Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tom Platz lienee aika ääripää tässä "äly pois" -metodissa, ainakin jalkatreenien kanssa:
Muistakaa nyt että herrat M&W sen enempää kuin Tom Platzkaan eivät ole naturaaleja, mahdollistaa "älypois" treenit aivan eri tavalla. Itsekkin treenasin älypois metodilla lähemmäs 10v. siinä rupee oma hormoni toiminta kyykkäämään aika kroonisesti vaikka kuinka pitäisi kevyttä viikkoa jos muuten vedetään 4-6 viikkoa tappisarjoja, mut kukin tavallaan.
RINTApainotteinen:
1.
Selkä:
Ylätalja
Kulmasoutu KP
Yates soutu
Voimapyörä
Vatsoja
2.
Rinta-Ojentajat:
Vinopenkki KP
Penkki
Flyers rinstitaljassa maaten
Ranskalaiset maaten(alotus maasta/pinnoilta)
Ranskalaiset maaten KP
Pushdown
3.
Jalat:
Jalkaprässi
Takakyykky
Mave
Polven koukistukset
Pohkeet + voimapyörä
4.
Olkapäät-Rinta 2
Takaolkapääsoutu/flyers
Vipunostot sivuille
Pystypunnerrus KP
Penkki
Vinopenkki KP
SELKÄpainotteinen:
1.
Selkä-vatsat:
Ylätalja
Kulmasoutu KP
Yates soutu
Voimapyörä
Vatsoja
2.
Rinta-Ojentajat:
Vinopenkki KP
Penkki
Flyers ristitaljassa maaten
Ranskalaiset maaten KP
Pushdown
3.
Olkapäät-selkä 2:
Takaolkapääsoutu/flyers
Vipunostot sivuille
Pystypunnerrus KP
Ylätalja
Yates soutu
4.
Jalat:
Jalkaprässi
Takakyykky
Mave
Polven koukistukset
Pohkeet
JALKApainotteinen:
1.
Selkä:
Ylätalja
Kulmasoutu KP
Yates soutu
Voimapyörä
Vatsoja
2.
Jalat 2-Ojentajat:
Jalkaprässi
Takakyykky
Ranskalaiset maaten KP
Pushdown
3.
Rinta-olkapäät:
Vinopenkki KP
Penkki
Flyers rinstitaljassa maaten
Takaolkapääsoutu/flyers
Vipunostot sivuille
Pystypunnerrus KP
4.
Jalat:
Jalkaprässi
Takakyykky
Mave
Polven koukistukset
Pohkeet + voimapyörä
Itellä on viisi treenivuotta takanapäin, eli olen aloittelija vielä. Olen huomannut tehtyäni 2-jakoista, jossa ei mennä failureen (koska kroppa tehdään kahdesti viikkoon) toimii hyvin voimien nostattajana ja ihan mukavasti myös lihaksen kasvatuksessa. Suurimman osan ajasta taas olen tehnyt 4-jakoisella, jossa mennyt suurin osa sarjoista aina failureen. Tämä on itselläni aiheuttanut sen, että voimatasojen nousu on pysähtynyt aika nopeasti, jo noin 4 viikon sisällä ohjelman aloituksesta. En myöskään ole huomannut saavani tällä failurella kovin merkittäviä tuloksia lihasmassassa verrattuna ei failureen. Silti olen aina suurimman osan treeneistä tehnyt failureen ja se on johtunut varmaan siitä, kun olen halunnut ottaa kaikki mehut irti kyseisestä lihasrymästä ja tykään tehdä monijakoista enemmän kuin 2-jakoista. Eli olen mielestäni treenannut aiemmin tyhmästi ilman juurikaan mitään järkee missään, kunhan vain on pitäny olla treenin jälkeen ihan loppu. Nyt keventelyn jälkeen tarkoitukseni on jatkaa 4-jakoista, mutta olla tekemättä työsarjoja yhtään enempää kuin on tarpeen ja tarvittaessa myöhemmin lisään niitä. Lisäksi jätän failuret suurimmaksi osaksi pois, jotta voimatasoni pysyisi myös nousujohteisena. Vaikka tarkoitukseni onkin kasvattaa lihasta eikä voimaa, niin koen että voimatasojen nousu mahdollistaa kovempaa rasitusta lihakselle ja toimii täten uutena ärsykkeenä. Väitän, että te natikka aina-failureen treenajat, kellä penkki ja kyykky tulokset on vaikka alle 130kg vain hidastatte kehitystänne, koska junnaatte samoilla painoilla ja ainut vaihtelu treenissä on, että tehdään lihakselle 20 sarjan sijaan 30 sarjaa. Vaikka lihas olisi saatu rikottua jo kymmenelläkin sarjalla, joissa olisi pystytty käyttämään pikkuisen taas kovempia painoja (ja silti puhtaalla tekniikalla). Nousujohteisuus kuitenkin on parempi asia kuin, että mennään paikallaan. Patti kasvaa varmasti molemmilla, mutta kumpi sitten on mielekkäämpää. Toki tällaiset Miket ja Mikat ja Petet ja Tomit yms, joilla voimatasot lähentelevät sitä oman kapasiteetin maksimia voivat keskittyä ihan muihin asioihin, kuten failureen ja pelkkään tuntumaan lihaksessa ja sen totaaliseen tuhoamiseen. Pitää muistaa, että joskus nekin ovat sitä voimaa hakeneet sinne kroppaan, että nyt voidaan tehdä tuollaisia treenejä ja olla tuolla tasolla. Tällaisten viiden vuoden janttereitten kannattaa kuitenkin ehkä keskittyä vielä molempiin sopivassa suhteessa ellei sitten koe, että on jo myös voimatasoissa saavuttanut haluamansa.
2- jakoisella voimannosto tyylii, tai sitten treenaa pelkällä egolla, siinä menee vaan alaselkä pelkästää pumppiin.Miten voi treenata lihasta niin, että se ei ole kovan treenin jälkeen pumpissa?
Minusta se on lähinnä voimanostoa, että ei yritetä hajottaa lihasta loppuun asti. Ja kyllähän säkin tiedät miltä voimannostaja näyttää. Se on täysin totta että voimatasoihin ei tarvi odotella mitää ihmeitä, mutta en näe sitä ongelmana, jos itsetunto on kunnossa. Esim. Ennen kehopuolelle siirtymistä Kotipohjan voimatasot ei olleet mitkään kummoiset, penkistä muistaakseni 120x2 ja kyllä 130kg, minkä mainitsit nostaa ihan millä treenityylillä vaan.
Tottakai kannattaa välillä pitää kevennysviikkoja tai lyhyitä kausia kevyempää treeniä, mutta pääsääntöisesti, jos pelkästään lihasta haluaa kasvattaa, niin suosisin failureen treenaamista. Jos on liian pieni pippeli ja autokaan ei ole kummoinen, niin hinkkaa sitä penkkiä voimanostotyyliin, niin voi jollakin keulia
- - - Updated - - -
2- jakoisella voimannosto tyylii, tai sitten treenaa pelkällä egolla, siinä menee vaan alaselkä pelkästää pumppiin.
Hormonit edesauttavat myös kovemman treenin, joten natuilla tulee kyllä se seinä vastaan aikasemmin.
Lisäksi failurea on monenlaista. Sillä on aika iso ero tekeekö esim. kahden toiston sarjoja failureen, vai kympin. Toisessa voima loppuu seinään, kun taas toisessa failuren raja on aika häilyvä ja voi helposti pystyä nipistämään ainakin pari toistoa lisää isommissa liikkeissä. Itse treenaan enemmänkin henkiseen failureen missä sen "helvetinpoltteen" saa esiin.
Miten ne lääkkeet kovemman treenin tekee? Kyllä sen absoluuttisen failuren pystyy ihan natikkanakin ottamaan ja jokaiseen työsarjaan, ei siihen lääkkeitä tarvita. Mitä eroa sillä on tuleeko failure toistolla nro. 2 vai nro.10 ? Toki 10 voi olla lihat vähän enemmän pumpissa mut mun mielessäni ei o ainakaan kun yhdenlainen failure ja se on se kun et yksinkertaisesti pysty enää suorittamaan kyseistä toistoa loppuun asti, ei o mitään häilyvään kun se tanko joko nousee tai ei, se on vähän kuin 1 tai 0, molemmat numeroita mut silti hyvin eri asiaoita ;)
2- jakoisella voimannosto tyylii, tai sitten treenaa pelkällä egolla, siinä menee vaan alaselkä pelkästää pumppiin.
Usko mua, kyllä ne vaikuttaa.
Ja failurea nyt on monenlaista, niinkun tohon edelliseen viestiinkin kirjotin.
Positiivinen failure, kun ei jaksa esim. penkkipunnerruksessa työntää romuja ylös. Negatiivinen failure, kun penkkipunnerruksessa painoa laskiessa painot ei pysy kontrollissa, elikkä tulee läpi. Positiivisen failuren tultua, yleensä on vielä varaa värkeissä aika moneen negatiiviseen toistoon, ennenkuin negatiivinen failure iskee.Ja entä mitkä ovat failuren erillaiset muodot, kerro ihmeessä??
Selitä mulle miten lääkkeet tekee kovemman treenin? Ja entä mitkä ovat failuren erillaiset muodot, kerro ihmeessä?? Se jos polttaa ja tuntuu henkisesti päässä, tai vaikka munakarvoissa pahalta ei ole failure.
Positiivinen failure, kun ei jaksa esim. penkkipunnerruksessa työntää romuja ylös. Negatiivinen failure, kun penkkipunnerruksessa painoa laskiessa painot ei pysy kontrollissa, elikkä tulee läpi. Positiivisen failuren tultua, yleensä on vielä varaa värkeissä aika moneen negatiiviseen toistoon, ennenkuin negatiivinen failure iskee.
Jep. Tossa mainitsemassani olikin kyse "erilaisista" failureistaPositiivisen failuren yli voidaan myös jatkaa pakkotoistoilla, rest pausella ja pudotussarjoilla, vielä sen jälkeen kun suorien sarjojen toistot on vedetty aivan loppuun asti.