yleensä vähempijakosil ja roinaavat monijakosil?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom