Edistyspuolue ajaa kykyisen sosiaaliturvan korvaavaa perustuloa joka haiskahtaa samalta kuin vihreiden ja vasemmistoliiton ajama kansalaispalkka. Kuinka suuri perustulo olisi ja mitkä olisivat niiden saannin kriteerit?
Perustulo ja kansalaispalkka tarkoittavat perinteisesti samaa. Me käytämme perustulo-termiä, koska kansalaispalkka viittaa "palkkaan" kansalaisuudesta ja voi antaa ymmärtää, että tällä ns. "palkalla" tulisi voida elää, mikä olisi tietysti täysin mahdoton tilanne. Jos kansalaispalkalla voisi elää mukavasti, yhä harvempi jaksaisi tehdä töitä jolloin tämän kansalaispalkan nettomaksajia olisi yhä vähemmän.
Hyvä lähtökohta olisi se, että perustulon suuruuden pitäisi olla nykyistä tukitasoa vastaava. Yksi tapa määrittää tämä nykyinen tukitaso olisi laskea kuinka paljon eri tukiin käytetään tällä hetkellä rahaa ja allokoida täsmälleen sama summa perustuloksi. Tällöin ratkaisu olisi kustannusneutraali valtion budjetin kannalta. Joskin perustulon sivuvaikutukset, kuten suurempi kannustavuus työntekoon, todennäköisesti kääntäisi näin tehdyn kustannusneutraalin mallin kustannuksiltaan nykyjärjestelmää edullisemmaksi esimerkiksi työttömyyden laskiessa.
Valitan, että minulla ei ole esittää mitään lukuja mutta asia on todellakin erittäin monimutkainen. Vihreät aikanaan palkkasivat professoreja laskemaan näitä lukuja mutta meillä ei valitettavasti ole tällaiseen mahdollisuutta (koska vihreistä poiketen, emme voi käyttää veronmaksajien rahoja tällaisten mallien laskemiseen).
Oleellisinta perustuloon liittyen on ymmärtää, että sen idea ei ole, että ihmiset voisivat elää valtion kustannuksella. Se ei ole mahdollista, ainoastaan valtio elää ihmisten kustannuksella, ei toisinpäin ;)
Perustulo ei myöskään ole mikään maaginen hopealuoti, joka ratkaisi kaikki ongelmat. Se on ainoastaan tapa toteuttaa julkinen sosiaaliturva. Nykyiseen järjestelmään verrattuna perustulo olisi parempi, koska perustulo on mahdollista toteuttaa erittäin pienellä byrokratialla ja virkamieskoneistolla, sekä hyvin pienellä määrällä kannustinloukkuja ja väärinkäytön mahdollisuuksia.
Perustulon saannin kriteerit meidän ehdotuksessa olisi Suomen kansalaisuus. Jos perustulo laadittaisiin näin, se antaisi mahdollisuuden myös maahanmuuttobyrokratian purkamiselle, koska sen jälkeen ei tarvitsisi miettiä ketkä maahanmuuttajat tulevat maahan tekemään töitä ja ketkä elämään sosiaaliturvan varassa.
Mikä kanta edistyspuolueella on esim. lapsilisiin. Mun mielestä vois lopettaa kokonaan. Typerintä niissä on se että ne on porrastettu niin että ensimmäisestä lapsesta saa vähemmän kuin myöhemmin syntyneistä. Mun lapsilisät on vieläkin tilillä koskemattomina vaikka ne loppui jo 70-luvulla.
Mallissamme lapsilisät olisi korvattu perustulolla. Esimerkiksi niin, että alaikäisen lapsen perustulo olisi tietty osuus aikuisen perustulosta (esim. 50 %) ja se maksettaisiin alaikäisen tapauksessa hänen vanhemmalleen. Tämä olisi käytännössä sama asia kuin lapsilisä mutta toteutettuna ilman mitään byrokratiaa.
Perustulomalleja on periaatteessa kaksi:
1) Maksetaan kaikille sama könttäsumma rahaa kerran kuukaudessa ja käytetään verotusta siihen, että perustulo kerätään osittain tai kokonaan takaisin ihmisiltä, jotka eivät sitä tarvitse.
2) Negatiivisen tuloveron perustulo.
Edistyspuolue kannattaa tätä ns. negatiivisen tuloveron perustuloa. Se tarkoittaa, että jos ihmisen tulotaso tippuu riittävän alhaiseksi, hänen tuloveroprosenttinsa tippuu negatiiviseksi. Hän ei siis maksa tuloveroa vaan hän saa rahaa valtiolta, ts. perustuloa. Malli on helpoin esittää kuvaajana:
Negatiivisen tuloveron mallissa on se etu, että rahaa ei tarvitse kierrättää ihmisten kautta turhaan (eli esimerkiksi rikkaille ei makseta perustuloa vaan jotta se voidaan kerätä takaisin veroilla, kuten mallissa 1).
http://blog.hse-econ.fi/?p=4499
Perustulosta asiaa esim, aiheellinen kysymys.
Sosiaaliturvajärjestelmän perusongelma on miten samanaikaisesti voidaan taata riittävä toimeentulo niille, jotka eivät sitä pysty itse hankkimaan, säilyttää kannustimet työn tekemiseen ja pitää järjestelmän kustannukset kohtuullisina. Toistaiseksi tällaista mallia ei ilman vastikkeellisuutta, tarveharkintaa ja näihin väkisinkin liittyvää valvontabyrokratiaa ole onnistuttu missään toteuttamaan.
Esittämäsi kritiikki koskee siis kaikkea julkista sosiaaliturvaa, ei vain perustuloa. Ja toisekseen, perustuloa on kokeiltu. Sen käytännön kokeiluista voi lukea lisää vaikka Wikipediasta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Basic_income_guarantee#Examples_of_implementation
Älkää käyttäkö termiä kansalaispalkka, jos haluatte ideallenne kannatusta haalia.
Palkka maksetaan työstä. Koko ajatus maksaa "palkkaa" kansalaisena olosta särähtää korvaan todella pahalta ja aiheuttaa monille oikeasti palkkaa ansaitseville vastenmielisyyden puistatuksia.
Joku perustulo tms. on neutraalimpi ja vähemmän luotaantyöntävä termi.
Juuri näistä syistä emme käytä kansalaispalkka-sanaa.
Byrokratia ja tukiviidakkohan ei katoaisi mihinkään. Perustulosta ei yksinkertaisesti saada niin suurta, että sillä eläisi yksin. Vihreiden esittämä melko ruhtinaallinen 500 euroa ei riitä kuin vuokraan pk-seudulla, kun muita tuloja ei ole. Siihen päälle olisi maksettava edelleen erilaisia tukiaisia ruokaan, laskuihin, vaatteisiin, terveydenhoitoon jne. elämiseen.
Eli käytännössä rinnalla säilyisivät muut tukimuodot ja niihin liittyvä byrokratia.
Olet ymmärtänyt väärin. Perustulon idea ei ole, että sillä eläisi. Perustulon idea on, että kukaan ei kuolisi. Toisin sanoen, jos perustulo, tai mikä tahansa sosiaaliturva, riittäisi mukavaan elämiseen, se tuhoaisi yhteiskunnan hitaasti mutta varmasti.
Ideana juuri on, että mahdollisimman monta tukea saataisiin niputettua yhteen. Perustulon toteuttaminen yhdellä kertaa ei tietenkään tule toteutumaan mutta yksi tapa siihen suuntaan on alkaa yhdistellä eri tukia.
Enemmän se taitaa passivoida, että rahaa tulee tilille vaikka täysin ilman mitään ihmiskontakteja. Jos on entisestään flegmaattinen ja vetelä tyyppi, niin ei tarvitse enää käydä edes työkkärissä patistettavana kouluun tai työnhakuun. Rahaa vaan tulee tilille kunnes talkkari löytää sattumalta muumioituneen ruumiin sängystä joskus.
Nykyjärjestelmä passivoi siten, että tuilla elävä ei uskalla ottaa vastaan työtä, koska siitä rangaistaan tukien menetyksellä. Jos joku työtön onnistuu samaan työpaikan, hänen ansaitsema 1 euro palkkaa syö useimmiten tukia saman 1 euron verran, jolloin hänen taloudellinen kannustin etsiä töitä on tasan nolla, koska se ei parantaisi hänen tulotasoaan.
Byrokratia ei aina huono asia - yleensä kyllä. Eikä sen byrokratian purku toisi aina kovinkaan suuria rahallisia säästöjä. Esimerkiksi toimeentulon maksamisessa byrokratiaan menevä osuus on n. 3%. Eli jokaista sataa euroa joka fattasta annetaan aiheuttaa n. 3 euron byrokratiakustannuksen.
Mikä on lähteesi tälle tiedolle byrokratian osuudesta?