Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos irtisanot julkisen puolen työntekijän, leikkaat samalla hänen kulutustaan. Joten siitä ei kerry säästöä kkpalkka-työttömyyskorvaus -differenssiä, vaan talous menettää kulutusmenoja aika paljon (ja kerroinvaikutuksen kautta vielä enemmän). Yhden meno on kuitenkin toisen tulo.
No julkinen sektori on pienentynyt nousukaudella suhteessa BKT:hen ja väkiluku on koko ajan noussut. Kriiseissä julkisten menojen osuus nousee oikeastaan väistämättä. Siinä mielessä ollaan toimittu aika järkevästi (ja siksi Suomen tilanne on vielä ihan OK). Huomaa, että BKT:kään ei ota huomioon väestönkasvua tuolla mittarilla, joten jos jaat julkisen sektorin väestöllä ja BKT:n väestöllä, suhde pysyy samana: G/n=0.5Y/n <=> G=0.5Y
Miten rahan määrä pystytään todentamaan edistyspuolueen maailmassa?
Miten järjestetään julkiset menot, joita tuntui vähän olevan kuitenkin (yövartija-tyyliin)?
Kuten sanoin, julkisen sektorin koon vertaaminen BKT:hen on järjestöntä. On luonnollista, että BKT nousee. On eriskummallista, että julkinen sektori kasvaisi vuosi vuodelta, ellei kyse ole itse itseään ruokkivasta byrokratiahirviöstä.
Mitä tarkoitat?
Verotuksella. Kannatamme verojen laskemista ja koko verojärjestelmän yksinkertaistamista, sekä julkisen sektorin leikkaamista. Emme kaikkien verojen lopettamista tai koko julkisen sektorin lopettamista.
No tuossa aiemmin oli puhetta, että taantumassa ei pitäisi leikata,
ja että pitkällä tähtäyksellä julkinen sektori on jokseenkin sitä kokoa, mitä kansa äänestää (eli tahtoo!)..
Laskusuhdanteessa on nimittäin aika mahdollista, että niitä työpaikkoja ei vaan synny tostavain. Joku voisi väittää, että se on jopa laskusuhdanteen yksi indikaattori. Tällöin kenkiminen a) pudottaa vai b) kasvattaa tuotantoa?
On se kyllä luojan lykky ettei tämä edistyspuolue todennäköisesti saa edustajan edustajaa ikinä eduskuntaan, etenkin mikäli pääasiallisena talouspoliittisena ideologina toimii tämä herra Jouni Flemming joka on nyt jo aika monella sivulla osoittanut ettei osaa talouden suhteen muuta kuin heitellä vertauksia vuotavista veneistä yms siinä missä vastapuoli oikeasti tietääkin talouden teoriasta aika paljon. Tulee mieleen Dragon vs kreat sun muut maailmankatsomusthreadissa.
Ja ihan ettei epäselväksi jää niin hra jf1 ei vastaa tuossa vertauksessa dragonia.
On se kyllä luojan lykky ettei tämä edistyspuolue todennäköisesti saa edustajan edustajaa ikinä eduskuntaan, etenkin mikäli pääasiallisena talouspoliittisena ideologina toimii tämä herra Jouni Flemming joka on nyt jo aika monella sivulla osoittanut ettei osaa talouden suhteen muuta kuin heitellä vertauksia vuotavista veneistä yms siinä missä vastapuoli oikeasti tietääkin talouden teoriasta aika paljon.
Järkevän vertailun saa vasta kun sen suhteuttaa talouden yleiseen toimintaan, vaikka BKT:hen. Ennen nykyistä kriisiä julkiset menot olivat n. 49% BKT:sta, mikä on jokseenkin sama kuin ennen 1990-luvun lamaa (48,2% 1990). Tuolloinhan julkiset menot kasvoivat ns. automaattisen vakautusjärjestelmän ansiosta (talouskasvu negatiivinen jne.). Viinasen et al. pupu ehti pöksyyn kesken laman ja menosäästöt (austerity) aloitettiin pahimpaan mahdolliseen aikaan. Tulos: rakenteellinen työttömyys ja sitä myöten valtava hukattu potentiaali. Ruotsin pää kesti ja lamasta selvittiin paljon paremmin. Graafeja: http://economistsview.typepad.com/economistsview/2012/03/permanent-or-temporary.html Vasta uusimman kriisin aikaan Suomi on päässyt trendin kasvuasteeseen käsiksi (sama kulmakerroin) ja taas ollaan leikkaamassa alamäessä. 2008 alkanut kriisi on nimittäin edelleen päällä ja uusi taantuma on tulossa. Hölmöily maksaa. Katsokaapa Ruotsin esimerkkiä tuosta graafikokoelmasta... Sitä paitsi velkoja lyhennettiin oikein hienosti vuoteen 2008.
Katainen tuntuu olevan vähän pihalla Euroopan talouksien kehityksestä, mutta Urpilaisesta ei tuollaista kuvaa ole vielä ainakaan samassa mitassa saanut. Sitäpaitsi - eikös Kataisen menosäästöpolitiikka ole pakkiksen mieleen?
EDIT: Ai niin, on-topic: mitenkäs me voidaan tietää pystyykö ihmiset toimimaan järkevästi ylipäätään, jos asiaa ei kannata yrittää mallintaa? Kyllä nuo itävaltalaiset jne. ottavat lähtökohtansa ihan samasta mikroteoriasta mistä keynesiläisetkin. Jonka pohjalla on taas utilitaristinen filosofia.
Kyllähän se velka on aika tasaiseen tahtiin kasvanut. 2000-luvun puolen välin aikaan sitä maksettiin vähän pois, mutta sen jälkeen ollaan taas velkaannu lisää.
http://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_valtiontalous.html
Mitä mieltä olisitte sellaisesta radikaalista tempusta, että otettaisiin velkaa, leikattaisiin julkista sektoria ja pidätyttäisiin veronkorotuksista? Voisi pelastaa aika monta yritystä ja työpaikkaa yksityiseltä sektorilta jos verotus keventyisi vaikeassa taloustilanteessa.
Normaalissa tasetaantumassa näin voisi ehkä toimia, jos talouden luottamus olisi jokseenkin kohdallaan. Tähän taantumaan iski yhtaikaa ns. credit crunch, jolloin investointihanat vain tyssäsivät. Tällöin uusia työpaikkoja ei synny. Riskinä on siis työttömyyden voimakas kasvu. 90-luvulla kesken lamaa pistettiin julkisen sektorin menot lukkoon ja työttömyys ampui nopeasti yli 20 %. Siitä jäi aika kallis rakennetyöttömyys tassuun.
Tuo verohuojennus voitaisiin keskittää vaikkapa työnantajamaksu huojennuksien muodossa pienille yrityksille, varsinkin palvelualalla. Nämä yritykset eivät perinteisesti ole niin investointi vetoisia ja toisaalta toimivat sisämarkkinoilla. Eli sen sijaan että veroja korotetaan että voidaan maksaa (nuorille)työttömille raha kotiin tai vaihtoehtoisesti tukityöllistää niitä kunnalle ja kaupungille, huojennettaisiin veroja ja työnantajamaksuja että kahviloilla, remontointifirmoilla yms yrityksillä olisi mahdollisuus palkata työntekijä. Jopa niin radikaali ajatus että tuettaisiin yksin yrittäjän mahdollisuutta työllistää työntekijä ettei tarvitse vääntää duunia yötä päivää kesät talvet ilman lomia. (tässä tukemisella en tarkoita tulonsiirtoja vaan verojen ja maksujen vähennystä tyyliin ensimmäinen ulkopuolinen työntekijä sivukuluton...)
En ole sanonut mitään tällaista. Sanoin, että on absurdia niputtaa koko maailman talous yhdeksi möykyksi tietyltä ajanjaksolta ja todeta jotain sen sääntelyasteesta. Kaikkien maiden yhteenniputtaminen on täysin älytöntä.
Sodanjälkeinen Länsi-Saksa on klassinen esimerkki pienestä määrästä valtion kontrollia talouden toimintaan, Itä-Saksa on klassinen esimerkki suuresta määrästä talouden keskusjohtoisuutta. Taloudellisen vapauden määritelmän voi lukea esimerkiksi wikipediasta. Yleisesti ottaen sillä tarkoitetaan sitä, kuinka vähän valtio kontrolloi taloutta.
Edistyspuolueen vaihtoehto on, että talous nähdään rakentuvan yksilöistä.
Kaikkien maailman (tai tietyn maan) yksilöiden esittäminen parilla muuttujalla koko talouden tilaa kuvaavassa matemaattisessa kaavassa on minusta perinpohjaisen kieroutunutta.
Vielä älyttömämpää on irrottaa yksittäisiä kansainvälistä kauppaa käyviä maita kokonaisuudesta ja kohdella niitä atomistisina yksiköinä. Tällöin syyllistytään hyvin helposti koostumuksen virhepäätelmään. Tähän syyllistyvät käytännössä kaikki ne, jotka ihailevat nyky-Saksan menestystä maailmantaloudessa ja toteavat, että "voi kun kaikki maat olisivat kuin Saksa".
..
Niin, edelleen on kyseessä vain yksi muuttuja. Sanoit aiemmin, että talous on äärimmäisen monimutkainen yksilöiden välinen verkosto (tjsp), mutta nyt se onkin redusoitavissa yhteen muuttujaan?
..
Esittelit juuri äskeisellä sivulla kuinka "taloudellisen vapauden määrä" on määrittänyt bruttokansantuotteen määrän Itä- ja Länsi-Saksassa.
Bruttokansantuoteko ei ole mielestäsi tällainen muuttuja? Bruttokansantuote koostuu muun muassa "kokonaiskysynnästä", jota parjasit juuri hetki sitten kaiken pahan aluksi ja juureksi. Mutta et tietenkään näe mitään ongelmaa käyttää BKT:tä, mikäli se tukee omaa argumenttiasi? Suosittelen tutustumaan käsitteeseen "vahvistusharha".
Joo, 90-luvun lama velkaannutti ja sen jälkeen on maksettu pois. Uusin taantuma taas käänsi velan määrän nousuun, niinkuin teoria kertoo. Toki myötäsyklinen politiikka olisi taatusti pitänyt velan absoluuttisen määrän pienempänä, mutta olisi voinut käydä niin, että BKT:n romahtaessa todella alas suhteellinen velka olisi ollut jopa isompi. Ymmärrettävästi tällaista ei haluta päästää tapahtumaan.
Normaalissa tasetaantumassa näin voisi ehkä toimia, jos talouden luottamus olisi jokseenkin kohdallaan. Tähän taantumaan iski yhtaikaa ns. credit crunch, jolloin investointihanat vain tyssäsivät. Tällöin uusia työpaikkoja ei synny. Riskinä on siis työttömyyden voimakas kasvu. 90-luvulla kesken lamaa pistettiin julkisen sektorin menot lukkoon ja työttömyys ampui nopeasti yli 20 %. Siitä jäi aika kallis rakennetyöttömyys tassuun.
Tuo verohuojennus voitaisiin keskittää vaikkapa työnantajamaksu huojennuksien muodossa pienille yrityksille, varsinkin palvelualalla. Nämä yritykset eivät perinteisesti ole niin investointi vetoisia ja toisaalta toimivat sisämarkkinoilla. Eli sen sijaan että veroja korotetaan että voidaan maksaa (nuorille)työttömille raha kotiin tai vaihtoehtoisesti tukityöllistää niitä kunnalle ja kaupungille, huojennettaisiin veroja ja työnantajamaksuja että kahviloilla, remontointifirmoilla yms yrityksillä olisi mahdollisuus palkata työntekijä. Jopa niin radikaali ajatus että tuettaisiin yksin yrittäjän mahdollisuutta työllistää työntekijä ettei tarvitse vääntää duunia yötä päivää kesät talvet ilman lomia. (tässä tukemisella en tarkoita tulonsiirtoja vaan verojen ja maksujen vähennystä tyyliin ensimmäinen ulkopuolinen työntekijä sivukuluton...)
Minusta ibnz:llä ja narrisonfordilla on sellainen ajatus takana, että tämä taantuma on vain väliaikainen ja kun nousukausi taas alkaa, niin jostain tulee Suomeen taas paljon investointeja vaikka verotus olisi miten kireä tahansa. Muita taas epäilyttää tuo, että Suomen kilpailukyky olisi huono ja kireän verotuksen takia tänne ei olisi investointihalua. Siksi haluttaisiin tehdä nyt rakennemuutoksia ja keventää verotusta.