Unen vaikutus kehitykseen konkreettisesti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lolwtf
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kai tuo on perinnöllistä. Mutsi sanoi et se usein heräilee aamuyöllä eikä saa nukuttua johonkin tuntiin. Kai toi vaan pahenee kun tulee ikää lisää, mulla ei tota ollut nuorempana ollenkaan.

tääl tainnu olla aiemminki puhetta ihmisten "luonnollisesta" unirytmistä mitä tutkittu... jos muistan oikeein nii väitettiin et noin 500v sitten ilman keinovaloa jne, ihmiset nukku kaks 4h erää, joitten välis noin tunti pari. ja sillä mentiin mukavasti, tuo väli sit luettiin, käytiin naapurilla tai hempeiltiin jne.

nykyisistä uniongelmista osan väitettiin tulevan joidenki ihmisten taipumuksestä yhä tähän unirytmiin ja stressaavan siitä 1-2h uni katkoksesta ongelmana vaikkei sitä periaatteessa oo, ja se stressi pahentaa tilannetta... onko kukaan kokeillu noudattaa tuota? :D googlesta löytynee alkuperäset julkasut

edit. jos en oo ihan kujalla niin edelleenkin noita monen tunnin siestoja ison lounaan jälkeen vietetään yms mitkä ainaki lähempänä tota rytmiä on kui 8h länsimaa nukkumiset

Ne joilla on yöllä joskus ongelmia nukahtaa uudestaan niin seuratkaapa että onko täysi kuu. En olisi ennen uskonut että se voi vaikuttaa mutta itselläni oli aina joskus öitä että heräsin joskus 1aikaan ja saatoin sitten pyöriä sängyssä pari tuntia ilman unta. Sitten kerran otin puheeksi sen niin sukulaisella sama ongelma ja kertoi että mummo pelasi aina täydenkuun aikaan pasianssia yöt. No nyt sitten seurannut että milloin nukun huonosti niin sattuu juuri aina täydenkuun aikaan. Sekä meillä myös koirat tuntuvat nukkuvan yöt huonommin noihin aikoihin.

Unella on muuten erittäin suuri merkitys hyvinvointiin. Itse lihoin noin 8kg kun oli useampi vuosi sellaiset vuorot että kerran viikossa tuli yö jossa kerkesin nukkua 5-6h. Sitten meni pari päivää että sai vireystilan takaisin. Ja salikin tökki yhtenään. Nykyään nukun joka yö +8h ja olen elämäni parhaassa kunnossa. Ja jos joskus sitten tulee lyhyempi esim 6-7h unta niin se ei tunnu missään puutoksena.
Minulla myös pari testobuusteria on lisännyt unen syvyyttää ja unenlahjoja paljon.

En tiiä onko tullu esille aikasemmin, mut jostain oon lukenu, että pää alas päin roikkuminen tai käsillä seisominen stimuloi melatoniinin tuotantoa ja vaikuttaa positiivisesti unen syvyyteen. Siis juuri ennen nukkumaan käyntiä. Mitään tutkimustuloksia ei kyllä oo tarjota asian tiimoilta, mut tämmösenä brosciencenä.

Oli muuten paketti avattu jossain kohtaa luki tarrassa: "Åpnet for kontroll av" mutta silti yli 1.000kpl 3mg melatoniinia sai jatkaa matkaa?

Itse oon huomannu Nyyssölän treenityylin hyväksi. 3 viikkoa massatreeniä isoilla painoilla ja sitte viikko volyymitreeniä eli kevyet painot ja sarjat täysillä loppuun saakka. Uuden massaviikon aloittaminen vetää lihakset aivan saatanan kipeiksi :D nukkumista suosittelen sen 8-10h

- - - Updated - - -

Ne joilla on yöllä joskus ongelmia nukahtaa uudestaan niin seuratkaapa että onko täysi kuu. En olisi ennen uskonut että se voi vaikuttaa mutta itselläni oli aina joskus öitä että heräsin joskus 1aikaan ja saatoin sitten pyöriä sängyssä pari tuntia ilman unta. Sitten kerran otin puheeksi sen niin sukulaisella sama ongelma ja kertoi että mummo pelasi aina täydenkuun aikaan pasianssia yöt. No nyt sitten seurannut että milloin nukun huonosti niin sattuu juuri aina täydenkuun aikaan. Sekä meillä myös koirat tuntuvat nukkuvan yöt huonommin noihin aikoihin. .

täysikuun aikaanhan on valoisampaa kuin tavallisesti ja valo vaikuttaa negatiivisesti unen laatuun. pimennysverhot kiinni ja kasvamaan!

Tänään tuli 5 mg melatoniinit ja l-tryptophaanit. Just heitin huiviin. Jos kattelis salkkarit ja painus petiin. Katellaan onko raportoitavaa näistä.

Itse huomannut että se rutiini on paras unilääke. Kokeillut melatoniinia ja muuta tuloksetta, mutta kun rupesin katsomaan viimeisenä ennen nukkumaan menoa sängyssä Simpsoneita, niin nykyään silmät painuu kiinni vaikka olisi hyvä jakso menossa :) Jos ei ekan jakson aikana niin sitten toinen pyörimään. Toimii lennosta vaikka menisi pari tuntia normaalia aikaisemmin nukkumaan omalla kohdallani. Jos ei väsytä kun telkun pistää kiinni, niin varmasti ei saa unta pitkään aikaan. Parempi tuhlata se unen tuloaika mukavasti.

... iHerbistä ...

Kiitos yusuplus:lle vinkistä! Tilaamani 3mg melatoniini saapui eilen, ja kyllähän se vähän tuntui edistävän unensaantia.

Eipä ainakaan ole kallis kokeilu, vaikkei toimisikaan. 40 eurolla sain tuon melatoniinin ja vuodeksi d- ja c-vitamiinia (jälkimmäiset on melkein pikkurillin kokoisia kapseleita, lievästi ahdistaa niellä niitä).

Aika paljon unta häiritseviä tekijöitä itsellä mm. stressi ja vuorotyö. Lyhyet unet ja huonon unenlaadun seuraukset kyllä huomaa.. yleisenä voimattomuutena/jaksamisena,ärtyneisyytenä,pääkipu,vatsan toimivuus ynm ynm. melatoniini ei auta millään annoksilla, suurina määrinä näen kovia painajaisia. Itsellä on myös jalkojen levottomuutta jolle pitäisi luultavasti hakea lääkitys..

Paha sanoa vielä yhden illan perusteella mitään. Nukuttua tuli kuitenkin. Testailen nyt ja laitan sitten tänne miltä alkaa tuntumaan. Ensiviikon yövuoro sotkee varmasti kyllä tätäkin testiä. Onneksi ei ole kuin kaksi kierrosta kolmea vuoroa ja sitten on taas yövuorot lusittu tältä erää. Yövuoro ois ihan jees jos sitä tekisi pelkästään, mutta kolme vuoroa sotkee kyllä kaikki rytmit.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla yhtenäinen uni kestää sen n4h ja sitten herään.
Ei se vapaalla haittaa, kun luen lehden syön aamupalan ja pikku hiljaa vajoan uudestaan horrokseen:jahas:
Työpäivän sitte ei olekkaan mukavaa, kun pitää lähteä 4h yöunien jälkeen töihin ja usein töitten jälkeen menen salille.
En tiedä millainen karpaasi olisinkaan, kun yöunet ja reenit/ ruokavalio saataisiin kohdalleen:D

Älkää ottako stressiä siitä nukkumisesta. Tiedän että on helpommin tehty kuin sanottu. Itekin junnumpana otin stressejä nukkumisesta ja kaikesta muustakin. Jossain vaiheessa päätin etten jaksa stressata. Jos ei tule uni niin sitten tehdään jotain muuta.

Mä oon kokeillu nyt sellasta ku Atarax. Toi on antihistamiini mut se on myös antiserotonerginen ja D2 alfa1 antagonisti. Toi viimeinen on varmaan ihan hyvä ku ei saa nukuttua jack3din takia niin toi counteroi sen vaikutuksen. Sit toi D2 vähentää nikkisiä kans aika hyvin. http://en.wikipedia.org/wiki/Hydroxyzine

Joutunut tuota Ataraxia syömään atooppisen ihottuman aiheuttamaan kutinaan. Se pitää ottaa ihan hiton aikaisin jotta ei aamulla ole sellainen kooma ettei meinaa liikkeelle päästä. En ole huomannut että se nukahtamiseen auttaisi yhtään. Mutta kyllä sillä pidemmät unet nukkuu kun ei aamulla pääse ylös. Ei sovi ainakaan minulle muutakuin pakollisena joskus n. viikon kahden välein jos tuo kutina vaikka jonkun uimahallireissun jälkeen käy sietämättömäksi. Silleen menee että tietää ettei illalla ole mitään erikoista ja nappaa sen jo tosi aikaisin, sitten se ei enää aamulla vaikuta.

Muutaman testailun jälkeen tuo Melatoniini ja L-Tryptophaani tuntus ihan järkevältä kombolta.

välillä ku nukkuu todella pitkään niin ei ole yhtään virkeempi tai lihakset ei tunnu palautuvan ollenkaan mutta sitten aina välillä aniharvoin nukkuu todella sikeästi ja vähän ehkä lyhyemmät yöunet ja palautuu todella hyvin. Päikkäreissä olen huomannut että joskus vaikuttaa lihasten palautumiseen oikein kunnon tunnin unet ja sitten välillä ei taas yhtään. Aika jännä tämä ihmisen keho kun pelaa erikoisella tavalla ja unen laatuun vaikuttaa niin moni tekijä.

Joutunut tuota Ataraxia syömään atooppisen ihottuman aiheuttamaan kutinaan. Se pitää ottaa ihan hiton aikaisin jotta ei aamulla ole sellainen kooma ettei meinaa liikkeelle päästä. En ole huomannut että se nukahtamiseen auttaisi yhtään. Mutta kyllä sillä pidemmät unet nukkuu kun ei aamulla pääse ylös. Ei sovi ainakaan minulle muutakuin pakollisena joskus n. viikon kahden välein jos tuo kutina vaikka jonkun uimahallireissun jälkeen käy sietämättömäksi. Silleen menee että tietää ettei illalla ole mitään erikoista ja nappaa sen jo tosi aikaisin, sitten se ei enää aamulla vaikuta.

Muutaman testailun jälkeen tuo Melatoniini ja L-Tryptophaani tuntus ihan järkevältä kombolta.

Mulla on melatoniinia kans, kyl se vähän toimii mut ei kovin hyvin. Tota ataraxia oon ottanu aluks puolikkaan 25mg, nukkunu 9 tuntia ja sit ehkä tunnin kuluttua heräämisestä on ollu jo ihan virkee olo. Nikkikset pysyy poissa tolla puolikkaalla ehkä jonku 14 tuntia..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom