Uusi puolue suunnitteilla suomeen: Edistyspuolue

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stagno
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli tuosta Market for Lemonsista mieleen, että nämä säätelyn puolestapuhujat sortuvat samaan harhaluuloon josta syyttävät vapaiden markkinoiden kannattajia. He kuvittelevat, että valtion virkamiehellä olisi kaikki tiedot ja hän olisi erehtymätön. Eihän se näin ole, vaan monesti ne päätökset tehdään ideologisesti värittyen, varsinkin Suomessa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No onpa huono verranto. Ei tartte olla opiskellut biologiaa, kun omasta kropasta näkee mitä sokea evoluutio saa aikaan. Osaisin suunnitella paremman.
 
kuvaaja4.png
Suomi on muuten tuon Fraser-instituutin taloudellisen vapauden rankingin mukaan maailman kymmenenneksi vapain maa. Paras sijoitus sitten vuoden 1980. Ei huono?

http://www.freetheworld.com/2011/reports/world/EFW2011_chap2.pdf
 
No onpa huono verranto. Ei tartte olla opiskellut biologiaa, kun omasta kropasta näkee mitä sokea evoluutio saa aikaan. Osaisin suunnitella paremman.

"Fatal conceit", suomennettu nimellä "Kohtalokas ylimieli" on nobelisti Hayekin pääteoksia. Termi viittaa juuri tuohon kuvitelmaan. Sinänsähän yhteiskunnallisessa suunnittelussa ei ole mitään vikaa, kunhan mitään vähemmistöä ei PAKOTETA maksamaan omalla työllään (veroina) enemmistön hankkeita, joita se ei hyväksy. Koko ajanhan jokainen meistä suunnittelee elämäänsä ja jokainen firma omaansa, omilla rahoillaan.
 
Jep, Suomi on jo hyvinkin vapaa maa. Siinä yksi syy, miksi en ole vielä kauheasti innostunut poliittisesta suorasta vaikuttamisesta. Maailman ongelmat ovat jossain muualla kuin Suomessa. Nyt kun Kiina pelastettiin jo kapitalismilla ja se säteilee nousevaan Afrikkaan ja saa markkinatalouden ja oikeusvaltion instituutiot pystyyn sielläkin, ongelmia ei ole kohta missään! Tarttee sit varmaan lopettaa tää nettipolitikointikin...

Hassu kulttuurinen paradoksi on, että vaikka Suomi on liberaali maa, se ei ole niinkään tietoinen valinta. Tänne on kovasti yritetty rakentaa nationalismia ja sosialismia 70-luvulle asti, mutta konservatiivien, usein epä-älyllinen ja teoriaa tuntematon vastustus, ja ehkä Neukkujen kauhuesimerkki pelastivat meidät. Ihmistä ei ole luotu loogiseksi ajattelukoneeksi, vaan selviytymään vaikka harhojen turvinkin.

No, Suomessa on monta muutakin hyvää puolta. Täydellinen luokkarakenteen puute, jäykkien sosiaalisten karsinoiden puute ja siihen liittyvä ihmisten välinen luontainen kyky avoimeen yhteistyöhön on aika hieno juttu! Samoin uskomaton pragmaattisuus ongelmien ratkaisussa. Suomi on varmaan ainoa maa maailmassa, jossa useimmille ihmisille tärkeämpää on ratkaista ne ongelmat kuin se, että saa itse olla oikeassa ja saada itse kehut asioiden ratkaisemisesta!
 
Voisitko kertoa tarkalleen ottaen miten pankkiliiketoimintaan markkinoille pääsyä helpotettiin 1980-luvun lopulla?

Tämän lisäksi:
http://jouniflemming.fi/2011/12/19/1980-luvun-pankkikriisi-suomessa-mita-tapahtui-ja-miksi/

Pankki -nimen saanti on syystäkin tehty hankalaksi - luottamussyistä. Tapaus osoittaa kuitenkin, miten helposti talous saadaan nurin riehaantumisen johdosta. Tuon linkin tarina on ehkä eriskummallisin versio aiheesta, mitä olen nähnyt. Siellä sekoitetaan iloisesti keskuspankin rahavaranto ja valtion budjetti, syytetään valtiota (vaihteeksi) valuuttaspekulaatiosta (kun todellisuudessa Soros & kumpp. arvioivat oikein kiinteän valuuttakurssin murenemisen ja markan devalvaation) ja viritellään vertailukohtaa jenkkien kuplalle. No se viimeinen menee ylätasolla sikäli oikein, että yksityiset ylivelkaantuivat ja kuplan annettiin paisua kunnes se puhkesi. Suomessa valtio velkaantui automaattisten vakautusmekanismien myötä, kun vienti tökkäsi (muun muassa) ja ihmisiä jäi työttömäksi sankoin joukoin. Keskellä taantumaa meni kuitenkin valtiolta pupu pöksyyn ja käännyttiin säästöasteelle. Siitä alkoi sitten lama ja työttömyys ampui pariinkymmeneen prosenttiin. Ruotsi säästyi tältä järkevämmällä politiikalla. Toistaiseksi opetus näyttäisi olevan rahoitusmarkkinoilla se, että kun annetaan liekaa, mennään heti äärilaidalta yli ja joudutaan vaikeuksiin.


Eli sinusta tällaiselle liiketoiminnalle ei ole tarvetta eikä se voi menestyä. Minä olen eri mieltä. Miten voisimme ratkaista erimielisyytemme? Lisätään taloudellista vapautta ja katsotaan syntyykö tällaisia yrityksiä ja miten ne toimivat. Antaa kuluttajien itsensä päättää!

Rahoitusmarkkinoilla luottamus on ensisijaista, ilman sitä homma ei toimi tai on älyttömän kallista (riskipreemiot). En itse myöntäisi pankkitoimilupaa sellaiselle hoopolle, joka mainostaa 100% varantovarallisuutta ja epäilee sellaisen vielä kannattavan. Pankkihan tekisi tappiota ensi hetkestä. Tai sitten tallettajan mielestä on ok menettää rahaa sen sijaan että kaivaa sen maahan.


Minusta pankkitoiminta on liiketoimintaa siinä missä mikä tahansa muukin. Sinä olet ilmeisesti eri mieltä, jolloin mielestäsi pankkitoiminnan vertaaminen mihinkään toiseen yrittämisen muotoon on huono analogia.

No voit verrata vakuutus- ja sijoitustoimintaan. Ruoan ostaminen on harvemmin vuosia tai vuosikymmeniä kestävä riskipitoinen sijoitus, josta on ehkä eläkeiän toimeentulo kiinni.

Tällä hetkellä maailmassa ihmisiä kuolee nälkään ensisijaisesti maissa, joissa on vähiten taloudellista vapautta (taloudellisen vapauden indeksin mukaan).

Kehitysmaiden varsinainen taloudellinen sektori on ns. informaali, jota ei siis mitenkään säännellä. Formaali sektori voikin olla mitä vaan, ja siihen sitä indeksia verrataan jos verrataan. Ensisijaisesti kuitenkin pitäisi kysyä: tuleeko ensin taloudellinen vapaus vai hyvinvointi. Muista muuten regressiomalleissa ilmoittaa myös kertoimien lukuarvo ja t-arvot, pls. Korrelaatiokerroin ei vielä kerro paljoa.


Vastaako tämä kysymykseesi siitä, kuinka tosissaan tässä ollaan?

Juu, onnea vaan hankkeelle.

Erittäin tiivis ja yksinkertainen lista siitä mitä tekisimme valtaan päästessämme löytyy täältä: http://edistyspuolue.fi/edistyspuolue-kannat/

Okei ihan ok. Mikä on prioriteettilista, kuitenkin? Politiikassa ei saa mitään ilmaiseksi, joten lehmänkauppoja tarvitsee tehdä. Missä on pääpainopiste?


Niin. Kuten Akerlof ja kumppanit ennustivat, käytettyjen autojen markkinathan ovat kadonneet. Eikun ei olekaan...

Eivät ole kadonneet eivät, koska laki suojaa kuluttajaa ja myyjää. Jos näin ei olisi, nousisi transaktiokustannukset lakimiehineen tai lainopiskeluineen naurettavan korkeiksi. Vertaapa muuten asuntokauppojen helppoutta USA:ssa vs. Suomi, esim..
 
Tuli tuosta Market for Lemonsista mieleen, että nämä säätelyn puolestapuhujat sortuvat samaan harhaluuloon josta syyttävät vapaiden markkinoiden kannattajia. He kuvittelevat, että valtion virkamiehellä olisi kaikki tiedot ja hän olisi erehtymätön. Eihän se näin ole, vaan monesti ne päätökset tehdään ideologisesti värittyen, varsinkin Suomessa.

Virkamies toteuttaa tehtäväänsä, jonka puitteet määrää laki. Lain säätämiseenhän voivat kansalaiset vaikuttaa. Toki menetelmä on hidas ja välillä tuskastuttava (koska asioista on harvemmin yhtä ainoaa oikeaa kantaa), mutta sen pitääkin olla huolella mietitty. Media sitten jahtaa väärinkäytöksiä ja typeryyksiä. Jos big brotherit ja sensellaiset työntävät politiikan taka-alalle mediassa, noh - sehän on kuluttajan valinta. Aika hyvin täällä on tehty talouspolitiikkaa, semminkin kun päätökset tehdään yleensä asiantuntijoita kuulematta (tai siitä huolimatta). Jo Väinö Voionmaa tiedemies-kansanedustajana esitti, ettei poliittinen päätös voi olla akateeminen "totuus".
 
Jep, Suomi on jo hyvinkin vapaa maa. Siinä yksi syy, miksi en ole vielä kauheasti innostunut poliittisesta suorasta vaikuttamisesta. Maailman ongelmat ovat jossain muualla kuin Suomessa. Nyt kun Kiina pelastettiin jo kapitalismilla ja se säteilee nousevaan Afrikkaan ja saa markkinatalouden ja oikeusvaltion instituutiot pystyyn sielläkin, ongelmia ei ole kohta missään! Tarttee sit varmaan lopettaa tää nettipolitikointikin...

Tuota, Kiinahan on keskeinen esimerkki siitä ettei kapitalismi vaadi demokratiaa toimiakseen. Itse asiassa, jotkuthan väittävät että tuollainen autoritäärinen kapitalismi saattaa hyvinkin korvata tulevaisuudessa liberaalin demokratian.

Lisää markkinataloutta on helppoa vaatia liberaalissa demokratiassa, mutta lisää poliittisia vapauksia onkin vaikeampi vaatia tuollaisessa autoritäärisen kapitalismin mallissa.

Hassu kulttuurinen paradoksi on, että vaikka Suomi on liberaali maa, se ei ole niinkään tietoinen valinta. Tänne on kovasti yritetty rakentaa nationalismia ja sosialismia 70-luvulle asti, mutta konservatiivien, usein epä-älyllinen ja teoriaa tuntematon vastustus, ja ehkä Neukkujen kauhuesimerkki pelastivat meidät. Ihmistä ei ole luotu loogiseksi ajattelukoneeksi, vaan selviytymään vaikka harhojen turvinkin.

No, Suomessa on monta muutakin hyvää puolta. Täydellinen luokkarakenteen puute, jäykkien sosiaalisten karsinoiden puute ja siihen liittyvä ihmisten välinen luontainen kyky avoimeen yhteistyöhön on aika hieno juttu! Samoin uskomaton pragmaattisuus ongelmien ratkaisussa. Suomi on varmaan ainoa maa maailmassa, jossa useimmille ihmisille tärkeämpää on ratkaista ne ongelmat kuin se, että saa itse olla oikeassa ja saada itse kehut asioiden ratkaisemisesta!

Monet näistä asioista ovat vaan sellaisia, että niitä ei välttämättä saataisi aikaiseksi ilman suurta julkisen vallan roolia. Esimerkiksi opiskelijalle maksuton koulutus on yksi tärkeimmistä seikoista, joka ylläpitää mm. noita boldattuja kohtia.

Edistyspuoluehan olisi ajamassa mm. lukukausimaksuja: "Julkisissa korkeakouluissa ja yliopistoissa tulee ottaa käyttöön lukukausimaksu koulutuksen kulujen osittaiseksi kattamiseksi ja nopeamman valmistumisen kannustimeksi."
 
Pankki -nimen saanti on syystäkin tehty hankalaksi - luottamussyistä.

Eli 1980-luvun lopulla pankkialalle markkinoille pääsyä ei helpotettu. Mikä oli juuri pointtini. Kuten sanoin aikaisemmin Islantiin liittyen, on täysin nurinkurista vähentää olemassaolevien yritysten sääntelyä mutta olla helpottamatta markkinoille pääsyä. Tällöin vanhat alalla toimivat yritykset hyötyvät ja voivat tehdä mitä haluavat, kun niitä ei enää pidättele edes huonosti toimiva sääntely, eikä uusista kilpailijoista ole pelkoa.

Rahoitusmarkkinoilla luottamus on ensisijaista, ilman sitä homma ei toimi tai on älyttömän kallista (riskipreemiot). En itse myöntäisi pankkitoimilupaa sellaiselle hoopolle, joka mainostaa 100% varantovarallisuutta ja epäilee sellaisen vielä kannattavan. Pankkihan tekisi tappiota ensi hetkestä. Tai sitten tallettajan mielestä on ok menettää rahaa sen sijaan että kaivaa sen maahan.

No voit verrata vakuutus- ja sijoitustoimintaan. Ruoan ostaminen on harvemmin vuosia tai vuosikymmeniä kestävä riskipitoinen sijoitus, josta on ehkä eläkeiän toimeentulo kiinni.

Montakohan kertaa vaikkapa Steve Jobsille tai Bill Gatesille sanottiin ja perusteltiin oikein pitkän kaavan mukaan, ettei heidän bisneksesideassaan ollut mitään ideaa. Mutta onneksi he saivat yrittää ja pystyivät todistamaan epäilijänsä vääräksi. Pankkisektorilla ei Suomessa (tai oikeastaan missään) saa yrittää, koska sinä ja muut viisaat tietävät mitä kuluttajat haluavat ja mitä markkinoille saa tarjota.

Minusta tämä on perinpohjaisesti kieroutunutta. Myös ruuantuotannossa luottamus on ensisijaista, mitä jos maanviljelijät joskus vain lakkaavatkin viljelemästä maata tai ruokakauppias hankkimasta ruokaa hyllyilleen? Kyllä minusta ruuantuotannossa luottamus on vielä tärkeämpää mitä pankkitoiminnassa. Rahaa ei voi syödä ja ilman rahaa ja pankkeja voi selvitä hengissä. Ilman ruokaa ja ruuantuotantoa ei. Tässä mielessä ruuantuotanto on huomattavasti pankkisektoria tärkeämpi.

Ja täsmälleen näillä argumenteilla myös ruuantuotanto oli pitkään valtion sääntelyn ja valvonnan alla. Viranomaiset päättivät mitä viljellään, kenen toimesta ja missä, miten ruuat kuljetetaan ruokakauppohin, mihin kauppoihin ja mitä mihinkin. Ja tämän sääntelyn seurauksena ruuantuotannon tehokkuus oli heikkoa, hävikki suurta, korruptio rehotti ja lopulta ihmisiä alkoi kuolla nälkään. Tämä osoittaa miten huonosti sääntely ja ylhäältäpäin johtaminen allokoi resursseja markkinoihin verrattuna.

Pankkitoiminnan vertaaminen vakuutus- tai sijoitustoimintaan on huono idea, koska vakuutus- ja sijoitustoiminta ovat myös äärimmäisen säänneltyjä aloja.

Enkä ymmärrä mistä ihmeestä puhut väitteässäsi pitkän aikavälin riskipitoisista sijoituksista - eikö ole pitkän aikavälin riskipitoinen sijoitus ostaa metsää, raivata se pelloksi ja alkaa kasvattaa siinä jotain ruuaksi kelpaavaa? Jos se ei ole pitkän aikavälin riskisijoitus niin ei mikään.


Kehitysmaiden varsinainen taloudellinen sektori on ns. informaali, jota ei siis mitenkään säännellä. Formaali sektori voikin olla mitä vaan, ja siihen sitä indeksia verrataan jos verrataan. Ensisijaisesti kuitenkin pitäisi kysyä: tuleeko ensin taloudellinen vapaus vai hyvinvointi. Muista muuten regressiomalleissa ilmoittaa myös kertoimien lukuarvo ja t-arvot, pls. Korrelaatiokerroin ei vielä kerro paljoa.

Hyvinvointi ja vauraus seuraa taloudellista vapautta, ei toisinpäin.

Tässä on esimerkiksi kuvaaja, josta näkyy vertailua maan talouden kehittymisestä suhteessa taloudellisen vapauden muutokseen:
kuvaaja14.png


Tässä muutama tutkimus aiheesta:
Ensimmäisenä on European Journal of Political Economyssä julkaistu tanskalaisen Mogens K. Justesesenin tutkimus, jossa vertailtiin yhteensä 77 eri maan taloudellista kehitystä vuodesta 1970 vuoteen 1990. Tutkimuksen tulos oli yksiselitteinen: Taloudellinen vapaus, erityisesti julkisen sektorin pieni koko ja pieni määrä talouden sääntelyä, saavat aikaan maan vaurastumista. Maan vaurastumisella ei sen sijaan havaittu tilastollisesti merkittävää roolia talouden vapauttamiseksi.

Samaan tulokseen päätyi myös Jac C. Heckelmanin Journal of Applied Econimicsissa julkaistu tutkimus, jossa tutkittiin yhteensä 94 valtion taloudellisen vapauden ja talouden kehitystä vuosina 1994 – 1997. Tutkimuksen tulos oli, että taloudellisen vapaus johtaa maan vaurastumiseen, vaurastuminen ei johda maan talouden vapauttamiseen.

Lähteet:
The effect of economic freedom on growth revisited: New evidence on causality from a panel of countries 1970–1999.
Mogens K. Justese. European Journal of Political Economy.
Economic Freedom and Economic Growth: A Short-Run Causal Investigation. Journal of Applied Economics. Jac C. Heckelman.


Okei ihan ok. Mikä on prioriteettilista, kuitenkin? Politiikassa ei saa mitään ilmaiseksi, joten lehmänkauppoja tarvitsee tehdä. Missä on pääpainopiste?

Realiteettihan on, että pienen puolueen on vaikea nostaa esille mitään omia agendojaan. Kuljemme virran mukana ja teemme yhteistyötä minkä tahansa tahon kanssa. Jos Suomessa alkaa keskustelua vaikka eutanasian sallimisesta, annamme tälle tuemme ja kerromme, että meidän mielestämme ihminen omistaa itse kehonsa ja hänen tulee olla oikeus päättää oma elämänsä niin halutessaan. Ja hänellä tulee olla myös oikeus pyytää tähän apua, joskin ketään ei tietenkään saa pakottaa itsemurhassa avustamiseen. Tai itsemurhaan, mikä on tietysti itsestäänselvää.


Eivät ole kadonneet eivät, koska laki suojaa kuluttajaa ja myyjää. Jos näin ei olisi, nousisi transaktiokustannukset lakimiehineen tai lainopiskeluineen naurettavan korkeiksi. Vertaapa muuten asuntokauppojen helppoutta USA:ssa vs. Suomi, esim..

Laki suojaa kuluttajaa siinä mielessä, että kaupankäynnissä ei saa huijata. Tämä on tietysti järkevää ja hyväksyttävää. Mutta säännelläänkö käytettyjen autojen kauppaa jotenkin erikseen?


Mikä on kantanne ilmastonmuutokseen?

Meillä ei ole kantaa siihen.


Virkamies toteuttaa tehtäväänsä, jonka puitteet määrää laki. Lain säätämiseenhän voivat kansalaiset vaikuttaa. Toki menetelmä on hidas ja välillä tuskastuttava (koska asioista on harvemmin yhtä ainoaa oikeaa kantaa), mutta sen pitääkin olla huolella mietitty. Media sitten jahtaa väärinkäytöksiä ja typeryyksiä. Jos big brotherit ja sensellaiset työntävät politiikan taka-alalle mediassa, noh - sehän on kuluttajan valinta. Aika hyvin täällä on tehty talouspolitiikkaa, semminkin kun päätökset tehdään yleensä asiantuntijoita kuulematta (tai siitä huolimatta). Jo Väinö Voionmaa tiedemies-kansanedustajana esitti, ettei poliittinen päätös voi olla akateeminen "totuus".

Jep. Sen sijaan, että ihminen voisi itse päättää omista asioistaan halutessaan vaikka joka päivä, sen sijaan, hän voi muutaman vuoden välein käydä äänestämässä jotain yksittäistä ihmistä joka eniten vastaa hänen omia ajatuksiaan ja toivoa, että hänen ehdokas pääsee läpi eikä kovin paljoa käännä takkiaan vaalien jälkeen.

Demokratia on hyvä järjestelmä yhteisistä asiosta päättämiseen mutta kaikki asiat eivät ole yhteisiä. Se mitä aikuinen, täysivaltainen ihminen omalle elämälleen tekee ei ole kenenkään toisen asia eikä valtiolla ole mitään oikeutta siihen puuttua.
 
Eli 1980-luvun lopulla pankkialalle markkinoille pääsyä ei helpotettu. Mikä oli juuri pointtini. Kuten sanoin aikaisemmin Islantiin liittyen, on täysin nurinkurista vähentää olemassaolevien yritysten sääntelyä mutta olla helpottamatta markkinoille pääsyä. Tällöin vanhat alalla toimivat yritykset hyötyvät ja voivat tehdä mitä haluavat, kun niitä ei enää pidättele edes huonosti toimiva sääntely, eikä uusista kilpailijoista ole pelkoa.

Tai ehkä ala oli jo kilpailtu niin, ettei uusia halukkaita ollut tulossa. Toimivilla rahoitusmarkkinoillahan sitä pääomaa saa pankinkin perustamiseen. Ehkei riskinottohalukkuutta ollutkaan. Ei niitä mitenkään erityisesti estettykään. Tosin pienessä maassa on helppo tehdä hyvävelikauppoja, mutta sehän on laitontakin, eli ei regulaatiota :) (disclaimer: toki pitää olla helppo pääsy markkinoille, mutta pankki- ja vakuutussektorilla informaation asymmetriaongelma on niin vakava, että niihin on pakko käyttää erityistä valvontaa ja regulaatiota)

[quote[Montakohan kertaa vaikkapa Steve Jobsille tai Bill Gatesille sanottiin ja perusteltiin oikein pitkän kaavan mukaan, ettei heidän bisneksesideassaan ollut mitään ideaa. Mutta onneksi he saivat yrittää ja pystyivät todistamaan epäilijänsä vääräksi. Pankkisektorilla ei Suomessa (tai oikeastaan missään) saa yrittää, koska sinä ja muut viisaat tietävät mitä kuluttajat haluavat ja mitä markkinoille saa tarjota.[/quote]

Enpä minä sitä kieltäisi, mutta pankki -nimeä en moiselle puljulle soisi. Ihan siitä syystä, että luottamus koko rahoitussektoriin on taas vähän heikko ja firma, joka hävittää asiakkaiden rahoja, on sille aika huonoa mainosta. Oikeasti - mikä on se ansaintalogiikka, jos rahoilla ei saa tehdä mitään? Toisaalta jos tuollainen meininki osoittautuisi menestyväksi, olisi koko reilun parisataa vuotta kehittynyt talousoppi jo lähtökohdiltaan täysin väärä.

Minusta tämä on perinpohjaisesti kieroutunutta. Myös ruuantuotannossa luottamus on ensisijaista, mitä jos maanviljelijät joskus vain lakkaavatkin viljelemästä maata tai ruokakauppias hankkimasta ruokaa hyllyilleen? Kyllä minusta ruuantuotannossa luottamus on vielä tärkeämpää mitä pankkitoiminnassa. Rahaa ei voi syödä ja ilman rahaa ja pankkeja voi selvitä hengissä. Ilman ruokaa ja ruuantuotantoa ei. Tässä mielessä ruuantuotanto on huomattavasti pankkisektoria tärkeämpi.

Ruoantuotanto on ns. perinteistä tuotantoa, tuotetta tehdään tietyn funktion mukaan miinustaen tuotantokustannukset. Hinta saadaan markkinoilta ja tuotetta tehdään jos se on kannattavaa. Tietysti katovuodet yms. shokit voivat tehdä laajaakin tuhoa, mutta näitä vastaan voi yrittää suojautua esim. futuurimarkkinoilla (luultavasti köyhimpien ulottumattomissa, mutta teoriassa) tai perinteisemmin tekemällä varantoa. Toki maailmanmarkkinat ovat sikäli vääristyneet, että kehitysmaat työntävät raakatuotteensa paremmin maksaville länsimaille sen sijaan, että jalostaisivat ne itse (tullimaksut ohjaavat tähän suuntaan), ja täällä tuhlaillaan aika estottomasti. Mikäs oli pankin ansaintalogiikka?

Pankkitoiminnan vertaaminen vakuutus- tai sijoitustoimintaan on huono idea, koska vakuutus- ja sijoitustoiminta ovat myös äärimmäisen säänneltyjä aloja.

Vakuutustoiminta syystäkin - ilman julkista valtaa sitä ei olisi edes olemassa. Sijoitustoimintaa vapautetaan aina silloin tällöin ja siinä mennään herkästi älyttömyyksiin. Siinä busineksessä ollaan myös taitavia kiertämään sääntely, joten monesti huomataan olevamme tilanteessa, missä (ne) markkinat ovatkin sääntelemättömät.

Enkä ymmärrä mistä ihmeestä puhut väitteässäsi pitkän aikavälin riskipitoisista sijoituksista - eikö ole pitkän aikavälin riskipitoinen sijoitus ostaa metsää, raivata se pelloksi ja alkaa kasvattaa siinä jotain ruuaksi kelpaavaa? Jos se ei ole pitkän aikavälin riskisijoitus niin ei mikään.

Onhan se riskipitoista, sellainen sopii ihmiselle, joka pystyy sellaisen riskin kantamaan. Sen sijaan rahan luovutus jonkun muun hoitoon sisältää oletuksen, että tämä henkilö/taho hoitaa sitä sijoittajan riskinottohalukkuus mielessä. Tämä vaatii luottamusta siihen, että taho osaa rahoista huolehtia. Metsää tai muuta reaaliomaisuutta omistaessasi näet sen tilan koko ajan ja pystyt itse vaikuttamaan sen kehitykseen. Rahoitussektorilla läpinäkyvyyttä ei ole riittävästi (kilpailukyky jne).

Tässä on esimerkiksi kuvaaja, josta näkyy vertailua maan talouden kehittymisestä suhteessa taloudellisen vapauden muutokseen:
kuvaaja14.png

Sama trendi, lopussa vähemmän vapautta johtaa parempaan kasvuasteeseen?

Tässä muutama tutkimus aiheesta:
Ensimmäisenä on European Journal of Political Economyssä julkaistu tanskalaisen Mogens K. Justesesenin tutkimus, jossa vertailtiin yhteensä 77 eri maan taloudellista kehitystä vuodesta 1970 vuoteen 1990. Tutkimuksen tulos oli yksiselitteinen: Taloudellinen vapaus, erityisesti julkisen sektorin pieni koko ja pieni määrä talouden sääntelyä, saavat aikaan maan vaurastumista. Maan vaurastumisella ei sen sijaan havaittu tilastollisesti merkittävää roolia talouden vapauttamiseksi.

Samaan tulokseen päätyi myös Jac C. Heckelmanin Journal of Applied Econimicsissa julkaistu tutkimus, jossa tutkittiin yhteensä 94 valtion taloudellisen vapauden ja talouden kehitystä vuosina 1994 – 1997. Tutkimuksen tulos oli, että taloudellisen vapaus johtaa maan vaurastumiseen, vaurastuminen ei johda maan talouden vapauttamiseen.

