Työttömät jotka eivät haluaisi olla työttömiä?

Ihan oikea johtopäätelmä. Paljon todennäköisempää on ettei töitä saa. Jos nyt kuitenkin keskityttäisiin työpaikkojen luomiseen. Ihan selkeää on, että työttömiä suhteessa työpaikkoihin on järkyttävästi enemmän, joten teoriassakaan töihin ei pääse kuin murto-osa.

Lotossa voittaminenkin on hiton epätodennäköistä silti vaan jollekkin aina napsahtaa.. Ja miltäpä näyttää cv jossa on silloin tällöin pidelty pari välivuotta ihan vaan sen takia kun ei päässyt mihinkään.

edit: tossahan on aktiivisesti töihin haluavalle hyvä uutinen. Paljon Paremmat mahdollisuudet kun 30 000 työtöntä ei hae edes mihinkään töihin
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tämä on juuri se tilanne missä minä kilpailen. Viimeksi kun oli ~300 hakijaa pääsin haastatteluunkin, mutta totta kai sisäinen hakija oli etusijalla ja paikka meni hänelle. (Mistä sitä tietää vaikka olisi jo valmiiksi pedattu paikka sille, mutta ihan sama minun näkökulmastani.)
Minulla taas on nyt sellainen asenne, että muutan melkein mihin vaan Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Etelä-Savon alueella. Hain jopa Pohjois-Karjalaan, minne en koskaan ajatellut palaavani.

Minun ongelmani on, että valmistumisen jälkeen ajauduin toisen alan töihin yli kuudeksi vuodeksi (kunnes tulin irtisanotuksi tuotannollisista ja taloudellisista syistä). Nyt en saa koulutusta vastaavaa työtä, koska ei ole koulutusta vastaavaa työkokemusta. Toisaalta taas en ole vahvoilla työkokemusta vastaavista töistä kilpaillessa, koska ei ole muodollista pätevyyttä antavaa koulutusta. Tällä hetkellä sitten opiskelen tuota työkokemusta vastaavaa alaa, jospa alkaisi sitä kautta työllistyminen helpottua.

Hienoa :) sä teit varmaan parhaan mahdollisen päätöksen lähtemällä opiskelemaan.. Vaihtoehtonahan olisi tietty jäädä sinne sohvan nurkkaan nyyhkyttään kun ei vaan pääse töihin mihinkään. :)

- - - Updated - - -

Mutta entä sitten kun haet sitä työtä niin vaaditaan jokin tietty määrä työkokemusta ja siksi ei palkata? Miten se sie kokemusta saat kun ei kukaan palkkaa?


Tunkemalla itseään joka paikkaan töihin ja jos ei omalta alalta saa paikkaa sitten vaihdetaan alaa. Säkin olet 22v ehdit opiskeleen itsellesi vaikka putkimiehen ja Lentäjän paperit :)
 
Ihan hyviä pointteja. Epärealistiset odotukset aidan molemmin puolin; ylempiä toimihenkilöitä ja teknisiä myyntitehtäviä täytettäessä tätä tapahtuu usein työnantajan puolelta. Pitäisi olla insinööri ja todella myyntihenkinen luukuttaja sekä kokenut vielä käsien likaamisessa ja mielellään +30-v. ja ei perhettä ja... ja... ...tiedän joitain positioita, joita ei lopulta sitten täytetä ollenkaan, kun työnantajan lista on niin iso. Ja sitten on näitä: "pitäis olla kova myymään, suostua täysprovikkaan ja pitäis olla teknisestikin tosi lahjakas ja kokenut ja lisäks tää jäbä ei sais sit lähtee heti vuoden tai parin päästä toisiin hommiin...". Tällaisille rekrytoijille ei voi muuta ku sanoa, että "tsemppiä" ja jättää oman onnensa nojaan.

Näin sivumennen sanoen olisi kiinnostavaa nähdä jokin tilasto siitä, kuinka iso työssä käyvistä on näitä parin vuoden välein paikkaa vaihtavia kiitäjiä, jotka eivät käytännössä ehdi erikoistua minkään talon hommiin kunnolla vaan ovat lähinnä hyviä tyyppejä, osaavat jonkin ydinjutun mutta eivät pysty olemaan missään kovin kauaa (oli syy sitten mikä hyvänsä, tylsyys tai ongelmat, jotka kummasti seuraavat samanlaisina paikasta toiseen, vai mikä). Hyvähän se on jos pitää itsensä leivän syrjässä kiinni, välillä mietin omalta kantilta sitä että miltä se minkäkinlaisen rekrytoijan silmissä näyttää että on ollut pitkään samassa paikassa. Mulla on ollut viimeisen 10 vuoden ajan tasan yksi työnantaja, hommat tosin ovat vaihdelleet eikä ole yhtäjaksoista pätkää, mutta kuten Feakin tuossa totesi niin oman alan hommiin ei ole kyllä mitään asiaa enää tässä vaiheessa kun olen ollut niin kauan ihan muualla. En ole vaihtamassa vapaaehtoisesti ihan heti, mutta kyllä tulevaisuus tietenkin mietityttää. Jonkun mielestä se voi olla hyvä juttu, jonkun mielestä taas merkki siitä että ei ole uskaltanut hakea muuta.
 
Täällä yksi työtön intin jäljiltä. Olen hakenut kahden viime kuun aikana varmaan 50 eri työpaikkaan, eikä ole tärpännyt, vaikka työhistoriaa löytyykin. Liityin jonkin aikaa sitten vuokratyöpalveluun, mutta sieltä ei ole tullut kuin hyvin satunnaisia hyllyttäjän paikkoja jossain hornan tuutissa, vaikka painotin heidän toimistollaan ettei autoa ole käytössä ja julkinen liikenne on täälläpäin heikkoa. Maanantaina on hygieniapassitesti, jospa se toisi vähän lisäpotkua hommaan, että voisi hakea vaikka sämpylöitä täyttämään..
 
Täällä yksi työtön intin jäljiltä. Olen hakenut kahden viime kuun aikana varmaan 50 eri työpaikkaan, eikä ole tärpännyt, vaikka työhistoriaa löytyykin. Liityin jonkin aikaa sitten vuokratyöpalveluun, mutta sieltä ei ole tullut kuin hyvin satunnaisia hyllyttäjän paikkoja jossain hornan tuutissa, vaikka painotin heidän toimistollaan ettei autoa ole käytössä ja julkinen liikenne on täälläpäin heikkoa. Maanantaina on hygieniapassitesti, jospa se toisi vähän lisäpotkua hommaan, että voisi hakea vaikka sämpylöitä täyttämään..

Hyvä määrä toi 50... tulee mieleen oma tilanteeni, kun jouduin keskellä lamaa työttömäksi. Hain kymmeniä ja taas kymmeniä paikkoja ja pikkuhiljaa alkoi natsata. Sekin tulee huomioida, että jos laitat avointa hakemusta jonnekin, niin se voi johtaa yhteydenottoon myös viiveellä. Älä toki tuudittaudu siihen, mutta älä myöskään luovuta!
 
Kokemus haetaan tekemällä ensin jotain todella epämiellyttävää, mutta opettavaa työtä, johon pääsee. Itse aloitin puhelinmyynnistä ja tehdaslaitteiden siivoamisesta muutaman euron tuntipalkalla. Ko. hommiin kyllä pääsee, kunhan jaksaa sitkeästi hakea. Puhelinmyynnin kohdalla täytyy olla todella huonolla tolalla asiat, jos ei mihinkään firmaan pääse. Kyllä minuakin ahdisti suunnattomasti sinne mennä, mutta jos en olisi mennyt, niin olisin varmaan edelleen siinä loukussa, että ei ole työkokemusta -> kukaan ei palkkaa.

Nimim. entinen siivooja/puhelinmyyjä, nykyinen B2B-avainasiakaspäällikkö

Olen ennekin sanonut: kaikki työ kannattaa vastaanottaa, niissä "paskaduuneissakin" luo kontakteja, joiden kautta avautuu uusia mahdollisuuksia.
 
Olen ennekin sanonut: kaikki työ kannattaa vastaanottaa, niissä "paskaduuneissakin" luo kontakteja, joiden kautta avautuu uusia mahdollisuuksia.

Lisäksi on syytä miettiä, että mitä on "paskaduuni"? Miten termi on saanut alkunsa? Pohdin kahden puusepän kanssa aikanaan tätä asiaa ja keskustelu oli mielenkiintoinen. Miehet olivat keskenään miettineet, että onko termi syntynyt loppujen lopuksi niiden keskuudessa, jotka eivät ole edes tehneet näitä "huonompia" duuneja, joita sitten nimittävät "paskaduuneiksi"? Tai onko termin keksineet mukavuudenhaluiset valkokaulustyöntekijät... melko jännää sekin. Ko. termi on ollut paljon esillä nimenomaan -08 vuoden talousromahduksen jälkeen.
 
Näin sivumennen sanoen olisi kiinnostavaa nähdä jokin tilasto siitä, kuinka iso työssä käyvistä on näitä parin vuoden välein paikkaa vaihtavia kiitäjiä, jotka eivät käytännössä ehdi erikoistua minkään talon hommiin kunnolla vaan ovat lähinnä hyviä tyyppejä, osaavat jonkin ydinjutun mutta eivät pysty olemaan missään kovin kauaa (oli syy sitten mikä hyvänsä, tylsyys tai ongelmat, jotka kummasti seuraavat samanlaisina paikasta toiseen, vai mikä).

Minä kuulunen tähän ryhmään. Takana on reilut 10 vuotta täyspäiväistä duunia ja nykyinen firmani on 5. työnantaja tuona aikana. Rekrytoijia kiinnostaa yleensä miksi olen vaihtanut paikkaa edellisissä tapauksissa? Perustelut ovat kohdallani:

1. Muutto ex-vaimon työn perässä
2. Vaihto suurempiin saappaisiin ja parempaan palkkaan
3. YT-keppi
4. YT-keppi

Perustelujen jälkeen olen kokenut, että työhistoria on tältä osin neutraali tekijä. Oikeastaan ainoa asia mikä vaikuttaa työllistymiseen on se, että CV:stä löytyy akronyymit, joita vastaavaa laskutettavaa työtä sattuu olemaan tarjolla. Hommaa helpottaa kummasti jos tuntee entuudestaan jonkun firmasta, asiakkaalta tai toimarin golf-kavereista. Mikäli voisi tuoda asiakkaita tullessaan, saisi määrätä itse palkkansa. Toisaalta se joka tähän pystyy ei varmaan tyydy palkollisen hommiin.

Kuten aiemmin totesin niin nähdäkseni työkokemusta pitää hankkia vaikka ilmaiseksi. Esim. koodarina voi väkästellä omia applikaatioita jollain sexy-sexy-teknologialla. Market placejen kautta mobiilisovelluksia voi helposti laittaa myyntiinkin asti. Työhaastattelussa on syytä esiintyä asenteella koodaan ja tulen koodaamaan aina riippumatta siitä saanko palkkaa. Minä en tarvitse firmaa vaan firma tarvitsee minut, mutta juuri tämän firman kohdalla intressimme kohtaavat.

Itse muuten tajusin, etten enää koodaisi ilman palkkaa ja osittain siksi päätin lopettaa koko touhun.
 
^Jep, tuossahan on ihan päteviä ja itsestä riippumattomiakin syitä. Jotkut sitten vaihtavat muuten vain. Varmaankin nuo syyt kiinnostavat kaikkia haastattelijoita, että onko esim. halunnut lisää vastuuta/vaihtanut paikkakuntaa/YT/fudut koska tunari.
 
Ennen vanhaan työtä olikin tarjolla hieman eritavalla. Jos Suomessakin työttömyys oli sodan jälkeen pitkälti kitkatyöttömyyden tuntumassa niin nykyisin joku nousukauden 200 000 tuntuu jo hyvältä tilanteelta. Automaatio ja työelämän tehostuminen on aiheuttanut sen, ettei työtä enää ole tarjolla, tietty osa ihmisistä jää olosuhteiden pakosta työttömäksi.
 
Lisäksi on syytä miettiä, että mitä on "paskaduuni"? Miten termi on saanut alkunsa? Pohdin kahden puusepän kanssa aikanaan tätä asiaa ja keskustelu oli mielenkiintoinen. Miehet olivat keskenään miettineet, että onko termi syntynyt loppujen lopuksi niiden keskuudessa, jotka eivät ole edes tehneet näitä "huonompia" duuneja, joita sitten nimittävät "paskaduuneiksi"? Tai onko termin keksineet mukavuudenhaluiset valkokaulustyöntekijät... melko jännää sekin. Ko. termi on ollut paljon esillä nimenomaan -08 vuoden talousromahduksen jälkeen.

Jees.

Itse inhoan tuota kyseistä termiä yli kaiken, mutta niin sevaan on arkipäiväistynyt meidän kieleen, että sitä tulee kuitenkin itse puolivahingossa käytettyä.

- - - Updated - - -

Automaatio ja työelämän tehostuminen on aiheuttanut sen, ettei työtä enää ole tarjolla, tietty osa ihmisistä jää olosuhteiden pakosta työttömäksi.

Kyä näi o. Kun määki tuossa sivutoimisena maajussina ppästelen puimurin pellolla menemään, ja kippaan kuorman viljakuivuriin, siitä riittää vaan mulle hommaa. Vielä sodan jälkeen tuo kaikki olisi vaatinut noin 10 henkilön läsnäolon pellolla + hevonen tai pari...
 
Minä kuulunen tähän ryhmään. Takana on reilut 10 vuotta täyspäiväistä duunia ja nykyinen firmani on 5. työnantaja tuona aikana. Rekrytoijia kiinnostaa yleensä miksi olen vaihtanut paikkaa edellisissä tapauksissa? Perustelut ovat kohdallani:

1. Muutto ex-vaimon työn perässä
2. Vaihto suurempiin saappaisiin ja parempaan palkkaan
3. YT-keppi
4. YT-keppi

Perustelujen jälkeen olen kokenut, että työhistoria on tältä osin neutraali tekijä.

Minulla likimain sama, ja syyt myös hyvin paljon vastaavia. Kun vaihdoille on hyvät perusteet, jotka eivät ole tasoa "en vain viihtynyt, oli tylsää", niin ei ne juuri paina. Kunhan siinä historiassa on sellaisia työtehtäviä jotka rekrytoija katsoo hyviksi.
 
Lisäksi on syytä miettiä, että mitä on "paskaduuni"? Miten termi on saanut alkunsa? Pohdin kahden puusepän kanssa aikanaan tätä asiaa ja keskustelu oli mielenkiintoinen. Miehet olivat keskenään miettineet, että onko termi syntynyt loppujen lopuksi niiden keskuudessa, jotka eivät ole edes tehneet näitä "huonompia" duuneja, joita sitten nimittävät "paskaduuneiksi"? Tai onko termin keksineet mukavuudenhaluiset valkokaulustyöntekijät... melko jännää sekin. Ko. termi on ollut paljon esillä nimenomaan -08 vuoden talousromahduksen jälkeen.

Ihmeellinen sana ylipäätään. Varmaan sen jokainen omassa päässään mieltää omalla tavallaan. Aika monella meistä on ajatuksissa varmaankin jokin työ jonka kokee hyödyttömäksi/moraalittomaksi/ei mielekkääksi tms. Eli toisin sanoen työ jonka voisi ihan yhtä hyvin jättää tekemättä koska siitä ei ole oikeasti kellekään mitään hyötyä ja se on äärimmäisen vittumaista, josta maksetaan surkeasti ja jota kaikki muut ihmiset ylenkatsovat. Sellaista voin ainakin itse sanoa paskaduuniksi.

ps. tuo "mukavuudenhaluinen valkokaulustyöntekijä" kuulostaa vähän negatiivissävytteiseltä ainakin tässä yhteydessä. Olen itse valkokaulustyöntekijä ja rehellisesti mukavuudenhaluinen. Ja voin sanoa suoraan että on semmoisia työtehtäviä joihin joutuminen pakon sanelemana vituttaisi. Ihan suomenkielellä.
 
Itse luokittelen paskaduuniksi sellaisen, millä ei pysty elättämään itseään. Esim. puhelinmyynti tai nollasopimukset, missä ei tule tarpeeksi tunteja.
 
Itsehän olen paskaduuniksi määritellyssä työssä tehnyt tähän astisen työurani parasta tiliä. Toki viikkotunnit meni 50-60 akselille, mutta prosenttitunnit olivat pelastus.

Harmittaa kun tommosia duuneja on vaikea saada. Hyvin ehtii elämään, vaikka arkipäivisin olisi kellon ympäri duunissa. Päivä on kuitenkin pilalla yli 4 työpäivän takia :)
 
Itsehän olen paskaduuniksi määritellyssä työssä tehnyt tähän astisen työurani parasta tiliä. Toki viikkotunnit meni 50-60 akselille, mutta prosenttitunnit olivat pelastus.

Harmittaa kun tommosia duuneja on vaikea saada. Hyvin ehtii elämään, vaikka arkipäivisin olisi kellon ympäri duunissa. Päivä on kuitenkin pilalla yli 4 työpäivän takia :)

Ja kutsut tämmöistä työtä paskaduuniksi??:wtf: Minä en kutsuisi (mikä homma ikinä onkaan)
 
Paskaduuni on nimenomaan puhelinmyynti ja nämä "feissaajat". Siis työ mikä ei tuota muuta kuin vitutusta 99%:lle ihmisistä. Koko homman idea on vain ruinata ja häiritä.

Voisivat puhelinmyynnissäkin skipata sen lehden kokonaan, ja pyytää suoraan vaan rahaa. "No terve! Mites on päevä lähtenynnä käyntiin? Kuule semmosella asijalla lähin soittelemmaan, että anna ny rahaa....anna ny...anna ny...pliiiiis...jooko? anna nyyyyy...."
 
Ja kutsut tämmöistä työtä paskaduuniksi??:wtf: Minä en kutsuisi (mikä homma ikinä onkaan)i

Kyseessä (liha)elintarviketehdas. Liukuhihnatyötä kakomisreaktion aiheuttavalla hajulla höystettynä. Moni käy kääntymässä päivän kaks, mutta työn takia jää pois. Ihan hyvä työ, kunhan tottui ensin.

Edit. Edellisestä viestistä jäi kirjain h pois ;)
 
Back
Ylös Bottom