Vastaan muiden puolesta, mutta Edistyspuolue ei kannata irtisanomissuojia. Helsingissähän muuten 37 000 työntekijää sai 5 vuoden irtisanomissuojan, kun Sipoosta siirrettiin musitaakseni 67 työntekijää Helsinkiin. Tuskin väkeä olisi vähennetty muutenkaan, mutta miettikääpä hetki asian absurdiutta. Sama, kun Nokia olisi huippuvuosinaan ostanut jonkun pienen nyrkkipajan, jonka seurauksena koko konsernin työntekijät Intiaa myöten olisi suojattu viideksi vuodeksi.
Tuli muuten noista tehokkuusmittareista ja ylisääntelystä mieleeni esimerkki terveydenhuollosta. Tämä on melko tabu Suomessa, mutta koitetaanpa hieman avata sitä, kuinka tehottomasti julkinen sektori urakasta selviytyy, kun kilpailu on rajoitettu. Tässä on lyhyt juttu aiheesta, mutta tiivistän tähän tärkeimmät pointit, mikäli ei jaksa koko kirjoitusta lukea
http://henriheikkinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/120169-sairaalat-tuhlaavat-rahojasi
Julkisella (OYS) puolella tavoite on, että leikkaussali olisi käytössä 30 % virka-ajasta, mutta tähän tavotteeseen ei päästä läheskään aina, yksityisellä käyttöaste on 70 %. Julkisella tehdään 2-3 leikkausta päivässä, yksityisellä 6-8, mutta hoitovirheitä ei tule sen enempää. Julkisella puolella lähetteistä 80 % on turhia ja turhan käynnin hinnaksi tulee 90 euroa, yksityiset lääkärit suostuisivat tarkistamaan lähetteiden järkevyyden hintaan 5e/kpl, mutta tätä ei käytetä. Yksityisellä maksetaan tehdystä työstä, eli kun hommat on tehty, niin päivä päättyi ja saa lähtä kotiin. Julkisella maksetaan käytetystä ajasta, eli jos työt tehdään liian nopeasti, niin loppupäivä tehdään paskahommia. Ja sokerina pohjalla: julkisella leikkausjonoja koitettiin purkaa vuosina 2005-2006 siten, että halukkaat saivat tehdä ylitöitä. Seurauksena klo 7-15 välisenä aikana tehtiin 2-3 leikkausta ja ylitöinä klo 15-20 vielä 10 leikkausta lisää, eli 3/8h vs 10/5h. Jonot vähentyivät, mutta AY-liike lopetti tämän kokeilun ja kielsi sen jatkossa, koska sen mielestä menetelmä, jossa ahkerammalle työntekijälle maksetaan enemmän, eriarvoistaa liikaa.