Unenlaatu ja palautumisen optimointi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rock^
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Unenlaatu ja palautumisen optimointi

Meta description: Hyvä uni korjaa kehon, terävöittää mielen ja parantaa treenituloksia. Laatu ratkaisee enemmän kuin tuntimäärä.

Mulla yhtenäinen uni kestää sen n4h ja sitten herään.
Ei se vapaalla haittaa, kun luen lehden syön aamupalan ja pikku hiljaa vajoan uudestaan horrokseen:jahas:
Työpäivän sitte ei olekkaan mukavaa, kun pitää lähteä 4h yöunien jälkeen töihin ja usein töitten jälkeen menen salille.
En tiedä millainen karpaasi olisinkaan, kun yöunet ja reenit/ ruokavalio saataisiin kohdalleen:D

Älkää ottako stressiä siitä nukkumisesta. Tiedän että on helpommin tehty kuin sanottu. Itekin junnumpana otin stressejä nukkumisesta ja kaikesta muustakin. Jossain vaiheessa päätin etten jaksa stressata. Jos ei tule uni niin sitten tehdään jotain muuta.

Mä oon kokeillu nyt sellasta ku Atarax. Toi on antihistamiini mut se on myös antiserotonerginen ja D2 alfa1 antagonisti. Toi viimeinen on varmaan ihan hyvä ku ei saa nukuttua jack3din takia niin toi counteroi sen vaikutuksen. Sit toi D2 vähentää nikkisiä kans aika hyvin. http://en.wikipedia.org/wiki/Hydroxyzine

Joutunut tuota Ataraxia syömään atooppisen ihottuman aiheuttamaan kutinaan. Se pitää ottaa ihan hiton aikaisin jotta ei aamulla ole sellainen kooma ettei meinaa liikkeelle päästä. En ole huomannut että se nukahtamiseen auttaisi yhtään. Mutta kyllä sillä pidemmät unet nukkuu kun ei aamulla pääse ylös. Ei sovi ainakaan minulle muutakuin pakollisena joskus n. viikon kahden välein jos tuo kutina vaikka jonkun uimahallireissun jälkeen käy sietämättömäksi. Silleen menee että tietää ettei illalla ole mitään erikoista ja nappaa sen jo tosi aikaisin, sitten se ei enää aamulla vaikuta.

Muutaman testailun jälkeen tuo Melatoniini ja L-Tryptophaani tuntus ihan järkevältä kombolta.

välillä ku nukkuu todella pitkään niin ei ole yhtään virkeempi tai lihakset ei tunnu palautuvan ollenkaan mutta sitten aina välillä aniharvoin nukkuu todella sikeästi ja vähän ehkä lyhyemmät yöunet ja palautuu todella hyvin. Päikkäreissä olen huomannut että joskus vaikuttaa lihasten palautumiseen oikein kunnon tunnin unet ja sitten välillä ei taas yhtään. Aika jännä tämä ihmisen keho kun pelaa erikoisella tavalla ja unen laatuun vaikuttaa niin moni tekijä.

Joutunut tuota Ataraxia syömään atooppisen ihottuman aiheuttamaan kutinaan. Se pitää ottaa ihan hiton aikaisin jotta ei aamulla ole sellainen kooma ettei meinaa liikkeelle päästä. En ole huomannut että se nukahtamiseen auttaisi yhtään. Mutta kyllä sillä pidemmät unet nukkuu kun ei aamulla pääse ylös. Ei sovi ainakaan minulle muutakuin pakollisena joskus n. viikon kahden välein jos tuo kutina vaikka jonkun uimahallireissun jälkeen käy sietämättömäksi. Silleen menee että tietää ettei illalla ole mitään erikoista ja nappaa sen jo tosi aikaisin, sitten se ei enää aamulla vaikuta.

Muutaman testailun jälkeen tuo Melatoniini ja L-Tryptophaani tuntus ihan järkevältä kombolta.

Mulla on melatoniinia kans, kyl se vähän toimii mut ei kovin hyvin. Tota ataraxia oon ottanu aluks puolikkaan 25mg, nukkunu 9 tuntia ja sit ehkä tunnin kuluttua heräämisestä on ollu jo ihan virkee olo. Nikkikset pysyy poissa tolla puolikkaalla ehkä jonku 14 tuntia..

Treenaan 4x viikossa lukkopainia/BJJ:tä + kaksien treenien jälkeen 30min lihaskuntotreenin, eli periaatteessa 6 treeniä + 3 lepopäivää viikossa. Syön hyvin ja terveellisesti (hiilarit hyvistä lähteistä, paljon proteiinia jne). Ongelmana on kuitenkin huono unenlaatu kun treenaan. Herään monta kertaa yöllä joten uni on katkonaista ja unenpäästä on vaikea saada kiinni. Kun olen sairaana ja lepään (tai muuten vaan olen treenaamatta), on unenlaatu paljon parempaa ja herään vain 0-1 kertaa yöllä. Treenit alkavat 17 - 18 akselilla. Missä ongelma huonoon unenlaatuun treenatessa??

