Työttömät jotka eivät haluaisi olla työttömiä?

Kyllä se tiettyjen ihmisten kohdalla on kaikkien kannalta parempi vaihtoehto, että makaa sohvalla kuin alkaa yrittäjäksi.
Konkurssiin menevä yritys usein aiheuttaa menetyksiä monelle muullekin taholle kuin sille yrittäjälle.



Juu tämäkin on täysin totta, jotkut on liian tyhmiä pärjätäkseen..
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sama juttu. Piti muuttaa pienestä P-Suomen kylästä Helsinkiin globaaliin firmaan junior product manageriksi. Olin pihalla kuin tamppoonin naru. Olin aina kuvitellut, että KehäI ja KehäIII on liikenneympyröitä ja sitten linja-autotkin änkes pysäkiltä päälle siten, että jouduin vetämään auton liikenteenjakajan päälle, josta en sitten enää päässyt pois kun molemmin puolin tuli niin saatanasti autoja jne. Hiki valui niinku somalilla. Vitusti porukkaa joka puolella, jotka puhui narisevalla äänellä ärsyttävästi. Kaikilla oli kiire johonkin, kun itse aina lönnin kaikessa rauhassa Eka kerran kuulin jonkun puhuvan ruotsia siten, että kyseessä ollut ruotsin oppitunti. Työkielenä heti englanti ja eihän siitäkään vittujakaan meinannut tulla. Hiki vaan valui ja nuppi oli ihan jumissa. Ensimmäisten kuukausien aikana teki monta kertaa mieli pakata kamat ja lähteä vittuun. Se on jäänyt mieleen, että mitä tahansa tekikin, ajoi autolla, meni palaveriin, ostoksille jne niin aina oli kauhee hiki päällä.

lol Aivan totaalinen repeäminen tästä, kiitos :D
 
Juu tämäkin on täysin totta, jotkut on liian tyhmiä pärjätäkseen..

En mä näkisi, että yrittäjänä pärjääminen on isoltakaan osin älykkyydestä kiinni.
Voi olla pirun fiksu kaveri, mutta ei omaa oikeanlaista asennetta ja näkemystä niin yrittäjänä tulos ei olisi hyvä.
Toisaalta keskivertoälykkyydellä voi pärjätä yrittäjänä erinomaisesti, kun muut ominaisuudet ovat yrittäjyyteen sopivia.
 
En mä näkisi, että yrittäjänä pärjääminen on isoltakaan osin älykkyydestä kiinni.
Voi olla pirun fiksu kaveri, mutta ei omaa oikeanlaista asennetta ja näkemystä niin yrittäjänä tulos ei olisi hyvä.
Toisaalta keskivertoälykkyydellä voi pärjätä yrittäjänä erinomaisesti, kun muut ominaisuudet ovat yrittäjyyteen sopivia.

Juuh allekirjoitan.. Tuli vaan mieleen toi juttu mistä tännekkin kirjoitin aikoinaan.. Kuuntelin kun kaksi miestä keskusteli firman perustamisesta, laskivat siinä suunnilleen näin 20€/h x 200h= 4000€ näppiin.. Mietin pitkään et onks noi tosissaan ja kyllä ne perkele oli.

- - - Updated - - -

Yksi ongelma monilla on varmaan sekin, että eivät osaa hakea töitä.
Vaikka työvoimatoimistot nykyään järjestääkin kursseja työnhakemiseen, niin todennäköisesti paljon löytyy niitä, jotka lähettävät 100kpl täsmälleen samanlaisia hakemuksia eri yrityksiin.
Tuossa pitäisi muistaa se, että laatu on tärkeämpi kuin määrä. 10kpl hyvin tehtyjä hakemuksia, jotka on kohdistettu haettuun työhön ja yritykseen, tuovat todennäköisesti suuremmalla todennäköisyydellä ainakin haastattelun kuin 100kpl geneerisiä hakemuksia.


Tämä on varmasti aika iso ongelma, Käsi pystyyn kuka ottaa firmasta selvää ennen työhönhakemista? Esim: vaikka nosturifirma pekkaniska? Olen kuullut vahvaa huhua että tänne kannattaa työhakemuksessa jo mainita olevansa urheilullinen,, tupakoimaton ja raitis ihminen ;)
Monissa firmoissa löytyy tuollaisia hakuhelpotuksia jotka jäävät huomaamatta jos ei ota asioista selvää.
Yksi hyvä tapa on soittaa ja kysellä työstä millaista se on ja koittaa kaivaa vinkkejä mistä olisi hyötyä hakemusta laitettaessa.

Asioita voi ilmaista niin monella tapaa, Esim noissa hakupapereissa joissa on kohta missä pitää kehua itseänsä/perustella miksi me juuri haluamme sinut? EI vaan toimi jos siihen kirjoittaa, kai mä oon ihan hyvä tyyppi tai emmä tiä-> pitää oikeasti yrittää saada se ilmoitus hyppään työhönottajan silmille.
 
Ei se firmasta selvää ottaminenkaan aina auta. Katson aina vähintään firman nettisivut läpi ja jos mahdollista, niin kyselen kavereilta jne. Pyrin aina keksimään 1-2 juttua hakemukseen liittyen firmaan. Mutta kai se on kokemuksesta ja suosituksista ennenkaikkea kiinni. Nimittäin yhtäkään työtä en ole cv:llä saanut.

Onneksi kituutus ja parin viikon/päivän kitkuttelut loppuu ensi viikon jälkeen, ainakin 7 kk koulutuksen ajaksi. Vaikka sillä helvetin kova hinta olikin (parisuhde, raha).
 
Ei se firmasta selvää ottaminenkaan aina auta. Katson aina vähintään firman nettisivut läpi ja jos mahdollista, niin kyselen kavereilta jne. Pyrin aina keksimään 1-2 juttua hakemukseen liittyen firmaan. Mutta kai se on kokemuksesta ja suosituksista ennenkaikkea kiinni. Nimittäin yhtäkään työtä en ole cv:llä saanut.

Onneksi kituutus ja parin viikon/päivän kitkuttelut loppuu ensi viikon jälkeen, ainakin 7 kk koulutuksen ajaksi. Vaikka sillä helvetin kova hinta olikin (parisuhde, raha).

No ei tietenkään aina auta mutta usein sieltä kyl löytyy vinkkei :) Mutta onnea opiskelupaikasta!!
 
Joo, en tarkoittanut sitä, että hyvä hakemus on automaattisesti tae työpaikasta ;)
Tarkoitin lähinnä sitä, että huono hakemus voi estää työn saamisen, vaikka olisi muuten juuri sellainen hakija, jota firma etsii.
Hakemuksia kun nykypäivänä tulee lähes jokaiseen avoimeen paikkaan isoja määriä, niin vääränlaiset hakemukset saattavat joutua roskakoriin jo heti kättelyssä.
 
Työnhakeminen on vähän ku naisen iskeminen, täytyy esittää et olis jumalaakin suuremmat aspiraatiot kyseistä työtä/naista kohtaan vaikka molemmat osapuolet tietävät tarkallee mitä siinä ollaan oikeasti hakemassa..
 
Työnhakeminen on vähän ku naisen iskeminen, täytyy esittää et olis jumalaakin suuremmat aspiraatiot kyseistä työtä/naista kohtaan vaikka molemmat osapuolet tietävät tarkallee mitä siinä ollaan oikeasti hakemassa..

Muuten ymmärrän kyllä viestisi mutta miten jumalaakin suurempi nesteen vetäminen hengitykseen/keuhkoihin tekee vaikutuksen naiseen/työnantajaan? Onko kyseessä esim. viihdenumero samalla tavalla kuin esim. sirkuksen kääpiö tms?
 
Valmistuin kesäkuun 1. päivä rakennusalalta. Nyt vajaa 5kk työttömyyden jälkeen voin sanoa, että vittu mitä paskaa. Töihin ei pääse ilman kokemusta ja kokemusta ei saa ilman työtä.

Olen valmis työskentelemään Varsinais-Suomen alueella, Helsingissä luultavasti työtä olisi, mutta ensi syksynä jatko-opiskelemaan, joten Turku on tähän ainut vaihtoehto. Työhakemuksia laittanut netin kautta 62 kappaletta, tähän päälle soitot 9 eri firmaan. Töitä ei ole, eikä tilanne kuulemma ainakaan paranemaan päin ole menossa. Vitun hienoa.
 
Samathan nuo vaatimukset on muillekkin, yritäppäs hake vartijan paikkaa kun olet +40v nainen jolla on vielä polvi paskana ;) Tunnen sellaisenkin tapuksen, hyvin näyttääisi g4s pärjäävän..
Tohon epävarmuuteen sanon vaan sen että eipä ne tulevaisuuden kuvat hyvältä näytä sohvalla makoillen kun ei nyt sattunut löytymään ikuista varmaa virkaa..
Monissa opiskelupaikoissa muuten näkyy paljonko kurssille haki ihmisiä ja montako otetaan....

Ai LH-hommat, taksikuskit;vartijat,muuttomiehet,´työskentelee vaan ennen kukonlaulua tämä oli mulle täysin uutta..ja vielä lyhyttä päivää, mä kun oon käsittänyt et nää joutuu painaan pitkää päivää.
Pärjäämisestä en ole sanonut mitään, mut on se kumma jos pärjätään 500€ toimeentulotuella ja ei sit pärjätä vaikka 1.5k netolla.

Ja kyllä mä pakkaisin välittömästi perheeni autoon ja muuttaisin jos vaihtoehtona olisi asua juurillaan työttömänä, vaikka tää olisikin aika paskamaista en kiellä.

Lumeton talvi hmm sillon tein muuttohommia :) kun on niihinkin hommiin paikkoja jatkuvasti vapaana.

Joo mä yritän koko ajan ymmärtää miksi jotkut ei saa millään töitä kun taas omat kokemukset on sitä luokkaa et saa miettiä mitä työtä haluaisi tehdä. (lisähommina) Ja ei oo tarkoitus millään tavalla kerskua, on vaan vitun hämärää että mä pääsen joihinkin töihin suoraan 5 keskiarvolla ja jotkut ei ikinä mihinkään.

Iso osa siivoushommista tehtävä ennen kun duuni alkaa tehtaissa/ toimistoissa / laivat jne. , piirivartijat , taksit ... kyllä niitä löytyy ketkä tekee näitä aamuyön duuneja ja jotkut ei vaan siihen sovellu .

Nyt alat pääsemään asiaan pikkuhiljaa ihmiset on näes erinlaisia ite tunnut olevan jonkinasteinen duracellpupu ja varmaan sekoaisit jos et olis duunamas jotain osa on sitten täysin vastakohtia sohvalla vaan jumitetaan ja odotetaan että joku tulis tarjoon hommia joista sit vois kieltäytyy.
 
Valmistuin kesäkuun 1. päivä rakennusalalta. Nyt vajaa 5kk työttömyyden jälkeen voin sanoa, että vittu mitä paskaa. Töihin ei pääse ilman kokemusta ja kokemusta ei saa ilman työtä.

Olen valmis työskentelemään Varsinais-Suomen alueella, Helsingissä luultavasti työtä olisi, mutta ensi syksynä jatko-opiskelemaan, joten Turku on tähän ainut vaihtoehto. Työhakemuksia laittanut netin kautta 62 kappaletta, tähän päälle soitot 9 eri firmaan. Töitä ei ole, eikä tilanne kuulemma ainakaan paranemaan päin ole menossa. Vitun hienoa.

Vuoden päästä alat opiskelemaan ja siksi Helsinki ei käy? Mene nyt hyvä poika riprap Helsinkiin, jos siellä on töitä tarjolla. Nuorelle miehelle uuteen kaupunkiin tutustuminen on kuin laittais rahaa pankkiin. Takaisin pääsee aina.
 
Mietinkin tätä aihetta tässä äskettäin.. en ole työtön, mutta mitä jos jäisi työttömäksi?

Ihan heti en olisi valmis vaihtamaan alaa, mutta ajatusleikkinä mietin seuraavaa.. puoli vuotta voisi hakea omalta alalta paikkoja jotka ovat samaa tasoa nykyisten kanssa ja sen jälkeen alentaa rimaa ja laajentaa hakua myös ei niin kiinnostaviin paikkoihin.. ansiosidonnaista kun olis puoli vuotta enää jäljellä, niin varmaan sitten voisi harkita jo muita hommia. Olisin koko ajan valmis muuttamaan työn perässä melkein minne tahansa, koska aina voi muuttaa takaisin sitten kun töitä taas löytyy. Todennäköisesti jatkaisin hakua edelleen oman alan töihin (ja vanhalle paikkakunnalle) vaikka välillä kävisikin vieraissa. Voisin harkita myös ulkomaille lähtöä. Perhe hieman hankaloittaa tätä vaihtoehtoa.

Paskaduunia en lähtisi heti tekemään, mutta kyllä ottasin senkin vastaan jos ei oikeasti mitään muuta saisi. Tässä vaiheessa ei omalla koulutuksella enää väliä, jos ei kerta löydy niin ei löydy, mutta jotain olisi tehtävä. Ansiosidonnainen kun loppuu, niin sitten paskaduunistakin jää todennäköisesti enemmän käteen. Tää ottas aivan varmasti itsetunnon päälle, mut parempi olla työssä kun työttömänä.
 
Edit. Tää viesti on Quccille.

Oletko tehnyt töitä ollenkaan?

Omasta kokemuksesta VMPGroup on oikeasti hyvä vuokrafirma, kunhan saat jalan oven väliin. Toki siihen tuuriakin tarvitaan, mutta tärkeimpänä on se, että hyväksyt jokaisen tarjotun 1-2 pv keikan vaikka tunnin varoitusajalla. Itse olin 9 kk "palveluksessa", joista viimeset 6 kk saman firman palveluksessa. Alkuun pelkkiä päivän keikkoja "pääsetkö heti töihin" -tyylillä, mutta status nousi lopulta. Ei tommonen rumba cv:ssä hyvältä näytä, mutta paremmalta kuin tyhjyys.
 
30 hakijaa? Eihän toi ole vielä yhtään mitään. En tosin tiedä duunaritason hauista, mutta toimihenkilöhommiin pk-seudulla hakemuksia tulee satoja.

Jos 30 hakijan joukosta pääsy tuottaa ongelmia jatkuvasti niin mites kun vastassa on 200 tai 400 hakijaa?

Montako kertaa olet päässyt haastatteluun? ts. tuottaako vaikeuksia päästä haastatteluun vai voittaa muut haastatellut.


Siis 20v jamppa eikä päivääkään työkokemusta?
 
30 hakijaa? Eihän toi ole vielä yhtään mitään. En tosin tiedä duunaritason hauista, mutta toimihenkilöhommiin pk-seudulla hakemuksia tulee satoja.

Jos 30 hakijan joukosta pääsy tuottaa ongelmia jatkuvasti niin mites kun vastassa on 200 tai 400 hakijaa?

Montako kertaa olet päässyt haastatteluun? ts. tuottaako vaikeuksia päästä haastatteluun vai voittaa muut haastatellut.


Siis 20v jamppa eikä päivääkään työkokemusta?

Ehkä kyseessä ei ole kaltaisesi alfauros vaan ihan tavallinen ihminen kuten 99,9% väestöstä on, jolloin 30 hakijan joukosta töihin pääseminen voi olla melkoisen hankalaa.
 
No eihän tuo 20 vuotta ole nykypäivänä mikään ihme. Mutta ei siitä enempää.

Siis miten hakenut? Itse marssin silloin joskus toimistoon, ja pyysin töitä. Sitten se rekrytoija tai millä nyt kutsuukaan, otti mun tiedot ylös ja haastatteli. Teki ilmeisesti jotain profiilia tms. Homma jäi mallille "soitellaan". Olin että jaahas, no tulipahan käytyä. Soitto tuli jo seuraavana aamuna, että haluatki lähteä loppupäiväksi keikalle. Tottakai läksi. Seuraava keikka tuli seuraavalla viikolla. Ja siitä sitten status parani ja keikat lisääntyi ja piteni.
 
Avointen (eli ilmoitettujen) vakanssien määrä ei kerro koko totuutta. Näyttäisi siltä, että merkittävää osaa avoimista tehtävistä ei edes ilmoiteta missään niin, että ne päätyisivät tilastoihin. Esimerkiksi nykyisessä firmassani haetaan jatkuvasti kokeneita tyyppejä tehtäviin, mutta ne eivät ole missään lehdessä tai netissä avoimiksi ilmoitettuja, vaan niihin rekrytoidaan joku, kun ja jos sopiva tulee vastaan. Olen muutenkin havainnut, että uudet työntekijät napataan alan sisäisesti kontaktien kautta ilmoittamatta avoimista paikoista missään ja aina kun joku vaihtaa firmaan, niin yleensä siihen edelliseen puljuun syntyy taas avoin paikka.
Tätä minäkin mietin. Olen siinä käsityksessä, että iso osa, ellei jopa suurin osa, töistä annetaan ns. tiskin alta eikä todellakaan mistään työkkärin hausta. En tunne lakia kovin hyvin, mutta olen ollut siinä uskossa, että vain tiettyjen julkisen puolen tahojen täytyy laittaa avoimeen hakuun kaikkien näkyville ilmoitukset vapaista työpaikoista. En kyllä edes ymmärrä, miksi monikaan pulju tahtoisi laittaa työpaikkansa työkkärin sivuille hakuun, koska sinne tulisi vain tajuton ryysis hakemuksia, joiden läpikäymiseen menisi valtavasti aikaa ja rahaa. Helpompi olla asiasta hiljaa ja odottaa, että ihmiset lähettelevät pyytämättä vapaamuotoisia hakemuksia, koska niitä satavarmasti tulee jos vain yritys on yhtään kenenkään tiedossa. Sitten on helpompi valkata sopiva muutamasta kymmenestä kuin muutamasta tuhannesta.

Pidän henkilökohtaisesti aika vaikeana saada hommia työkkärin kautta, koska paikkoja on aivan liian vähän suhteessa hakijoihin. Oman alani hommia siellä ei käytännössä juuri ikinä edes ole. Tällä alalla työllistytään melkeinpä aina juurikin "tiskin alta", niin minäkin tein. En näe, miksei hyvin monella muullakin alalla toimittaisi täsmälleen samoin.
 
Back
Ylös Bottom