Ensimmäisessä huomattiin, että julkisen sektorin koko ja ylettömän regulaation määrä vaikuttavat investointien kautta talouden kasvuasteeseen. Rahapolitiikalla, kansainvälisellä kaupalla eikä yksityisomistuksen suojalla ollut tilastollisesti merkitsevää vaikutusta kun outlierit poimittiin pois. Huomautuksena tutkija muistuttaa, että julkisen sektorin koko ei ole yksiselitteinen tekijä; kyse on ennemminkin siitä, miten raha käytetään. Deregulaation määritelmä oli vaikeasti hahmoteltavissa ja maadataa oli 35 maasta, mutta luultavimmin tarkoittivat luotto-, työ- ja yleistä bisnesregulaatiota. Heckelmanin tutkimuksessa, joka käyttää samaa metodia (vector autoregression, Granger rule of causality), tilastollisesti merkitseviä ovat juuri ne, jotka ensimmäisessä eivät ole. Luultavasti kyse on erilaisesta indeksoinnista. Ensimmäisen vapausindeksi on Fraserin, toisessa Heritage Foundationin. Vaikutuksethan ovat pieniä (jo menetelmänkin puolesta), mutta ihan kiinnostavat tapaukset silti. Barron tutkimusten perusteella suurin selittäjä maiden kasvuasteiden konvergenssistä on itse asiassa uskonto. Tietysti proxymuuttujana, mutta kuitenkin.

Laki suojaa kuluttajaa siinä mielessä, että kaupankäynnissä ei saa huijata. Tämä on tietysti järkevää ja hyväksyttävää. Mutta säännelläänkö käytettyjen autojen kauppaa jotenkin erikseen?

No katsastus lienee yksi sääntelykeino, ja toimii hyvänä indikaattorina sille, että ostettava auto on liikennekuntoinen.

Demokratia on hyvä järjestelmä yhteisistä asiosta päättämiseen mutta kaikki asiat eivät ole yhteisiä. Se mitä aikuinen, täysivaltainen ihminen omalle elämälleen tekee ei ole kenenkään toisen asia eikä valtiolla ole mitään oikeutta siihen puuttua.

Näinhän suurimmassa määrin onkin, mutta liberalismin oppien mukaan ei saisi estää toista tekemisillään toimia vapaasti. Tämä voi aiheuttaa käytännössä konflikteja esim. talousmaailmassa.
 
Meillä ei ole kantaa siihen.

Eli teillä jää aika iso kokonaisuus täysin auki? Ilmastonmuutoksesta IMO pitäis kyllä nyt olla jokaisella potentiaalisella puoleella nyt edes jonkinlainen kanta? Saattaisihan se toki hieman monimutkaistaa teidän talousajattelua, kun olis sellainen ulkoisvaikutus huomioitava kuin esim saasteet. Ja toki olishan se taas sääntelyä, jos päästöjä pyrittäisi valtion toimesta rajoittamaan?
 
Valtion sääntely aiheutti Islannin finanssikriisin siten, että valtio esti kilpailun pankkisektorilla. Islannissa, kuten muuallakin länsimaissa nykyään, toimii vain kourallinen pankkeja. Islannin tapauksessa pankkeja oli muistaakseni luokkaa viitisen kappaletta.

Joten mitäköhän mahtaa tapahtua kun valtio ensin käytännössä kieltää ketään perustamasta uutta pankkia ja sitten antaa olemassaoleville pankeille käytännössä katsoen vapaat kädet tehdä tallettajien rahoilla mitä haluaa? Siinähän yleensä käy niin, että olemassaolevien pankkien johtajat sekoavat ja lähtevät hullunlailla pelaamaan tallentajiensa rahoilla. Tuloksena on yleensä tavaraa tuulettimeen, ennemmin tai myöhemmin.

Kyllä Islannin tilanteesta oltiin huolestuneita jo pitkään. Varmasti monet kansalaiset olivat huolissaan säästöjensä tulevaisuudesta. Mutta heillä ei ollut mahdollisuutta vaihtaa turvallisempaan pankkiin, koska pankkisektorilla ei ollut kilpailua. Ei ollut pankkia, joka olisi ilmoittanut toimivansa vain säästöjen turvasatamana, joka ei pelaisi talletusrahoillaan vaan pitäisi ne todella tallessa.

Tämähän on täysin virheellinen väittämä sikäli ettei Islannissa ollut mitään pääoma- ja valuuttakontrolleja ennen pankki- ja finanssikriisiä.

Näin ollen islantilaiset pankit olivat kilpailuasetelmassa ulkomaisten pankkien kanssa ja tämä näkyi myös siinä, että islantilaiset pankit itsessään toimivat myös ulkomailla. Ei mikään olisi estänyt islantilaisia tallettamasta esimerkiksi johonkin turvalliseksi katsomaansa ulkomaiseen pankkiin.

Itsekin pyysin Kaupthingiltä mielenkiinnosta paperit luettavaksi, jossa tarjosivat 5,05 % korkoa määräaikaistalletukselle. Kun näytti siltä, että pankit pyrkivät vaan paikkailemaan taseitaan niin en tuohon tarttunut. Soittivat vielä perään, kun en ollut lähettänyt papereita takaisin allekirjoitettuna.

Sen sijaan kriisin puhjettua valuutta- ja pääomakontrolleja on asetettu ja ne ovat mahdollistaneet sen, että mm. Islannin keskuspankki on saanut tilanteen jokseenkin haltuun.
 
Suurelta osin aivan sekopäisiä ideoita. Puolueen teesit kirjoitettu ilmeisesti pöllyssä. Niin kauan kun kansasta puolet on idiootteja niin kuin Suomessa ei voida antaa niin suuria vapauksia kuin edistyspuolueeen teesit mahdollistavat.

Teksteissä myös huvittavia kohtia kuten se missä todetaan että useissa kaupungeissa ongelma kun asuntojen hinnat korkeampia kuin rakennuskustannukset.
 
Laadukasta ja rakentavaa kritiikkiä tarjotaan täällä oikein innoissaan. =) Kuulostaa vihervasemmistolaiselta, kun perusteluja ei tarvita, vaan riittää, että ilmaisee oman mieltymyksensä 5-vuotiaan kypsyydellä.
 
Miten onnistuu kannattajakortin allekirjoittaminen?

Olisihan se kiintoisaa seurata, alkaisiko puhdasta markkinaoikeistoa edustava puolue nakertaa ajan saatossa kokoomuksen kannatusta :) Liberaalipuolueiden historia Suomessa on tosin ollut menneinä vuosikymmeninä varsin synkeä.
 
Enpä minä sitä kieltäisi, mutta pankki -nimeä en moiselle puljulle soisi. Ihan siitä syystä, että luottamus koko rahoitussektoriin on taas vähän heikko ja firma, joka hävittää asiakkaiden rahoja, on sille aika huonoa mainosta.

Et kiellä mutta et myöskään salli. Eli käytännössä katsoen siis kiellät. Ja tämän sääntelykieltoholhouspolitiikan ansiosta meillä on vain kourallinen suuria pankkeja, jotka ongelmien uhatessa voivat kaataa koko talouden. Paljon parempi tilanne olisi yhteiskunta, jossa olisi kymmeniä pieniä, toisiaan vastaan kilpailevia pankkeja. Tällöin yhden kaatuminen ei johtaisi samanlaisiin ongelmiin mitä nykyään, eikä poliitikkojen pitäisi käyttää veronmaksajien rahoja too big to fail -pankkien pelastamiseksi. Ja asiakkailla olisi vapaus valita minkälaisia pankkipalveluita he haluavat ja mistä he haluavat maksaa.


Oikeasti - mikä on se ansaintalogiikka, jos rahoilla ei saa tehdä mitään?

Kuten jo muistaakseni kaksi kertaa olen selittänyt, vain rahan säilytyspaikkana toimivan pankin ansaintalogiikka olisi se, että se laskuttaa asiakkaitaan - mullistavaa, eikö totta? Toisin sanoen, tavallisesta pankista saat periaatteessa vähän korkoa tililläsi oleville varoille mutta tällaisen turvapankin asiakkaana et saisi korkoa vaan päinvastoin maksaisit vaikkapa kiinteän kuukausimaksun siitä, että pankki säilyttää rahojasi, tarjoaa maksukortin ja nettipankkipalvelut.


Sama trendi, lopussa vähemmän vapautta johtaa parempaan kasvuasteeseen?

Sama trendi mutta niin, että maat joissa taloudellista vapautta lisättiin, ihmisten ostovoima kasvoi ja vastaavasti maat joissa taloudellinen vapaus väheni, myös ihmisten ostovoima väheni. Kasvuasteella ei ole mitään merkitystä, koska kasvuprosenteilla ei osteta ruokaa kaupasta, ostovoimalla ne tuotteet ostetaan. Eikä sitäpaitsi taloudellisen vapauden lasku selitä edes tuota lopun kasvuastetta, koska vuosina taloudellisen vapauden vähenemisen jälkeen, taloudellinen vapaus on voinut jälleen nousta. Jos datassa olisi mukana vain maat jossa taloudellinen vapaus on laskenut vuosi vuodelta, tuloksena olisi vielä rumempaa jälkeä.


No katsastus lienee yksi sääntelykeino, ja toimii hyvänä indikaattorina sille, että ostettava auto on liikennekuntoinen.

Joten ennen pakollista katsastusta, ei ollut olemassa käytettyjen autojen markkinoita? Enpä usko. Sitäpaitsi, kyllähän kaikelle käytetylle tavaralle on markkinat. Esimerkiksi käytettyjä tietokoneita ostetaan ja myydään, vaikka tietokone sisältää täsmälleen yhtä suuren riskin siitä, että siinä on piileviä vikoja. Eikä tietokoneilla ole, ainakaan vielä, katsastuspakkoa. Silti niitä ostetaan käytettynä, koska markkinoilla epävarmuus tuotteen kunnosta kompensoituu hintana. Kaikki sääntely jota tähän päälle lisätään ainoastaan pienentää markkinoita ja noistaa hintoja.


Saattaisihan se toki hieman monimutkaistaa teidän talousajattelua, kun olis sellainen ulkoisvaikutus huomioitava kuin esim saasteet. Ja toki olishan se taas sääntelyä, jos päästöjä pyrittäisi valtion toimesta rajoittamaan?

Olet ymmärtänyt väärin. Edistyspuolue ei vastusta kaikkea sääntelyä, enkä myöskään minä. Vastustamme ainoastaan sääntelyä jota pidämme turhana. Turhalla sääntelyllä tarkoitan sellaista sääntelyä, jonka markkinat eli me kuluttajat hoitaisimme itse paremmin. Valtiolla on tiettyjä tärkeitä tehtäviä, haitallisten ulkoisvaikutusten kuten saastuttamisen hallitseminen on yksi niistä. Kuten ohjelmassammekin sanotaan, mielestämme saastuttaja maksaa -periaate on järkevin tapa toteuttaa luonnonsuojelu, koska tällöin markkinatalouden mekanismit ovat yhä toiminnassa. Kun saastuttaminen maksaa, eri tahoille tulee taloudellinen kannustin siirtyä vähemmän saastuttaviin tuotantotapoihin.

Ohjelmassamme otetaan suoraan kantaa saastuttamiseen ja luonnonsuojeluun, tämän vuoksi en näe, että meidän pitäisi vielä erikseen ottaa kantaa ilmastonmuutokseen.


Tämähän on täysin virheellinen väittämä sikäli ettei Islannissa ollut mitään pääoma- ja valuuttakontrolleja ennen pankki- ja finanssikriisiä.

En ole väittänyt mitään pääoma- tai valuuttakontrolleista.


Näin ollen islantilaiset pankit olivat kilpailuasetelmassa ulkomaisten pankkien kanssa ja tämä näkyi myös siinä, että islantilaiset pankit itsessään toimivat myös ulkomailla. Ei mikään olisi estänyt islantilaisia tallettamasta esimerkiksi johonkin turvalliseksi katsomaansa ulkomaiseen pankkiin.

Oletko koskaan yrittänyt avata tiliä ulkomaalaiseen pankkiin? Minä olen. Se vaatii eri rahanpesu- ja muun talousrikollisuuden torjuntalainsäädännön vuoksi lähes poikkeuksetta käynnin itse kohdemaassa jossa pankki sijaitsee, tämän lisäksi mukanasi pitää olla mittava nippu papereita mm. todistuksia siitä mistä rahasi ovat peräisin ja niin edelleen. Ja ihan vakavissasi väität, että tavallisilla islantilaisilla oli mahdollisuus siirtää rahansa suojaan ulkomaalaisiin pankkeihin?


Suurelta osin aivan sekopäisiä ideoita. Puolueen teesit kirjoitettu ilmeisesti pöllyssä. Niin kauan kun kansasta puolet on idiootteja niin kuin Suomessa ei voida antaa niin suuria vapauksia kuin edistyspuolueeen teesit mahdollistavat.

Kiitos näistä kommenteista ja rakentavasta kritiikistä. Järjestämme kesällä puoluekokouksen ja siinä meillä on mahdollisuus päivittää ohjelmaamme ja ideoitamme, yritämme kommenttisi perusteella tehdä niistä vähemmän sekopäisiä.


Miten onnistuu kannattajakortin allekirjoittaminen?

Kannattajakortin allekirjoittaminen onnistuu niin, että menet osoitteeseen:
http://www.kannattajakortti.fi/v2/tayta-kannattajakortti/ ja täytät osoitteesi. Tämän jälkeen sinulle lähetetään haluamasi määrä kortteja. Samalta sivulta löytyy kortti myös PDF-muodossa, jos haluat tulostaa sen itse. Emme suosittele itse tulostamista, koska tulostinasetukset voivat vääristää kaavakkeen mittasuhteet ja tämän lisäksi on huomioitava, että käyttämäsi paperi on riittävän paksua (vähintään 120 g/m2 tavallisen 80 g/m2 sijaan).

Korttia ei voi allekirjoittaa netissä, edes pankkitunnuksin, koska viranomaiset ja sääntely.

Kuten eräs kommentoikin minusta osuvasti: jo kannattajakorttien keräämiseen liittyvä byrokratia osoittaa, että Suomessa on todellakin tilausta Edistyspuolueelle :)
 
Oletko koskaan yrittänyt avata tiliä ulkomaalaiseen pankkiin? Minä olen. Se vaatii eri rahanpesu- ja muun talousrikollisuuden torjuntalainsäädännön vuoksi lähes poikkeuksetta käynnin itse kohdemaassa jossa pankki sijaitsee, tämän lisäksi mukanasi pitää olla mittava nippu papereita mm. todistuksia siitä mistä rahasi ovat peräisin ja niin edelleen. Ja ihan vakavissasi väität, että tavallisilla islantilaisilla oli mahdollisuus siirtää rahansa suojaan ulkomaalaisiin pankkeihin?

No todellakin oli mahdollisuus avata.

Mihin maahan olit sitä tiliä avaamassa sillä tuo oma kuvauksesi kaiken kattavana yleistyksenä aivan täyttä hevonkukkua.

Esimerkiksi Sveitsiin tilin avaaminen onnistuu etänä eikä välikäsiä tai alkupääomaa vaadita. Tilin "hoito" onnistuu nettipankkitunnusten avulla ja tiliin voi liittää pankki/luottokortin.
 
No todellakin oli mahdollisuus avata.

Mihin maahan olit sitä tiliä avaamassa sillä tuo oma kuvauksesi kaiken kattavana yleistyksenä aivan täyttä hevonkukkua.

Esimerkiksi Sveitsiin tilin avaaminen onnistuu etänä eikä välikäsiä tai alkupääomaa vaadita. Tilin "hoito" onnistuu nettipankkitunnusten avulla ja tiliin voi liittää pankki/luottokortin.
Mulla on tilit Suomen lisäksi Ruotsissa, USAssa ja Japanissa, eikä ole vaatinut kummempaa byrokratiaa. Mutta helpottaa matkustamista.
 
No todellakin oli mahdollisuus avata.

Mihin maahan olit sitä tiliä avaamassa sillä tuo oma kuvauksesi kaiken kattavana yleistyksenä aivan täyttä hevonkukkua.

Esimerkiksi Sveitsiin tilin avaaminen onnistuu etänä eikä välikäsiä tai alkupääomaa vaadita. Tilin "hoito" onnistuu nettipankkitunnusten avulla ja tiliin voi liittää pankki/luottokortin.

Avasin tilin Karibialle, jossa tuolloin asuin. Mutta joka tapauksessa, kynnys tavalliselle ihmiselle tilin avaamiselle ulkomaille on suuri, eikä edes ulkomailla ole liiemmin tarjontaa pankeista, jotka tarjoavat varmaa säilytyspalvelua rahoille. Mikä juuri oli alkuperäinen pointtini.
 
Back
Ylös Bottom