Keho ei käy mielestäni mitenkään kierroksilla treeninen jälkeen ja eihän ne kovin myöhään olekkaan. Ylikuntoahan tuo ei voi olla kun kuitenkin 3 lepopäivää viikossa?

Vaihtelevat unirytmit? Energia juomat/kahvi?

Itse voin kehua ZMA valmistetta paremman unen laadun saamisekski. Kannattaa kokeilla. Pari zma nappia ennen unta. Tuntuu itsellä ainakin, että uni on pidempää ja ei ollenkaan katkonaista. Kuullostaa huuhaalta, mutta itsellä näyttäs toimivan.

Unirytmi on suurinpiirtein säännöllinen opintojen vuoksi. Kahvia/energiajuomaa juon ehkä kerran kahdessa viikossa aamulla. Sinkkiä otan 22mg iltaisin ennen nukkumaanmenoa. Auttaa selkeästi unenlaadussa, mutta vain treenaamattomana aikana.

Mulla yöunet kärsii ainakin tosi helposti jos vedän liikaa hiilaria ennen nukkumaanmenoa.. Kahvia juon kyllä kans melkoisesti päivän aikana. Täytyis itekkin joskus kokeilla tota ZMA valmistetta. Monet on sitä kehuneet.

Verensokerin heittely saattaa kans herättää yöllä. Ite tarviin 3-4 tuntia treenin jälkeen, et voi edes miettiä nukkumista. Joku 30 min fillarointi ei vaikuta nukkumiseen, mutta rankempi punttitreeni vaikuttaa.

Syön normaalin aterian aina treenien jälkeen, eli siinä 19.00 - 20.00 akselilla riippuen päivästä. Ei ole muita vaihtoehtoja yksinkertaisesti. Nukkumaan yritän laittaa n. kello 23. Onkohan "normaalissa" ateriassa "liikaa hiilaria" ennen nukkumaanmenoa ja mikä vaikuttaa verensokerin heittelyyn yöllä?

Treeni on tosiaan raskasta, eli syke on korkealla 1,5h + kahtena päivänä perään tuo lihaskuntoharjoittelu.

Itsekkin heräilen nykyään monta kertaa yössä ja sitä on kestänyt jo muutaman kuukauden. Oon kanssa ihmetellyt mistä voi johtua, kun ennen tuli nukuttua todella hyvin ja en esimerkiksi 12h yöunien aikana herännyt kertaakaan... Mä oon aina nähny tosi todentuntuisia unia, mut vois koittaa tota zma:ta jos ne siitä vielä paranis...:D

suhkot kevyttä ruokaa 2-4h ennen unia ja yrittää rauhottua eikä saisi stressata mitään, jos tykkäät alkoholin kans läträrä niin siinä yksi suuri syy..

Tarkoitus on pitää kevyitä viikkoja kolmen viikon välein. Mitä tällöin pitäisi tehdä? Painitaanko ollenkaan? Miten on mahdollista että ylikunto iskee noin pienellä treenimäärällä kun lepopäiviä on kuitenkin 3 kappaletta viikossa? Alkoholia käytän 1-2x kuussa, eli tuskin siitä on kiinni. Viimeksi otettu alkoholia tammikuun alussa.

Sinkkiä otan tosiaan sen 22mg illalla ja magnesiumsitraattia 500mg palautusjuomassa treenipäivinä (eli aika illalla). Eikös tuo kuitenkin aja saman asian kuin ZMA. Multivitan otan aamulla jossa on B-vitamiinit.

Samaa vikaa meikäläisessä. Saan kyllä suht koht hyvän levon mutta heräilen monta kertaa yössä. Lisäksi oon huomannu nyttemmin sellaista että illalla väsyttää aivan törkeesti, menen nukkumaan ja nukahdan miltein heti. Kuitenkin noin 15min-1tunnin jälkeen herään ja voin pyöriä unetomana sängyssä monta tuntia... Mut niinkun sanoin että saan kuitenkin levättyä, vituttaa vaan tuollanen pyöriminen joka yö...

Itellä oli/on ylirasitusta kropassa ja nyt kun aloin taas treenaamaan, niin uni on ollut todella katkonaista. Saatan heräillä parin tunnin välein, vaikka oisinkin sen pari tuntia nukkunut erittäin hyvin. Monesti oon heräilly siinnä 2 aikaan yöllä ja tuntuu ettei saa enää unta ollenkaan. Muutenkin kroppa tuntuu todella väsyneeltä ja treenien jälkeen ei jaksa tehdä enää mitää.. Ehkä aika jatkaa vielä totaalilepoa, ei taida kroppa olla kunnossa.

Back
Ylös Bottom