Unen vaikutus kehitykseen konkreettisesti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lolwtf
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
iHerbistä saa pitkävaikutteista melatoniinia johonkin 4 euroon 100kpl 5mg. Ite oon menny l-tryptofaani + melatoniini -kombolla.

Viittitikö laittaa tarkemmin mitkä tuotteet tuolta iHerbistä on ne mitä oot käyttänyt? Laita vaikka privalla niin ei tuu linkkejä tänne. Tuolla on se miljoona tuotetta, vois itsekin tilata ja kokeilla kun ei ole hinnalla haukutut. Samalla ottas monivitamiinit, jäis silti vielä alle tuon 43,50

Tässä vihje kaikille yökusijoille: Älkää laittako valoja päälle. Kävelkää ihan pimeässä pöntölle, pisut istuen ja pönttöä vetämättä/käsiä pesemättä takaisin sänkyyn. Joskus tuntuu että ton voi tehdä unissaankin. Kaikki isompi läträys on riski ja uni ei välttämättä tule. Plussaa jos makkari on vessan vieressä.

Itse herään joka aamu 2h ennen kelloa kuselle ja tää resepti toimii.

Mulla oli kans toi melatoniini respa (Yliopiston apteekin melatonin 3mg) ja se tuntu auttavan hieman unen saannissa. Noh... se purkki meni sitten jossain ajassa ja pitkään olin ilman univaikeuksia, mutta vähän aikaa sitten rupes taas tulemaan ja kävin uuestaan lekurissa hakemassa melatoniinia (circadin 2mg). No tämä uus lääke ei pelkästää ollu aivan paska lume-lääke, vaan makso myös 40€ 20kpl, kun taas YO apteekin melatoniini maksoi 15€ 100kpl. En sitte tiiä muista, mutta mulla ei ainakaa hirveesti näyttäny toi melatoniini auttavan (varsinkaan circadin).

Heh, on kyllä hirveitä hintoja melatoniinista. Itse olen tuonut jenkkireissuilta mm. 10mg melatoniinia, jotain gaba+melatoniini yms yhdistelmää, eikä mitään ongelmia tullissa. Ja hinnat muutaman euron luokkaa/purkki.

Tässä vihje kaikille yökusijoille: Älkää laittako valoja päälle. Kävelkää ihan pimeässä pöntölle, pisut istuen ja pönttöä vetämättä/käsiä pesemättä takaisin sänkyyn. Joskus tuntuu että ton voi tehdä unissaankin. Kaikki isompi läträys on riski ja uni ei välttämättä tule. Plussaa jos makkari on vessan vieressä.

Itse herään joka aamu 2h ennen kelloa kuselle ja tää resepti toimii.

Tää on ihan hyvä vinkki. Ite oon vaeltanu jo pidemmän aikaa ilman valoja vessaan. Saunan ikkunasta ja jostain lataushässäkästä tulee sen verran valoa, niin näkee kusta. Emäntä kyllä muistuttaa aamulla, jos on kuset pitkin seiniä :-D

Phenibut on kans ihan mielenkiintoinen aine. Itellä käytössä satunnaisesti (tota ei "saa" kyllä edes käyttää putkeen).

Mulla ny ei o itellä varsinaisesti mitään oikeita ongelmia nukkumisen kanssa.
Mut välillä kun on muutaman kuukauden ajan vetäny treeniä ni tulee jossain kohtaa piste minkä jälkeen tulee oikein helvetin levottomasti nukuttua. Viikon oikeesti löysä ja taas menee ihan uudella innolla kuukausia treenit ja nukkuu ku pikkune possu.

Heh, on kyllä hirveitä hintoja melatoniinista. Itse olen tuonut jenkkireissuilta mm. 10mg melatoniinia, jotain gaba+melatoniini yms yhdistelmää, eikä mitään ongelmia tullissa. Ja hinnat muutaman euron luokkaa/purkki.

Joo itekkin ihmettelin, mikä hintaero noiden kahen välillä. Lääkäri vielä sano, että tota YO-apteekin melaa ei enää valmistettais, ja kävin himassa YO:n sivuilla niin siellä se ainakin oli tuotelistassa. En tiiä kusettiko se lääkäri sitten, mutta niillähän on kait joku velvollisuus suositella niitä kalleimpia tuotteita...

Onko toi melatoniini nyt laitonta? Vähän ristiriitasta tietoa... Ite nukun ku tukki 6-9mg melatoniinia + 3kapselia ZMA:ta, kannattaako pitää taukoa ku kohta 9kk menty samalla kombolla ja varmaa 3-5pv yötä yhteensä tona aikana ilman?

Ite oon aina ollu aamuvirkku, varmaanki sellanen 6-7 tunnin yöunia vedelly aina. Pirteänä heränny aamulla ja aamupalakin menee heti suusta alas. Tosin nyt olen huomannut kun lapsia on tullut ja lapset ovat sen verran pieniä että illalla kun 20.00-20.30 jälkeen kun lapset on nukahtanu, en malta mennä nukkumaan ajoissa. Unet ovat monesti jotain 5 tunnin yöunia, joskus jopa lyhyempiä. Se on johtanut siihen että selkeästi olen huomannut salilla jaksamisen olevan raskaampaa ja palautuminen on heikentynyt huomattavasti. Ikääkin on tullut lisää etten kuitenkaan palaudu kuten parikymppisenä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lifestä saa melatoniinia (1mg) Sininen Uni nimikkeellä. Samalla nimellä myydään myös tuotetta, jossa ei ole melatoniinia vaan valeriaanaa yms. 60kpl paketti maksaa ~20e. Mulla on auttanut jo 2-3mg annokset, mut en kärsikään kovin vakavista uniongelmista.

Lifestä saa melatoniinia (1mg) Sininen Uni nimikkeellä. Samalla nimellä myydään myös tuotetta, jossa ei ole melatoniinia vaan valeriaanaa yms. 60kpl paketti maksaa ~20e. Mulla on auttanut jo 2-3mg annokset, mut en kärsikään kovin vakavista uniongelmista.

Joo, ihann kallista. Mä en ainakaan tuosta veleriaanasta huomannut mitään hyötyä olevan. Joskus tuota paketin ostin ja söin. ois varmaan pitänyt ottaa paljon enempi kuin paketin kyljessä oli. Mutta sitten laskeskelin hintaa ja tulin siihen tulokseen että antaapi olla.

Minäkin tilasin teidän innoittamana iHerbistä melatoniinia 3mg (ja vitskuja samalla). Kerron sitten tuleeko perille ja toimiiko :)
(Mulla on kaikenlaisia unihäiriöitä joita on hoidettu kaikenlaisin lääkityksin.)

Edit: mullakaan ei valeriaana ja muut Suomesta saatavat itsehoitohömpötykset auta yhtään mitään. Jenkeissä saa ruokakaupasta sellaisia unilääkkeitä missä vaikuttava aine on doxylamine succinate, ne auttaa jonkun verran.

Jatkan vielä itse aiheeseen.
Unella ja unettomuudella on valtava merkitys hyvinvointiini, aivotyöni laatuun ja tietysti myös treeniin ja syömisiin. Kun olen nukkunut hyvin, jaksan syödä terveellisesti, ei tee mieli hiilarimättöä, jaksan urheilla ennen ja/tai jälkeen työpäivän... Ja taas unettomuuskausina mielessä pyörii vain ruoka ja erityisesti nopeat hiilarit, tekee mieli syödä koko ajan että pysyy edes jotenkuten hereillä, ja treenaaminen on vaikeampaa.

Olen ihan kateellinen niille jotka pystyvät nukkumaan. Unettomuus on veemäinen vaiva!

Osaako joku sanoa mistä johtuu, että herään aina n. 6:30-7:30 välillä. Ihan sama meninkö nukkumaan klo 10 vai 12 aina sama. En koe olevani erityisen stressaantunut tms. Todella vittumaista, kun koskaa ei voi valvoa pidempään ja jos menee myöhempään, niin aamulla väsyttää ja pääkipeä.

Osaako joku sanoa mistä johtuu, että herään aina n. 6:30-7:30 välillä. Ihan sama meninkö nukkumaan klo 10 vai 12 aina sama. En koe olevani erityisen stressaantunut tms. Todella vittumaista, kun koskaa ei voi valvoa pidempään ja jos menee myöhempään, niin aamulla väsyttää ja pääkipeä.

Jos kerran nukkumaanmenoajalla ei ole väliä tuolle heräämiselle, niin kyseessä jokin ulkopuolinen häiriö unelle? Auringonvalo? Naapuriasunnoissa alkaa olemaan tuohon aikaan aktiviteettia? Sitä voi olla vaikka tiettyjä ääniä, joihin herää unesta, mutta joihin ei kiinnitä huomiota hereillä ollessa, koska eivät ole kovin voimakkaita.

Jos kerran nukkumaanmenoajalla ei ole väliä tuolle heräämiselle, niin kyseessä jokin ulkopuolinen häiriö unelle? Auringonvalo? Naapuriasunnoissa alkaa olemaan tuohon aikaan aktiviteettia? Sitä voi olla vaikka tiettyjä ääniä, joihin herää unesta, mutta joihin ei kiinnitä huomiota hereillä ollessa, koska eivät ole kovin voimakkaita.

Pimennys verhot on hankittu, mutta ei auttanut. Asun omakotitalossa ja tämä tapahtuu siis muuallakin kuin kotona, joten en usko, että sekään on ratkaisu. :(

Välillä vaivaa aamu-unettomuus. Eli herää pari tuntia liian aikaisin. Unet jää johonkin 5-6 tuntiin kun tarvisin vähintään 7-8. No joskus meen tunnin päästä uudestaan nukkumaan jos ei tarvi lähteä mihinkään, muuten voi joutua iltapäivällä torkkuja jos tuota jatkuu useamman päivän. Kyllä vaikuttaa reeniin ja jaksamiseen. Tää ei johdu valosta tai melusta. Jos johtuis niin siihen ois saatavilla kaupasta silmälaput ja korvatulpat.

Onko muilla sitten samanlaisia ongelmia tai jopa keksinyt syypään niihin? Melkein kaikki on nyt kokeiltu, tässä alkaa epäillä kaikkea outoa, voisiko esim. Runsas proteiininen tai rasvainen ruokavalio olla syypä? Stressihän tälläistä vissiin usein aiheuttaa, mutta en koe olevani erityisen stressaantunut, mitä nyt normaalia stressiä joskus.

Kai tuo on perinnöllistä. Mutsi sanoi et se usein heräilee aamuyöllä eikä saa nukuttua johonkin tuntiin. Kai toi vaan pahenee kun tulee ikää lisää, mulla ei tota ollut nuorempana ollenkaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom