Väärät metodit

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Käsittämätöntä shittiä kirjoitat. ET vissiin edes ymmärrä, miten voimaohjelmat toimii? Joku 3x5 kyykky, 3x5 penkki, 1x5 mave settikin vie helposti sen +45min kun raudat on kovia. Ei Se mitään läpsyttelyä ole. Taidat itse reenata läpsyttelemällä, jos sulla paukkuja riittää tollasen voimareenin jälkeen. Pelkkä kyykkysessio voi kestää sen puoli tuntia lämmittelyineen ja sarjanousuineen, puhumattakaan sarjojen välisistä palautuksista.

Pakkotoisto on ihan ihmeellinen brosplit -ohjelmien mekka välillä. Ulkomaalaisilla foorumeilla yksijakoiset paljon suositumpia ohjelmia :) Kyllä naturaali saa hyvin sitä massaa voiman ohella, ja itselleni tuo on paljon mielekkäämpää kun progressio on nopeaa ja nähtävissä sarjapainoissa. Sua varmasti naurattaa joku Starting strength ohjelma, mutta kukapa nauraa kun sillä on ihan tavanomaista päästä kyykyssäkin 5x60kg --> 5x140kg n. 6kk aikana, mitä Mark Rippetoekin (kirjan kirjoittanut) huomauttaa. Kyllä tuolla sitä biiffiä jalkoihin tarttuu

Tuossapa nuo tärkeimmät tuli tummennettua. Puhut kokoajan sarjapainoista ja voimatreenistä ja mielekkyydestä. Mutta silti tulet väittelemään optimaalisista lihaksenkasvatustavoista? Tiedätköhän nyt itsekään mitä haluat. :D Voisiko olla, että tuo voimankasvatus olisikin sydäntä lähenpänä?

Ja muuten todellakin riittää paukkuja tuommoisen latelemasi treenin jälkeen tekemään vaikka mitä :D Sitä se bodaaminen on, työkapasiteetin ja palautumisen kehittämistä. Saattaa tulla yllätyksenä, kun ei ole itseään rajoilleen vienyt ja tuota kehittämistä edes hakenut. Nimim. viime rintatreeneissä sarjojen päälle pakkotoistoja, eikä painot notkahda juuri ollenkaan :)

Hohhoijakkaa. Ojalan Jeve, Kotipohjan Pekka ja Tammelinin Antton treenasivat 4-jakoisella ohjelmalla ja kaikki menestyivät esimerkiksi CBB:n EM-kilpailuissa vähintäänkin hyvin, mutta siltikin treenasivat väärin koska 4-jakoisella ei kehity.
Hauska knoppitieto, jonka monet tuppaa ohittamaan. Ehkä noiden kavereiden pitäisi täältä tulla ammentamaan tietoa!

Tähän asti sä olet ihan oikeassa!

Tule käymään kylässä niin tehdään sulle se rinta YHDELLÄ sarjalla sellaiseen kuntoon ettet pese viikkoon hampaita.
Voisin ottaa myös haasteen vastaan, kuulostaa niin äijämäiseltä haasteelta äijän suusta.

Laiskuuttani en jaksa kännykällä romaania kirjoittaa... Sun tietämys vaan tuntuu olevan että pumppaillaan 4-jakoisella kerran viikkoon lihas piippuun ja Se on kaiken abc. Tuo on vain yksi monista tavoista treenata, ja fiksuinta tuo on vasta kun ollaan oikeasti treenattu monta vuotta ja ollaan jo isoin perusmassa ja voima hankittu. Lihakset kuitenkin natulla palautuu siinä 1-3 päivässä, jolloin kasvuärsyke voidaan antaa uudelleen. HST toimii monella paljon paremmin kuin 4-jakoinen pumppailu, edistyneemmilläkin..

Ja Se voimareeni ei ole mitenkään pois natukehonrakennuksesta. Päinvastoin on vain hyötyä välillä kasvattaa niitä reenipainoja vähän nopeammin ja vaihtaa toistoalueita alemmas. Vedin vain herneet nenään tuosta, että reeni jossa itsellä pullistuu verisuonet päästä ja pää ei meinaa kestää, on jonkun mielestä lämmittelyreeni..
Niin, mitä monijakoisempi ohjelma on, sitä enemmänhän siellä vaan pumppaillaan ja ollaan treenaavinaan. Katso nyt vaikka Jeven/Pekan/Tammelinin/Wileniuksen sarjapainoja, siellähän vaan pumppaillaan.
Palautuminen on aika henkilökohtaista, ei todellakaan voi sanoa mitään yleispätevää sääntöä tuohon, että tämän ajan sisällä toisen treenin voi kaikki tehdä. Sen voi kokeilla ihan itse, kun teet tosissaan jaloille failurea, pakkotoistoja/rest pausea ynnä muuta, ne jalat vihloo ja on voimattomat jo seuraavan treenin ensimmäisessä toistossa muutaman päivän päästä. Koska tuohon ei ole totuttauduttu. Siinä kun otat entisellä 10 toiston maximilla seuraavassa treenissä 4 toistoa, muista nuo sanat, että kyllä nyt paikat on palautuneet. Hermosto ja lihaksistollinen palautuminen ei mene käsikädessä, mutta sitä en jaksa edes ruveta erottelemaan, tuolla palautumisella kuitenkin ilmeisesti tarkoitit että silloin 1-3 pv päästä voidaan toinen treeni tehdä.

Siis sä vannot enemmän lihasryhmä per treeni per kierto-tyyliin?
Mä teen kaksjakoisella tällähetkellä viikot ja viikonloppuna 3 jakoisen, mulla on vahva luulo että sarjamäärät viikkotasolla korvaa omassa harjoittelussa sen yhden kohdelihaksen harjoituksen kerran kierrossa (n.viikossa). Itse pystyn ainakin palautumaan kaksi- ja kolmijakoisillakin niin, että voin tehdä 5 kuntosaliharjoitusta viikossa, ja mieluummin teen lyhyesti ja kunnolla hauikset pari kertaa viikossa palautuneena kuin yhden helvetin pitkän session, jossa lopussa liikutellaan sheikkeriä edestakaisin.

Esimerkiksi eilen jaloille tiukka 4*6 etukyykky ja päälle 3 sarjaa askelkyykkyjä, ihan tiltissä jalat näiden jälkeen. Viikonloppuna sitten SJMV,prässi ja ojennukset + koukistukset palautuneilla jaloilla. Miksi nuo kaikki pitäsi samaan treeniin ympätä?

Tämä on todennäköisesti toki väärä metodi :)
En nyt haluaisi toistaa, mutta oma mieltymys ei ole yhtäkuin optimi. Itse vetäisin mieluiten parit vanukkaat naamaan, kuin lähtisin tekemään pudotussarjaa jaloille. Mihin perustat tuon? "Se tuntuu hyvältä"- no okei, mutta kasvaako sillä lihas parhaiten?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Sitä oon kanssa (paljon) miettiny että kun vetää kovaa esim. 4X8 kyykyt tai 4X7 lisäpainoleuat niin miten sen jälkeen pystyy hakkaamaan vielä 3 liikettä ja joka liikkeessä 3-4 sarjaa siihen päälle? Itsellä ainakin niiden kyykkyjen jälkeen voi olla jo niin loppu että edes se viimeistelevä "kitkuttelu" liike ei meinaa onnistua kun jaloista ei vaan lähde tehoja. Pitääkö jättää varastoon toistoja? Ja jos pitää niin miksi on parempi tuhota jalat 15- sarjalla jos ne saa lähes yhtä väsyksiin 4-6 sarjalla? Omalla kohdalla 4- jakoiseen siirtyminen tyssäisi siihen että ton 4-6 sarjan jälkeen per lihas harvemmin jää fiilistä että pitäis tehdä vielä lisää. Vastauksia, kiitos!

Mitä tarkoitat 3 liikkeellä? Kommenttisi pisti silmään kun itsellä oli juuri eilen louie simmonssin mukaan "lowerbody max effort" reeni. Tein Etukyykyn max 3 repsiin asti ja sen jälkeen takakyykkyä 3x3+ 2x5 kovat sarjat. Tottakai sen jälkeen on tehot pois mutta tein sen jälkeen Glute ham raiset 3x8, hyväähuomenta 3x10, kahvakuula etuheilautus 10x10 ja vatsapyörällä corea+lankkua. Treeniin valmistautumisella ruokavalion ja muutenkin yleisen liikkumisen suhteen on järkyttävä vaikutus treenin loppuu asti viemisessä.

Aloitin punttiharrastukseni treenaamalla alkuun muutaman vuoden reikä päässä ja lihaksista tosiaan revittiin kaikki irti. No safkaaminen mulla oli melkoisen retuperällä pitkään, mutta tietoa ei ollut niin helposti saatavilla, kun käveli salille pienellä paikkakunnalla vuonna -92. Nyt kun täällä on nuorempia kavereita ja katsotaan idolien videoista kuinka lihasta tuhotaan täydellisesti joka treenissä niin muistakaa panostaa siihen lihashuoltoon myös. Niin ne idolitkin tekee vaikka se ei aina siihen treenivideolle päädykään. Aina jumiset, tukossa olevat lihakset lyhenevät ja tämä johtaa virheasentoihin, joissa lihakset eivät toimi optimaalisesti. Tuloksena voi olla rasitus- ja muita urheiluvammoja, jotka estävät harjoittelun. Voidaan keskustella mielin määrin siitä, mikä on tehokkain tapa treenata. Monella tavalla kehittyy, mutta kehitys loppuu, jos ei pääse vammojen takia treenaamaan. Isot lihakset ja suuret voimat tehdään kuitenkin sillä vuosien pitkäjännitteisellä puurtamisella.

En nyt haluaisi toistaa, mutta oma mieltymys ei ole yhtäkuin optimi. Itse vetäisin mieluiten parit vanukkaat naamaan, kuin lähtisin tekemään pudotussarjaa jaloille. Mihin perustat tuon? "Se tuntuu hyvältä"- no okei, mutta kasvaako sillä lihas parhaiten?

Miten mun lihakset sitten kasvaa parhaiten? "Mieluummin" siksi, että olen todennut vajaan 10 tehokasta sarjaa pari kertaa viikossa paremmaksi kuin kerran viikossa 15 sarjaa. Saa tehtyä korkeilla tehoilla enemmän sarjoja ja viikoittainen kokonaisrasitus ja sarjamäärä on korkeampi kuin kerran viikossa-tavalla.

Mihin perustat ettei tuo voisi olla minulle toimivin metodi kehittyä?

Edit. Laitappa muuten näkösälle OPTIMI ohjelma lihaksen kasvatukseen, säästää monelta vaivan pähkäillä sitä vuosikausia. Ja tietysti sellainen, jota voi tehdä vuodesta toiseen, ettei tarvi aina välillä vaihtaa.

Sitä oon kanssa (paljon) miettiny että kun vetää kovaa esim. 4X8 kyykyt tai 4X7 lisäpainoleuat niin miten sen jälkeen pystyy hakkaamaan vielä 3 liikettä ja joka liikkeessä 3-4 sarjaa siihen päälle? Itsellä ainakin niiden kyykkyjen jälkeen voi olla jo niin loppu että edes se viimeistelevä "kitkuttelu" liike ei meinaa onnistua kun jaloista ei vaan lähde tehoja. Pitääkö jättää varastoon toistoja? Ja jos pitää niin miksi on parempi tuhota jalat 15- sarjalla jos ne saa lähes yhtä väsyksiin 4-6 sarjalla? Omalla kohdalla 4- jakoiseen siirtyminen tyssäisi siihen että ton 4-6 sarjan jälkeen per lihas harvemmin jää fiilistä että pitäis tehdä vielä lisää. Vastauksia, kiitos!
Jaksaahan sen tehdä. Painot vaan sopivan raskaiksi ja osuma oikeaan kohtaan. Kyllähän sä kyykyn jälkeen pystyt liikkumaankin ni kyllä sielä sillon vielä paukkuja on :D :D

