Työttömät jotka eivät haluaisi olla työttömiä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tälle osiolle varmaan kuuluu tällainen kysymys:
Eli olen työkkärin ''asiakkaana'' ja itse olen tässä aktiivisesti etsinyt mahdollisia töitä lähialueelta, eli noin kolme kertaa viikkoon tulee katsottua lähialueen uudet työpaikat läpi ja hakemuksiakin olen lähetellyt (nyt työttömänä noin 3 viikkoa). Nyt kuitenkin tuli työkkäriltä viestiä, että olisi työpaikka tarjolla. Viesti menee näin:

''Hei! Yritys x Oy hakee työntekijää kaupunkiin y. Laita hakemus/cv työnantajalle ja ilmoita myös minulle kun olet laittanut hakemuksen
Ohessa avoinna olevan työpaikan tiedot:...'' ja tässä sitten on työpaikan tiedot ja vaatimuksia yms joihin kuuluu mm. matkustusvalmiutta, hyvää englannin kielen taitoa sekä liuta muita ominaisuuksia, joita en koe itselläni olevan (työpaikka on projekti-insinöörin hommia). Lisäksi työpaikka sijaitsee 80 km päässä, jonka koen olevan aivan liian pitkällä ja näin ollen tämä työpaikka ei itseäni juurikaan kiinnosta ja tiedän että vituttaisi joka aamu herätä ajamaan tuota matkaa. Muutenkin oma auto on sellainen, että joka kerta pidempää matkaa ajaessa pelottaa että milloin jättää tien päälle.

Onko tuollaiseen pakko lähettää hakemusta/mitä voin vastata tuonne työkkärin puolelle, vai onko pakko vastata mitään? Viestin otsikko on ''työpaikka'' ja kuten aiemmin mainittu, siinä sanotaan ''ja ilmoita myös minulle kun olet laittanut hakemuksen''. Onko tämä työkkärin puolesta ns. ''pakollinen työpaikka'' johon on pakko ottaa yhteyttä tai tulee karenssia vai onko tämä vain joku työpaikkaehdotus mihin ei tarvitse reagoida? Miten tästä tilanteesta selvitään järkevästi?
 
Jospa kuitenkin laittaisit vaan ne laput sisään, eihän sitä koskaan tiedä jos se paikka olisikin mieluisampi mitä kuvauksesta päättelit. vaikka se matka on pitkä ja autokaan enää uusinta uutta niin työssäkäyvänä senkin voi varmaan helposti vaihtaa. Kielitaito ja sosiaaliset vuorovaikutustaidot myös paranee töissä helpommin kun kotona sohvalla lojuillen ja odotellen sitä täydellistä omaan profiiliin osuvaa työpaikkaa kilometrin päästä kotiovelta.
plussana sitten voisit vielä kehuskella jälkeenpäin että olet huhupuheitten mukaan ensimmäinen korkeastikoulutettu (oletan että olet insinööri) joka on saanut työkkärin kautta töitä, ja uudet työkaverit nauravat ympärillä
 
Jospa kuitenkin laittaisit vaan ne laput sisään, eihän sitä koskaan tiedä jos se paikka olisikin mieluisampi mitä kuvauksesta päättelit. vaikka se matka on pitkä ja autokaan enää uusinta uutta niin työssäkäyvänä senkin voi varmaan helposti vaihtaa. Kielitaito ja sosiaaliset vuorovaikutustaidot myös paranee töissä helpommin kun kotona sohvalla lojuillen ja odotellen sitä täydellistä omaan profiiliin osuvaa työpaikkaa kilometrin päästä kotiovelta.
plussana sitten voisit vielä kehuskella jälkeenpäin että olet huhupuheitten mukaan ensimmäinen korkeastikoulutettu (oletan että olet insinööri) joka on saanut työkkärin kautta töitä, ja uudet työkaverit nauravat ympärillä

Kyllä, olen insinööri. Mainitaan nyt tähän että en tässä odottele mitään täydellistä työpaikkaa, vaan mielummin teen jotain ''paskaduunia'' joka on lähellä, kuin koulutusta vastaavia hommia jotka on kaukana ja työmatkoihin menisi jo se pari tuntia omaa aikaa. Esimerkiksi ennen tätä työttömyysjaksoa oli mahdollisuus valita menenkö 50km päähän insinöörihommiin vai otanko huonommin palkatun eri alan työn vastaan 5 km päästä. Valitsin jälkimmäisen vaihtoehdon enkä tuota valintaa ole katunut sekuntiakaan.
 
Kannattaa varmaan väsätä CV ja avoin hakemus siihen malliin, että tuskin pyytävät sinua haastatteluun. Jos laittaa ihan suoraan, että ei omaa kyseisiä ominaisuuksia, esimerkiksi: "Haluaisin lisätietoa kielitaidon tarpeesta, sillä puhun vain välttävää englantia."

Silloin kun on hakenut ja ollut rehellinen, niin kukas siihen on mitään mussuttamaan?
 
Ja nyt olet työtön taas, vailla oman alasi ja osaamisesi työkokemusta vain sen takia että Insinöörihommat oli liian kaukana. Minä en käsitä sitä että käydään koulut, hankitaan tutkinnot ja sitten se homma jätetään siihen alkupisteeseen, eikä edes pientä uhrautumista tehdä että se koulutusta vastaava ura lähtisi liikkeelle.
 
Et sit oo ajatellu vaikka muuttaa vähän lähemmäs niitä insinöörin töitä, jos niitä kerran kauempaa on sulle tarjottu?
Saisit sitä työkokemusta ja jalkaa ovenväliin tulevaisuutta ajatellen.
 
Nyt ku näyttäisi se lama viimein tulevan Suomeen niin olen ajatellut että opiskelisin uuden ammatin tai jopa kaksikin. Katselin tossa mol.fi sivuja ni en löytänyt koulutuksia Helsingistä? Ajattelin joitakin lyhyempiä kursseja, sähköalan perustutkintoa mietin ja sitten joku lyhyempi kurssi että oppisin kylpyhuoneita laatoittamaan, mistä noihin voi hakea?
 
Nyt ku näyttäisi se lama viimein tulevan Suomeen niin olen ajatellut että opiskelisin uuden ammatin tai jopa kaksikin. Katselin tossa mol.fi sivuja ni en löytänyt koulutuksia Helsingistä? Ajattelin joitakin lyhyempiä kursseja, sähköalan perustutkintoa mietin ja sitten joku lyhyempi kurssi että oppisin kylpyhuoneita laatoittamaan, mistä noihin voi hakea?

Meinasitko tuosta sähköasentajan työstä saada leipätyön? Tilanne on helvetin huono työntekijän näkökulmasta, jopa pk-seudulla. Useampi firma johon olen hakenut, on sanonut suoraan että meillä on työnantajan markkinat, eikä alle 10 vuoden kokemusta alalta edes mietitä. Ainoat realistiset mahdollisuudet on lähinnä ruotsissa ja norjassa teollisuuden parissa tällä hetkellä, ja tuskin ainakaan pariin vuoteen paremmaksi muuttuu.
 
Ok, hyvä ku sanoit. Olen miettinyt että liittyisi jollain tapaa rakentamiseen kaikki noi alat mistä olen kiinnostunut. Toi laatoittaja on ainakin ihan ensisijainen homma minkä haluan oppia ja käydä vesierityskortin suorittamassa, vituttaa kuunnella noita urakka"tarjouksia" firmoilta, vittu joku 4m2 kostea tila ni pyydellään jotain 10te hintoja, aivan järkyttäviä hintoja. Onko kellään talonrakentajan perustutkinnosta tietoa? Itselläni on asuntoremonttejen kautta jo perus rakennusmiehen hommat jotenkin hallussa.
 
Ok, hyvä ku sanoit. Olen miettinyt että liittyisi jollain tapaa rakentamiseen kaikki noi alat mistä olen kiinnostunut. Toi laatoittaja on ainakin ihan ensisijainen homma minkä haluan oppia ja käydä vesierityskortin suorittamassa, vituttaa kuunnella noita urakka"tarjouksia" firmoilta, vittu joku 4m2 kostea tila ni pyydellään jotain 10te hintoja, aivan järkyttäviä hintoja. Onko kellään talonrakentajan perustutkinnosta tietoa? Itselläni on asuntoremonttejen kautta jo perus rakennusmiehen hommat jotenkin hallussa.

Oppisopimus on varmaan hyvä vaihtoehto sun tapauksessa, jos vaan löytyy joku firma, joka on valmis palkkaamaan. Teoriapuolen opinnot on tietääkseni mahdollista suorittaa kerralla yhdellä kokeella ensimmäisen vuoden jälkeen ja näytöt kai voi suorittaa niin nopeaan tahtiin, kuin työmaalla on mahdollista. Näyttöjä tulee suorittaa yhteensä 6, joista perustustyöt ja runkovaiheen työt pakollisia. Muut 4 voi olla melkeenpä mitä vain, esim nuo laatoitus ja vesieristys. En tiedä onko enään mahdollista päästä syksyllä aloittaneen ryhmän mukaan opiskelemaan teoriapuolta, mutta sehän selviää, kun ottaa yhteyttä ammattiopistoon, jossa koulutus tapahtuu.
 
Mulla on mennyt viimeiset 20 vuotta työmatkoihin keskim. kaksi tuntia päivässä omaa aikaa. Elämä ei ole aina hauskaa, eikä varsinkaan työnteko. Eikä pidä ollakaan.

Jep. Kaveri kulki vähän alle 400 km päivässä töihin. Kyllähän se työttömänä olemisen voittaa, jos ei voita niin sitten on kyllä kysymys väärän threadin alla.
 
Aamulehti

Ay-väen mukaan harjoittelijoita käytetään ilmaisena työvoimana, ja harjoittelun sisällössä on puutteita myös Suomessa.

Palkaton harjoittelu on tuttu ilmiö varsinkin kaupoissa ja palvelualalla. Sitä sisältyy esimerkiksi työelämävalmennukseen, joka on tarkoitettu työttömille työnhakijoille.

– Noin puolet tästä harjoittelusta tapahtuu kaupoissa ja palvelualalla, kertoo neuvottelupäällikkö Juha Ojala Palvelualojen ammattiliitosta Pamista.
 
Eipä tosiaan ole tuo 50 km matka eikä mikään ajaa edestakaisin töihin. Mukavasti kerkeää ajatukset kasata ennenkuin pääsee työpaikalle ym.
Itsekin työurani alkupuolella, eikä kyllä tule mieleen nirsoilla työpaikan sijainnin tms. vuoksi. Ehkä sitten myöhemmin kokemuksen karttumisen myötä kehtaa ja pystyy asettamaan jo jotain vaatimuksia.
 
Back
Ylös Bottom