Tyydyttävä palkka...?

Kunhan tästä valmistutaan niin tavotteena 2000€ alotuspalkka ja mielellään 10 vuoden sisään ollaan noustu johtotehtäviin 3000-4000€ bruttona :) . Tällä hetkellä tosin tuntuu että 1000€:lla kuukaudessa bruttona elelisi jo herroiksi nykyiseen opintotukeen verrattuna josta jää vuokran jälkeen kuukaudessa käteen ruokiin ja laskuihin n. 150€:jahas: . Syöpäs tässä sitten kehoruokaa, osta autoon bensaa, maksa sähkö-, vesi-, ja nettilaskut:nolo: . Onneksi joulun jälkeen saa uuden opintolainaerän kun vanha meni kämpän sisustukseen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllä se 2000+ ois sellanen NETTOpalkka millä tulisi varmasti toimeen eikä tarvis jokaista käytettyä kymppiä miettiä niin kovasti.
 
kahden vuoden sisään nettona 2000e, sillä tuntus ainakin nyt elelevän kun pääsi sitä väliaikasesti maistamaan. 2500-3000 sitten myöhemmin kun pitää jotain isompaa alkaa ostamaan.
 
Mikäs ala tämä on? Aika kovat palkat.

Konemestareiden.. tietenkin työpaikka laivalla ja pois suomesta laskee kiinnostusta hieman, mut palkka hieman korvaa sitä.

Molemmat muistaakseni 3mestareiden palkkoja. siitä sitten ylöspäin on vielä 2. ja 1.mestari sekä konepäällikkö.. eli nousuakin vielä :D
 
Konemestareiden.. tietenkin työpaikka laivalla ja pois suomesta laskee kiinnostusta hieman, mut palkka hieman korvaa sitä.

Molemmat muistaakseni 3mestareiden palkkoja. siitä sitten ylöspäin on vielä 2. ja 1.mestari sekä konepäällikkö.. eli nousuakin vielä :D

Voimalaitoksillakin on konemestareita, eivät hekään ihan persaukisia ole.
 
Minkä koulutuksen tällainen voimalaitoksen tai jonkun laivan konemestari tänäpäivänä tarvitsee?

kattelin tuolta merimiesliiton sivuilta, että amk-inssin koulutus riittää ja sitten joku päällystön kurssi sen lisäksi. Mut tuli vaan mieleen että minkä linjan inssi-koulutus ois noihin hommiin hyvä?
 
Lilius on kyllä kova, sillä oli 3,3 miljoonan pääomatulotkin vielä. Ollilan pääomatulot oli jopa aika surkeat.

Pääomatuloja ei tule jos ei myy mitään..;) Tai no osingot on pääomatuloja, mutta esim nokiassa aika pienet. Lisäksi satun suhteellisen hyvin tietämään, ettei nämä listat ole se koko totuus asioista. Esimerkkinä Antti Herlin jonka verotettava omaisuus on "vain" 50M€ sen 1000M€ sijasta....
 
Pääomatuloja ei tule jos ei myy mitään..;) Tai no osingot on pääomatuloja, mutta esim nokiassa aika pienet. Lisäksi satun suhteellisen hyvin tietämään, ettei nämä listat ole se koko totuus asioista. Esimerkkinä Antti Herlin jonka verotettava omaisuus on "vain" 50M€ sen 1000M€ sijasta....

Kattelin tossa just Keskisuomalaisesta suomen top30 listaa ja siellä oli aika saatanan monella miljoonatuloisella omaisuuden kohdalla 0 euroa. Eli johonkin ne rahat kätkeytyy. Oman työpaikkani tj tienaa sen melkein 200.000 vuodessas ja silti sen omaisuuden kohdalla on se 50-60 tonnia aina ollut.
 
Eräs tapa on ottaa yönyli laina vuodenvaihteessa mikä kattaa oikean omaisuuden. Talletuksia ei verottaja laske verotattavaksi omaisuudeksi joten verottaja näkee yhtälön omaisuus x€ - velka x€ = 0€ omaisuus, vaikka todellisuudessa omaisuus x€ - velka x€ + pankkitilillä x€ = omaisuus x€. Pankit antaoivat tosi pienillä kuluilla (vrt. varallisuus vero OLI 0.8%) kyseisiä "palveluita" niille ketkä eivät halunneet maksaa varallisuusveroa tai komeilla lehtien kansissa.
 
Minkä koulutuksen tällainen voimalaitoksen tai jonkun laivan konemestari tänäpäivänä tarvitsee?

Vaihtoehtojahan on monia. Lukion kautta AMK:n opiskelemaan, eri linjoja. voi opiskella meripuolen tai maapuolen, itsellä vielä sen verran "vanha" koulutusohjelma että saadaan molemmat.

Toinen vaihtoehto on mennä suoraan ammattikouluun ja lukea siellä vahtikonemestariksi, jolloin pääsee maksimissaan, muistaakseni, tekemään 2.mestareiden jobeja laivalle. Siitä sitten täydentämään opintoja AMK-pohjaiseksi ja saa ylikonemestarin paperit kun on tarpeeksi praktiikkaa alla.

Kyllähän yleensä energia-ala on sen verran kasvussa, että osaajia tarvitaan suomella ja maailmalla. Meripuoli on siitä hyvä tällä hetkellä että suomalaisia arvostetaan maailmalla, ja tällä hetkellä merellä olevat laivat tarvii uusia konehemmoja kun isot ikäluokat lähtee eläkkeelle. Sama juttu voimalaitoksilla maissa, esim. TVO ottaa uusia kokoajan töihin. Muita mahdollisia työpaikkoja konemestareille on mm. Wärtsilä, ABB, Aker Yards ymym.
 
Vaihtoehtojahan on monia. Lukion kautta AMK:n opiskelemaan, eri linjoja. voi opiskella meripuolen tai maapuolen, itsellä vielä sen verran "vanha" koulutusohjelma että saadaan molemmat.

Toinen vaihtoehto on mennä suoraan ammattikouluun ja lukea siellä vahtikonemestariksi, jolloin pääsee maksimissaan, muistaakseni, tekemään 2.mestareiden jobeja laivalle. Siitä sitten täydentämään opintoja AMK-pohjaiseksi ja saa ylikonemestarin paperit kun on tarpeeksi praktiikkaa alla.

Kyllähän yleensä energia-ala on sen verran kasvussa, että osaajia tarvitaan suomella ja maailmalla. Meripuoli on siitä hyvä tällä hetkellä että suomalaisia arvostetaan maailmalla, ja tällä hetkellä merellä olevat laivat tarvii uusia konehemmoja kun isot ikäluokat lähtee eläkkeelle. Sama juttu voimalaitoksilla maissa, esim. TVO ottaa uusia kokoajan töihin. Muita mahdollisia työpaikkoja konemestareille on mm. Wärtsilä, ABB, Aker Yards ymym.


Kun selvästi perillä olet näistä asioita, niin onko mitään hajua ottaako kukaan oppisopimuksella koulutukseen/hommiin näihin konemestaripaikkoihin?
 
Kun selvästi perillä olet näistä asioita, niin onko mitään hajua ottaako kukaan oppisopimuksella koulutukseen/hommiin näihin konemestaripaikkoihin?

Sori ei toimi. Ainakaan merellä. Vaatii eka STCW95:sen mukaisen basic trainingin että pääset edes laivalle töihin, ja sen jälkeen pätevyyskirjat vaatimukset tarvii täyttää sopivalla koulutuksella JA praktiikalla.

Ennen vanhaan, joskus 50- ja 60-luvuilla mentiin laivalle 15vuotiaana seilattiin 5-6vuotta mentiin pariksi vuodeksi kouluun ja oltiin konemestareita, eri tyyli tällä hetkellä
 
Meillä on duunissa sähköinssi, joka on ollu laivalla konemestarina...tiedä sit mikä on politiikka nykyään...
 
Sori ei toimi. Ainakaan merellä. Vaatii eka STCW95:sen mukaisen basic trainingin että pääset edes laivalle töihin, ja sen jälkeen pätevyyskirjat vaatimukset tarvii täyttää sopivalla koulutuksella JA praktiikalla.

Ennen vanhaan, joskus 50- ja 60-luvuilla mentiin laivalle 15vuotiaana seilattiin 5-6vuotta mentiin pariksi vuodeksi kouluun ja oltiin konemestareita, eri tyyli tällä hetkellä

No henk. koht. mä en merelle kovin helposti lähtisi, ihan perhesyistä. Mutta maissa olevat jutut kyllä kiinnostaa. Olen katsos avoin vähän kaikelle uudelle tällä hetkellä. Mutta päätoimiseksi opiskelijaksi ei ole mitään realistista mahdollisuutta nyt ruveta.
 
Back
Ylös Bottom