Mitä tarkoitat 3 liikkeellä? Kommenttisi pisti silmään kun itsellä oli juuri eilen louie simmonssin mukaan "lowerbody max effort" reeni. Tein Etukyykyn max 3 repsiin asti ja sen jälkeen takakyykkyä 3x3+ 2x5 kovat sarjat. Tottakai sen jälkeen on tehot pois mutta tein sen jälkeen Glute ham raiset 3x8, hyväähuomenta 3x10, kahvakuula etuheilautus 10x10 ja vatsapyörällä corea+lankkua. Treeniin valmistautumisella ruokavalion ja muutenkin yleisen liikkumisen suhteen on järkyttävä vaikutus treenin loppuu asti viemisessä.

Vaikka ojentajia treenatessa: Liike 1: Lattiapunnerrus 4X8, liike 2: Ranskalainen punnerrus 4X10, liike 3: Pushdown vastaotteella 4X10 jne... VS: liike 1: Lattiapunnerrus 3X8, liike 2: Pushdown vastaotteella 2X10. Itse voisin 2-jakoisella treenata jälkimmäisen mukaan. Valitsisin sellaiset painot ekaan liikkeeseen, että viimeinen sarja menisi juuri ja juuri omin avuin. Tämän jälkeen viimeistelevä liike vaikka taljassa ja kädet tuntuu treenatuilta suihkussa ja seuraavina päivinä. Eli pointti oli, miksi tehdä kuten ensimmäisessä esimerkissä 12 sarjaa jos noilla esimerkki kahden liikkeillä saa lihaksen jo "tarpeeksi" väsyksiin?

Zone-sarja -42%
Vaikka ojentajia treenatessa: Liike 1: Lattiapunnerrus 4X8, liike 2: Ranskalainen punnerrus 4X10, liike 3: Pushdown vastaotteella 4X10 jne... VS: liike 1: Lattiapunnerrus 3X8, liike 2: Pushdown vastaotteella 2X10. Itse voisin 2-jakoisella treenata jälkimmäisen mukaan. Valitsisin sellaiset painot ekaan liikkeeseen, että viimeinen sarja menisi juuri ja juuri omin avuin. Tämän jälkeen viimeistelevä liike vaikka taljassa ja kädet tuntuu treenatuilta suihkussa ja seuraavina päivinä. Eli pointti oli, miksi tehdä kuten ensimmäisessä esimerkissä 12 sarjaa jos noilla esimerkki kahden liikkeillä saa lihaksen jo "tarpeeksi" väsyksiin?

Tämä ajattelu mullakin on. Minimimäärällä sarjoja tapetaan lihas ja himaan. Eilenkin viimeinen 4*6 etukyykystä loppui 6:n toiston failureen ja edellisetkin sarjat oli helvetin tiukkoja. En varmaan muuten oikein voisi täyspäiväisen työskentelyn lisäksi 2-jakoisella treenatakkaan kun nytkin tuppaa jo menemään se 75+ min/treeni.

Väillä sitten viikonloppuisin kun on aikaa niin pumppaillaan ihan huolella, mutta yleensä ei.

Kun tämä lakkaa toimimasta vaihdan kyllä 3- tai 4-jakoiseen kokonaisuudessaan.

Mielestäni se, että joku henkilö x treenaa tyylillä y ja on kovassa kunnossa ei ole kovin aukoton todiste treenityylin paremmuudesta muihin verrattuna. Varsinkin ihan huipuilla tuppaa olemaan ne huippu geenit tai muut avut mitkä vaikuttavat tuloksiin merkittävissä määrin.

Itse asiaan vielä sen verran, että treenaamalla lihas ihan paskaksi saadaan kyllä varmaan kovempi kasvu ärsyke kuin vaikka muutamalla sarjalla kyykkyä ja maastavetoa. Mutta kuinka paljon parempi sehän tässä ratkaisee.

Jos mietitään vaikka kokonaisvolyymin kautta niin yksijakoisella pystyy tekemään helposti enemmän työtä kun siihen vaan tottuu. Itse pystyn kyykkäämään noita 5x5 settejä nousevilla painolla missä kokonais volyymi on lähelle 3000 kiloa 3 krt viikossa ilman mitään ongelmia palautumisen kanssa, mutta jos pitäisi yhdessä treenissä tehdä sama määrä työtä niin jäisi tekemättä. Tämän takia tietenkin aluksi aina kyykätään/prässätään ja lopuksi ojennellaan vähän koipia jossain koneessa kun ei jakseta enään kyykätä. Lisä boonuksena tuossa pienemmässä treenikohtaisessa volyymissä on se, ettei tule lihaskipuja oikeastaan ollenkaan. Tai jotain tekemistä tuossa on lihaksen tottumisellakin, koska jos olen vaikka viikon sairaana ja treenaan tuon jälkeen ihan normaalisti niin paikat tulevat kyllä kipeiksi.

Uskon kyllä, että kaikille 1-jakoinen ei ole paras vaan vaikka se 4-jakoinen mutta itselle ainakin oman kokemuksen mukaan sopii todella hyvin.

Tuossa vielä videolla vähän pointteja 1-jakoisen puolesta. Varmaan löytyy samanlaisia pätkiä muidenkin treenityylien puolesta ja olisi varmaan hedelmällisempää vaikka postailla niitä tähän kuin pitää jotain pippelin mittaus kisaa siittä kuka treena eniten kovaa :D

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Miten mun lihakset sitten kasvaa parhaiten? "Mieluummin" siksi, että olen todennut vajaan 10 tehokasta sarjaa pari kertaa viikossa paremmaksi kuin kerran viikossa 15 sarjaa. Saa tehtyä korkeilla tehoilla enemmän sarjoja ja viikoittainen kokonaisrasitus ja sarjamäärä on korkeampi kuin kerran viikossa-tavalla.

Mihin perustat ettei tuo voisi olla minulle toimivin metodi kehittyä?

Edit. Laitappa muuten näkösälle OPTIMI ohjelma lihaksen kasvatukseen, säästää monelta vaivan pähkäillä sitä vuosikausia. Ja tietysti sellainen, jota voi tehdä vuodesta toiseen, ettei tarvi aina välillä vaihtaa.

Toki hyvä, jos olet koennut tuon tehokkaimmaksi tavaksi tehdä. Sille, miksi tuo on sinulle tehokkain tapa tehdä, voi olla paljon muitakin syitä. Ihan muutamana, mielekkyys/treenimotivaatio ja kivunsietokyky. Monet ei halua tehdä sitä työtä mikä vaaditaan. Muutenhan kaikki olisi cbb-lavalle kelpaavissa lihoissa. Eikä siinä mitään väärää ole. Tuo kokonaisrasituksella ei nähdäkseni ole mitään väliä, vaan sillä lihaskasvulla mitä pyritään saavuttamaan. :)

Tämä ajattelu mullakin on. Minimimäärällä sarjoja tapetaan lihas ja himaan. Eilenkin viimeinen 4*6 etukyykystä loppui 6:n toiston failureen ja edellisetkin sarjat oli helvetin tiukkoja. En varmaan muuten oikein voisi täyspäiväisen työskentelyn lisäksi 2-jakoisella treenatakkaan kun nytkin tuppaa jo menemään se 75+ min/treeni.

Väillä sitten viikonloppuisin kun on aikaa niin pumppaillaan ihan huolella, mutta yleensä ei.

Kun tämä lakkaa toimimasta vaihdan kyllä 3- tai 4-jakoiseen kokonaisuudessaan.

Itse perustan sanomani jutut havaintoihin omasta kehityksestä ja muiden kehityksestä. Seuraatko esim. suomen natubodarihuippujen treenien sisältöä? Löytyykö utilta treenejä, joissa tehdään 2 liikettä suorilla sarjoilla failureen ja kotiin? Joku tuossa nyt menee vikaan, jos sanot että tavoite on tappaa lihas ja seuraavaksi kerrot treenin missä lopetat suorien sarjojen jälkeen ensimmäiseen failureen. Wlogi kaksikkohan tekee samalla mentaliteetillä, mutta sanoppa että itse teet samoin ja jalkatreenissä on 2 liikettä suorilla sarjoilla, niin aika kova naurunremakka on edessä. :D

Tuntuu että monet tuputtaa vain omaa treenitapaansa, kun puhutaan optimista lihaksenkasvatuksesta. Ei hyväksytä sitä tosiasiaa että tämänkin lajin huiput on siellä huipulla siksi koska asiat vaan tehdään muita fiksummin/paremmin ja niille annetaan kaikkensa. Silloin mennään sinne salille vaikka kipeillä lihaksilla ja ollaan valmiita kestämään monenlaista kipua. Ei kaikista ole siihen, ei ole minusta itsestänikään.

Katsotaan nyt vaikka Miken kehittymistä Wileniuksen parissa jo ennen korvaushoitoa, niin sitä vaan totutaan tuplatreeneihin ja erikoistekniikoihin, kun niitä väkisin päivästä toiseen väännetään vaikka ei huvittaisi.

Ihan yhtä harhaanjohtavaa on todeta "totuutena", että 4-5 jakoinen viikon kierrolla on oikea tapa treenata(lihasmassaan tähtäävästi) kuin 1-jakoinen. Pitää löytää se itselle sopiva tyyli: Joillakin kroppa vastaa hyvin vaikka treenaisi harvalla frekvenssillä, mutta käytännössä monilla ei vaan tarvitaan tiheämmin suoraa rasitusta lihakselle kuin kerran viikkoon. Sama pätee korkea volyymi vs. matala volyymi juttuihin. Mutta se nyt varmaan on selvä, ettei loputtomiin kannata samalla tyylillä treenata vaan ajoittain pitää vaihdella treenityyliä: volyymia, frekvenssiä ja tekniikoita.

Itse en treenaa mitenkään tavoitteellisesti saati omaa lahjoja. Henkilökohtasesti 4-5 jakonen viikon kierrolla on huonoin mahdollinen systeemi, ihan sama millä erikoistekniikoilla ja volyymeilla kurittaa. Ei toimi mulla, vaikka monella muulla toimiikin hyvin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mielestäni se, että joku henkilö x treenaa tyylillä y ja on kovassa kunnossa ei ole kovin aukoton todiste treenityylin paremmuudesta muihin verrattuna. Varsinkin ihan huipuilla tuppaa olemaan ne huippu geenit tai muut avut mitkä vaikuttavat tuloksiin merkittävissä määrin.
Tässä on semmoinen line millä hyvin ulkoistetaan itsensä näistä "lahjakkaista" ja epä-ihmisistä, eikä edes suostuta ajattelemaan itse olevansa mahdollinen samanlaiseen. Koska ei vaan voi. Koska.
Toki mahtava tapa väitellä asioista muiden kanssa, kun voi vaan vastata "no koska geenit, ei pyge". Ja back to -> 1 jakoinen.

Itse asiaan vielä sen verran, että treenaamalla lihas ihan paskaksi saadaan kyllä varmaan kovempi kasvu ärsyke kuin vaikka muutamalla sarjalla kyykkyä ja maastavetoa. Mutta kuinka paljon parempi sehän tässä ratkaisee.
Mitäs sitten kun mennäänkin salille uudestaan ja uudestaan ja aina tehdään 100% lasissa näin? Silloin kun kroppa rupee menemään tukkoon, kevennellään. Tuolla sitä vaan kehitytään, mutta se vaatii päältä huomattavasti enemmän kuin se 4-jakoinen 4x viikkoon.

Jos mietitään vaikka kokonaisvolyymin kautta niin yksijakoisella pystyy tekemään helposti enemmän työtä kun siihen vaan tottuu.
Ja saman useampijakoisella.

Tuossa vielä videolla vähän pointteja 1-jakoisen puolesta. Varmaan löytyy samanlaisia pätkiä muidenkin treenityylien puolesta ja olisi varmaan hedelmällisempää vaikka postailla niitä tähän kuin pitää jotain pippelin mittaus kisaa siittä kuka treena eniten kovaa :D

Mutta taas esim. itsellä ei missään vaiheessa ole ollut ongelmaa että liikaa tai liian kovaa olisi tullut treenattua. Olisiko siis paha, jos ruokapuoli pidettäisi kunnossa ja tosissaan pyrittäisiin treenejä koventamaan failureilla ja erikoistekniikoilla?

Kun puhutaan tehokkaimmista metodeista joku tuo aina esille levon ja ravinnon. Jos puhuttaisiin pelkästään niistä vaikutuksista mitä salilla tulee. Mielellään kuulisin jotain järkeviä perusteluita miksi tollanen 2-jakoinen useasti tehtynä kasvattaisi tehokkaasti lihaksia. Siinähän ideana on että jätetään sarjoihin sen verran löysää että ehditään palautua seuraavaan treeniin.

Kun puhutaan tehokkaimmista metodeista joku tuo aina esille levon ja ravinnon. Jos puhuttaisiin pelkästään niistä vaikutuksista mitä salilla tulee. Mielellään kuulisin jotain järkeviä perusteluita miksi tollanen 2-jakoinen useasti tehtynä kasvattaisi tehokkaasti lihaksia. Siinähän ideana on että jätetään sarjoihin sen verran löysää että ehditään palautua seuraavaan treeniin.

?

Niin, jos puhutaan lihaskasvusta. Pienempijakosissa tulee aika nopeasti se seuraava saman lihasryhmän treeni. Pienempijakoisissahan ideana on yleensä se että useammin hiljempaa, kun monijakoisissa tehdään harvemmin ja lujempaa.

Niin, jos puhutaan lihaskasvusta. Pienempijakosissa tulee aika nopeasti se seuraava saman lihasryhmän treeni. Pienempijakoisissahan ideana on yleensä se että useammin hiljempaa, kun monijakoisissa tehdään harvemmin ja lujempaa.

Okei, tuota mä en oo sisäistänyt yhtään. Eihän lihasryhmä tule kuin n. 2 krt viikossa (n.4 salikertaa/viikko)? Mulla ei ole ollut ongelmaa palautua 3-4 päivässä per lihasryhmä. Mutta vääriä metodejahan täällä käsitelläänkin :)

Yksijakoinen olisi ongelmallinen itselle palautumisen kannalta.

Se keho pitää totuttaa palautumaan niistä treeneistä. Ei 2-jakosellakaan ole tarkotus treenata semilöysästi. Kyllä pitäs 2-jakosella 4 treeniä viikkoon pystyä tekemään helposti ilman, että on lihasten palautumisen kanssa ongelmaa. Joo 1-jakoinen 3-4x viikossa niin sitten menee kyllä hankalaksi, jos on edistyneempi treenaaja kyseessä. Aivan varmasti jos on tottunut kerta viikkoon treenaamaan tietyn lihasryhmän läpi niin tuntuu ettei palaudu, jos määrä nostetaan suoraan 2-3 kertaan tehoista tinkimättä. Keholla on taipumus kuitenkin tottua aika moneen asiaan. Liian suuret muutokset kerralla ei vaan ole hyväksi.

Ihan yhtä harhaanjohtavaa on todeta "totuutena" että 4-5 jakoinen viikon kierrolla on oikea tapa treenata(lihasmassaan tähtäävästi) kuin 1-jakoinen. Pitää löytää se itselle sopiva tyyli: Joillakin kroppa vastaa hyvin vaikka treenaisi harvalla frekvenssillä, mutta käytännössä monilla ei vaan tarvitaan tiheämmin suoraa rasitusta lihakselle kuin kerran viikkoon. Sama pätee korkea volyymi vs. matala volyymi juttuihin. Mutta se nyt varmaan on selvä, ettei loputtomiin kannata samalla tyylillä treenata vaan ajoittain pitää vaihdella treenityyliä: volyymia, frekvenssiä ja tekniikoita.

Itse en treenaa mitenkään tavoitteellisesti, saati omaa lahjoja. Mutta henkilökohtasesti 4-5 jakonen viikon kierrolla on huonoin mahdollinen systeemi, ihan sama millä erikoistekniikoilla ja volyymeilla kurittaa. Ei toimi mulla.

Niin, toki harrastelijalle voi pienempi jakoiset sopia, mutta mistä tuo sitten johtuu - voisiko olla ihan psyykkiset/muut syyt, kuin fysiologiset?
Näissä keskusteluissa mielestäni pitäisi pystyä erottelemaan: tavoitteellisesti treenaavat ja harrastelijat. Kilpailijoilla on kuitenkin ihan eri mentaliteetti treenaamiseen, kuin harrastelijoilla. Bodaus on aika vahvasti myös psyykkistä touhua ja kaikilla ei vaan ole niitä "lahjoja" mitä päältä vaaditaan. Usein nämä jutut jää todella vähäiselle huomiolle. Mitä enemmän treeniin saadaan raadollisuutta, lihaskipua ja painetta, sitä kovempaa hommaa siitä tulee pääkopalle.

Toki tämmöiset treenitapakeskustelut aina kiertää kehää, tulee voimailupertti kertomaan miten reidet kasvo pelkällä kyykyllä, toinen tekee pelkkää reidenojennusta koska tuntuma ja noh, kilpailijat ei näihin vaivaudu edes mitään postaamaan. :D

Eikös sulla siima ollut kuitenkin penkin kehittäminen kokoajan tähtäimessä? Siihen ei varmasti mitkään erikoistekniikat ole avuksi.

No kipuhan tulee aivoista. Kipu kertoo että nyt tehdään jotain väärin ja on aika lopettaa. Tuskin se keho haluaa niitä lihasvaurioita aiheuttaa.

Mitä sanot Ertsi, voiko ojentajat treenata tuolla manitsemallani tavalla; lattiapunnerrus 3X8 ja pushdown 2X10 riittävän tehokkaasti? Suorilla sarjoilla? Kaverin avustamana? Joka tapauksessa tuossa liian vähän "volyymia"? Tiestysti huomioidaan että kyseessä 2- jakoinen ohjelma jaolla työntävät- vetävät, joten muutakin rasitusta tulee.

Itse tiedän ja uskon että voi, mutta kiinnostaahan se kuulla muidenkin mielipiteitä.

Mitä sanot Ertsi, voiko ojentajat treenata tuolla manitsemallani tavalla; lattiapunnerrus 3X8 ja pushdown 2X10 riittävän tehokkaasti? Suorilla sarjoilla? Kaverin avustamana? Joka tapauksessa tuossa liian vähän "volyymia"?

Itse luonnollisesti tiedän ja uskon että voi mutta kiinnostaahan se kuulla muidenkin mielipiteitä.

Itse olen sitä mieltä, että sitä treenikapasiteettiä pitäisi kokoajan pyrkiä kasvattamaan. Eli seuraavaan treeniin hakea jotain haastavampaa, yhden liikeen lisäämistä tai vaikka muutama restpause pushdownin vikaan sarjaan. Koska niin sitä kehitytään, ei niin että tehdään vuodesta toiseen suoriasarjoja ja yhtä paljon "koska ei kuitenkaan natu kovemmasta palaudu".

FAST SPACE Treenipäiväkirjat -- www.fastspace.fi --

Tuossa esim. on hulkin käsitreeni ja muuten volyymia riittää. On siellä yksi stripsettikin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom