Työttömät jotka eivät haluaisi olla työttömiä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen ennekin sanonut: kaikki työ kannattaa vastaanottaa, niissä "paskaduuneissakin" luo kontakteja, joiden kautta avautuu uusia mahdollisuuksia.

Jeps, 100% samaa mieltä, mulla poiki 3kk kesätyö kaupassa, 6kk työpaikan puutarhalla josta taas pääsin eteenpäin 1v kohtuu hyvinpalkattuihin myyntihommiin.
 
Vähän tässä keskustelussa ylikorostunut, että kaikki työttömät saataisiin isossa mittakaavassa hyvin pitkälti työllistettyä, jos työttömät työnhakijat vain sisuuntuisivat ja ottaisivat haastatteluun pakkiksen kokoaman muistilistan mukaan. Niin kuin pååtta sanoi, ei työttömyysongelmaa pystytä ratkaisemaan läheskään näin, vaikka saataisiinkin työmarkkinoilla poistettua kitkatyöttömyyttä ja ratkaistua kohtaanto-ongelmaa näin edes reilulla kymmenellä tuhannella henkilöllä. Silti meillä olisi kortistossa satojatuhansia työttömiä, mikä johtuu tasan siitä, että taloudessa ei ole kysyntää tarpeeksi.

Yksilön kannalta arvostan, jos suostuu ottamaan niitä omasta mielestään huonompi hommia vastaan edes väliaikaisina ratkaisuina ja perse kestää käydä töissä. Kenellekään en toivo sitä pitkän aikavälin valinnaksi. Varon muutenkin nimittämästä mitään työtä paskaduuniksi, koska omasta mielestäni todella loukkaavaa itse työn tekijää kohtaan ja voi kuvitella, mitä se vaikuttaa työmotivaatioon. Siivoojia tarvitaan pitämään paikat puhtaina ja feissaajia palkataan, koska joku taho kokee sen työn maksamisen arvoiseksi.
 
Pakko kyllä ihmetellä nuoria, jotka eivät missään nimessä edes harkitse töitä oman alan ulkopuolelta.

Omassa porukassa ajattelumalli on aina ollut se, että kaikki mahdollinen työ on hyvää niin kauan kunnes parempaa tulee löytymään. Jos on esimerkiksi rakennusalan ammattikoulutus takana ja ikää vasta ~20 vuotta, niin eikös se CV ja tulevaisuuden työmahdollisuudet kasva huomattavasti todennäköisemmin tekemällä vaikkapa varastoduunia sillä välin kun odottelee oman alan työllisyystilanteen paranemista. Yleensä moisesta ahkeruudesta palkitaan vielä rahallisella korvauksella, sosiaalisella ympäristöllä, lisääntyvällä ammattitaidolla (olkoonkin sitten vieraalta alalta) ja mahdollisilla kontakteilla.

Itse valmistun lähivuosina ylemmillä korkeakoululapuilla, mutta ei mulle tuota erityistä ongelmaa tilanne jossa en heti valmistumisen jälkeen saakaan oman alan koulutustasoa vastaavia töitä. Sitten tehdään jotain muita hommia, opiskellaan lisää tai yritetään kovemmin. Sen tiedän, että jos kotiin jäisin makaamaan, niin kynnys löytää töitä tulevaisuudessakaan tuskin tulisi madaltumaan.

Uskoisin myös, että muuttovalmiilla kaverilla on selvästi paremmat työmahdollisuudet kuin niillä, jotka ei suostu muuttoa edes harkitsemaan. En itsekään ihan joka paikkaan suostuisi muuttamaan, mutta voisin karkeasti sanoa, että Etelä-Suomen alueella olen erittäin valmis muuttamaa ja työmatkat saa tarvittaessa olla reilunkin mittaisia. Houkuttelevimmissa mahdollisuuksissa tai mielenkiintoisissa väliaikaisissa urakkahommissa myös kaukaisemmat alueet ja ulkomaat tulisivat ehdottomasti kyseeseen.

Annoin periksi alakohtasissa hauissa jo kauan sitten. Oon hakenut tässä parin viikon sisällä 15 eri varastoduunipaikkaa, mut noihinki vaaditaan lähes poikkeuksetta trukkikorttia ja/tai keräilijäkokemusta... Hain nyt kuitenkin.

Ja joku tuosta Helsinkiin muuttamisesta jotain sanoikin, ensinnäkin tarvis sen työpaikan, mistä saa rahat tuohon takuuvuokraan ja johonkin alkeellisimpiin asioihin mitä ensimmäiseen omaan kämppäään muuttaminen vaatii. En ajatellut ajella päivittäin 210 kilometrin per suunta matkoja sen aikaa, että saan nuo rahat.
 
Annoin periksi alakohtasissa hauissa jo kauan sitten. Oon hakenut tässä parin viikon sisällä 15 eri varastoduunipaikkaa, mut noihinki vaaditaan lähes poikkeuksetta trukkikorttia ja/tai keräilijäkokemusta... Hain nyt kuitenkin.

Ja joku tuosta Helsinkiin muuttamisesta jotain sanoikin, ensinnäkin tarvis sen työpaikan, mistä saa rahat tuohon takuuvuokraan ja johonkin alkeellisimpiin asioihin mitä ensimmäiseen omaan kämppäään muuttaminen vaatii. En ajatellut ajella päivittäin 210 kilometrin per suunta matkoja sen aikaa, että saan nuo rahat.


Sit vaan trukkikurssille ja taas paranee mahkut, maksaa 90-150€.

- - - Updated - - -

Vähän tässä keskustelussa ylikorostunut, että kaikki työttömät saataisiin isossa mittakaavassa hyvin pitkälti työllistettyä, jos työttömät työnhakijat vain sisuuntuisivat ja ottaisivat haastatteluun pakkiksen kokoaman muistilistan mukaan. Niin kuin pååtta sanoi, ei työttömyysongelmaa pystytä ratkaisemaan läheskään näin, vaikka saataisiinkin työmarkkinoilla poistettua kitkatyöttömyyttä ja ratkaistua kohtaanto-ongelmaa näin edes reilulla kymmenellä tuhannella henkilöllä. Silti meillä olisi kortistossa satojatuhansia työttömiä, mikä johtuu tasan siitä, että taloudessa ei ole kysyntää tarpeeksi.

Yksilön kannalta arvostan, jos suostuu ottamaan niitä omasta mielestään huonompi hommia vastaan edes väliaikaisina ratkaisuina ja perse kestää käydä töissä. Kenellekään en toivo sitä pitkän aikavälin valinnaksi. Varon muutenkin nimittämästä mitään työtä paskaduuniksi, koska omasta mielestäni todella loukkaavaa itse työn tekijää kohtaan ja voi kuvitella, mitä se vaikuttaa työmotivaatioon. Siivoojia tarvitaan pitämään paikat puhtaina ja feissaajia palkataan, koska joku taho kokee sen työn maksamisen arvoiseksi.

Ei kaikkia työttömiä saadakkaan ikipäivänä työllistettyä se on ihan fakta, jo ihan pelkästään sen takia että tuossa joukossa kuten jo aiemmin mainitsin on iso osa ihmisiä jotka eivät edes ottaisi mitään tarjottua työtä vastaan.. Kuten on myös ihmisiä jotka eivät pysty ruumiillista työtä tekemään ja ei ole koulutusta mihinkään alaan. Ja näköjään hitonmoinen ryhmä joka ei edes hae töitä, kun ei kuulemma töihin pääse mihinkään.
Kyllä mä edellen väitän että terve jämpti +-20v mies saa töitä jos haluaa. Väitän jopa ihan pokka naamalla että tälläiselle henkilölle työttömyys on ihan oma valinta..
 
Suomessa oli käytännössä työvoimapula viimeksi vuonna 2007-2008, jolloin työntekijöitä haalittiin ulkomailta asti tuhansia, kun Suomessa ei ollut OSAAJIA. Ja tuolloinkin työttömyys oli n. 6 %:ssa. Eli tämä ongelma Suomessa on rakennetyöttömyys eli on paljon porukkaa, jotka eivät pääse koskaan työmarkkinoille. Avoimeen paikkaan aina joku pätevämpi menee ohi.

Tämä on kilpailua! Jos olet pudonnut kelkasta ja negatiivinen kierre on käynnissä, on tosi vaikea työllistyä tulevaisuudessakaan..

- - - Updated - - -

Kyllä mä edellen väitän että terve jämpti +-20v mies saa töitä jos haluaa. Väitän jopa ihan pokka naamalla että tälläiselle henkilölle työttömyys on ihan oma valinta..
Juuri näin.
 
Aivan kuka tahansa saa töitä koska haluaa. Kaupitteluhommia on aina tarjolla. Se on sitten eri asia mitä työtä ottaa vastaan ja mitä kannattaa edes tehdä. Melko naurettavaa kun porukka millä ei välttämättä ole edes mitään kokemusta työttömyydestä kehuu miten helppoa se on työllistyä. Että sen kun menee vaan. Jos on jonkin mukavan suojatyöpaikan joskus itselleen sattunut saamaan, niin onhan se lysti huudella sieltä sitten isosia kuinka itse on suosta vuoren huipulle rämpinyt.
 
Aivan kuka tahansa saa töitä koska haluaa. Kaupitteluhommia on aina tarjolla. Se on sitten eri asia mitä työtä ottaa vastaan ja mitä kannattaa edes tehdä. Melko naurettavaa kun porukka millä ei välttämättä ole edes mitään kokemusta työttömyydestä kehuu miten helppoa se on työllistyä. Että sen kun menee vaan. Jos on jonkin mukavan suojatyöpaikan joskus itselleen sattunut saamaan, niin onhan se lysti huudella sieltä sitten isosia kuinka itse on suosta vuoren huipulle rämpinyt.


Niin, tässähän tuleekin juuri tuo elämän hienous eli valinnat! Mitä työtä huolii ja mitä kannattaa tehdä, väitän että se duuni mitä ei olisi kannattanut edes tehdä, näyttää siinä CV.ssä paremmalta kuin se ettei ole tehnyt mitään duunia koskaan.. Oli se sitten siivous, puhelinmyynti tai mikä tahansa.
 
Ja joku tuosta Helsinkiin muuttamisesta jotain sanoikin, ensinnäkin tarvis sen työpaikan, mistä saa rahat tuohon takuuvuokraan ja johonkin alkeellisimpiin asioihin mitä ensimmäiseen omaan kämppäään muuttaminen vaatii. En ajatellut ajella päivittäin 210 kilometrin per suunta matkoja sen aikaa, että saan nuo rahat.

Ihan vaan referenssinä: Kaverilta oli duuni PK-seudulla lähdössä alta vuosi sitten. Työmahdollisuutta tarjottiin Saksasta, mutta kaverilla on uusi omakotitalo ja 3 alle kouluikäistä lasta. Kukaan perheestä ei myöskään puhu Saksaa. Kaveri selvitti työmarkkinatilannetta ajomatkan päässä kodistaan kuukauden. Tämän jälkeen hän otti tarjotun paikan vastaan, pakkasi perheen laivaan ja laittoi talon vuokralle. Minun on hyvin vaikea nähdä miten 210 kilometriä kotimaassa voi olla työllistymisen esteenä sinkkumiehelle. :rolleyes:
 
Niin, tässähän tuleekin juuri tuo elämän hienous eli valinnat! Mitä työtä huolii ja mitä kannattaa tehdä, väitän että se duuni mitä ei olisi kannattanut edes tehdä, näyttää siinä CV.ssä paremmalta kuin se ettei ole tehnyt mitään duunia koskaan.. Oli se sitten siivous, puhelinmyynti tai mikä tahansa.

Kyllä mä en teollisuuden alan töitä hakiessani kehtaisi mainita että olen tehnyt myyntityötä joskus. Noh, onneksi ei juuri nyt tarvitse hakea töitä.. Työnhaku on sitäpaitsi huomattavasti työläämpää kuin itse työnteko. Hyi helvetti sitä koko prosessia.
 
Ja joku tuosta Helsinkiin muuttamisesta jotain sanoikin, ensinnäkin tarvis sen työpaikan, mistä saa rahat tuohon takuuvuokraan ja johonkin alkeellisimpiin asioihin mitä ensimmäiseen omaan kämppäään muuttaminen vaatii. En ajatellut ajella päivittäin 210 kilometrin per suunta matkoja sen aikaa, että saan nuo rahat.

Setä neuvoo.

1. Hanki se (alakohtainen) työpaikka paikkakunnalta X
2. Kävele pankkiin ja sano, että tarttet kolmetonnia vippiä, jotta pääset töihin. Toinen vaihtoehto on myydä auto veks ja käyttää rahat asuntoon, jos se työn puolesta on vaan mahdollista. Junalla pääsee helposti Turkuun. Helsingin paikallisliikenne rokkaa, jos edes hiukan miettiii mihin muuttaa.
3. Hommaa asunto, + tarvittavat kilkkeet. Vaikka sitten lainarahalla ja makselet sitä takaisin xxx euroa kuussa. Takuurahat saat syksyllä takaisin. Häviät korot, jotka ei nykyisellä korkotasolla ole mitään noin pienessä summassa.

Oikeesti, jos on mahdollisuus päästä alan hommiin niin mene.
 
Eli tämä ongelma Suomessa on rakennetyöttömyys eli on paljon porukkaa, jotka eivät pääse koskaan työmarkkinoille. Avoimeen paikkaan aina joku pätevämpi menee ohi.

Tämä on kilpailua! Jos olet pudonnut kelkasta ja negatiivinen kierre on käynnissä, on tosi vaikea työllistyä tulevaisuudessakaan..


Juuri näin. Se on ihan höpöhöpöä, että kaikki voivat työllistyä saman tien. Jos olet ollut kauan työttömänä, niin ei siitä noin vaan mennä töihin. Harvaan työpaikkaan on ainoastaan yksi hakija.

Täälläkin vähän ristiriitaisia juttuja porukalla. Väitetään että kaikki pääsee töihin noin vaan jos vaan hakee, mutta sitten todetaan, että työttömän on tosi vaikea saada töitä.
 
Setä neuvoo.

1. Hanki se (alakohtainen) työpaikka paikkakunnalta X
2. Kävele pankkiin ja sano, että tarttet kolmetonnia vippiä, jotta pääset töihin. Toinen vaihtoehto on myydä auto veks ja käyttää rahat asuntoon, jos se työn puolesta on vaan mahdollista. Junalla pääsee helposti Turkuun. Helsingin paikallisliikenne rokkaa, jos edes hiukan miettiii mihin muuttaa.
3. Hommaa asunto, + tarvittavat kilkkeet. Vaikka sitten lainarahalla ja makselet sitä takaisin xxx euroa kuussa. Takuurahat saat syksyllä takaisin. Häviät korot, jotka ei nykyisellä korkotasolla ole mitään noin pienessä summassa.

Oikeesti, jos on mahdollisuus päästä alankohtaisiin hommiin niin mene.

Näin minäkin tein, tosin osuuspankki oli vitun nihkeä antamaan tota pariakaan tonnia kun olin hakiessa työtön, ei meinannu edes auttaa jo allekirjoitettu työsoppari. Lopulta piti hakea takaaja.... Oli aika kiirus niin en kerennyt kiertää muita pankkeja, että olisko ollut helpompaa. Tämä siis kolme vuotta sitten imatran osuuspankissa.
 
Suomessa oli käytännössä työvoimapula viimeksi vuonna 2007-2008, jolloin työntekijöitä haalittiin ulkomailta asti tuhansia, kun Suomessa ei ollut OSAAJIA. Ja tuolloinkin työttömyys oli n. 6 %:ssa. Eli tämä ongelma Suomessa on rakennetyöttömyys eli on paljon porukkaa, jotka eivät pääse koskaan työmarkkinoille. Avoimeen paikkaan aina joku pätevämpi menee ohi.

Tämä on kilpailua! Jos olet pudonnut kelkasta ja negatiivinen kierre on käynnissä, on tosi vaikea työllistyä tulevaisuudessakaan..

- - - Updated - - -


Juuri näin.
Tällainen käsitys minullakin on. Olen hakenut uutta paikkaa sekä tuossa 2006-2007 että sen jälkeen ja voi kyllä sanoa, että 2008 syksyn jälkeen ei olla palattu tuohon aikaisempaan.

Sääliksi käy niitä jotka jäävät tässä täysin väliinputoajiksi. Taitaa kilpailu vaan koventua nyt, kannattaa yrittää olla tippumatta junasta :)
 
Kyllä mä en teollisuuden alan töitä hakiessani kehtaisi mainita että olen tehnyt myyntityötä joskus. Noh, onneksi ei juuri nyt tarvitse hakea töitä.. Työnhaku on sitäpaitsi huomattavasti työläämpää kuin itse työnteko. Hyi helvetti sitä koko prosessia.

Luulen kyllä että työnantaja arvostaa CV:ssä ihan mitä tahansa työtä enemmän kuin tyhjää aukkoa. Se kertoo vain aktiivisuudesta että on tehnyt jotain.

Tuo puhelinmyynti on kyllä semmoista mihin varmasti helposti pääsisi mutta mitä moni ihminen ei voi tehdä. Esim. minulla ei ole semmoisia puheenlahjoja tai semmoista mielistelevää ja tyrkyttävää asennetta että pystyisin sitä tekemään ja koen sen todella vaikeana. Jos aloittaisin sen niin se työ ei pitkään kestäisi.
 
On muuten ehkä koko pakkiksen historian verenpainetta nostattavin ketju tämä. Toinen yrittää kaikkensa ja vastaukset on tätä luokkaa:

Kyllä mä edellen väitän että terve jämpti +-20v mies saa töitä jos haluaa. Väitän jopa ihan pokka naamalla että tälläiselle henkilölle työttömyys on ihan oma valinta..

On kai vielä mainittava että en ole työtön, ennen kuin joku alkaa kitisemään.
 
On muuten ehkä koko pakkiksen historian verenpainetta nostattavin ketju tämä. Toinen yrittää kaikkensa ja vastaukset on tätä luokkaa:



On kai vielä mainittava että en ole työtön, ennen kuin joku alkaa kitisemään.

Yrittää kaikkensa hmm.. Mä nostatan lisää verenpainetta mun mielestä monikaan ei tajua edes mitä se kaikkensa yrittäminen on....
PS: laitoin 5pv sitten ilmoituksen ilmoitustauluun, joka meni kutakuinkin näin..

Haetaan päätyön lisäksi lisätöitä lähes KAIKKI käy, ennen tätä kerroin itsetäni ja siitä minkälaisissa hommissa olen hyvä. meni 2h kunnes tuli ensimmäinen työtarjous perjantaille ;) Suomessa on vitusti myös töitä joita ei tehdä sen takia kun ei tiedetä kuka näitä tekisi, toi perjantain homma on niinkin yksinkertainen kuin kaatopaikalle tavaraa.. Rahaa tästä parin h urakka rypistyksestä saan n2x enemmän kuin normaali työssäni on palkka.

Nyt on vaan itsellä ilkeä tilanne ei oikein riitä aika ottaa kauhiasti enemmän hommia, talvesta tulee näillä näkymin aika kiireinen, pitää tehdä isosti lumitöitä kun on tekijöistä pulaa taaskin.

edit: puhelinmyynti on kyllä ihan täyttä paskaa, minäkin tein tätä kauan sitten 8kk, varsinainen hyöty tosta oli se että pääsin myöhemmin parempaan myyntialan hommaan kiinni, väitän että ilman tuota mummojen kusetusta paikka olisi mennyt jollekkin muulle. (tosin tämänkin paikan saamiseen vaikutti ainakin osittain se että olin ollut puutarhalla töissä (paskaduunissa) aiemmin) ja sieltä kehuttiin.
 
Yrittää kaikkensa hmm.. Mä nostatan lisää verenpainetta mun mielestä monikaan ei tajua edes mitä se kaikkensa yrittäminen on....

Venskulle terveisiä. Vaikken sinua tunnekaan niin tykkään sinun provosoivasta kirjoitustyylistä:thumbs: Ilman sinua tämä olisi tylsä ketju:)
 
Omasta cv:stä on löytynyt mm. lehdenjakoa, puhelin- ja face-to-face -haastattelutyötä, siivoustyötä sekä kokoonpanotyötä, kaikista on mielestäni ollut hyötyä seuraavissa hommissa. Ja aina kun parempaa työkokemusta kertyy, voi ensimmäisiä kesätöitä tiputtaa pois hakemuksesta.

Yhdessä vaiheessa jäin työttömäksi hyvin palkatusta toimihenkilönhommasta ja jouduin hakemaan töitä naapurikaupungista, oli 1,5 vuotta työmatka yli 100 kilometriä suuntaansa. Mutta tuon työpaikan kautta sain kotikaupungista lopulta entistä paremman pestin.

Osallistun välillä firmamme rekrytointeihin ja sanoisin, että kaikesta työkokemuksesta on hyötyä, ja se työpaikan saanti voi olla todella pienestä kiinni. Joskus erot hakijoiden välillä on aika mitättömiä.
 
Lisäksi on syytä miettiä, että mitä on "paskaduuni"? Miten termi on saanut alkunsa? Pohdin kahden puusepän kanssa aikanaan tätä asiaa ja keskustelu oli mielenkiintoinen. Miehet olivat keskenään miettineet, että onko termi syntynyt loppujen lopuksi niiden keskuudessa, jotka eivät ole edes tehneet näitä "huonompia" duuneja, joita sitten nimittävät "paskaduuneiksi"? Tai onko termin keksineet mukavuudenhaluiset valkokaulustyöntekijät... melko jännää sekin. Ko. termi on ollut paljon esillä nimenomaan -08 vuoden talousromahduksen jälkeen.

Samassa voisin kysyä mitä muut ajattelee sanasta "duunari"? Itse pidän sanaa hieman halventavana. Missä se raja kulkee, olet tai et ole "duunari"? Koulutus, palkka, titteli, työtehtävät, vaatetus?
 
Back
Ylös Bottom